יום הזכרון לשואה ולגבורה במערכת החינוך ובבתי התלמידים

ילדי טהרן
ילדי טהרן שניצלו - מתוך הסרט שישודר ביום הזכרון בערוץ ההסטוריה

מערכת החינוך מציינת את יום הזכרון לשואה ולגבורה על רקע אתגרי הקורונה בסימן ערבות הדדית עם עצרת תנועות הנוער, זכרון בסלון, טקסים מקוונים בבתי הספר, שיעורים ייחודיים במערך השידורים הלאומי של משרד החינוך,  מפגשי זיכרון באפליקציית זום ומגוון פעילויות חינוך דיגיטליות.

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה שיתקיים היום (יום שלישי ה-21 באפריל) בהתאם למגבלות הקורונה, התלמידים יעסקו השנה בזיכרון השואה רק בפלטפורמות מקוונות ויקימו מפגשי זיכרון וירטואלים בפעם הראשונה ללא נוכחות התלמידים בבתי הספר, הפעם בבתי התלמידים בחיק המשפחה.

בין הנושאים יעסקו השנה ביום הזכרון בסיפורם האישי של ניצולים, בדילמות ערכיות מתקופת השואה, במאורעות היסטוריים חשובים והשפעתה של האקטואליה על תפיסת הזיכרון.

פעילויות יום הזכרון לשואה ולגבורה של בתי הספר ותנועות הנוער:

 

זיכרון בסלון

מיזם המזמין התכנסות אינטימית ערב יום השואה. בצל משבר הקורונה, המיזם נערך מחדש ומציע דרכים מקוונות לציון יום השואה ולהמשכת המסורת. המיזם יקדם השנה אירועי זיכרון כיתתי דיגיטלי – קיום ערב זיכרון בסלון ב-zoom כיתתי ובמערך דיגיטלי אשר קשור לאתגרים איתם מתמודדים היום. לאחר ההרשמה באתר המיזם,  יוכלו התלמידים  לחבור לאיש עדות מדור שני או שלישי שיעלה לספר את הסיפור המשפחתי שלו או לחלופין להיחשף לעדויות מוקלטות שנמצאות באתר. בנוסף, במסגרת זיכרון בסלון משפחתי יתאפשר לתלמידים ולמשפחותיהם לקבל הדרכה והנחייה לקיום אירועים סמליים בביתם לציון יום מיוחד זה.

כנסים ארציים לזיכרון בזום

כנסים ארציים במתכונת מקוונת בהשתתפות מאות תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים מכל רחבי הארץ לציון יום חושב זה. במפגשים הלאומיים ישתתפו דור שלישי שיספרו את סיפור הסבא והסבתא וניצולי שואה שיספרו את סיפורם.

 

שעת מחנך לאומית

בהובלת החינוך החברתי של משרד החינוך לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה – שעת מחנך לאומית המשולבת במערך השידור הלאומי של משרד החינוך, וכוללת מערכי שיעור יעודיים לחטיבות הביניים לחטיבות העליונות. בשידור ייקחו חלק מראיין ואורח בן הדור השלישי לשואה שייספר את הסיפור המשפחתי. השיעור יזמין את התלמידים לקיים זיכרון בסלון בחיק המשפחה.

מנהיגות זוכרת

של הנהגת המש”צים  – סדרה של אירועים ארציים בהובלת יחידות השל”ח וידיעת הארץ בסימן מנהיגות זוכרת שתתקיים בכל המחוזות של משרד החינוך.

 

שם ונר

משרד החינוך בשיתוף עמותת שם ונר ממשיכה להנחיל מסורת משפחתית של הדלקת נר זיכרון אישי שעליו שם אחד הנספים. השנה, לאור הנסיבות, תתאפשר לתלמידים להדפיס שם מתוך המאגר הקיים או להדפיס שם של קרוב משפחה.

לצד כל שם, על התגית, מופיעים גם פרטי הנספה ומעט מסיפור חייו. .באתר העמותה ובאתר מינהל חברה ונוער תוכלו למצוא מערכים לשיח משפחתי, וכן מצורפת הצעה לטקס משפחתי אישי. במאגר נמצאים 250,000 שמות של נספים ומספר הכניסות וההורדות למאגר צפוי להגיע השנה למאות אלפים. למאגר לחצו כאן...

