ט"ו בשבט מתוק מדבש-מה נוטעים כדי להציל את הדבורים?

פעילויות לכל המשפחה בט"ו בשבט – מועצת הדבש מזמינה את כולם לחגוג את חג האילנות במכוורות ברחבי הארץ, לצפות בעבודת הדבוראים, לטעום דבש, להכיר את חיי הדבורים, ליצור בדונג וליהנות מאטרקציות נוספות

לקראת חג האילנות, מזמינה מועצת הדבש את כל המשפחה לביקור במכוורות ברחבי הארץ לטעום דבש, ללמוד על תרומתה של דבורת הדבש לתהליך ההאבקה של העצים ולהכיר את העולם הקסום של הדבורים. בארץ ובעולם קיים חשש גדול עקב היעלמות של שליש מכמות הדבורים בכל רחבי הגלובוס, כשהסיבה הראשונה והעיקרית הינה התמעטות המזון לדבורים, כלומר- צוף. עם התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן והצטמצמות האזורים החקלאיים, קיים מחסור אמיתי בפרחי צוף המשמש מזון לדבורים. 
 
כפי שעצי הצוף עוזרים בייצור למזון לדבורה, כך גם היא מחזירה להם אהבה ותורמת לתהליך האבקה המחייה ומרבה את צמיחתם וקיומם. דרך שרשרת הטבע המופלאה הזו, אנו בני האדם נהנים משפע של פירות וירקות, כך שכל ביס שלישי שלנו הינו בזכות המעופפות הקטנות. לכן, במיוחד בחג האילנות, מקדמים מועצת הדבש ודבוראים את המודעות לנטיעות צופניות (עצים, שיחים ופרחים עם צוף), בכדי שיהיה מספיק מזון לדבורים, אותם ניתן יהיה לטעת לאחר שנת השמיטה.
  
במהלך ט"ו בשבט ייערכו פעילויות לכל המשפחה במכוורות ברחבי הארץ:
 
פעילויות ט"ו בשבט בדרום
 
בית הדבש והדבורה- קיבוץ יד מרדכי
זמני פעילות: ימי שבת31 בינואר ו- 7 בפברואר
בבית הדבש בקיבוץ ד מרדכי יחגגו את חג האילנות בטיולי פריחה ובציון תרומתה של דבורת הדבש לתהליך ההאבקה של העצים. בבית הדבש, במרכז המוזיאלי של דבש יד מרדכי – המכוורת הגדולה בארץ, ילמדו הילדים כיצד תורמת הדבורה החכמה לשגשוגם של עצים ממינים שונים בישראל. הילדים יצפו בעבודת הדבוראי, יציצו אל תוך נבכי הכוורת, ילמדו על אורח חיי הדבורים, יערכו היכרות מעמיקה עם המלכה והפועלות, ילקקו דבש טהור, מתוק ובריא ויכינו נרות עשויים דונג אותנטי. על מנת להשלים את חגיגת החיבור לטבע, יצאו לסיור על טרקטור רתום לעגלה ויצפו במיני הפרחים, העצים והמטעים ביום חגם.
סיורים יצאו כל שעה עגולה בין השעות10:00-15:00
עלות: עלות כרטיס משולב לכל האתרים והפעילויות- ילד מגיל2-  55 ₪מבוגר– 50 ₪ 
טלפון לתיאום:  053-7106976   
לפרטים על יד מרדכי…
 טו בשבט במכוורות ברחבי הארץ, אירועי טו בשבט, תיירות יד מרדכי, פעילויות לילדים בדרום
דבוראית ביד מרדכי.  צילום: גלעד קוולרציק.
בתמונה למעלה – מכוורת יד מרדכי. צילום: גלעד קוולרציק.
 


