מטיילים עם הילדים אל העבר: תכירו את גן לאומי תל לכיש

מיצג הכסאות גן לאומי תל לכיש
מיצג הכסאות גן לאומי תל לכיש

קפצנו אל גן לאומי תל לכיש, הגן הלאומי החדש שייפתח בשבוע הבא לציבור אחרי פרויקט ארוך של פיתוח והנגשה למשפחות ומטיילים ומאפשר להכיר את הסיפור של המקום בעזרת חיבור בין ממצאים קדומים וסיפורי התנ”ך.

12.9.2024 ליאור אבולעפיה

השבוע זכינו להצטרף להצצה ראשונה במסגרת סיור מודרך שהתקיים בגן לאומי תל לכיש לתושבי האזור שהגיעו להכיר את המקום לקראת הפתיחה, רובם בהרכב משפחתי עם הילדים.

גן לאומי תל לכיש: לאן נעלמה העיר השניה בחשיבותה ביהודה?

את הסיור בתל לכיש התחלנו במרכז המבקרים וממנו מטפסים אל התל לצפייה בנוף ובממצאים שנמצאו בתל, סיור בין נקודות העניין והאטרקציה לילדים (ולחובבי האינסטגרם) שמחכה לכם במרכז התל.

 

מרכז מבקרים גן לאומי תל לכיש

מרכז המבקרים

פרויקט הפיתוח וההנגשה של גן לאומי תל לכיש  למטיילים שכולל גם מרכז מבקרים חדש שנפתח בכניסה לאתר לחיזוק חוויית הביקור במקום שהפך לגן לאומי בתשלום.

הביקור בתל לכיש התחיל בצפייה במיצג המוקרן במרכז המבקרים החדש ומתמקד בסיפורו של המצור על העיר בימי חזקיהו מלך יהודה. חזקיהו כזכור מרד ביחד עם מלכים נוספים באזור בסנחריב מלך אשור, שהחריב במסעו את ממלכת ישראל, הגלה את עשרת השבטים ליעד לא ידוע וכמעט שהצליח לכבוש גם את ממלכת יהודה.

החדר בו מוצג המיצג מכניס את המבקרים לאווירה הקדומה ומשחזר את ארמונו של סנחריב בנינווה עם עמודי אריות מרשימים בכניסה. בתוך החדר הוצבו על הקירות לוחות שהם העתק סיפור מסעו של סנחריב וכיבוש לכיש שנמצאו בארמונו ומוצגים כיום בבריטיש מוזיאום בלונדון.

לאחר הסרטון הקצר (שמתאים לילדים בגילאי 9 ומעלה – קטנים יותר עלולים להבהל), יצאנו אל המרפסת שם מוצגים ממצאים שנמצאו בתל מתקופות שונות שחובבי ההיסטוריה יתחברו אליהם במיוחד.

במסגרת פיתוח הגן הלאומי החדש פותחו במקום שבילים ומערך שילוט והמחשה בין נקודות העניין בתל, הממחישים את הסיפור ההיסטורי דרך הממצאים שנמצאו בחפירות בלכיש ובנינווה המחזקות את הסיפור המוכר על מסע סנחריב מימי המקרא.

הצצה לעבר, המחשה של העיר המקורית דרך משקפות מיוחדות בתל לכיש
הצצה לעבר – המחשה של העיר המקורית דרך משקפות מיוחדות

משקפת אל העבר

בהמשך המרפסת תראו מימינכם פסיפס שיצרה תושבת מושב לכיש הסמוך ומתאר את המצור על לכיש הקדומה. משם תגיעו אל משקפת ברזל גדולה שממנה ניתן לראות שחזור על גבי רקע שקוף הממחיש את הגודל של מגדלי שער העיר לעומת מה ששרד ושוחזר כיום על התל. עוד משקפת נמצאת במרכז התל וממנה אפשר לדמיין איך נראה פעם הארמון של לכיש.

סוללת המצור תל לכיש
קשתות ומגדלים על סוללת המצור בתל לכיש

סוללת המצור הקדומה בעולם

לפני שאתם עולים לתל שימו לב בפינה הדרום מערבית של התל תראו סוללה של אבנים – זוהי סוללת המצור המקורית אותה הקימו חייליו של סנחריב והיא כנראה סוללת המצור הקדומה ביותר שנמצאה עד היום בעולם.

