תערוכת לאונרדו דה וינצ’י במוזיאון המדע בירושלים

תערוכה מהנה לכל המשפחה
תערוכת השאלות של לאונרדו במוזיאון המדע בירושלים | צילום: יעל אילן
תערוכה לכל המשפחה במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד

נפתחה במוזיאון המדע בירושלים תערוכת לאונרדו דה וינצ’י, תערוכה לכל המשפחה שנקראת ‘השאלות של לאונרדו’ המציגה באמצעות מיצגים, סדנאות ופעילויות לילדים את פועלו של האדם הסקרן בעולם ואחד הממציאים הגדולים שהמצאותיו ממשיכות לתת השראה עד היום.

הילדים ילמדו בתערוכה בעזרת מוצגים אינטראקטיביים מעולמו של ליאונרדו דה וינצ’י, נושאים מדעיים כדוגמת מכניקה, תעופה ואנטומיה, ישתתפו בסדנאות מיוחדות בניה וסיורים מודרכים, יצפו בהדגמות מדעיות ובמופע קרקס אקרובטי בהשראת דה וינצ’י ועוד.

 

 

פעילויות מעשירות לילדים בתערוכת לאונרדו דה וינצ'י
תערוכה ופעילויות בעקבות לאונרדו דה וינצ’י | צילום: יעל אילן

 

 

תערוכת לאונרדו דה וינצ’י: האדם הסקרן בעולם

התערוכה מציגה את תוצאות סקרנותו של לאונרדו רב האומן, שכבר בילדותו התבונן בעולם שסביבו וקיבל ממנו השראה לפיתוח המצאותיו הרבות. לאונרדו פעל באמצעות שיטת פעולה שכללה 3 שלבים: לשאול, להתבונן ולרשום, שיטה שהקנתה לו עם השנים את התואר – האדם הסקרן בעולם.

עשרות מוצגים ומיצגים אינטראקטיביים מזמינים את הילדים וההורים המבקרים בתערוכה לשאול שאלות, להתנסות ולהכנס לנעליו של לאונרדו, איש הרנסנס, שהשנה מציינים במוזיאוני מדע רבים בעולם 500 שנה ללכתו.

התערוכה במוזיאון המדע בירושלים מעודדת שאילת שאלות ומשלבת בעיצובה את רישומיו המוכרים של לאונרדו שחי ופעל באיטליה ובצרפת בין השנים 1452 ועד 1519.

 

השאלות של לאונרדו: מה רואים בתערוכה?

בתערוכה מוצגת קשת רחבה של נושאים כמו אנטומיה וגוף האדם, בוטניקה וגאולוגיה, תעופה, מכניקה, אופטיקה ורישום שיתפרסו על פני ארבעה אזורים ברחבי המוזיאון:

 

התיאטרון של לאונרדו

בכניסה למוזיאון תוכלו לצפות בתיאטרון של לאונרדו, מתחם מעוצב ברוח הרנסנס בו מוצגות באופן מודרך בשעות קבועות מכונות מפתיעות המציגות תחום פעילות פחות מוכר בחייו של לאונרדו – בניה והפקת מופעי תיאטרון.

בין מכונות התיאטרון שנבנו בהשראת השרטוטים של לאונרדו: מכונה מתופפת על תוף בורג אוויר, ציפורים על כבל, עגלה ממונעת הנוסעת לבד ועוד.

אנלוגיות בטבע

במתחם האנלוגיות מהטבע משולבים מוצגים אינטראקטיביים וגדולים ומוצגות שאלות שחקר לאונרדו דה-וינצ’י בנושא מערבולות, לב האדם, תעופת אדם, ציפורים ועוד.

הילדים יתנסו במערבולת אדים ומערבולת מים המתנשאות לגובה רב, לראות עץ אמיתי התלוי בגובה רב כחלק מהאנלוגיה לגוף האדם ומערכת הדם ולראות עותק של קודקס התעופה של הציפורים שהתקבל בסיוע שגרירות איטליה בישראל והמכון האיטלקי לתרבות בתל-אביב ממוזיאון האמנותMusei Reali di Turino.

 

המכונה המעופפת של דה ינצ’י

אחד המיצגים המרכזיים בתערוכה הוא העתק של מכונת התעופה של דה וינצ’י – דאון ענק באורך של 9 מטר וברוחב של 5 מטר אותו בנה האמן איתמר מנדס פלור.

האמן עמל על בניית הדאון הייחודי במשך זמן רב, ועשה שימוש בכלים ידניים בלבד ובאותם החומרים בהם השתמשו בתקופתו של דה וינצ’י.

החומרים מהם נבנה הדאון (אם תרצו לנסות בבית…)  כוללים: עץ צפצפה מיוחד, חוטי פשתן ויריעות פשתן שנאטמו בשלאק, חומר לכה המופרש מחרק בשם לאקה שבו נעשה שימוש בתקופת הרנסנס.

 

מכניקה עדינה? יסודות המכונה

באזור יסודות המכונה ניתן דגש על תחום המכאניקה באמצעות מוצגים המזמינים את הילדים להתנסות ולשתף פעולה בעזרת רכיבים בסיסיים כמו ברגים, גלגלי שיניים, גלגלי תנופה ומכונות הרמה מרשימות המותאמות לכל המשפחה.

 

קמרה אובסקורה: מתחם אופטיקה והתבוננות

בקמרה אובסקורה (הלשכה האפלה) תוכלו לגלות עם הילדים את הקשר בין מחקריו של לאונרדו דה וינצ’י לעבודתם של רבי לוי בן גרשון (הרלב”ג) והחכם המוסלמי אבן אל היית’ם שחקרו ופעלו מאות שנים לפניו.

באזור זה ניתן דגש לנושא הפרספקטיבה והמבקרים מוזמנים ליטול חלק בפעילות מודרכת המעודדת התבוננות בדומה לתרגילים שערך לאונרדו עם עוזריו בסדנה.

 

 

תערוכת לאונרדו דה וינצ'י, מוזיאון המדע ירושלים, חופש גדול 2019
השאלות של לאונרדו – תערוכת לאונרדו דה וינצ’י במוזיאון המדע בירושלים. | צילום: יעל אילן

פעילויות לילדים בתערוכת דה וינצ’י

לצד התערוכה תוכלו להשתתף בפעילויות להורים ולילדים ביניהן סדנת בנייה (מתנה לכל משתתף), סיורים מודרכים בתערוכה, סדנאות התנסות, מופע קרקס אקרובטי ומיצג קינטי בהשראת מחקרי התעופה והציפורים של דה וינצ’י.

פירוט הפעילויות להורים ולילדים בתערוכה:
התיאטרון של דה וינצ’י

לאונרדו היה ידוע כמפיק מופעים מפעימים ששילבו אמצעים מכניים ומכונות מוזיקליות. בהדגמה, כשברקע תפאורה בהשראת הרנסנס, המבקרים יכירו מקרוב מבחר מכונות תיאטרליות – בורג אוויר, ציפורים על חוט, תוף, פעמון והפתעה – מתנדבים מהקהל ילוו את המדריכים המדגימים בהפעלה ובהסבר על המכונות וייצרו יחד סיום דרמטי להדגמה המיוחדת הזו…

 

סדנת בנייה איך בונים מכונה מעופפת?

לאונרדו הביט לשמיים, חלם על מכונות מעופפות ותכנן מאות דגמים של מכונות כאלו. בסדנת בנייה מוזמנים ילדים והורים לבנות ולקחת הביתה מכונה ‘מעופפת’ קטנה שאותה ישגרו לאוויר (מגיל 5+)

 

סיור מודרך בטבע של לאונרדו

לאונרדו נחשב בעיני רבים לאדם הסקרן בעולם. בסיור זה, באזור התערוכה שעוסק בתופעות בטבע שחקר לאונרדו, יחוו המבקרים באמצעות מוצגים מיוחדים תופעות כגון מערבולות, הלב האנושי וחום הגוף, ויביטו מעלה אל דגמי ציפורים וגלשן אוויר ענק שנבנה במיוחד לתערוכה. סיור לכל המשפחה.

 

דרך עיניו של לאונרדו

לאונרדו היה ידוע ביכולת ההתבוננות יוצאת הדופן שלו, שתוצאותיה תועדו ברישומיו הנפלאים. באזור אופטיקה והתבוננות של התערוכה המבקרים יתרגלו את יכולת ההתבוננות שלהם באמצעות תרגילים מודרכים שלאונרדו הציע לתלמידיו, וילמדו על לאונרדו דרך איור קיר גדול על תחנות מרתקות בחייו
משך הפעיללות – 15 דקות. – לכל המשפחה.

 

במשיכת קולמוס סדנת רישום לילדים

סדנה ייחודית שבה מוזמנים המבקרים להתנתק קצת מהסליידר של הסמרטפון ולהתנסות בטכניקות רישום מתקופת הרנסנס בהשראת רישומיו של ליאונרדו דה וינצ’י תוך שימוש במגוון צבעים, אמצעים ושיטות כמו ציור עם פחם וגירים על דפים מיוחדים ועד לכתיבה בנוצה עם דיו.

משך הסדנא: 45 דק’. לגילאי  5 ומעלה ובליווי מבוגר.

