טיולים לכל המשפחה בעקבות איריס הסרגל

רשות הטבע והגנים קוראת לכל המשפחה לטייל בשמורות הטבע ולחפש אחר איריס הסרגל, צמח בעל בצל ופרח תכול עם פס צהוב. הצמח נמצא בסכנת הכחדה וישנם אזורים אשר בהם כבר לא ניתן למצוא אותו. חלק ממסלולי הטיולים המוצעים מתאימים לכל המשפחה וחלקם למטיבי לכת.

טיולי משפחות בתל יודפת | טיולי משפחות בבכרמל בהר שוקף ובהר ערקן  | טיולי משפחותמחורבת כרך לקרן הכרמל  | טיולי משפחות בפסגת הר תבור

מסלול טיול בתל יודפת

נקודת מוצא וסיום: רחבת החניה שלמרגלות תל יודפת. 
אופי הטיול: מסלול מעגלי מסומן ונוח. מתאים למשפחות. 
מרחק הליכה: כקילומטר. 
משך הליכה: כשעה וחצי.
מפה: מפת טיולים וסימון שבילים גליל תחתון.
ציוד: נעלי הליכה, כובע ומים לשתייה.
 
איך מגיעים? נוסעים בכביש הגישה ליישוב יודפת כ-150 מטר ופונים שמאלה בדרך סלולה, המגיעה לאחר כקילומטר לרחבת החניה שלמרגלות תל יודפת.  
 
מחפשים את איריס הסרגל: פרחי איריס הסרגל נצפו בעבר על התל ובסביבתו. כדאי להשפיל את העיניים אל הקרקע מדי פעם תוך כדי סיור בין חורבות התל ולחפש את הפרחים המציצים מהקרקע. 
 
יודפת היה יישוב יהודי שקט בגליל, עד שנכנסה בו אש המרד ברומאים, שהתלקחה בשנת67 לספה"נ. זהו גם הזמן שבו העיר נזכרת לראשונה במקורות הכתובים. יוסף בן מתתיהו, מפקד המרד בגליל, כותב בספרו תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים שהוא ביצר את העיר לקראת המרד הגדול ואף קבע בה את מקום מושבו. יודפת היה מקום נוח להגנה, כפי שמתאר יוסף בן מתתיהו: ‘והעיר יודפת נמצאת כמעט כולה בראש הר תלול המוקף מעברים תהומות אין חקר, ובנַסות איש להשקיף למטה, תחשכנה עיניו מעומק פי התהום, ורק מרוח צפון נמצאה דרך אל העיר כי שם נבנתה בצלע ההר…’ (מלחמות היהודים ג’, ז’, ז’).
 
מורדים רבים מהגליל התרכזו ביודפת. הרומאים, בהנהגת אספסיאנוס, לא התכוונו לוותר. הם צרו על העיר במשך47 יום, תוך הפגזת העיר ב-160 מכונות ירייה וניהול קרבות בלתי פוסקים, שגבו קרבנות כבדים משני הצדדים. בסופו של דבר הרומאים השתלטו על יודפת בעורמה, לאחר שבוגד מקרב הנצורים יעץ להם לעלות על העיר בחשאי לפנות בוקר, כאשר על השומרים היגעים נופלת תנומה. כך, על פי דברי יוסף בן מתתיהו, נפלה העיר. 
 
בתל יודפת נערכו חפירות בניהולו של מוטי אביעם. בחפירות נחשפו ביצורי העיר ובורות מים. שבילים מסומנים עוברים בין אתרי התל. להלן המסלול המסומן אדום:
 
מסלול הטיול:
השביל עולה בתלילות במדרון הצפוני של יודפת ומגיע למקום שבו נראה קטע מהחומה הצפונית. גם מי שאינו ארכיאולוג, יכול להבחין במספר שלבים בבניית החומה. השלב הקדום הוא מהתקופה החשמונאית(מאה1 לפסה"נ).לקראת המרד נבנתה חומת סוגרים חדשה (חומה כפולה מחולקת לחדרים באמצעות מחיצות רוחב). נראה כי במהלך הקרב נגד הרומאים מילאו הנצורים חלק מהסוגרים באבנים כדי לחזקה. 
 
