אירועי פורים 2019: משחקי פורים במוזיאון חצר היישוב הישן

אירועי פורים 2019 - מוזיאון חצר הישוב הישן
ילדים מתחפשים ביישוב הישן. צילום: יהודה הריסון
ילדים מתחפשים ביישוב הישן. צילום: יהודה הריסון

פורים שפיל במוזיאון חצר היישוב הישן ע”ש קפלן בעיר העתיקה: משחקי פורים כמו ביישוב הישן

הישוב היהודי בירושלים במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 היה מעין מיקרוקוסמוס של העולם היהודי. היהודים שהגיעו מקצוות תבל, שימרו מסורות מארצות מוצאם.
יהודי גרמניה הכינו אוזני המן, יהודי מרוקו- נהגו להכין לחם עיני המן, יהודי חברון הספרדיים נהגו להכין שיני המן, ויהודי יוון הכינו  שערות המן.

אברהם שושן מספר בספרו ירושלים שלי על ההכנות לפורים בקרב הילדים בראשית המאה ה-20: אנו הילדים כבר ספרנו את הימים עד פורים מיד עם צאת ימי החנוכה. החילונו לתכנן את דמות הצורה- המסכה שהיתה עשויה נייר או קרטון המכסה את הפנים ומשנה צורתם. היו נערים בעלי ידיים מאומנות שהמציאו מיני רעשנים אשר לקולם תצילנה אזניים. אקדחי שעשועים הופיעו למכירה וגם כדורי אבק שריפה עטופי בד נראו בחנויות. הרבה תאונות קרו מחמת אביזרי המשחית ממולאי חומר נפץ. כל מקום שהתכנסו ילדים היה שם מפגן של רעש והמולה – יריות ונפץ.

פורים שפיל (מיידיש או מגרמנית: Purimspiel; משחק פורים או מחזה פורים) הוא מופע היתולי לחג הפורים המתבסס על מגילת אסתר. זוהי למעשה דרמה קומית שבה שחקנים, לעתים קרובות לא מקצועיים, מופיעים בסגנון הקומדיה דל ארטה. השחקנים מחופשים לגיבורי המגילה כמו מרדכי היהודי, אסתר המלכה, אחשוורוש והמן. המופע כולל שירים היתוליים, מוזיקה, ריקודים וטקסט קומי. מופעים מסוג זה היו נהוגים בקרב יהודי מזרח אירופה מאז המאה ה-16. בירושלים היה מופיע עיתון היתולי פורימי בשמות טיפוסיים אחרדשפן, חרבונה או אפילו ויזתא.

ביום חמישי 21.3.19 יקיים במוזיאון מופע תאטרלי עם דמויות ירושלמיות, סיור מודרך בתערוכות, הילדים יתחפשו כמו פעם בירושלים וישחקו במשחקים של פעם…

 

מוזיאון חצר הישוב הישן ע”ש יצחק קפלן נמצא בבית עתיק בן כ-500 שנה ברובע היהודי בירושלים. המוזיאון מאפשר הצצה נדירה על הווי החיים של אנשי הישוב הישן בירושלים. מבעד לחפצים עולה סיפורם של בעליהם וקורם עור וגידים: על נישואין ולידה, על שמחות ועצב, על התמודדות יומיומית עם קשיי החיים, ההסתפקות במועט והאמונה בבורא עולם.

 

פורים 2019 במוזיאון חצר הישוב הישן

הפעילות תתקיים ביום חמישי 21.3.19 י”ד אדר תשע”ט בשעות 10:00-13:00

מוזיאון חצר היישוב הישן, רחוב אור החיים 6 העיר העתיקה ירושלים

מחיר למשפחה: 40 שקלים

הרשמה מראש בטלפון:02-6276319, 052-4002478

פרטי המקום
נשמח לדעת!



6-12, כל המשפחה בתשלום

מחירים

חינם עד גיל 18

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה