התערוכה של האמנית היפנית יאיוֹי קוּסאמה

התערוכה של קוסאמה
לבקר בחינם בתערוכה של קוסאמה?

היא כנראה אחת האמניות החשובות כיום בעולם שהרבה מאתנו לא מכירים… אבל אחרי התערוכה הזאת כבר כולם יידעו במי מדובר… בתוך כמה שעות נחטפו כמעט כל הכרטיסים לתערוכה המדוברת והפוטוגנית של יאיוֹי קוּסאמה שנפתחת בימים אלה במוזיאון תל אביב למשך מספר חדשים ואתם רוצים להיות שם. אולי אפילו עם הילדים. 

 

כל הפרטים על התערוכה של האמנית היפנית יאיוֹי קוּסאמה:

יאיוֹי קוּסאמה, ילדית 1929, היא כנראה אחת האמניות חשובות והמשפיעות בין האמנים בני זמננו. מדובר על יוצרת מרתקת, שכבר קנתה לה מיליוני מעריצים בכל רחבי העולם, ידועה בעיקר בזכות הווריאציות שלה על מוטיב הדלעת וחדרי האינסוף המעניקים לצופה חוויה מהפנטת. יצירתה מקיפה מגוון רחב של תחומים – ציור, קולאז’, פיסול, וידיאו, מיצג, מיצב, אופנה, ספרות ואפילו מוסיקה.

התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות, מאגדת עבודות שיצרה קוסאמה במהלך כשמונים שנות פעילות אמנותית ברחבי העולם. היא סוקרת בהרחבה את פועלה האמנותי עד כה ומתחקה אחר עבודתה ביפן, בארצות הברית ובאירופה, החל בציוריה ובפסליה המוקדמים וכלה בחדרי אינסוף העוטפים את הצופה מכל עבר, מהממים ומציפים את החושים בצבעוניות רבה.

אינסוף והעֲלָמה עצמית הם נושאים מרכזיים ביצירתה. דגמים אובססיביים של נקודות ורשתות מכסים משטחים בתבנית חזרתית אינסופית, ומראות מייצרות חללים מסחררים המשכפלים את מבטי הצופים.

התערוכה של קוסאמה
רוחות הדלעות ירדו אל הרקיע. באדיבות גלריית אוטה לאמנת בתערוכה של קוסאמה

תערוכה זו היא מהחשובות והגדולות שהוצגו אי פעם במוזיאון תל אביב לאמנות. היא כוללת כמאתיים יצירות, בהן ארבעה “חדרי אינסוף” ועבודות שמעולם לא הוצגו בעבר. התערוכה מתפרשת על שטח של כ־3,000 מ”ר, בשישה חללים וגלריות, בשני בנייני המוזיאון.

מי זאת יאיוֹי קוּסאמה?

יאיוֹי קוסאמה גדלה בעיר מצוּמוֺטוֺ בשנות הארבעים של המאה העשרים, תקופה שבה התאפיינה מדיניות החוץ של יפן בשאיפות אימפריאליסטיות, כבת למשפחה שהתפרנסה ממשתלה שהיתה בבעלותה.

ב־1948, כשמלאו לה 19, עברה לקיוטו כדי ללמוד את סגנון הציור המסורתי ניהוֺנֽגָא בבית הספר העירוני לאמנות. בהמשך התמחתה בסגנון יוֺגַא – ציור יפני בסגנון מערבי, המקושר למודרניזציה המואצת ביפן באותה עת.

בסוף שנות החמישים עברה לארצות־הברית, ובשנות השישים החלה לזכות בהכרה גוברת בארצות־הברית ובאירופה. עבודותיה הוצגו במקביל בגלריות בניו־יורק, באמסטרדם, בהאג, באסן, במילאנו, ברוטרדם ובוונציה.

 

התערוכה של קוסאמה
התערוכה של קוסאמה באדיבות גלריה אוטה לאמנות ויקטוריה מירו ודייויד זווירנר

סיבוב בתערוכה

התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות, המאורגנת באופן כרונולוגי, נפתחת בבניין הראשי עם עבודות מוקדמות שיצרה קוסאמה בעיר הולדתה ביפן בין השנים 1934 ו־1957. בהמשך מוצגות העבודות פורצות הדרך רשתות אינסוף (1958), שיצרה בניו־יורק; אובייקטים תלת־ממדיים מהסדרה הצטברות; ושני “חדרי אינסוף” הראשונים שלה: שדה הפאלוסים (1965) ואהבה לעד (1966/94). הפרק ההיסטורי נמשך בסקירת התערוכות שהציגה קוסאמה באירופה בשנות השישים, המיצגים והסרטים שלה, וכן השיבה שלה לציור בשנות השבעים והשמונים ופיתוח מוטיב הדלעת – כולל “חדר אינסוף” מ־2015, רוחות הדלעות ירדו אל הרקיע.