האגף הצפוני של יודפת, הנמוך יחסית לסביבתו, היה הצד הפגיע יותר ולכן גם המבוצר ביותר. הארכיאולוגים מצאו באגף הצפוני את שרידי הסוללה שבנו הרומאים, אך כיום לא נותר ממנה שריד. דרומה מהחומה נראים בורות המים של יודפת. בורות שאספו מי גשם היו מקור המים היחיד ביודפת. המצור על העיר נערך בקיץ והמגינים מצאו את עצמם במחסור חריף של מים, שהקשה עליהם מאוד. 
 
השביל ממשיך דרומה לאורך החומה המערבית של יודפת. כקרוב לקצה הדרומי של יודפת, החומה יורדת מעט מראש הגבעה. תחילה החומה מלאה אבן בעובי כשני מטרים ובהמשך הופכת לחומת סוגרים. באחד החדרים מצאו החופרים פתח חצוב בסלע בעומק כמטר וחצי. הפתח מוביל למנהרה שמגיעה לשלושה חללים תת-קרקעיים. ממצא זה הולם היטב את תיאורו של יוסף בן מתתיהו על אנשי יודפת שהסתתרו במנהרות ובמערות, אך יד הרומאים הגיעה אליהם.  
 
השביל מתעקל ומגיע לצדה המזרחי של הגבעה, למקום שבו החומה נבנתה על כבשן לצריפת כלי חרס. משם השביל ממשיך לאורך החומה המזרחית של יודפת ומגיע לשרידי רובע מגורים. בחפירות התגלו מבנים הרוסים לגמרי ועל רצפותיהם חפצים כגון כלי חרס ומטבעות. ראשי חיצים מברזל ואבני בליסטראות העידו על עוצמת הקרב. בשניים מהבתים נמצאו מקוואות טהרה.
 
בפינה הצפונית-מזרחית של הגבעה התגלו שרידי רובע מגורים מדורג. באחד הבתים נמצאו ציורי פרסקו. הם נלקחו מהאתר כדי לשומרם במקום בטוח. מכאן קצרה הדרך אל רחבת החניה. 
 
טיולים מומלצים נוספים באזור:
 
 
 
טיולי משפחות בשמורות הטבע והגנים, טיול עם ילדים, טיולים עם ילדים
איריס הסרגל: עלים תכולים וישרים כסרגל. צילום: אורי פרגמן ספיר 
 

מסלול טיול בכרמל בהר שוקף ובהר ערקן 

נקודת מוצא וסיום: חניון רקית, הנמצא בדרך אל מלון יערות הכרמל, שבכרמל. 
אופי הטיול: מסלול מעגלי מסומן, מתאים למיטיבי לכת.  
מרחק הליכה: כ-8 ק"מ. 
משך הליכה:5-6 שעות. 
מפה: מפת טיולים וסימון שבילים הכרמל.
ציוד: נעלי הליכה, כובע ומים לשתייה.   
 
איך מגיעים?לחניון רקית מגיעים מכביש עתלית – בית אורן(כביש721, בין סימני ק"מ7-6).
 
מחפשים את איריס הסרגל:פרחי איריס הסרגל נצפו בעבר בכרמל באזור זה. בעקבות התאוששות החורש מהשריפה הגדולה במקום בשנת2010 צפויים פרחי איריס הסרגל לשוב ולפרוח במקום.
 
ביום חמישי ה-2 בדצמבר 2010 עצר העם בישראל את נשימתו. בעיניים כלות צפו הכל במדרונות הכרמל הבוערים. השריפה הקשה ביותר בתולדות המדינה גרמה למותם של 44 בני אדם. בתי מגורים עלו באש בקיבוץ בית אורן, בעין הוד ובכפר הנוער ימין אורד. השריפה כילתה כ-25,000 דונם חורש ויערות נטועים. יחד עם זאת, הטבע מתאושש. הניצנים הרדומים של עצי החורש מתעוררים ומלבלבלים. בשטחים הפתוחים שבין העצים עולה פריחה מרהיבה. מסלול הטיול העובר בהר שוקף ובהר ערקן, שבחלקים מהם נשרפו עצי החורש והיער, הוא הזדמנות להיווכח בכוחו של החורש להתאושש. 
 
