גן המדע ברחובות: הפתיחה בקרוב

גן המדע במכון ויצמן, גן המדע של מכון ויצמן
גן המדע החדש ברחובות | צילומים: עידו כגן

גן המדע ברחובות או בשמו הרשמי: גן המדע ע”ש קלור של מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, פארק המדע הותיק בישראל שייפתח בחופש הגדול אחרי 5 שנים של שדרוג והקמה מחדש עם המון מתחמי פעילות חדשים שהוקמו בהשקעה גדולה. 

מחפשים רעיונות לבילוי עם הילדים בחופש הגדול? תשמרו לתזכורת את המקום המיוחד הזה בו הילדים יכולים להנות מפעילויות מדע ומשחק ולקבל נקודות מבט חדשות על הטבע והעולם הסובב אותנו.

המבקרים גן המדע ברחובות מוזמנים להנות מחוויה מדעית לילדים ולהורים, להתנסות, לשחק ולהנות ממתקנים חווייתיים הפזורים בגן הענק המשתרע על פני שטח של כ-13 דונם.

גן המדע רחובות
גן המדע החדש ברחובות | צילומים: עידו כגן

גן המדע ברחובות: מתחמי הפעילות החדשים

בגן המדע הילדים יפגשו את עולמות המדע השונים, תחומי ידע שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו, אותם הם יכירו באמצעות פעילויות משותפות, מיצגים והתנסות בשטח.

בגן המדע המחודש תשעה מתחמים המשתלבים בחוויה ובתוכן, זורמים ומתחברים ביניהם. המתקנים מזמינים את הילדים לשחק, לחוות, ליהנות וללמוד דרך מוצגים קבועים ופעילויות מדע משתנות.

כיכר המורשת

איך הכול התחיל? בכניסה לגן המדע עוברים בכיכר המורשת, מתחם פתוח עם מיצגים המבטאים את רוח ומורשת הגן, מקום הנותן כבוד לאנשי החזון והמעשה שהניחו את העקרונות המנחים לאופי פעילות הגן. המיצגים כוללים קסלעפון, גל ענק, כדור-הארץ, בועות קטנות וגדולות, מערבולת, קיר נצנצים, מטוטלת כאוס ומיצגים נוספים.

 

מתחם פעילות החיים: טיול בגוף האדם

במתחם נטפס בתוך מיצג ענק של גוף האדם בגובה בניין בן 3 קומות, נפעיל את הריאות והלב, נזיז את קצות האצבעות, נראה איך הדם זורם ונבין יותר את מה שבתוכנו ואת המערכות המאפשרות חיים,  את האחריות שלנו כלפי עצמנו וכלפי מי שחי איתנו. כאן חשוב להזכיר שהאדם, בריאותו ואיכות חייו עומדים באחד מהמוקדים המרכזיים של המחקר המדעי.

מתחם פעילות עולם הצומח

ראיתם פעם איך רובוט מטפל בערוגה בגינה? כאן גם תריחו צמחי תבלין, תכירו ירקות הגדלים ללא אדמה ותפגשו צמחים ייחודיים לארץ ישראל. במתחם תבחנו עם הילדים מה נחוץ כדי לספק מזון וחמצן בעתיד, איך מגדלים צמחים בעזרת פלאי הטכנולוגיה, צמחים החיוניים לקיום החיים שלנו על פני כדור הארץ.

מתחם פעילות להכרת חומרים

מתחם בו נשחק עם בועות סבון, ניצור ונאזין למוזיקה שהפקנו מהחומרים השונים ופעילויות נוספות דרכם נלמד על התכונות הייחודיות של כל חומר. מה זה אלסטיות, מגנטיות, הולכה חשמלית, קול ואור ועוד תכונות שילמדו באמצעות המשחק במתחם.

גן המדע מכון דודיסון רחובות
מתחמי פעילת לילדים בגן המדע החדש ברחובות | צילומים: עידו כגן

מתחם שכולו אור

לשחק בקליידוסקופ ענק, לראות השתקפויות במראות אוריגמי, ובהרבה קרני אור שנשברות ויוצרות קשתות דרכם נלמד על האור שהוא מקור האנרגיה הראשוני והבסיס לכל החיים בכדור הארץ ואיך קרני האור נשברות לצבעים.

מתחם פעילות בתנועה

במתחם הפעילות הזה תגרמו לכדורים ולמים לזוז בכיוונים שונים ובשיטות שונות. קרוסלה, כפות, מדרגות, מפוח אוויר, מכונת נגינה ופעמונים – את כל המתקנים נפעיל בעזרת תנועה.
באמצעות המתקנים נלמד איך אנרגיה הופכת לתנועה, שאנחנו והיקום שסביבנו נמצאים בה בתנועה מתמדת שמסתבר שהיא הכרחית לחיים. התנועה מאפשרת זרימת דם וחילוף חומרים, את נדידת היצורים החיים, צמיחת העצים והפרחים ועוד.

