הכנה לכיתה א’

מאת : זהבה קלנר – מנהלת רשת מכון"אותיות",כישורי למידה ופרוייקטים חינוכיים.

תחילת שנת הלימודים עומדת בפתח וההיערכות הגדולה עדיין בשיאה. למי שעדיין לא הספיק ורוצה להגיע רגוע ומוכן עדיין נפתחים ברחבי הארץ קורסי הכנה לכתה א’, וסדנאות אסטרטגיה לחטיבת הביניים המציידות את התלמידים בארגז כלים אישי ושימושי המשכללות את היכולת של הילדים לזכור ולארגן מידע, לכתוב תשובות, לסכם את החומר הנלמד, ולהיערך באופן טוב יותר למעבר הגדול.

הכנה לכיתה א’
הורים רבית תוהים לפעמים למה בכלל צריך את החוגים הללו- האם החוגים האלה הם הכרחיים או שהם נובעים מעודף הסטריה שלנו ההורים?
 
ההחלטה היא כמובן אישית של כל הורה והורה – אבל חשוב לזכור כי למרות שבחלק מהגנים ההכנה מתואמת עם בתי הספר והילדים מגיעים מוכנים בצורה טובה ואף עלולים להשתעמם לכשיגיעו לכיתה א’ כאשר יצטרכו ללמוד שוב חמרים שהם למדו במהלך החופש או השנה האחרונה בגן ישנם מקומות אחרים בהם נדרשת עבודת הכנה בגלל פערים בין התקדמות הילדים לציפיות מהם בבית הספר.

ישנם גנים שלמים שעברו הכנה כדי לצמצם את הפערים הללו, והדבר נכון גם במקרים פרטיים בהם הילדים מסיבות שונות (קצב התבגרות שונה, הפרעות קשב וריכוז וכו’) עלולים להגיע פחות מוכנים לכיתה א’ ואז בתיאום ועל פי המלצת הגננות או היועצות כדאי לעיתים להרשם אל אחד הקורסים להכנה לכיתה א’.

כיום קיימים מגוון קורסים המדגישים שימוש באמצעים חווייתיים ללימוד, וכך אפשר למצוא קורסי הכנה לכתה א’ בהם ילדים מקפצים בין חישוקים על מנת לחזק את הפירוק הפונולוגי של המילים להברות.

חוברות לקיץ
החופש הוא הזדמנות נהדרת לנצל את הזמן ללמידה והנאה משותפת. קיימות כיום מבחר חוברות עבודה באמצעותן ניתן לפתח את מיומנויות הלמידה של הילדים ואת המודעות הפונולוגית שלהם. בנוסף, אפשר ליצור ולזום משחקי למידה מתוך המציאות הקונקרטית בדרך של משחק וחוויה. כמו משחקי מילים, חריזה, זיהוי סמלים במרחב ועוד.

משחקי מילים
לשחק משחקים של"במה מתחילה מילה ומאיזה צליל היא מסתיימת".בעוד כי בעבר הגישה הרווחת הייתה כי קשיים בלימוד הקריאה מקורם בבעיה בתפיסה חזותית, ממחקרים אחרונים עולה כי הסיבה העיקרית היא דווקא קושי בזיכרון שמיעתי.
ילדים רבים מתקשים לחזור על רצף של צלילים מהזיכרון ולכן כדי להעלות מהזיכרון שם של אות או צליל שלה מדקלמים את כל סדר ה א’ –ב’.
כיום ישנן שיטות שעוקפות את הקושי באמצעות שימוש בחושים פיתוח הזיכרון החזותי, השמיעתי והמוטורי, וזיהוי הקשר בין אותיות לצלילים.

שתפו
חשוב שהילד ייקח חלק פעיל בתהליך ההיערכות והתארגנות. יעזור בהכנת הציוד, בעטיפת הספרים והמחברות. חשוב להכין את הקלמר בחופש הגדול ולוודא שהילד יודע למחוק ולחדד בעצמו.   