מסלול הטיול:
חניון רקית שוכן בצד כביש הגישה למלון יערות הכרמל. השם המלון נגזר משמו של האזור בשנות ה-30′. חברת כרמל השקעות רכשה 6,000 דונם באזור תחת השם הזה. רוב השטח נכלל בתחומי פארק הכרמל, אך בחלק מהשטח נבנה בשלהי שנות ה-60′ סנטוריום שיועד כמקום הבראה לניצולי שואה. הסנטוריום הפך למלון הספא המפורסם שממשיך לשאת את השם יערות הכרמל.
 
מכביש הגישה מסתעפים כבישים אחדים. כדי להגיע לחניון רקית יש לבחור, בכל מפגש כבישים, את הסעיף השמאלי. ליד מתקן השירותים בחניון מתחיל את דרכו שביל מסומן ירוק, המוביל אל השביל המסומן אדום, שעולה להר שוקף (שביל ישראל חופף לסימון הירוק והאדום). לאחר כמה דקות הליכה מגיע השביל לשדה פתוח ומעליו שרידי חורשת אורנים, ששוליה עוברת דרך סלולה.
 
במורד הגבעה, מתחת לחורשה, נמצאת מערת קבורה חצובה בסלע. מעל פתחה המקומר חקוקה כתובת ביוונית, מעוטרת בעיטורים בדמות ורדה (רוזטה). ליד מערת הקבורה נמצאת אבן עגולה, שריד למתקן הפריכה של בית בד, וכן גת קטנה חצובה בסלע. בחורבת רקית שכן יישוב בימי המשנה והתלמוד, ומאוחר יותר היה כאן יישוב דרוזי שחרב בשנת1840.
 
השביל עולה אל מה שהיה יער אורנים ויוצא לשטח שבו צומחים בחורף מיני כרכומים, כלניות ורקפות. מאוחר יותר בעונה מצטרפים צבעונים, נוריות, סחלבים ומיני צמחים רבים נוספים. השביל המסומן אדום מגיע לפסגת הר שוקף (497 מ’), המעניקה מבט מרהיב על הסביבה: בדרום – בקעת מהר"ל, אזור זכרון יעקב ומרחבי השרון; במערב – הכרמל וחופו, כולל שרידי מבצר עתלית; בצפון – פסגות הכרמל, אוניברסיטת חיפה, שכונותיה המזרחיות של חיפה ועוספיה. ביום בהיר אפשר להבחין בהרי נצרת. בדרום-מזרח – רמת מנשה ומאחוריה הר אמיר והגלבוע.
 
עתה יש לרדת באותה דרך שהוליכה אל הפסגה, עד להסתעפות עם השביל שמסומן בכחול. המשך המסלול בנתיב זה מוליך צפונה, להר ערקן. בשלוחה המערבית של ההר, נחבאים בתי היישוב גבעת וולפסון, מעונות קיץ שנבנו בתקופת המנדט הבריטי על ידי יהודים יוצאי גרמניה.
השביל יורד מהפסגה צפונה ובו מה שהותירה השריפה מהחורש. הנוף הפתוח מעניק מבט אל בקעת אלון שממזרח, למרגלות ההר. 
 
השביל חוצה את כביש הגישה לגבעת וולפסון, ויורד לאפיק נחל אורן. נרד בשביל המסומן ירוק, שמגיע לשרידי טחנת קמח ישנה. השביל ממשיך מערבה לצד הערוץ ומגיע לאגם קטנטן שנוצר כתוצאה מסכירת ערוץ נחל אורן. כאן קרוב המסלול לסיומו. אפשר להישאר ולנפוש מעט, או לשלוח את אחד מחברי הקבוצה להביא את הרכב מחניון רקית, אליו מוליך השביל האדום שיוצא מחניון האגם. אם לא נמצא כזה, כולם יכולים לעלות ביחד בשביל, מהלך1.5 ק"מ, עד לחניון רקית שבו התחיל המסע. 
 