מכוורת פורת- דבש מן המדבר – עין יהב
זמני פעילות: יום שישי6 בפברואר-יום שישי

במרכז המבקרים החדש של מכוורת פורת מזמינים לחגוג את ט"ו בשבט ברוח החג החשוב לאילנות ולדבורת הדבש כאחד. במקום שטחי אקליפטוס רחבי ידיים, עץ הנחשב כאחד החשובים ביותר לחיי המעופפת הצהובה ממנו היא ניזונה, שם יקבלו מבקרי המקום הסבר על חשיבות נטיעות צופניות כמו עצי האיקליפטוס בט"ו בשבט ולאורך כל השנה, למען המשכיות חיי הדבורים בארץ. בנוסף, ייהנו המבקרים ממיצג דבורים ראשון מסוגו בארץ- אלפי דבורי מתכת צבעוניות משתלשלות מן התקרה, במקום גם כוורת שקופה המאפשרת הצצה לעולמן החשוך והנסתר של הדבורים, כוורת בומבוסים שקופה, כוורת בתוך מערה, גלריית פסלים של האומנית צ’צ’ה פורת, סרטון על דבורי הדבש כשמחדר הקולנוע ניתן להשקיף על חדר הרדייה. 
בין השעות09:00-13:00. הביקור לקבוצות ויחידים בתיאום מראש בלבד.
עלות: למשתתף מגיל5 ומעלה, מחיר- 25 ₪. 
טלפון לתיאום:058-5666032  
 

פעילויות ט"ו בשבט בצפון:
 
יערת הדבש- אלוני אבא
סיור במכוורת שנמצאת בסמוך למרכז המבקרים, צפייה בסרט על חיי הדבורה, לבישת חליפת דבוראים, צפייה בכוורת זכוכית וחיפוש המלכה ולאחר מכן ניתן להתנסות ברדיית דבש עם חלות דבש אמתיות. במסגרת הרדייה הילדים מפעילים צנטריפוגה ידנית קטנה ורואים איך הדבש זורם מתוכה לחבית ומוזמנים לקחת כפיות ולטעום כאוות נפשם. הפעילות אורכת כשעה.
עלות: למשתתף מעל גיל5: 25  ₪.
שעות פעילות: לאורך כל ימי השבוע, כולל שישי שבת, בתיאום מראש בלבד.
טלפון לתיאום:053-9382303 

מכוורת עמק חפר
צפייה בסרט קצר לכל המשפחה על עולמן המופלא של הדבורים, מבנה הכוורת, איסוף הצוף, יצירת הדבש וחשיבותו הבריאותית לאדם, סדנאות יצירה לילדים בנושא דבורים, דבש ופריחה, מפגש בשטח עם דבוראי ממכוורת עמק חפר שיפתח כוורת וידגים את עבודתו. בנוסף, ייהנו המבקרים מטעימות בחנות המפעל של מבחר דבשים, אבקת פרחים (פולן) ומזון מלכות, וכן יתקיים סיור בבית האריזה של המפעל וצפייה בקווי הייצור.
עלות: מבוגר (מגיל18)- 25 ₪ ילד- 20 ש"ח 
שעות פעילות:  בין התאריכים1-6 בפברואר
טלפון לתיאום:04-6370105  
 
מכוורת עמק חפר פעילויות לילדים בצפון, אירועי טו בשבט בצפון
פוגשים את הדבורים מקרוב. צילום: אלון רון

 

 
מכוורת גליל- קיבוץ שמיר
המבקרם מוזמנים לשמוע הסברים מדבוראים מקצועיים על חשיבות נטיעת עצים צופניים למען דבורת הדבש ולהבין יותר על סודות המכוורת. במקום ניתן לצפות בדבורים העמלות ובמלכת הדבורים בכוורת זכוכית ענקית ולראות את ריקוד הדבורה, את הפועלות החוזרות עם אבקת הפרחים והצוף, במלכה המטילה ביצים ובדבורים הבוקעות מתאי החלות. בנוסף, ניתן ולצפות בסרט המציג את חיי הדבורים ואת אופן הפקת מוצרי הכוורת: ניתן לטעום דבש מתוק בפינת הטעימות, לבקר בחנות המפעל, להתרשם ולרכוש את שלל מוצרי הכוורת שמייצרים במכוורת. 
זמני הפעילות: ימים א’-ה’, בין השעות08:00-17:00, יום שישי 08:00-13:00, שבת סגור.
עלות: ללא תשלום
טלפון לתיאום:04-6947826
 
