שלום כיתה א’

אוטוטו זה מגיע, אחרי החממה של הגן, הילדים מגיעים לשערי בית הספר עם כל החששות והחרדות שלהם ושלנו ההורים ושום הכנה לא תעזור כבר, אבל לפחות יש כמה ספרים שיכולים להקל על המעבר אל הלא נודע.

יש הורים שמאמינים שאפשר להשיג בקיץ האחרון שלפני שנת הלימודים יתרון לילדים על ידי שליחה לקייטנות של הכנה לכיתה א’ (הרי להכל כבר יש היום הכנה – הכנה ללידה, הכנה לבגרות, הכנה לצ.ה.ל, הכנה לשחרור ומה לא?).
 
משיחות עם גננות שמכירות את המערכת (גם בתור אמהות) רוב ההכנות הללו מיותרות ומצמצמות לילדים את החופש הגדול האמיתי האחרון שלהם ובסופו של דבר בבית הספר המורים מיישרים קו ועוברים עם התלמידים על הא-ב מההתחלה עם שעות רבות של תרגילי כתיבה והילדים שהתכוננו מראש בקיץ עלולים סתם להשתעמם.

ההכנות האלו נכונות למקרים של ילדים בגילאים גבוליים (ילדי דצמבר) או לילדים עם בעיות תקשורת ולהורים יש סיבה מספקת להאמין כי הם עלולים להתקשות מבחינת קליטת החומר.

בחנויות הספרים ובספריות אפשר למצוא עשרות ספרים העוסקים במעבר מהגן לכיתה א’ ומנסים להקל את המעבר באמצעות הכנות מעשיות או סיפורים.

הספרים מתחלקים לספרי הכנהמעשיים להורים שהחליטו להתכונן מראש, ספרים המשלבים סיפורים ופעילויות וספרי קריאה עם מסרים מרגיעים.

בין הספרים המעשיים אפשר למצוא לדוגמא אתמוכניםשל הילה לור-מדואל וסמדר גפני המציע דפי עבודה בתחום העיבוד החזותי, הפונולוגי (זיהוי הפונטים והצלילים שמרכיבים את המילים), תיאום יד-עין ומוכנות לחשבון.

ספרים משולבים כדוגמת בכיף, מהגן לכיתה א’של רינה שליין והילה מעוז המשלב סיפורים קצרים והפעלות לצמצום החרדות מהלא נודע (כמו לדמיין ולצייר איך נראית המורה שלנו) אומכתה א’ באהבה של תמר פיש נחשון שמשלב מקבץ סיפורים ופעילויות לשנה הראשונה בבית הספר.

המעדיפים להתמודד עם המעבר לכיתה א’ בקריאה כייפית יותר יכולים להעזר בספרי קריאה לילדים כמוברלה ברלה בוא לבית הספרשל פנינה קז, המלמד איך בבית הספר לומדים הכל לאט אבל בטוח, או אני בהחלט קטנה מדי לבית ספרשל לורן צ’יילד הבריטית (הוצאת אנונימה) המספר על לולה ואחיה הגדול צ’רלי המלווה אותה בדרכה לבית הספר בדרך מקורית ומלאת צבע והומור.

קרה לכם פעם שהקראתם סיפור לילדים והחלפתם את שם הגיבור בשמות של הילדים שלכם? ספר נוסף, שמודפס במיוחד בשבילכם בשיטת הדפסה אישית נקראשלושה בעקבות העץ,מספר על ילד במסעו אחרי עץ הדעת לקראת כיתה א’ שהגימיק הגדול שבו הוא שהשם של הילד, חבריו וההורים, הם שמות הילד שאתם מגדירים הנשתלים בתוך התוכן של הספר וגורמים לילדים להתרגשות גדולה. התגובות היו- "אבל איך זה יכול להיות שכתבו עליי ספר…"

טיפ קטן לעידוד ההכרות עם אותיות הא’-ב’ – בחנויות הצעצועים אפשר למצוא מגנטים בצורת אותיות הא’-ב’ שאפשר לחבר איתם מילים ומשפטים על המקרר בבית, למשקיעים וליצירתיים אפשר להשתמש במגנטים קיימים ולהדביק/ לגוזר או לצייר עליהם את אותיות הא’-ב’.

מנהג עתיק יומין ביהדות – ליצור עבור הילדים את אותיות הא’-ב’ מעוגיות על מנת להמתיק את המעבר לבית הספר – אפשר להכין עם הילדיםעוגיותבצורת האותיות ולהתחיל את שנת הלימודים עם משהו מתוק.

את הספרים ניתן להשיג במרבית הסניפים של סטימצקי או צומת ספרים או באתרי ההוצאות:

מוכנות -רכגולד הפצות

בכיף, מהגן לכיתה א’  -הוצאת ספר לכל

מכתה א’ באהבה -הוצאת עמיחי

ברלה ברלה בוא לבית הספרהוצאת כתר

אני בהחלט קטנה מדי לבית-ספר –הוצאת אנונימה די-נור

שלושה בעקבות העץ -הוצאת א.א.ק יעוץ והפקות,03-5334897

לחצו כאן לקבלת לוח החופשות והחגיםלשנת תשס"ח (2007-2008)

לחצו כאןלטיפים מאתר משרד החינוך למעבר לכיתה א’

משרד החינוך מפעיל חדר מצב לפתיחת שנת הלימודים: 1212-234-567
שיפעל ביום חמישי, שישי, מוצ"ש וראשון החל מ-6:30 בבוקר…

 

אין תגובות

השאר תגובה