בקרו בבית הספר
ללכת לבקר בבית הספר עוד לפני פתיחת שנת הלימודים ולהראות לילד היכן נמצאים השירותים, חדר המזכירה, חדר המורים. יש לזכור שילד העולה לכתה א’ נדרש להתמודד עם מצבים חדשים שלא הכיר עד היום, הוא נמצא במבנה גדול ולא במבנה הקטן של גן הילדים ועליו להתמצא בסביבה ולדעת למצוא את חדרי השירותים המרוחקים מכיתתו.
ביקורים אלו חשובים גם לילדים וגם להורים, ומאפשרים לילד להגיע לסביבה מוכרת, לא מאיימת, בה הוא יכול להתמצא ולהתנהל באופן עצמאי.

ספרים
להירשם לספריה וללמד את הילד כיצד להחליף ספר בעצמו. כך ניתן גם להעביר את הזמן בחופשה ולצאת ממנה עם ערך מוסף, וגם לעודד את הילד לקרוא ולקרבו לעולם הספרים.

היום שאחרי – טיפים לשנה הראשונה בבית הספר

בימים אלו הילדים שלכם הולכים ללמוד מיומנויות אקדמיות בסיסיות–להכין שיעורים, לזכור מה צריך להביא לכתה, להכין מערכת וכמובן לרכוש קריאה, כתיבה וכישורי חשבון ובקיצור לפתח אחריות כתלמיד. על ה הורים להחליט כמה להיות מעורבים, באיזה מינון ובאיזו דרך.

העברת האחריות
תנו לילד לזכור בעצמו מה יש להביא לכתה. אם שכח–לא ירגיש נוח ויפתח אחריות להקשיב ולנסות לזכור בהמשך.

מתכוננים יום קודם
למדו את ילדכם להכין מערכת כולל חידוד עפרונות ערב לפני.

עידכונים מהמחנכת
הקפידו לשוחח לפחות אחת לשבוע עם המחנכת מספר דקות לעידכון מצבו הלימודי והרגשי של ילדכם.

זכרון או ניחוש?
בידקו אם הילד זוכר את צלילי האותיות והניקוד שלמד, או שהוא פשוט מנחש.

איך היה?
הרגילו את הילד לשוחח איתכם מספר דקות לאחר שחזר מביה"ס ולספר על מה שעבר עליו ביום הלימודים. כך תוכלו לקבל אינפורמציה רבה גם על האווירה בכתה, המצב החברתי, המתח הלימודי וכו’ – נסו לעודד שיחה מעבר לתשובה הלאקונית המוכרת"היה כיף…"

בעיות מיוחדות
אם יש לילדכם בעיה מיוחדת (ראיה, שמיעה, תחושתיות יתר ועוד), עדכנו את המחנכת וגם את המורים המקצועיים.

המוטיבציה
שימו לב אם הילד שמח לקום בבוקר ולחזור ליום לימודים נוסף.

הבנת המשימות
למורה יש40 ילדים בכתה ולכם יש ילד אחד ומיוחד שעלה לכתה א’. בדקו מידי פעם אם הוא כותב בשורות הנכונות במחברת, אם הוא הבין את המשימה…

בקורת בונה
לפני כל הערת בקורת יש לתת מחמאה. למשל, כתבת מאוד יפה את האותיות אבל דילגת על שורה אחת. או"עבדת ממש באופן עצמאי. כל התרגילים נכונים חוץ מאחד. תרצה לתקן?"

איין תחליף לאינטואציה
ולבסוף, הקפידו להקשיב לאינטואיציה הפנימית שלכם. אם נראה לכם שהילד לא קולט את הנלמד, לא משתלב חברתית או רגשית פנו למורה.
אם היא לא מסכימה עם התחושות שלכם–פנו לאיש מקצוע- אין כמו אינטואיציה של הורה.

בהצלחה

 

אין תגובות

השאר תגובה