עם חציית הגשר המחבר בין מבני מוזיאון תל אביב, מגיע המבקר לעבודתה העכשווית של קוסאמה, ובה שני מיצבים חדשים, שיצרה במיוחד עבור התערוכה הנוכחית: חדר אינסוף חדש, אורו האינסופי לנצח של היקום מאיר את החיפוש אחר האמת, ומיצב תלוי מקום חדש, זר של אהבה שראיתי ביקום. בנוסף, גלריה שלמה, המוקדשת לסדרת ציורים מתמשכת שקוסאמה יוצרת מאז 2009 (שבעה מהם צוירו בשנה האחרונה), מספקת הצצה לשלב הנוכחי ביצירתה.

התערוכה מאורגנת על ידי גרופיוס־באו, ברלין, בשיתוף עם מוזיאון תל אביב לאמנות. התערוכה מוצגת בבניין הראשי ע”ש קרן משפחת פולסון – באולם רבקה ויוסף מאירהוף, באולם מרכוס ב’ מיזנה ובאגף ע״ש מרק ריץ׳ וגבריאלה ריץ׳ (תחתון). בבניין ע״ש שמואל והרטה עמיר – בגלריה רב־תכליתית ע״ש לילי ויואל משה אלשטיין, במבואת ברוס ורות רפפורט, ובאולם ע”ש משה ושלה ספרא; ובגן הפסלים ע”ש לולה אבנר לזכר דולפי אבנר.

התערוכה התאפשרה הודות לתמיכת מפעל הפיס, בנק הפועלים, פרויקט המגורים ויסוצקי 6 של אקרו נדל”ן, קבוצת אביב ו-LR נדל”ן ומבטחת התערוכה, הראל ביטוח ופיננסים, יעל ורמי אונגר, שרון ודוד ברגינסקי, רחל ומשה ינאי, דורון ומריאן לבנת, סטיב נסימה, וונדי פישר וקרן קירש, רחלי מישורי וליאון קופלר, קרן מואיז ספרא, עירית רפפורט וגלן פרי.

קחו בחשבון שלא כל התכנים הויזואלים בתערוכה מתאימים לילדים.

יואו קוסמה ספר ילדים
יואו קוסאמה: ספר ילדים על האמנית יוצא במקביל לתערוכה

ספר ילדים – מכאן עד לאינסוף

שרה סוזוקי איורים: אֶלן וֵינשטֵיין עם רפרודוקציות של יאיוי קוסאמה מאנגלית: יעל ינאי אסיה הוצאה לאור 38 עמ’ לא ממוספרים, גיל 4 ואילך

יָאיוֹי קוּסָאמה (1929) תמיד רצתה להיות אמנית. היא גדלה ביפן, שם דמיינה לעצמה את העולם סביבה כמו מערך אינסופי של נקודות, שאותו היא ציירה וצבעה. בגיל 28 היא עברה לניו יורק וזכתה לפרסום על הציורים, הפסלים והמֵיצגים שלה.

עבודתה של קוסאמה מושפעת עמוקות מהחלומות, מהדמיונות ומההזיות שחוותה בילדותה. כיום, בת 92, היא מהאמנים הפופולאריים ביותר בעולם, ועדיין יוצרת אמנות מדי יום.

לצד תמונות מעבודות אמנות של קוסאמה, הספר הססגוני הזה מספר את סיפורה של אמנית שמכסה את העולם בנקודות, מכאן ועד אינסוף.

שרה סוּזוּקי היא אוצֶרֶת במחלקה לציור ולהדפס במוזיאון לאמנות מודרנית, ניו יורק.

אֶלֶן וֵינשטֵיין היא מאיירת מניו יורק שזכתה בשלל פרסים על עבודותיה, שהופיעו בכתבי עת, ספרים, פרסומות ועיתונים, בהם הניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט ואטלנטיק.

הספר רואה אור במקביל לתערוכה של האמנית המוצגת במוזאון תל אביב לאמנות.

 

ביצת פברזה בהשראת התערוכה, מסעדת פסטל, מזויאון תל אביב לאמנות, יויו קוסמה
מנות כמו ביצת פברזה בהשראת התערוכה במסעדת פסטל במוזיאון. צילום: חיים יוסף

 

זר של אהבה שראיתי ביקום – יאיוֹי קוּסאמה

אוצרוּת: סטפני רוזנטל, סוזן לנדאו

אוצרת משנה: שחר מולכו. עוזרת לאוצרת: נעמה בר־אור

15 בנובמבר 2021 – 23 באפריל 2022

שעות פתיחה:
שני 18:00-12:00
שלישי 21:00-10:00
רביעי 20:00-10:00
חמישי 21:00-10:00
שישי 14:00-10:00 | שבת 18:00-10:00

מוזיאון תל אביב לאמנות

כרטיסים לתערוכה

הכניסה לתערוכה בתוספת תשלום למחיר הכניסה למוזיאון.
הנחות למנויי המוזיאון ולמנויי מפעל הפיס.
ניתן לרכוש כרטיס משולב לתערוכה + ארוחה בהשראת קוּסאמה במסעדת פאסטל

לינק לרכישת כרטיסים: www.tickets.tamuseum.org.il

פרטי המקום
נשמח לדעת!



בתשלום ובתיאום מראש בלבד

מחירים

כרטיס אשראי

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה