המלצה על מופע הבלט לילדים-מפצח האגוזים

5.4.2011 מאת אפרת לב

רובנו, כולנו, מחפשים יופי בחיים – או לפחות רגעים של יופי. אחד המקרים של יופי מושלם שזכיתי לחוות אירע בצפייה בבלט"אגם הברבורים"של צ’ייקובסקי עם כוריאוגרפיה של בלנשין האגדי, בביצוע הבלט של ניו יורק. היופי של בלרינות רבות בלבן המבצעות בשלמות ריקוד למוסיקה נפלאה נשאר איתי שנים רבות.

גם למפצח האגוזיםיש לי פינה חמה בלב עוד מילדות, ולכן קפצתי על ההזדמנות להכיר לבת החמש שלי (שלא לומדת בלט אלא ג’ודו!) את היצירה הקלאסית הזו, אף היא של צ’ייקובסקי, על פי סיפורו הידוע
של א.ת. הופמן. לשמחתי, החוויה הייתה טובה וגם בה היו רגעי יופי.
 

סצינת הפתיחה רבת המשתתפים הציגה לנו רקדניות צעירות (ילדות) שרקדו ושיחקו יפה בשמלותיהן היפות עתירות השכבות, הנערה שגילמה את קלרה, הדמות הראשית לצידו של מפצח האגוזים (שהוא נסיך בחלומה של קלרה) רקדה בחינניות והרשימה ביכולות העמידה על אצבעותיה, כבלרינה רבת-ניסיון.

הרקדנית הבוגרת הראשית, שגילמה את מלכת פיות שיזף הסוכר, גרמה לנו הנאה רבה בביצועיה המקצועיים, וכן, רבי היופי. גם כמה מהרקדנים הגברים (בן זוגה של המלכה, חייל הבדיל) היטיבו במיוחד לרקוד. אבל מבלי להיכנס לפרטים, ניתן לומר שהלהקה הגדולה ככלל רקדה היטב והגישה לנו – ולילדים שרק מתחילים להתוודע לאמנות הבלט הקלאסי- מופע מהוקצע ומהנה.

אציין לטובה את התפאורה (בעיצוב מרים גורצקי)שכללה מסכי רקע מצויירים שהוחלפו במערכות השונות, מבית המשפחה (סגנון וינה במאה ה19) ליערות מושלגים ולארץ הממתקים המקסימה. הציורים היו יפים במיוחד והשלימו את התלבושות התואמות. קשת הצבעים (שילוב של פסטלים וצבעי אדמה) מאד נעמה לעיין והעידה על מחשבה מעמיקה מצד המעצבים. ורוד כהה עם חום הינו שילוב מאד מוצלח על הבמה. גם תלבושות העכברושים, אוייבי הנסיך, נעשו עם חן ואפילו מעט הומור כך שלא גרמו לפחד אצל הילדים.

השימוש בכמה אפקטים מיוחדים כמו מטחי תותחים, שלג, גלימת הדוד הקוסם באדום ושחור שהתנפנפה בדרמטיות, ואפילו ריקוד תחת תאורה פלורוסנטית להבלטת תלבושות בלבן, מאד התאים למופע שנועד במיוחד לילדים -בכל זאת לא הרגיש כירידה לטעם נמוך, חלילה.

לסיום, אם כי חשוב לא פחות, המוסיקה: נפלאה,רכה, פעמונית, מאד קצבית לעתים, ומוכרת לכל. ראיתי בזווית עיני את הקטנה מניעה בראשה לקצב המוסיקה, ואף תפסתי את עצמי מנופפת בידי לנעימה אהובה.

שילוב כזה של מוסיקה כה יפה ותמונות של שמלות לבנות או ורודות סובבות על במה שלמה, עם פתיתי שלג כתוספת, הצליחו להעביר אותנו, ולו לשעה וחצי, לעולם מרוחק וקסום. ובכך גם לתרום לתחילתו (או המשכו) של חינוך לאסתטיקה אוניברסאלית ולהערכה ולחיפוש אחר יופי בחיים – גם אצל ילדינו.


הבלט מפצח האגוזים מאת פיוטר איליץ’ צ’ייקובסקי

בביצוע רקדני הבלט הישראלי
כוריאוגרפיה מאת ברטה ימפולסקי
מומלץ מגיל5 (או מגיל צעיר יותר למתעניינים במיוחד בבלט)

בצילום למעלה מתוך מפצח האגוזים בביצוע להקת הבלט הישראלי.
צילום: עמנואל אוגדן
>>בחזרה לעמוד המופע לחצו כאן…

 

אין תגובות

השאר תגובה