טיולים מומלצים נוספים באזור:
 

טיולי משפחות, טיול עם ילדים בשמורות הטבע והגנים, פעילויות לילדים
 מחפשים את איריס הסרגל. צילום: אורי פרגמן ספיר.

מסלול טיול מחורבת כרך לקרן הכרמל (מנזר המוחרקה)
נקודת מוצא: כביש צומת אליקים–דלית אל-כרמל (כביש672), ליד סימן ק"מ26. 
נקודת סיום: רחבת החניה של מנזר המוחרקה. 
אופי הטיול: מסלול קווי (בכיוון אחד). מתאים לילדים מגיל13. יש לדאוג לרכב מאסף בסיום המסלול. 
מרחק הליכה: כ-5 ק"מ.  
משך הליכה: כ-3 שעות. 
מפה: מפת טיולים וסימון שבילים כרמל.
ציוד: נעלי הליכה, כובע ומים לשתייה.  
 
איך מגיעים לנקודת הסיום?מנקודת המוצא נוסעים כ-4 ק"מ צפונה לכיוון דלית-אל-כרמל ובצומת למוחרקה פונים ימינה ונוסעים כ-2.5 ק"מ לרחבת החניה של המנזר.  
שעות ביקור במנזר המוחרקה: כל יום מלבד יום א’,08:00-12:30 , 14:30-16:30. הביקור בגג המנזר, לשם תצפית, כרוך בתשלום סמלי. 
 
מחפשים את איריס הסרגל:פרחי איריס הסרגל נצפו בעבר באזור קרן הכרמל. כדאי להשפיל את העיניים אל הקרקע מדי פעם תוך כדי סיור בשביל ולחפש את הפרחים המציצים מהקרקע. 
 
מסלול לטיול רגלי שבו נהנים המטיילים מהחורש המפותח והיפה של הכרמל, הרחק מהישג ידה של השרפה הגדולה שהתחוללה בהר בדצמבר2010. השביל עובר בחורבה שבה נמצאים שרידי יישוב ביזנטי ומסיים במנזר המוחרקה, שבו על פי מסורת המסדר הכרמליתי גבר אליהו הנביא על נביאי הבעל. התצפית מגג המנזר מרהיבה.  
 
מסלול הטיול:
המסלול מסומן באדום ויוצא מהכביש לכרם זיתים. תחילה צועדים בדרך עפר אך עד מהרה היא הופכת לשביל להולכי רגל. השביל חוצה את נחל רקפת, היורד דרומה (ימינה) לנחל לנחל יקנעם (כביש ואדי מילח). במורד הנחל נמצאת מערת רקפת, שבה התגלו ממצאים פרהיסטוריים, אך אנו נמשיך בשביל האדום, המטפס במעלה הנחל. השביל עובר בחורש מפותח ומוצל ומפעם לפעם יש צורך לשנס מותניים ולהתגבר על מפלי סלע קטנים. זה המקום להתוודע אל האלון המצוי, השולט ללא עוררין בשטח ואל מיני עצים אחרים המלווים אותו כגון אלה ארצישראלית ועוזרר קוצני. אי אפשר להתעלם מהגזעים בעלי הקליפה המאדימה של הקטלב המצוי. בחורף–פריחה מרהיבה. 
 
לאחר כשני ק"מ נחצה את דרך נוף כרמל, המסומנת בשחור, נצעד עוד כקילומטר אחד בשביל האדום ונגיע לחורבת כרך, השוכנת בשולי דלית אל-כרמל.