הקוד הסודי

במתחם הקוד משחקים במשחק תכנות שיתופי ענק ולתכנת באמצעות קוד את תנועת המים, צלילי המוזיקה, מראות וצבעים.  האם תצליחו לפצח את הקוד של העולם שלנו המלא בתבניות נסתרות שתוכננו לבצע פעולות מורכבות. אם נמשיך לפצח את הקוד שבטבע נבין עוד על העולם שסביבנו.

שומרים על כדור הארץ

במתחם זה נתבונן ביחד עם הילדים אל מרחבי השמים, נבחין בתנועת העננים, נרד למעמקי הים, נטפס לצמרות עצים דרך מבנה עץ מיוחד מבמבוק, נטייל על רשת עכבישים ונפגוש מערכת חיים בבריכה האקולוגית. בהמשך נעבור במסלול חושים תוך מגע ישיר עם האדמה, העצים, המים ומה שביניהם ובסיום הפעילות נכיר קצת יותר טוב את כדור הארץ ונדע איך נוכל נצליח לשמור עליו.

הכל בראש

במתחם המוח האנושי נחווה אשליות אופטיות, נבין איך הן מתרחשות ואיך המוח מתעתע בנו, נחקור את יכולות המוח דרך פסלים מתמטיים ונבקר בגן יפני דרכו נפגוש את הקשר בין גוף ונפש, ננסה לפענח למה מתכוונים כשאומרים הכל בראש. בסוף הפעילות נכיר קצת יותר טוב את המכונה הכי מורכבת שידעה האנושות שאחראית על רגשות והפעלת איברים המכונה שהיא בעצם המפקד העליון של הגוף שלנו.

עולם המים

בין המתחמים של גן המדע ברחובות זורם נחל, המתנקז לבריכה אקולוגית יפה ושוקקת חיים. נכיר את תכונות הזרימה של המים, איך אנחנו יכולים להשפיע עליהם, נכיר את סביבת החיים שהם מייצרים ונחקור את המים שגם הם מרכיב חיוני לקיום חיים על פני כדור הארץ.

 

גן המדע ברחובות
הצצה ראשונה אל גן המדע ברחובות | צילומים: עידו כגן

טקס ההשקה של גן המדע

גן המדע נוסד על ידי מכון ויצמן למדע, מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן וקרן קלור לישראל, חידושו של גן המדע נמשך כ-5 שנים. חלק נוסף של הגן ייבנה במהלך שלוש השנים הקרובות וסך עלות ההשקעה של הקמת הגן החדש מוערכת בכ-120 מיליון ש״ח.

לקראת פתיחת גן המדע מציין פרופ’ אלון חן, נשיא מכון ויצמן למדע: ״מכון ויצמן למדע מייחס חשיבות רבה לקידום החינוך המדעי בקרב הציבור הרחב. לצד המחקר המתבצע במעבדות המכון, אנו משקיעים מאמצים רבים בהנגשה של מדע לקהל, דרך מגוון פעילויות, תוכניות ואירועים.

ביחד עם מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן, חלמנו והקמנו את גן המדע ע״ש קלור, מוזיאון בסטנדרט בינלאומי, שנבנה במטרה להעשיר את עולם הידע של המבקרים אשר יגיעו ליהנות ממרחבי הגן, דרך מעורבות פעילה, התנסויות, וחוויה.״

ד”ר ליאת בן דוד, מנכ”לית מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע: “גן המדע הוא המקום בו הסקרנות הטבעית שלנו פוגשת באחד ההישגים הכבירים ביותר שלנו: המדע.

מרחבי הגן, הנושאים השונים והתופעות הצפונים בו מזמנים אפשרויות מגוונות של מסע פעיל, מרתק ומהנה אל יכולות החשיבה, הגילוי והיצירתיות היפים ביותר שלנו. בתוך כך, הביקור בגן המדע מזכיר שיש לנו, בני האדם, הרבה טוב להציע – לעצמנו ולאלה שחיים אתנו כאחד.”

אמיר שור, האוצר הראשי ומנהל פרויקט הקמת גן המדע מוסיף: ״גן המדע בנוי משמונה מתחמים, שכל אחד מהם מציע התבוננות בטבע מבעד לנקודת מבט אחרת.

משחקים של תנועה, אור, קוד, חי, חומר, ארץ, צומח, מוח, ואת כולם מחברים מים זורמים, קופצים ומכילי חיים. הגן מופעל על ידי המבקרים. הוא מלא במוזיקה, תופעות מפתיעות וחוויות שהמבקרים לא ישכחו, והוא ימשיך לצמוח ולהתפתח לאורך השנים.״

פארק המדע רחובות, גן המדע רחובות
הצצה אל גן המדע החדש ברחובות | צילומים: עידו כגן

כרטיסים לגן המדע ברחובות

רכישת כרטיסים מראש באתר גן המדע: www.gan-hamada.davidson.org.il
מחירים: 78 ש”ח באתר: 68 ש”ח

 

אין תגובות

השאר תגובה