הרפסודה של זומו על גדות הירקון

פסטיבל זומו בירקון, פעילות לילדים בתל אביב
פסטיבל זומו בירקון. בית ספר גאולה בתל אביב

מחפשים רעיון לפעילות עם הילדים בתל אביב? השבוע מתקיים פסטיבל ענק של אמנות וחינוך על גדות הירקון בתל אביב – הרפסודה של זומו, כפר צף וענקי של רפסודות שבונים תלמידי מגמות האמנות בתל אביב.

בשקט בשקט צץ לו באמצע תל אביב כפר צף ענקי של רפסודות גדולות עליהן יציפו כ-350 תלמידי ותלמידות מגמות האמנות מבתי הספר העל יסודיים בתל אביב את עבודות האמנות שלהם. המבנים דמויי הרפסודות שכביכול נשטפו מהירקון והוטלו על המדשאה הסמוכה לגדה יהפכו לחללי תצוגה פתוחים ומזמינים המציפים את המחשבות, התחושות, החששות והתקוות של בני הנוער, אמני העתיד.

הפנינג הרפסודה של זומו

מעבר לעבודות האמנות של התלמידים, מציע הפסטיבל גם פעולות אמנותיות חיות בהשתתפות האמנים נעם ונקרט, עדן בנט, יפעת זיו ואנטון אברמוב.  לצד הרפסודות, תוצב עבודה חדשה של חתן פרס ישראל, אביטל גבע, שייצר במיוחד לפרויקט הרפסודה מיצב ענק ומטורף שבו כשלושה טון של ספרים עזובים הוטבלו בבטון ויצרו גלעד לתרבות החופשית.

בעירוני ה' מתכוננים להפנינג הרפסודה של זומו בירקון.
בעירוני ה’ מתכוננים להפנינג הרפסודה של זומו בירקון.

עוד בפסטיבל הופעה בהפתעה של המורה לאזרחות יובל מנדלסון, (שייגעצ) ומסיבת אוזניות במסיבת הנעילה של הרפסודה.

האגף לחינוך על יסודי, עיריית תל אביב-יפו וזומו, המוזיאון שבדרך, גאים להזמין אתכם לפסטיבל ייחודי של אמנות וחינוך. על המדשאה המוריקה של גני יהושע (מול אוסישקין 66) יצוץ לו כפר צף ענקי שמורכב מ-15 רפסודות גדולות שעליהן יציפו כ-350 תלמידי ותלמידות מגמות האמנות מבתי הספר העל יסודיים בכל העיר את עבודות האמנות שלהם.
“הרפסודות” שנשטפו ממי הירקון והוטלו על המדשאה הסמוכה לגדה יהפכו לחללי תצוגה פתוחים ומזמינים. ה”מזח” שמחבר ביניהן ומעלה אותן מעל פני הקרקע ייצבע בכתום זוהר המסמל אזהרה מפני העתיד לבוא או אולי דווקא את הסיכוי לבואן של סירות ההצלה. והכפר הצף שיווצר מהחיבור בין המגמות השונות יציף את המחשבות, התחושות, החששות והתקוות של בני הנוער, אמני העתיד.

הפסטיבל, שיתפרס למשך סופ”ש אחד עמוס בסדנאות לכל המשפחה ואירועי תרבות ואמנות, הוא שיאו של תהליך חינוכי-אמנותי שנמשך כשנה וחצי. במשך התהליך קיבלו המורים, הרכזים והתלמידים השראה והכשרה

הכירו זו את זה, נפגשו, יצרו בסדנאות אמן, יצאו לסיורי השראה בארץ ובעולם והוזמנו לקחת חלק אקטיבי ויצירתי ביצירת פלטפורמה משותפת שבה כולם שווים וחשופים.

הפסטיבל והפרויקט כולו הוא חלק מקידום התפיסה ללמידה רגשית חברתית בבתי הספר בעיר והוא מתמקד במה שמציף את בני ובנות הנוער, מה מפריע להם ביומיום ומה מציף אותם רגשית בימים אלו. הפסטיבל הופך את האמנות לכלי לביטוי עצמי, ללמידת ידע וגם ללמידת וחידוד כישורים ומיומנויות אישיות וחברתיות והוא חלק מהלימודים המותאמים לתקופה שבה אנחנו חיים – שהם לא בהכרח כיתה-לוח-מורה-תלמידים.

“דווקא עכשיו, בשעה שהחברה הישראלית נקרעת והשותפות בין כל הקהילות שחולקות את פיסת הארץ הזו נמצאת במבחן אמיתי ועמוק, אנחנו משוכנעים יותר מתמיד שלחינוך לתרבות ואמנות תפקיד משמעותי וחיוני בבניית גשרים ומציאת דרכים חלופיות להתגבר על קשיים, חסמים ומחסומים”, אומרת מילנה גיצין אדירם, המנכ”לית והאוצרת הראשית של זומו, “אנחנו מאמינים שהתלמידים הם סוכני השינוי של העתיד, מחוללי המחשבה המחודשת והם אלו שיקחו את הכלים שהצבנו בידיהם אל עבר הגדה הבאה”.

בין העבודות שיציגו בפסטיבל: שמיכת טלאים- תלמידי בית חינוך קהילתי גאולה, בוחנים מחדש את הפעולה היומיומית של “ללכת לישון”. על הרפסודה שלהם, מוצבת מיטת נוער – ספק שוקעת, ספק צפה – ועליה שמיכה גדולת ממדים, המורכבת מטלאים רבים שיצרו התלמידים המציפה זוויות שונות באישיותם. העבודה עוסקת ברגע המעבר מעירות לשינה ומהכרה לחלום. הרגע הזה, שהוא לרוב פרטי ואישי, יכול לעיתים גם להציף את כל ההתרחשויות החברתיות של היום שנגמר או עומד להתחיל.

כביסה מלוכלכת – תלמידי הגמנסיה העברית הרצליה הציבו מפרש ענק שעליו הדפיסו צילומים מעולם הדימויים שמציף אותם, במיוחד בימים אלה של הפגנות ומחאה. בדימוי הגדול ביותר ניתן לראות את תלמידי בית הספר מיישרים מבט – לכאורה לצופה – אך למעשה הם מביטים במסך הפרטי שלהם.

בית – תלמידי התיכון הרב תחומי ליידי דייוויס בנו על הרפסודה בית גדול ממדים שקירותיו שקופים. בית ללא מחיצות, שבו הדברים שמתקיימים בפנים נראים גם מבחוץ. קירותיו של הבית מורכבים משקפים שחוברו יחד, ועליהם מופיעים יצוגיים שונים של בית ושל הערכים שאותם הוא מכיל ומציף. הבית, חשוף ומגן כאחד – הופך לספינת האם של התלמידים והוא מכיל בתוכו את בליל התחושות שטומן בחובו כל בית -שייכות, משפחתיות, ערכים, קיבעון, הסללה, חינוך, הגנה ומעמד.

פרט לעבודות האמנות של התלמידים, שמתמקדות בנושא ההצפה – חיובית ושלילית – מציע הפסטיבל גם פעולות אמנותיות חיות בהשתתפות האמנים נעם ונקרט, עדן בנט, יפעת זיו ואנטון אברמוב.
לצד הרפסודות, על גדות הנחל ממש, תוצב עבודה חדשה של אביטל גבע, שייצר במיוחד לפרויקט הרפסודה מיצב ענק שבו כשלושה טון של ספרים עזובים הוטבלו בבטון ויצרו גלעד לספריה הלאומית והתרבות החופשית בישראל, שנמצאות כעת תחת מתקפה בלתי פוסקת. המבקרים בעבודה יוזמנו להוסיף או לקחת ספרים מהשטח שמסביב לספרים שכוסו בבטון.
כמו כן, נקיים הופעה בהפתעה של המורה לאזרחות יובל מנדלסון, שייגעצ (שישי 13:00) ומסיבת אוזניות במסיבת הנעילה של הרפסודה (שישי 21:00).

 

הרפסודה של זומו

15-18 במרץ, גני יהושע (מול אושיסקין 66) הכניסה חופשית!

שעות הפעילות:
רביעי, 15.3, 17:00-22:00 | חמישי, 16.3, 11:00-22:00 | שישי, 17.3, 11:00-16:00 | שבת, 18.3, 11:00-22:00

פרטי המקום
נשמח לדעת!



חינם

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

אין תגובות

השאר תגובה