בדומה לסוללה הרומאית המפורסמת של מצדה, גם כאן הסוללה נועדה להגביה ולקרב אל החומה את כלי המלחמה והלוחמים ושעזרתם הם הצליחו לכבוש בסופו של דבר המצור את העיר המבוצרת.

שער העיר לכיש
שער העיר לכיש

מטפסים אל התל

מהסוללה מתחיל טיפוס קצר אל העיר על גבי גשר עץ משופע ומונגש שהילדים ישמחו לרוץ בו קדימה ולחכות להורים בשער העיר. כאן עוד הסבר קצר על חשיבותו של השער בימי קדם, מכאן הגיעו האספקה והסחורות, כאן ישב המלך לשפוט את התושבים וכאן היו מגדלי שמירה גבוהים להגנה על העיר.

בית הכיסא

ממש מעבר לפניה אחרי השער מימין תראו חדר קטן שבו היה מקדש בימי קדם ובתוכו אסלה מאבן שכנראה הוקמה במקום בימי חזקיהו על מנת לטמא את המקדש המקורי מאחר ורצה לבטל את הבמות והפולחן מחוץ לירושלים.

ממשיכים לטפס ומגיעים אל תומת דרכים – מימין תצפית אל הסוללה ומשמאלה המקום הכי גבוה של העיר – האקרופוליס שם היה מבנה המלך או המושל של העיר ולשם נתקדם. לא לפני שנציץ אל המשקפת השניה שממנה ניתן לראות את הארמון המקורי.

כסא המלך, אטרקציה לילדים
כסאות המלכים

כסאות המלכים

ממש מתחת למה שנשאר מהארמון הוצבה האטרקציה לילדים של תל לכיש – שורה של כסאות מלוכה בגבהים שונים המייצגים את אורך התקופה בה שלטו כל 21 ואחד המלכים של יהודה. רעיון מקסים וסוג של כסאות מוזיקליים שהילדים עפים עליהם. (וגם המבוגרים האמת…)

חידה למתקדמים:
לילדים שכבר יודעים לקרוא – תנו להם למצוא את הכסא של המלך שמלך הכי הרבה זמן ומי הכי הרבה (רמז: זה כתוב. ב. לפי האורך של גב הכסא)

*טיפ לדרך: תביאו לטיול בתל לכיש כתר של פורים, גלימה ושרביט ויש לכם פעילות כייפית של צילום וחוויה לילדים.

מנקלה מימי התנך? משחקי ילדים בטבע
מנקלה מימי התנך?

משחקי ילדים

עוד אטרקציה לילדים שנמצאת ממש בצמוד לכסאות המלכים היא אבן עגולה עם חורים, סוג של מנקלה שאולי שימשה למשחק קדום שאת החוקים שלו כנראה אף פעם לא נדע. אם תתנו לילדים כמה אבנים קטנות אפשר לשחק איתה בתורות – מי שזורק וקולע הכי הרבה אבנים בחורים מקבל את הניקוד הגבוה ואחרי עשרה תורות מוכרז הזוכה שיישב על כסא המלך.

שקיעה בתל לכיש
שקיעה בתל לכיש

תצפית הארמון – השקיעה הכי יפה באזור

המושל של לכיש ידע איפה להתמקם כי מהארמון רואים את השקיעה הכי יפה באזור – במה שנשאר מהארמון תראו מעט כותרות (מימי הפרסים), סככות צל ותצפית יפה למערב שאומרים שביום יפה רואים משם את הארובות של אשקלון והאוניות של אשדוד.

מנסרת סנחריב תל לכיש
יומן מסע: מנסרת סנחריב תל לכיש

מנסרה מהעבר

מהארמון המשכנו אל מרכז התל ולחלק הדרומי שם ראינו עמוד בצורת משושה המציג את מנסרת סנחריב. המנסרות היו מעין יומני מסע שבהם נכתבו אירועים חשובים כמו מלחמות וניצחונות של ימי קדם ונכתבו על גבי לוחות חימר. על סיפורו של הקרב בלכיש נמצאו 3 מנסרות כאלה שאחת מהם מוצגת כיום במוזיאון ישראל בירושלים.

