פעילות יצירה עם ילדים בחופש הגדול

30.5.201מאת: אוסנת זיסמן

היצירתיות היא אחת היכולות המרגשות ביותר בהן ניחנו בני האדם, ובאמצעותה ניתן לברוא מציאות חדשה וליצוק לתוך החומר הדומם תכנים שונים. היצירתיות מערבת אלמנטים שונים של אישיותנו, כדוגמת: דמיון, רגשות, אסוציאציות ומחשבות ייחודיות. ההתבוננות ביצירות אומנות משפיעה על רגשותינו הרבה מעבר לכתמי הצבע, לקווים, לדמויות או לנופים הדוממים המופיעים ביצירה. עולם שלם של תחושות, רעיונות ורגשות נגלה לעינינו ומתעורר בנו בעת ההתבוננות בה.

אין פלא שכאשר ילדנו הרך מנפנף מול עינינו בנייר עם ציור מקושקש בפראות, אנו מוצפים באושר גדול ובסקרנות, כאילו ראינו לפחות את המונה ליזה של לאונרדו דה וינצ’י. מקורו של האושר הגדול איננו בהכרח במיומנות המוטורית שפיתח הפעוט, אלא באפשרות להציץ אל עולמו הפנימי.

כל ילד הוא אומן קטן 
היצירתיות היא יכולת פוטנציאלית, הגלומה בכל ילד והיא תכונה אנושית המצויה בכל אחד ואחת מאיתנו. עם זאת, כדי לפתח את היצירתיות, חשוב מאוד לעודד את הילד, לספק לו התנסויות מגוונות בתחומים יצירתיים שונים ולעודד אותו לחקור, לחוש את החומר ולבטא אתעצמו דרכו.
 
בנוסף,  באמצעות ההתנסות ביצירתיות, לומד הילד להעז, להתגבר על הפחד מכישלון וגם להסתכן בביקורת לא נעימה.

אצל ילדים, כמו אצל מבוגרים, קיים החשש הגדול מפני טעות. רבים מהילדים נמנעים מלהתנסות ביצירה בשל החשש מביקורת, מתחושות שונות, כדוגמת בושה או ספק או בשל החשש מכישלון.

מסיבה זו, חשוב ביותר לעודד את חופש המחשבה והרגש אצל הילד כבר בילדות מוקדם ולהימנע משיפוטיות, הערכה או העברת ביקורת על יצירותיו. חשוב מאוד לספק לילד גירויים שונים, לעודד אותו לחשוב, לדמיין, לחוות ולייצר מציאות חדשה.

 
שלבים בהתפתחות היצירתיות
בשנת החיים הראשונה ובערך עד גיל שנה מתבטאת יצירתיותו של הילד בעיקר על ידי גילוי העולם שמסביבו באמצעות החושים. עם הזמן נוספת להתבוננות ולשמיעה גם החקירה האינטנסיבית. בשלב זה, חשוב לצייד את הילד בצעצועים צבעוניים ומעניינים שיגרו את החוש האסתטי שלו, לתת לו להתנסות במשחקים מגוונים ולעודד אותו לחקור את העולם יותר לעומק.
 
בגיל שנה ילדים אינם מסוגלים עדיין לדמיין והוא מתייחסים רק למציאות המוחשית (השלב הקונקרטי). מסיבה זו, יצירותיהם הראשונות תהיינה בלתי מכוונות ופעמים רבות הם עצמם יופתעו מהתוצאות. בסביבות גיל שנה וחצי מתחילה להתפתח יכולת ההפשטה של הילד והוא יכול לראות בעיני רוחו אנשים, חפצים ואירועים.

במקביל מתפתחת גם היכולת המוטורית, המאפשרת לו להוציא מהכוח אל הפועל את דמיונותיו. בשלב זה מתחיל הילד ליצור מתוך כוונה ובניסיון להעביר את רעיונותיו אל חומרי היצירה. החל משלב זה וככל שגילו של הילד עולה, כך גם מתפתחות היכולות היצירתיות שלו בעקבותלימודיםובהתאם להן ניתן להציב לו אתגרים יצירתיים ולעבוד איתו בשיתוף פעולה.

 
רעיונות לפעילות יצירתית עם ילדים
 
ציור עם צבעים ועפרונות
לאחר שהילדים מגלים לראשונה את הצבעים הם מנצלים כל הזדמנות להתנסות בשימוש בהם. בסביבות גיל שנתיים או אפילו לפני כדאי לצייד את הילד בסוגים שונים של צבעים: טושים על בסיס מים, צבעי אצבעות, עפרונות צבעוניים וצבעי שעווה. כל אחד מהצבעיםמספק לילד חוויה אחרת ומצריך מיומנויות מוטוריות מעט שונות. הילד יכול לצייר לבד, אך תמיד מומלץ לצייר בצוותא, וכדי לשדרג את חווית הציור ניתן לנסות ולצייר גם באמצעות כפות הרגליים. פרסו גיליונות נייר גדולים על הרצפה, הסירו את הנעליים והשתמשו בצבעים כדי לנסות לצייר עם עקבות הרגליים או בכל דרך חופשית אחרת.

פיסול באמצעות בצק צבעוני
החל מגיל שנה וחצי ניתן כבר לתת לילד להתנסות בחוויית הפיסול באמצעות בצק צבעוני. הבצק הצבעוני איננו רעיל, הוא נעים וגמיש מאוד למגע, ומעניק לילד תחושה של שליטה. באמצעותו יכול הילד לברוא עולמות שונים ומיוחדים. בגיל שנתיים ניתן כבר להשתמש בתבניות יצירה שונות ולנסות להגדיר את מטרת הפיסול, אך מומלץ להשאיר מקום למקוריות ולמחשבה חופשית שתעודד את הדמיון והיצירתיות של הילד.

יצירה באמצעות אביזרים נלווים שונים
בגילאים מבוגרים יותר ניתן לעבוד עם הילד על יצירות מורכבות באמצעות שימוש בחומרים שונים, כדוגמת גלילי נייר טואלט, ניירות צלופן, דבק, שאריות נייר צבעוניות, קופוניםשלא נעשה בהם שימוש, קופסאות אוכל ריקות, עלים יבשים שנאספו בחצר, שאריות בדים או מכל חומר אחר כיד הדמיון הטובה עליכם ובעיקר על הילד.

אין תגובות

השאר תגובה