מכוורת אופיר- אלון הגליל
זמני פעילות: בסופי שבוע-6-7.2.14  ו-13-14.2.14 
טעימות לכל המשפחה של סוגי דבש ייחודיים הנעשים במקום, לכל אחד טעם וארומה שונה התואם את טעמי העץ והפרח ממנו הדבורה ניזונה. משפחות וילדים יקבלו הסברים על תופעת היעלמות הדבורים, מדוע הן כה חשובות לקיום החקלאות בארץ ואיך ניתן לשמור עליהן בעזרת נטיעות צופניות בחג האילנות. בשעה12:00 יצא טיול ביער הפורח סביב אלון הגליל (משך הטיול כשעתיים). בנוסף, ניתן לסייר ביקב יפתחאל הסמוך, לטעום מהיינות ולסייר בגלריה שבמקום, בה מציגים מגוון אמנים במיזם חברתי.
בין השעות10:00-15:00
עלות השתתפות בטיול:30 ₪ למבוגר, 20 ₪ לילד
טלפון לתיאום: צביקה052-2824644 
 
מכוורת הבוסתן – פקיעין
המכוורת נוסדה על ידי ג’מאל חיר בשנת1977 בכפר פקיעין. חיר מזמין משפחות וילדים ליהנות משילוב ייחודי בין אירוח כפרי דרוזי בחיק הטבע ופעילויות חינוכיות מגוונות להכרת עולם הדבורה. המבקרים ילמדו על תהליך ייצור הדבש, על שעוני שמש ועל ההיסטוריה של כפר פקיעין העדה הדרוזית. במכוורת, סדנת יצירת נרות על ידי גלגול לוחות מדונג דבורים גולמי על פתיל מיוחד. בנוסף, ניתן להצטרף לקליעת סלים למלא בקבוקים בחול צבעוני, לבלות בפינת החי ופינת הליטוף, רכיבה על גמלים, מתחם ספסלים לפיקניק ועוד. 
עלות:15-25 ₪ לסדנה. כניסה לאתר ולפינת החי + סיור ללא עלות.
שעות פעילות: כל יום, בין השעות-10:00-18:00. 
טלפון לתיאום:052-2477897
 
פקיעין, פעילויות לכל המשפחה בטו בשבט, מכווורות בצפון, פעילויות לילדים
התמונה באדיבות מכוורת בוסתן בפקיעין.
 
דבורת התבור- שדמות דבורה
מרכז מבקרים דבורת התבור יקיים בכל השבתות של חודש פברואר סיורים מיוחדים לכבוד חג האילנות. הסיור יכלול הסבר מקיף על ההאבקה של השקדיות והצמחים האחרים באמצעות הדבורים והסבר על חשיבות נטיעות צופניות עבור דבורת הדבש, וכמובן ביקור במכון רדיית הדבש. במצפה הדבורים יחזו המבקרים באלפי דבורים החוזרות מהאבקת מטעי העצים. כל משפחה שתגיע תיהנה מתה צמחים עם דבש ותקבל שתיל צופני מתנה בשיתוף קק"ל כחלק ממאמציהם של הדבוראים לחזק את אוכלוסיית הדבורים המאביקות בארץ, אותו ניתן יהיה לטעת לאחר שנת השמיטה.
זמני פעילות: תתקיים פעילות בכל ימי שבת לאורך חודש פברואר, בין השעות09:00-15:00.
עלות:49 ₪ לילד, 37 ₪ למבוגר.
טלפון לתיאום:04-6769598, 050-5637645 
 
 
פעילויות ט"ו בשבט במרכז
 
משק דבורים לין – כפר בילו א’
זמני פעילות: יום שישי30.1.2015.
בין השעות10:00-12:00- פעילות למבוגרים הכוללת הרצאה בנושא: תרומת הדבורים להאבקה בטבע ובחקלאות, חשיבות נטיעות צופניות לקיום ענף הדבורים בארץ ותרומת הדבוראים לצומח בארץ בנטיעות יזומות. בהמשך יתקיים סיור בשטחים הצופניים בקרבת המכוורת בכפר בילו ולקינוח טעימות ממיטב מעדני המשק. מחיר:35 ₪ לאדם כולל קפה ועוגה.
בין השעות13:00-15:00- תתקיים פעילות חווייתית למשפחות וילדים בנושא עולם הדבורים המופלא, הפעילות כוללת הפעלות יצירה, משחקים, צפייה במצפה דבורים פעיל ובסרטון המלמד על הקשר שבין הדבורה והפרח, טועמים דבש ובהמשך יתקיים סיור בשטחים הצופניים של המכוורת. מחיר: 25 ₪למשתתף.
טלפון לתיאום: טלפון:08-9415859 | 054-2207965
הפעילות בהרשמה מוקדמת במייל: lin@linfarm.co.il 
 
 
 

אין תגובות

השאר תגובה