בתקופה הביזנטית, לפני כ-1,500 שנה, שכן במקום יישוב שהותיר אחריו מערות ושרידי מתקנים לעיבוד תוצרת חקלאית. בסיור קצר תוכלו לגלות כאן גת שבה דרכו ענבים כדי להפיק מהם תירוש ליצירת יין ושרידי בתי בד שבהם הפיקו שמן מזיתים. בסביבת היישוב לא נבעו מעיינות. התושבים אגרו מי גשם בבורות גדולים, שניתן לזהותם באתר. 
 

מחורבת כרך צועדים בין עצי החורש עוד כ-2 ק"מ בעקבות השביל האדום ומגיעים למנזר המוחרקה שבקרן הכרמל. המנזר שייך למסדר הכרמליתי. המבנה שניצב באתר בימינו נבנה בשנת1883, כנראה על יסודות כנסיה קדומה יותר. בחצר המנזר ניצב פסלו של אליהו הנביא, מניף חרב על נביא בעל אומלל המוטל לרגליו. על פי מסורת הנזירים, כאן התחרה אליהו בנביאי הבעל והוכיח לעם שהוא נביא אמת כאשר אש ירדה מן השמים וחרכה את הקרבן במזבח שלו (מלכים א’ פרק י"ח).מכאן גם נגזר השם ‘מוחרקה’, כלומר, מקום החריכה (השרפה). העם שצפה במעשה הסיק מסקנות ורדף אחר נביאי הבעל במורד הכרמל, עד לנחל קישון, ושם הרגו בהם400 איש. 
 
סיפור המעשה מתואר בשלושה תבליטים הניצבים סמוך לפתח שדרכו אפשר לעלות לגג המנזר, דבר שאין להחמיצו. אין לוותר על התצפית מגג המנזר. פסגת קרן הכרמל (474 מ’)  נמצאת בקצה הכרמל ועל כן אין שום דבר שחוסף את הנוף המרהיבה הנשקף מכאן. רמת מנשה ועמק יזרעאל מונחים למרגלותינו ממש. עוד נפרשים כאן המראות של צפון הרי השומרון והגלבוע, הגלעד והרי הגליל וביום חורף צלול ניתן להבחין בקלות בפסגה המלבינה של החרמון. 
 
טיולים מומלצים נוספים באזור:
 
 
 
חי בר כרמל, טיולי משפחות, טיול עם ילדים, טיולים לכל המשפחה
מומלץ לבקר בשמורת הטבע חי בר כרמל, לסייר במקום ולפגוש את החיות השונות.

מסלול טיול בפסגת הר תבור
 
נקודת מוצא וסיום: רחבת החניה שלפני כנסיית ההשתנות, בראש הר תבור. 
אופי הטיול: מסלול מעגלי מסומן ונוח. מתאים למשפחות. 
מרחק הליכה:2 ק"מ. 
משך הליכה:כשעה וחצי.
מפה: מפת טיולים וסימון שבילים גליל תחתון.
ציוד: נעלי הליכה, כובע ומים לשתייה.   
הנסיעה לראש ההר: הכביש הצר המטפס בעיקולים חריפים לפסגה עביר רק לרכב פרטי ולא לאוטובוסים ולמשאיות.  
שעות ביקור בכנסייה הפרנציסקנית שבראש ההר: א’-ה’8:00-11:45 ו-14:00-17:00. בימי שבת וחג עד 11:30. הכנסייה היוונית-אורתודוקסית אינה פתוחה לקהל.
 
מחפשים את איריס הסרגל:פרחי איריס הסרגל נצפו בעבר בהר תבור. כדאי לחפש את הפרחים במהלך העלייה אל פסגת ההר ותוך כדי סיור על פסגתו. 
 
התבור אינו הגבוה ביותר בהרי הגליל, אך אין יפה ממנו. הפסגה המעוגלת, המתנשאת מעל עמק יזרעאל, מעוררת השתאות היום בדיוק כפי שעוררה בעבר. ייתכן שמראהו המרשים של התבור הפכו אותו למקודש כבר בימי קדם, אם כי עד כה לא נמצאו עדויות למקדש קדום בהר. במקרא הזכירו את התבור בנשימה אחת עם החרמון. בראש ההר נותרו שרידים מרשימים של מבצר קדום וכנסיות המנציחות את מעמד ההִשתנות של ישו, שנזכר בברית החדשה. הוסיפו לכל אלה את היערות והחורשים הטבעיים והרי לכם הר יפה, שמי אשר עובר בקרבתו, אינו יכול להתעלם מנוכחותו. 
 