קשתים וסוללות

הנקודה האחרונה בה ביקרנו היא תצפית הסוללה בה מוצב פסל ברזל גדול המשחזר קטע מהתבליט שמתאר את המצור על לכיש כאשר מצד אחד החיילים היהודים שמגינים על החומה והמצד השני החיילים האשורים שמנסים לכבוש אותה על גבי הסוללה. לפני הפסל מוצבו קשתות ברזל גדולות שאפשר להצטלם לידם.

באר המשאלות ועץ השדונים

הפעם לא הספקנו אבל אם תמשיכו מהארמון עם השביל מזרחה וצפונה תוכלו לראות עוד שתי אטרקציות ששווה לבקר בהם בתל לכיש: עץ השדונים לפי אגדה מקומית ובאר ענקית שנמצאת במורד התל לכיוון צפון שמקננות בה יונים שברגע שתתקרבו אליה הם יעופו ממנה בהפתעה.

גן לאומי תל לכיש
מטיילים בגן לאומי תל לכיש

אז לאן נעלמה העיר השניה בחשיבותה בממלכה?

אחרי כיבוש לכיש על ידי סנחריב, לכיש ירדה במשך השנים מחשיבותה, היא אמנם נבנתה מחדש אבל מרכז הכובד של האזור עבר למרשה (בית גוברין) שהפכה לבירת האזור והיתה בשיאה בתקופה הרומית והביזנטית בתור עיר עם מרחצאות ותיאטרון שמשמש עד היום להופעות ושווה בהחלט ביקור.

האם הביקור בתל לכיש מתאים למשפחות עם ילדים?

אמנם ילדים ייהנו מעצם הטיול בטבע וטיפוס אל התל הגבוה והמרשים מבחוץ אבל קחו בחשבון שמבחינת ההנגשה למשפחות הגן הלאומי נמצא בשלבים ראשונים של הפתיחה ועדיין אין במקום חוברת של פקחים צעירים או פעילויות לילדים כמו סיורי עששיות וסיורים מומחזים שמתאימים במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים.

יתכן שבהמשך יתקיימו בתל גם סיורים ייעודיים למשפחות הכוללים גם פעילויות לילדים, משחקים וחידות בגובה העיניים – מומלץ להתעדכן באתר רשות הטבע והגנים.
בשלב זה בצמוד למרכז מבקרים נפתח מרכז שירות למטייל, ממנו תוכלו לצאת לסיור עצמאי באתר אחרי הצפייה במיצג ולהכיר סיפור על מסעות וכיבושים ועל מלך אחד שהחליט שלא להכנע לאימפריה החזקה בעולם.

מתי כדאי לבקר בתל לכיש?

לאחר הפתיחה הרשמית של תל לכיש, הביקור בגן הלאומי יהיה אפשרי רק בימי ושעות הפתיחה של האתר במהלך השנה. התל יפה במיוחד בחורף אז יש מעט פריחה על התל שמתכסה בירוק ובמיוחד לקראת אמצע החורף ותחילת האביב, אז תוכלו גם להנות ממרבדי הפריחה של הכלניות באזור יער המלאכים או באביב בזמן פריחת השקדיות באזור.

חשוב לציין שמאחר והתל עצמו ברובו אינו מוצל מומלץ להגיע לסיור בתל (במידה ומדובר בימים חמים) בשעות הבוקר או לקראת השקיעה שאז גם הרווחתם פעמיים.

עגלות קפה ואוכל באזור תל לכיש

במרכז המבקרים יש חנות מטיילים עם חטיפים, שתיה וגלידות
לכישה – עגלת קפה בכרמי קטיף (רביעי-שישי)
לויה – עגלת קפה (רביעי לילה ושישי בוקר עד 14:00)
אלה בעמק בקיבוץ בית גוברין (שני – שבת)
או בימי חול בקרית גת
* חשוב לוודא מראש לגבי שעות וימי הפעילות בעגלות הקפה – זה דינמי.

לפרטים נוספים, שעות פתיחה ועדכונים באתר רשות הטבע והגנים www.parks.org.il

 

 

אין תגובות

השאר תגובה