שומרת הגחלת

3.9.09מערכת קינדרלנד

שומרת הגחלת הוא סיפור-מחזה המבוסס על אגדה אידיאנית המספרת על אם ובתה שמקבלות מעוברת אורח זקנה כלב פצוע למשמורת, עד שתשוב ממסעה אל מעבר לנהר.

האם ובתה מתמודדות עם פיתויים ולחצים רבים כדי למכור או למסור אותו לבני השבט- לוחם גיבור שנפצע בקרב רוצה את הכלב לעזרתו, מרפא אינדיאני שרוצה להקריב אותו לאלים לטובת עתיד השבט וילדה קטנה שרוצה מאוד לגדל אותו כדי שישיב לה את שמחת החיים.

שומרת הגחלת הוא מחזה על פי אגדת עם אינדיאנית שמפגיש אותנו עם עיניים חדות, בחורה צעירה שלוקחת את הילדים למסע של התמודדות עם שאלות של נאמנות, בדידות, עצמאות ושייכות.

המחזה מזמין את הקוראים, המשתתפים והצופים בהצגה לקריאה חווייתית, ועם העלאת המחזה לתהליך של יצירה משותפת והתמודדות עם משימה מאתגרת ולמידה חוויתית שיש בה מטרה, תהליך ותוצאה.

שומרת הגחלת הוא המחזה הראשון בסדרת סיפורי מחזה שכתבה עדי שגב, מחזאית ובמאית תיאטרון, מנחה ומרצה במוסדות חינוך רבים בארץ, שניתן להעלות אותם על הבמה בצורה נגישה לכל אחד- ילדים, הורים, מורים, מדריכי חוגים, מטפלים ומנחים. יצירת ההצגה יכולה להיות הרפתקה מיוחדת במינה שאפשר להציג אותה בבית, בכיתה, בשכונה, בחצר ולמעשה בכל מקום.

ואיך הספר?
עלילת המחזה זורמת וכתובה בשפה ברורה שאינה נבהלת משימוש במילים וביטויים פחות מקובלים בשפת היום יום, כמו "סומא"או"כפל כפליים" ומפגישה את הילדים דרך הסיפור עם עושר לשוני שקצת נעלם בימינו.

הסיפור מלווה באיורים מקסימים בשחור לבן, שמשאירים הרבה מקום לדמיון ןלצד הטקסט ישנם סמלים המייצגים את עשרת הדמויות המשתתפות במחזה והבמאי ועוזרים בהתמצאות לאורך קריאת הטקסט של המחזה.

בסוף הספר יש רשימת הפקה, שהיא לא רשימת מכולת שמכתיבה אלא בעיקר נותנת רעיונות להפקת ההצגה ומחולקת לתפאורה, תאורה, תלבושות, אביזרים ומוסיקה בליווי איורים שנותנים רעיונות לאביזרים שיוצרים אוירה בשלב הקריאה ויכולים ללוות את ההצגה.

ההחלטה להוציא בשנת2009 ספר עם איורים בשחור לבן (שאפילו צרפו אליו סימניית רטרו משרוך בד אדום) היא החלטה אמיצה – הקריאה בספר נותנת הרגשה שאנחנו קוראים בספר צנוע מ"פעם",ספר שתמיד היה כאן, משהו מלפני עידן הספרים הצבעוניים בפורמט הענק, שצריכים להתמודד על תשומת הלב שלנו ושל הילדים בחנויות הספרים ורשימות הרייטינג.

שומרת הגחלת הוא בהחלט ספר מומלץ לגני חובה ובתי ספר, למנחים של פעילויות לילדים ואפילו הביתה, ספר שאפשר לעבור באמצעותו חווייה מעניינת בכל גיל, בעיקר בזכות הסיפור המצויין שעומד במרכזו.

שומרת הגחלת
מחזה לילדים על פי אגדת עם אינדיאנית
מאת : עדי שגב  איור: מירה אמיר   
הוצאת רימון
54עמודים. מחיר:74 ש"ח

 

אין תגובות

השאר תגובה