 

איך ציפורים עפות? מיצב אמנות קינטית – Flock

במיוחד לכבוד תערוכת לאונרדו דה וינצ’י הכין האמן גיא הדני מיצג מוכנה קינטי המדמה את מעוף הציפורים. דה וינצ’י איש הרנסנס, שפעל בתחומים רבים ביקש להבין את הכוח היצירתי הפנימי של הטבע והאנטומיה. בין התחומים הבולטים שסיקרנו אותו היה חקר התעופה, שבו הוא ניסה לפצח את העקרונות המאפשרים לציפורים לעוף בניסיון ליצור מכונה שתאפשר לבני האדם להשתחרר מכבלי כח הכבידה ולהצליח לעוף.

גיא הדני, אומן ישראלי רב תחומי מתחקה בעבודה אחרי תנועת מעוף הציפור ויצר מכונה המפעילה 13 משקולות קטנות אשר בתנועתן יוצרות הדמיה של מעוף להקת ציפורים ומתכתבת עם פועלו של לאונרדו כחוקר, מהנדס ואמן.

העבודה הקינטית מלווה בפס קול מקורי אשר הולחן במיוחד עבורה על ידי הזמר, המלחין והמוזיקאי, שלומי שבן.

העבודה תוצג לקהל בין התאריכים: 1.7.19-31.10.19

קרקס האדם הוויטרובי

בהשראת האיור המפורסם של לאונרדו דה וינצ’י, האדם הוויטרובי, אמן אומנויות הקרקס אמיר נר גאון, יופיע במהלך הקיץ במוזיאון במופע אקרובטי ייחודי. בעזרת חישוק מתכת ענק הנקרא סירוויל,  הוא יתגלגל, יסתובב, יסתחרר, יתאזן והכל תוך כדי תנועה וירטואוזית מהירה בה יפגין את יכולותיו של הגוף האנושי.

מתאים לכל המשפחה ויתגלגל מתוך חללי המוזיאון אל עבר רחבת וואהל בחצר גן המדע.

משך המופע: 15 דק’

אמיר נר גאון הוא אמן יוצר ובמאי בתחומי הבמה השונים שיצירתו משלבת את אומנויות הקרקס בהם התמחה ב-12 השנים האחרונות. בוגר בית הספר לקרקס סנדסיאל. אמיר, פיינליסט העונה האחרונה של ישראל גוט טאלנט 2019, מופיע עם קבוצת מיומנה לילדים והופיע בתוכנית הטלוויזיה הקברט הגדול מכולם, המשודרת במדינות רבות בעולם.
אמנים מבצעים: אמיר נר גאון, ערן עבדי, שחר שמואלוב.

הפקה: קרקס ריאקשן
מועדי המופע: יולי – ימי שלישי ושבת.
אוגוסט – מדי יום

 

 

תערוכה לכל המשפחה בירושלים
תערוכה עשירה ומרתקת | צילום: יעל אילן

 

 

במסגרת העבודה על תערוכת לאונרדו דה וינצ’י ביקר צוות המוזיאון באתרים בהם חי יצר ופעל באיטליה והצרפת. תחומי פעילותו הענפים של לאונרדו הכתיבו תהליך פיתוח מגוון שמהלכו נועצו אנשי המוזיאון עם מגוון חוקרי אמנות ותיאטרון, מוזיקאים, רופאים, בוטניקאים גיאולוגיים ואפילו צפרים.

התערוכה השאלות של לאונרדו שנאצרה, והופקה במוזיאון המדע בירושלים, מוקדשת למייסד והמנהל הראשון של מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד, פרופ’ פיטר הילמן שהיה מדען, איש רנסנס רחב אופקים, ששאל שאלות רבות ואשר רוחו עיצבה את מוזיאון המדע ושורה בו עד עצם היום הזה.

אוצרים: דמאון שוסטרמן, ד”ר אמיר בן שלום

 

שעות פתיחה של מוזיאון המדע במהלך החופש הגדול:

יולי: ראשון-סגור | שני עד חמישי 18:00-10:00 | שישי 14:00-10:00 | שבת 17:00-10:00

אוגוסט: ראשון עד חמישי 19:00-10:00 שישי 14:00-10:00 שבת 17:00-10:00

מחירים:
ילדים עד גיל 5 – חינם, ילד/מבוגר 60 ₪, כרטיס משפחתי ( הורים/סבים וכל ילדיהם/נכדיהם) 220 ₪
הנחות למחזיקי כרטיס תושב ‘ירושלמי’, חיילים, כוחות הביטחון, נכים, גמלאים, מועדוני לקוחות

 

השאלות של לאונרדו

מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד ירושלים
שדרת המוזיאונים 3 גבעת רם

החל מה-5 ביולי 2019

לפרטים, כרטיסים והנחות: 02-654488
או באתר לחצו כאן…

פרטי המקום
נשמח לדעת!



053-9382657 כל המשפחה בתשלום

מחירים

מזומן וכ. אשראי

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה