יום העצמאות-כללי זהירות באש ושימוש במנגל

9.5.2011סופר מאמי-סופר דדי

לקראת יום המנגל הלאומי וחגיגות העצמאות, רגע לפני שאתם מניעים את הרכב ומצטרפים לחגיגה, ממליצים במד"א ובמוסד לבטיחות ולגיהות לשמור על מספר כללי זהירות בסיסיים וחשובים בעת עריכת המנגל, כדי שהחג יהיה באמת חג שמח ותחזרו הביתה בשלום:

מיקום המנגל
לפני הצבת המנגל, יש למצוא מקום ללא עשבים וקוצים שעלולים להידלק ולגרום לשריפה. את המיתקן יש להציב בצורה יציבה במקום פתוח, על שטח ישר ונקי מחומרים דליקים.


הרחיקו את הילדים
יש להרחיק ילדים מסביבת המנגל ומקורות אש כמו גחלים בוערות, חומרי בערה נוזלים או מוצקים ושמן טיגון. מומלץ למצוא לילדים תעסוקה ומשחקים בזמן הדלקת האש ולהגדיר להם את אזור המנגל כאזור שאליו אסור להם להתקרב.


אמצעי כיבוי אש

מומלץ להצטייד באמצעי לכיבוי אש ולהציבו בהישג יד. אמצעי כיבוי יכול להיות מַטפֶה כיבוי אש שיש בכל רכב, דלי מלא במים או בחול.


הצטיידו במלקחיים
יש להצטייד בכלים המיועדים לצלייה על האש, בעלי ידיות ארוכות כדי לאפשר לטבח מרחק מספיק גדול מחום ומאש כאשר הוא מטפל בבשרים.


צאו מהעשן
מרות שנדמה שתמיד הרוח מגיעה לכיוון שלכם – מומלץ לעמוד המנגל עם כיוון הרוח, כדי לא להיחשף לעשן ולניצוצות העלולים לפגוע בעיניים ובדרכי הנשימה.

הזהרו מנחשים בשטח
בתקופה זו של השנה ובעונת האביב, גוברת פעילותם של נחשים ארסיים כגון הצפע הארץ ישראלי ורמשים שונים המסתתרים מתחת לאבנים. יש להימנע מלהפוך אבנים וסלעים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע ולא להלך יחפים או בסנדלים באזורים אלו – מומלץ להצטייד בנעליים סגורות.


מתמקמים הרחק מכבישים וחניוני רכב
מומלץ, למרות שקשה במיוחד ביום העצמאות, למצוא מקום מבודד יחסית ושאינו קרוב לכבישים וחניוני רכב, כדי להמנע מקרבה של הילדים לאזורי תנועת כלי רכב.


הצטיידו בערכת עזרה ראשונה

הצטיידו בערכת עזרה ראשונה תקנית, לכל מקרה של פציעה מנפילה או מכוויה, תמיד כדאי שיהיו בהישג יד אמצעי הטיפול הדרושים, עד להגעת צוות מד"א המקצועיים במידת הצורך.


המלצות לשימוש במנגל על פחמים:


השתמשו בחמרי הצתה תקניים
יש להיזהר שלא לשפוך נוזל הצתה על הבגדים- בעת הרטבת הפחמים אסור בשום אופן להשתמש בחומרי דלק להצתת הפחמים. שימוש בבנזין או בחומרים אחרים מסוכן מאוד וגם עלול לפגוע בבריאות. החומרים המומלצים להצתה הם חומרי דלק מוצקים המיועדים לכך, ועומדים בתקן הישראלי הרשמי החל על חומרים להצתת פחמים או עץ.

אל תתעצלו – תנפנפו
אסור לשפוך נוזלי הצתה ולהוסיף חומרי הצתה לאש לאחר הצתת הפחמים, גם אם נראה שהפחמים לא התלקחו כראוי. פעולה כזאת מסוכנת ביותר ועלולה לגרום להתפרצות להבה בגלל הצתת האדים – דבר שגרם כבר לאסונות לא מעטים.

אל תשאירו את המנגל לבד
אין להשאיר, ולו לרגע, את המנגל ללא השגחה. ואל תשכחו כשהחגיגה נגמרת לכבות את האש, ולחכות עד התקררות המנגל. אין לשפוך פחמים ואפר שלא התקררו לחלוטין לפחי אשפה – הם יכולים להמיס את חומרי הפלסטיק ולגרום להצתה ולשריפה בסביבה. בתום החגיגה, השאירו את אזור השהייה שלכם נקי.

המלצות לשימוש במנגל הפועל על גז:
שימוש במיתקן הפועל על גז ייעשה אך ורק באוויר הפתוח. לפני הפעלתו, יש לבדוק שצינור הגז שלם, אינו סדוק או יבש, כל החיבורים תקינים ואין שום דליפה.

אם אתם חושדים שיש דליפת גז – אין להשתמש במיתקן הצלייה עד לתיקונו. הבדיקה לדליפה תיעשה באמצעות הברשת מי סבון – דליפה מתגלה על ידי בועות של הסבון הנוצרות בנקודת הדליפה.

יש להדליק את הגפרור/המצית לפני פתיחת ברז הגז.
בתום השימוש במיתקן יש לסגור את ברז הגז הראשי, לריקון שאריות גז מהצנרת ורק לאחר מכן לסגור את הברזים של המיתקן.


שאלות?

בענייני בטיחות
לפרטים נוספים ולכל שאלה בנושא בטיחות ניתן לפנות למרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות בטלפון: *9394 מכל טלפון.

עזרה ראשונה
במידת הצורך, חייגו מיידית למוקד101 על מנת לקבל את המענה המהיר הרפואי ביותר.

ושיהיה חג שמח ובטוח.
 



 

אין תגובות

השאר תגובה