יום הזכרון לשואה ולגבורה

ילדי טהרן
ילדי טהרן שניצלו - מתוך הסרט שישודר ביום הזכרון בערוץ ההסטוריה

יום הזכרון לשואה ולגבורה יצוין החל מהערב בסדרה של טקסים ואירועים ממלכתיים, אירועים בבתי הספר ושידורים מיוחדים בכל ערוצי הטלוויזיה שיקרינו עשרות סרטים תיעודיים ועלילתיים על התקופה שמגלים כל פעם סיפורים חדשים על השרדות ואומץ של אנשים שנרתמו להצלת היהודים וגם השנה עולה השאלה: איך מסבירים לילדים את מה שקרה?…

יום הזיכרון לשואה ולגבורה יפתח בעצרת ממלכתית ביד ושם במעמד נשיא מדינת ישראל, ראש ממשלת ישראל, נכבדים, ניצולי שואה, דור שני ובני משפחותיהם בטקס הדלקת שש משואות המייצגות את ששת המיליונים. לפרטים באתר יד ושם…
ביום חמישי בשעה 10:00 בבוקר תשמע צפירת דומיה בת שתי דקות ויתקיים טקס נוסף ביד ושם להנחת זרים.

 

איך מתווכים לילדים את יום השואה?
רציתי לספר לך ולא ידעתי איך… כתבה מעולה של   גלי לויטה ליבוביץ מנכ”לית 2wins מזל תאומים שמראיינת את יעל ריצ’לר, אמא לארבעה וראש מדור פיתוח תכניות לימודים בבית הספר הבין לאומי להוראת השואה של יד ושם, המסבירה על האחריות שלנו ההורים בנושא וכיצד ניתן לתווך את יום השואה בכל גיל. הכתבה עושה הרבה סדר בהתמודדות שלנו ההורים על איך להסביר לילדים, במיוחד הקטנים, את מה שאנחנו לא תמיד יודעים להסביר לעצמנו… לכתבה המלאה לחצו כאן…

 

בבתי הספר ובאתרי הנצחה בארץ כמו בית לוחמי הגטאות ומוזיאון יד מרדכי, עיריות ומועצות מקומיות יתקיימו טקסים לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ייפתחו השנה ביום רביעי בערב, 11 באפריל 2018, ויימשכו כל יום המחרת, כ”ז בניסן תשע”ח, 12 באפריל 2018.

 

יום הזכרון בבתי הספר:
מערכת החינוך תפתח היום יום רביעי ה-11 באפריל 2018, כ”ו בניסן תשע”ח את אירועי “יום הזיכרון לשואה ולגבורה” בשורה של אירועים רשמיים. בתי הספר יציינו את היום בטקסים, במפגשים עם ניצולים, בתערוכות המשלבות סיפורי עדות, בסיורים ובדיונים כיתתיים.

בין האירועים עצרת הנוער הממלכתית ביום חמישי בבקעת הקהילות שביד ושם בראשות שר החינוך, טקסי זיכרון בבתי הספר, מפגשי תלמידים עם ניצולי שואה, לכל שם יש נר – כ- 800,000 תלמידי היסודי ידליקו נר זכרון להנצחת זכר הנספים בשואה, השביל המחבר בין יד ושם להר הרצל – כ-3,000 תלמידים יצעדו לזכר ניצולי שואה שנפלו במלחמת העצמאות וינציחו את פועלם, פרוייקט “חמ”ד ועד” – תלמידי תיכון מלווים ומתעדים סיפורים אישיים של ניצולים.

 

 15,500 תלמידי תיכון השתתפו עד עתה במסעות לפולין שהחלו מעת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית (תשע”ח). כחלק מסבב החורף, יצאו בין היתר משלחות של תנועות הנוער ומשלחות של החינוך המיוחד, ובכלל זה משלחות מונגשות מיוחדות – כגון משלחת של בית הספר האון, שבו לומדים תלמידים מרותקים לכיסאות גלגלים. סבב היציאות הבא יתקיים החל מחודש יולי-נובמבר וצפויים להשתתף בו עוד כ-28,000 תלמידים.  במהלך שנת 2017 יצאו לפולין כ-39,000 תלמידים ובני נוער משכבות י”א-י”ב, וכ-1,900 מלווים חינוכיים בכ-312 משלחות שונות. בשנת 2018 צפויים ההיקף צפוי לגדול ולעמוד על  כ- 43,500 תלמידים וצוותים חינוכיים.

בשבילי הזכרון
לאורך כל שנת הלימודים עוסקת מערכת החינוך בתכנית “בשבילי הזיכרון” שעוסקת בנושא השואה בארבעה מעגלים.

עולמו של הילד וסביבתו הקרובה: בחטיבה הצעירה התלמידים לומדים את נושא השואה מתוך התמקדות בסיפורו של היחיד בעזרת המפגש עם דמות מרכזית שדרכה ניתן ללמוד על הנושא.

