נחל מערות הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסקו

השבוע התקיים טקס חגיגי לציון הכרזתו של שמורת טבע נחל מערות כאתר מורשת עולמית של אונסקו. הטקס נערך במעמד מנכ"ל רשות הטבע והגנים – שאול גולדשטיין, נציג אוניברסיטת חיפה–פרופ’ יוסי בן ארצי, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל- כרמל סלע מזכ"לית הוועד הישראלי לאונסקו ד"ר דלית אטרקצ’י, פרופ’ מינה וינשטיין-עברון -ראש המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה ועוד.  

נחל מערות, המתחיל את דרכו במרומי הכרמל ונשפך אל הים התיכון במישור חוף הכרמל, הוכרז בשנה שעברה (בסנט פטרסבורג) על ידי אונסקו(ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם)כאתר מורשת עולמית. נחל מערות הוכר על ידי ועדת מורשת עולמית של אונסקו בזכות חשיבותו הרבה להתפתחות האנושות כולה. הליך הגשת התיק נמשך ארבע שנים בשיתוף הגופים השונים. המועצה האזורית חוף הכרמל היא המועצה הראשונה בארץ שיזמה את קידום האתר להכרזה.
 
האתר מצטרף עתה לרשימה המפוארת של981  אתרים הפזורים ברחבי העולם שביניהם: גראנד קניון, מפלי האיגואסו (ברזיל וארגנטינה), מקדשי קמבודיה, העיר האסורה בבייג’ין והר האוורסט. לשמורת נחל מערות מספר מאפיינים ייחודיים: קבוצת מערות פרהיסטוריות, שבהן התגוררו בני אדם ברציפות במשך מאות אלפי שנים. תופעה זו של שימוש האדם באותן המערות, נדירה מאוד בעולם. 
 
במערת התנור נשמר רצף של שכבות ארכיאולוגיות בעובי של20 מטרים. השכבות אוצרות בתוכן שרידים המעידים על קיום האדם הקדמון במשך מאות אלפי שנים. בשמורה עדות למפגש ייחודי בין שני  סוגי האדם: הנאנדרטל וראשוני האדם המודרני. בנוסף ישנן עדויות לקבורות הראשונות בעולם, צעד משמעותי בהתפתחות הדתית – פולחנית והתרבותית של בני האדם. 
 
מערת הגמל נוצרה בתהליך המסה כמו רוב המערות בכרמל. מערת הנחל, שאורכה כ-90 מטר היא הארוכה שבמערות הכרמל. הישוב בה החל בתקופה המוסטרית, שראשיתה לפני כ-250 אלף שנים ולאחריה התרבות האוריניאקית, שהחלה לפני כ-40 אלף שנים. בשלבים מאוחרים יותר אף נמצאו סימנים לתרבות הנטופית מלפני 10-15 אלף שנים, שבה עיקר פעילות הישוב עברה לכפר הנטופי שבחזית המערה על גבי מדרגת הסלע. בתקופה זו ניתן לראות סימנים של ראשית יישובי קבע ומעבר לחקלאות כגון: יסודות של מבנים, קבורות רבות, חפצי אומנות וקישוט וציד ולקט אינטנסיוויים של בעלי חיים ותבואת בר.
 

אין תגובות

השאר תגובה