איך נשתף את הילדים בהכנות לחג הפסח?

מרץ2010 מאת: בת-שיר סולמי
הכותבת היא גננת במקצועה ובעלת תואר ראשון בחינוך.

 
אם נתבונן מסביבנו נבחין בפרחי האביב שפורחים, בפרפרים ובדבורים שחגים בינינו ומוסיפים צבע ושמחה לשגרת יומנו. חג הפסח מגיע אלינו ומביא עימו טעמים, ריחות, מגע וצבעים רבים ומגוונים עליהם גדלנו ובוודאי שנרצה להעבירם כחוט השני גם לילדנו. מה הן החוויות בהן נשתף את ילדנו, איך נעשה זאת בצורה מוחשית שתגרום להם לחוות את החג בעצמם ולהתחבר אליו בדרכם המיוחדת שלהם?
 
למידה מוחשית–למידה משמעותית
כדאי להבין את נקודת המוצא לפיה, רק כשילד מתנסה בעצמו הוא מסוגל להבין את מלוא משמעות החוויה ורק אז מתקיימת למידה משמעותית. ברגע שהבנו את הנקודה הזו, נשאף לתת לילדנו להתנסות בעצמם בחוויות במקום לשמוע עליהם מ"יד שניה או שלילשית",כלומר: שאנו נספר להם אודות חויה כלשהיא. לכן נבחר בפעילויות שמתאימות לילדים, באופיין, במערך הפעילות (המקום, הזמן, ארגון המרחב).
 
לספר את ההגדה בגובה העיניים -כדי שהחוויה תקבל משמעות נשתמש במושגים ובשפה שמדברים אל הילד ומעניינים אותו באמת. כך למשל, כשנספר את ההגדה, נדגיש שבני ישראל עבדו מבוקר ועד ערב, נדגיש כי הם עבדו כל-כך הרבה, עד שלא היה להם זמן לבלות בכלל עם הילדים שלהם, להקריא להם סיפור או להרכיב איתם פאזלים.

בירור מושגים והרחבת הדעת
-חינוך איכותי מגרה את הילדים לשאול שאלות ולאו דווקא נותן תשובות. כדאי לשאול את הילדים שאלות, כדי לפתוח בהם את הרצון והסקרנות ללמוד ולדעת עוד ועוד. חג הפסח נוגע במושגים כמו"חרות", "חופש", "בני חורין".המושג"חופש",המעלה בנו המבוגרים אסוציאציות שונות ומשונות(מחבילות נופשועד לישיבה עם ספר במיטה במשך שעה רצופה),הוא כמעט בלתי נתפס עבור ילדים. אפשר לשאול את הילדים: מהו חופש? מתי אנחנו חופשיים? חשוב שנמצא את הדרך לחבר את התשובות שיעלו מהילדים אל השאלה.
 
לחוש את האביב עם הילדים
חג הפסח, ידוע גם בשמו"חג האביב",הוא זמן התחדשות, פריחה, רבייה של חיות בטבע, זמן נהדר לצאת לטייל עם הילדים.

לימוד על פרחים
–זה הזמן לצאת לטבע עם מדריך פרחים כדי להכיר את שמות הפרחים. ילדים חווים את החיים דרך החושים, ולכן יציאה לטיול בטבע מעניקה להם חוויה חושנית מלאה: מראות, ריחות, צלילים ומגע. לפני שנחזור הביתה נקטוף זר חרציות, אותו נביא הביתה אל שולחן החג.

גם החיות באביב
-בתקופה זו בוקעים הזחלים של טוואי המשי מביצותיהם ומתחילים להתעטף בפקעות ולעבור את תהליך הפיכתם לגלמים. אפשר לתת לזחלים לאכול עלים של עץ התות ולהתבונן בתהליך הפיכתו של הזחל לפרפר. תמיד אפשר לשלב את הסיפור"הזחל הרעב"בהבנת התהליך.

שירי אביב
-שירי פריחה ופרחים, שירה נחשבת לפעילות מגבשת ומאחדת, הן בקרב מבוגרים ותופס גם לגבי ילדים. נזכור לשלב בין השירים עליהם גדלנו לבין שירים אותם ילמדו אותנו הילדים.
 

התחדשות וניקיונות גם עם הילדים
ניפרד מהפנטזיה של ניקיון הבית בשקט ללא הילדים ולתוך תהליך סידור וניקיון הבית לקראת החג נפנה מקום גם לילדים: הילדים יכולים לכבס את הצעצועים הרכים שלהם, את הבגדים של הבובות, בתוך גיגית עם שמפו לכביסה ביד, עם הוראות בטיחות והשגחה כמובן.
 
ניתן לילדים למיין את החפצים שלהם, את מה שיש להם בו עניין נשאיר וניפרד מהחפצים שאין בהם שימוש. כך ילמדו הילדים להיפרד ממה שכבר אין בו צורך ולפנות מקום לחפצים חדשים ולהתחלות חדשות. אפשר לציין בפני הילדים את העובדה שהחפצים יגיעו לילדים אחרים שזקוקים לאותם חפצים בעת הזו.
 
אפשר לאפות עם הילדים מצות על הטאבון, לעומת לחם עם שמרים בתנור. להבחין בין שני התהליכים (עם/ללא תפיחה), להבין את משמעות ההמתנה שנדרשת לתפיחה(ובהזדמנות זו להסביר מדוע נעלמים בפסח חטיפי האנרג’י,הוופלות והלחמים ממדפי הסופר והבית).
 
אם כל אחד מאיתנו יעצום את עיניו ויחשוב על הפסח שלו, על הריחות של הבית שלו, על אימו, המטפסת על הסולם להוריד את כלי הפסח, נראה כי אכן כל אחד קיבל מהבית את מה שהיה משמעותי עבורו, כך יקרה גם אצל ילדנו. חג שמח!
 
 
 

אין תגובות

השאר תגובה