המשפחה וסביבתה בשואה
: התלמידים עוסקים במעגל של המשפחה ובעולמה של המשפחה בשואה ועל דמויות נוספות והקשר בין אנשים בתקופה קשה זו.

הקהילה
: לקראת חטיבת הביניים מתווסף מעגל הקהילה כדי להרחיב את הפריסה הגאוגרפית של סיפור השואה. בתוך מעגל זה מפגישים את התלמידים עם גורלן השונה של קהילות ועם ההתמודדות של היהודים עם השינויים שחלו בחברה שלהם.

הסיפור האנושי הכללי
: בתיכון יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך סינתזה עם נושאים ערכיים והדילמות העולות מהם ומפגש עם שאלות אקוטיות של זהות יהודית ומוסר אנושי, כגון היחיד והיחד ובין שבר להמשכיות.

במסגרת התכנית “חמ”ד ועד” נפגשים לאורך השנה תלמידים עם ניצולי שואה ומתעדים את סיפורם. המפגש של התלמידים עם אנשי העדות הופך אותם לממשיכי הזיכרון לשנים הבאות והם הופכים להיות העדים של העדים. במהלך השנים האחרונות נפגשו עשרות אלפי תלמידי החמ”ד עם אנשי עדות ניצולי שואה הן מאירופה והן מצפון אפריקה. חלק מן התלמידים ממשיכים לשמור על קשר עם אנשי העדות והם הופכים להיות חלק מקהילת בית הספר.


לקראת יום השואה 2018 הטלויזיה החינוכית תשדר את הסרט: היה היו ילדים
בשנת 1936 ועם עלייתם של הנאצים לשלטון, חיו בעיר דיסלדורף שבגרמניה ילדים יהודים רבים. עם תחילתם של חוקי הרייך, הוחלט שהילדים היהודים יעברו ללמוד בבית הספר היהודי בעיר שהוקם ליד בית הכנסת הגדול. בבית הספר, פגשו הילדים את המורה לאומנות האמן יולו לוין. יולו הקדיש את חייו ללמד ילדים את רזי הציור והאומנות. כ1200 ציורי ילדים נשמרו מהתקופה הזו. הסרט “היה היו ילדים” מביא את הציורים האלה וחושף בפני הצופים את עולמם של הילדים שגדלו בצל האיום הנאצי. איך הם מציירים בעולם מלא בהגבלות ואיסורים, מה הם רואים בעיניים ומתעדים על דף?

הציורים עשירים צבעוניים ומלאי חיים , מדברים בשפת הילדים ולכן הם “חסרי גיל”, ניתן היה לחשוב שהם צוירו על ידי ילדים כיום. לכן דרך ציורים אלה ילדים ובני נוער יכולים להתחבר לסיפור שואה צבעוני ומשעשע לעיתים,  לעומת סרטי ארכיון שחור לבן מרתיעים שכולנו מכירים.

הסרט מבוסס על תערוכת ציורי ילדים “היה היו”  המתקיימת כיום ועד סוף אפריל במוזיאון חיפה לאומנות. הסרט משלב 50  ציורים שברגע מתעוררים לחיים באנימציה ומוזיקה ובשילוב ארכיון דוקומנטרי.

הסרט “היה היו ילדים” ישודר בערב יום השואה וביום השואה בחינוכית 23
בערב יום השואה יום רביעי 11.4.2018, ישודר הסרט ב: 19:00 וב 21:00
ביום השואה יום חמישי 12.4.2018, ישודר הסרט ב: 14:30 וב 18:30

 

החברה של אנה: ספר חדש מנגיש את השואה לבני נוער על ילדה המתכתבת עם אנה פרנק

הספר ‘החברה של אנה’ עוסק בנערה ישראלית הכותבת בלוג על חייה שלה בכיתה ו’ ועל עניינים המעסיקים נערה רגילה –
לימודים, קשיים, בנות מצווה, חבר ראשון, ויכוחים של מתבגרת עם אימא, ועוד – אלא שדמותה של אנה משמשת לה
כהשראה וכחברה דמיונית. עמה היא “משוחחת”, “מתייעצת” וממתיקה סוד, בעיקר לאור קריאת יומנה של אנה.

 נטלי שוחט הוציאה בימים אלה לאור את ספרה הרביעי ‘החברה של אנה’, ספר ילדים שמטרתו להנגיש את השואה
לבני נוער. הרעיון לכתיבת הספר נבט בלבה כשבתה עלתה לכיתה ו’, והיא התלבטה כיצד להנגיש נושא כה טעון כמו השואה לילדה צעירה, תוך יצירת הזדהות וסקרנות – מצד אחד, ותוך הימנעות מלעורר פחדים וחרדות מיותרים – מצד שני.