מסלול הטיול:
מרחבת החניה שליד כנסיית ההשתנות הפרנציסקנית יוצאת דרך עפר קצרצרה מסומנת בסימון שביל ישראל, חולפת על פני חפיר המבצר של ימי הביניים ופוגשת לאחר כ-100 מטר בשביל המסומן בשחור. האורנים הצומחים כאן ניטעו בתקופת המנדט והם נטויים הצדה תחת משא השנים והרוחות. כאן פונים שמאלה. השביל חושף את צדה האחורי של כנסיית ההשתנות ואת הפינה הדרומית-מזרחית של המבצר מימי הביניים. החפיר ושרידי החומה נראים היטב. שרידי המבנים ובורות המים שנמצאים מחוץ למבצר שייכים אולי למבצר שבו התבצרו יהודים בימי המרד הגדול ברומאים. 
 
מול כנסיית ההשתנות אנו חולפים על פני שביל מסומן אדום, היורד מההר מזרחה לכפר אום אל ע’נם. עתה אנו נמצאים בלב יער פארק של אלון התבור ולנגד עינינו נפרשים הנופים המרהיבים של הגליל התחתון המזרחי, עמק יזרעאל, נחל תבור, הגלבוע והרי הגלעד שמעבר לנהר הירדן. 
 
שביל הפסגה עובר באגפה המזרחי של פסגת ההר וחולף על פני שביל מסומן כחול, היורד מההר לעבר צומת גזית (נפרדים משביל ישראל וממשיכים בשביל המסומן שחור). השביל מגיע לפינה הצפונית-מזרחית של המבצר מימי הביניים. מראה שרידי מגדל הפינה והחפיר החצוב בסלע מרשימים מאוד, אך את עיקר ההנאה שואבים המטיילים מהנוף, כיוון זזוהי אחת מנקודות התצפית המרהיבות בישראל. מכאן רואים היטב את הרמות הנטויות של הגליל התחתון המזרחי, לפני שהן צונחות אל בקעת יבנאל ונחל תבור. בית קשת ובית הספר החקלאי כדורי נראים כמו על כף היד וכך כל המרחב האדיר עד החרמון. 
 
מעט הלאה, בהמשך השביל, נראה משמאל פתח של מערה חצובה, מעוטר בקשת בנויה. ייתכן שבשלב כלשהו שימשה המערה למגורי נזירים. בחורף עולה לצד השביל פריחה היפהפייה של מיני סתוונית, כדן, כרכום, כלנית ועיריוני. גם איריס הסרגל נצפה כאן בעבר. באביב פורחת כאן גביעונית הלבנון.  
 
השביל עובר באגף הצפוני של פסגת ההר, למרגלות הכנסייה היוונית-אורתודוקסית ופונה שמאלה, לצדה הדרומי. כאן נמצא השער המקושת המוביל לרחבה מפולסת, שמאחוריה חצובה בסלע קפלת מלכיצדק. הקפלה שייכת לכנסייה היוונית ושעריה נעולים בדרך כלל. על פי המסורת היוונית אורתודוקסית, זהו עמק השווה, המקום שבו נפגשו אברהם ומלכיצדק, מלך שלם.  
 
מכאן קצרה הדרך לשער הרוח, שדרכו עובר הכביש לרחבת החניה. השער נבנה לפני יותר ממאה שנה. חלק מהאבנים הבונות אותו נלקחו מאבני המבצר. עוד כמה צעדים ומגיעים בחזרה לרחבת החניה שממנה החל המסלול.
 
טיולים מומלצים נוספים באזור:
 
 


לפרטים נוספים: *3639 
 
 

צילומי פרחים: אורי פרגמן ספיר 
 

 

אין תגובות

השאר תגובה