שוחט, בעלת תואר שני במידענות, עובדת כבר למעלה מ-25 שנה כארכיונאית בארכיון צה”ל שבמשרד הביטחון, ואחראית על אוסף טרום צהלי: ‘אוסף הלוחם היהודי בצבאות זרים’ המנציח את תרומתם של לוחמים יהודים בצבאות העולם
בעת החדשה. לדבריה, בניגוד למיתוס “כצאן לטבח” – קיים תיעוד נרחב אודות מאות אלפי יהודים אשר נלחמו בפשיזם ובשלטון הנאצי – בפרטיזנים, בצבאות בנות הברית, בצבא הסובייטי, בבריגדה היהודית, ועוד.
החברה של אנה נטלי שוחט

החברה של אנה נטלי שוחט

ההתנגדות היהודית לכובש הנאצי, לצד מחוות אנושיות שהתגלו בזמן השואה (כמו סיפורה של אנה פרנק),
אלו הם נושאים אשר מרתקים את נטלי. בספר עושה שוחט שימוש באזכורים רבים של טכנולוגיות בנות זמננו כמו בלוגים ורשתות חברתיות – לצד תיאורים הלקוחים מתקופת השואה, ומיומניה של אנה פרנק. היא ממליצה במבוא לספר לקרוא את יומנה של אנה, אבל אין זו חובה. הספר ‘החברה של אנה’ יצא לאור לאחרונה בהוצאת ‘רב-מכר’ וניתן למצוא אותו בסטימצקי, בחנויות הספרים העצמאיות ובחנויות דיגיטליות כגון “עברית”, בוקלי, מנדלי, ועוד.  כמו כן הספר תורגם לאנגלית.

התנגדות - דניאל קרייג
התנגדות עם דניאל קרייג בערוץ ההסטוריה.

שידורי יום השואה והגבורה בערוץ ההיסטוריה

רביעי-חמישי, 12-11 באפריל

שידורי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יוקדשו לעדויות של ניצולי שואה – סרטונים קצרים את סיפורם, לצד סדרות וסרטי תעודה העוסקים בשואת יהודי אירופה:

ילדי טהראן: סרט תעודה על חילוצם של מאות ילדים יהודים יתומים מאירופה והבאתם לארץ ישראל במלחמת העולם השניה,

הסרט האחרון של דונקל סרט תעודה על צלם וחבר המפלגה הנאצית, שנישא ליהודיה, ונמלט עימה לארץ בשנות ה-30, והפך לבמאי מגויס להסברה הציונית

הילדים של וולטר סוסקינד: סיפורו הלא-יאמן של יהודי גרמני ממוצא הולנדי, שהציל בחשאי יחד עם אשתו והולנדים חברי המחתרת, מאות ילדים יהודים בזמן השואה.

הנערים: סיפור הקינדרטרנספורט – הצלת מאות ילדים יהודים בשואה ע”י שליחתם לבריטניה

הלוחם היהודי: סרט על גבורת הלוחמים היהודים בצבאות בעלות הברית.

בנוסף יוקרנו סרטי הקולנוע התנגדות, מהמבוסס על סיפור הגבורה של האחים היהודים ביילסקי ומאבקם בנאצים ביערות מזרח אירופה במלה”ע השניה, והפסנתרן, סרטו של רומן פולנסקי על ולדיסלב שפילמן, פסנתרן יהודי ששרד את השואה בפולין.

 

יום השואה בערוץ yes קולנוע ישראלי
יום שידורים מיוחד בו ישודרו סרטים על השואה, שמציגים נקודות מבט שונות מאותה תקופה, סרטים שעוסקים בתקופה החשוכה ביותר בהיסטוריה.

11-12.4, החל מהשעה 13:30 – במסגרת השידורים המיוחדים ישודרו הסרטים: סיפור על אהבה וחושך, הקיץ של אביה, עץ הדומים תפוס, החוב, ללכת על המים, פנסיון פראכט, הערב הניצול, רפסודיה בולגרית.  בנוסף ישודר הסרט פעם הייתי, סרטו של אבי נשר, בהשראת ספרו של אמיר גוטפרוינד, “בשבילה גיבורים עפים”.

בקיץ 1968 – חייהם של שלושה מתבגרים חיפאיים משתנים בעקבות מפגש עם העולם הקרוב-רחוק של העיר התחתית שבחיפה: עולם של ניצולי שואה, פליטי וואדי סאליב, מבריחים, מגורשים ואנשי שוליים, אשר מתגוררים ופועלים בסמוך לבית קולנוע שבבעלות שבעה גמדים.

עם: אדיר מילר, מיה דגן, דרור קרן, תובל שפיר, דב נבון. 2010.

11/04/2018 13:30 תל אביב – ברלין
11/04/2018 15:00 ציפורי חול
11/04/2018 16:45 רפסודיה בולגרית
11/04/2018 18:30 הערב הניצול
11/04/2018 19:05 הקיץ של אביה
11/04/2018 20:39 סיפור על אהבה וחושך
11/04/2018 22:10 פעם הייתי
12/04/2018 00:06 ללכת על המים
12/04/2018 01:44 החוב

פרטי המקום
נשמח לדעת!



לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

אין תגובות

השאר תגובה