מתוך ההצגה מקום של תקווה. צילום: תומר שייש
מתוך ההצגה להיכנס לנעליים שלהם, צילום: תומר שייש, מקום של תקווה

להיכנס לנעליים שלהם: תלמידים מציינים את יום השואה מהבית

מאות אלפי תלמידים ברחבי הארץ יציינו את יום השואה מהבית דרך מיזם מקום של תקווה, אשר יאפשר לתלמידי ישראל להיחשף לדילמה מתוך ההצגה להיכנס לנעליים שלהם באמצעות המחשב שבבית. הדילמה תוצג בפני התלמידים באמצעות סרטון ולאחריו יתקיים שיח פעיל של התלמידים עם מחנך הכיתה.

מיזם מקום של תקווה הוא מרכז הצגות אינטראקטיבי נייד המתמחה בשואה, שנודד בין בתי ספר ברחבי הארץ ומאפשר לתלמידים להתנסות בדילמות של שורדי שואה. הקהל צופה בהצגה והוא שותף פעיל בעלילה, מה שמאפשר לו להתחבר, להזדהות ולהכיר את נושא השואה בדרך מרגשת וייחודית שכמוה לא נראתה בארץ.

השנה בעקבות משבר הקורונה וביטול עשרות הצגות שהיו אמורות להתקיים בבתי ספר ברחבי הארץ, החליטה יפית ונטורה, היזמת שמאחורי הפרוייקט, להעניק לתלמידי ישראל את האפשרות להיחשף לדילמה אחת מתוך ההצגה “להיכנס לנעליים שלהם” באמצעות המחשב שבביתם.

הדילמה תוצג בפניהם באמצעות סרטון שצילמו וערכו עבורם ולאחריו יתקיים שיח פעיל של התלמידים לפי דף הנחיות ופעילות שיקבל כל מחנכ/ת בישראל.

עד כה נרשמו ליוזמה מעל 1,100 בתי ספר תיכונים ופנימיות מכל רחבי הארץ.

יפית ונטורה, היזמת שמאחורי “מקום של תקווה” היא נכדה לניצולי שואה, הרואה שליחות בהצלה ותיעוד של סיפורי ניצולים. לפני שלוש שנים זכתה במענק מקרן אנה פרנק והקימה את “מקום של תקווה” – מרכז הצגות אינטראקטיבי במטרה להנגיש את הסיפורים לכמה שיותר תלמידים. את התאטרון המונה 13 אנשי צוות, רובם דור שלישי לשואה, מלווים קרן אנה פרנק ומעוף מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והוא

ההצגה האינטראקטיבית “להיכנס לנעליים שלהם” המיועדת לתלמידי תיכון נכנסה תוך שנה לסל תרבות ארצי, וצפו בה עד כה 12,000 תלמידים בכל רחבי הארץ.

עצרת תנועות הנוער

אירוע המונים מקוון בהובלת מנהל חברה ונוער במשרד החינוך, ויד ושם, לזיכרון יום השואה אשר יתקיים בסימן יהודים מצילים יהודים. האירוע ישודר בתאריך 21.4, בערוץ כאן 11 ובערוץ 20 בשעה 17:30, בפייסבוק של משרד החינוך של מועצת התלמידים והנוער הארצית וכן במערכת המקוונת הלאומית.

ילדי טהרן
בתמונה: ילדי טהרן שניצלו, מתוך הסרט ששודר ביום הזכרון בערוץ ההסטוריה

ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה במחלקות הנוער

ברשויות המקומיות, יתקיימו מאות טקסים מקומיים באמצעים דיגיטליים בהשתתפות בני נוער.

 

קיבוץ לוחמי הגטאות
טקס הנעילה של יום השואה בקיבוץ לוחמי הגטאות יתקיים השנה לראשונה ללא קהל:

עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון לוחמי הגטאות

בברכת נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, ובהשתתפות ארקדי דוכין, רוני דלומי, מאיה אברהם, הודיל מזעל – אחות מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה שטיפלה בעשרות חולי קורונה ואף נדבקה במחלה; חניכי תנועות הנוער, יונתן שטיין – מחנך, בן לוחמי הגטאות, נכדה של ניצולת השואה ואשת החינוך דורקה שטרנברג; ד”ר משה שנר, היסטוריון, בן לפרטיזנית ממייסדי קיבוץ לוחמי הגטאות

ארקדי דוכין: “במשך שנים הכחשתי, כאילו הוריי לא עברו את השואה, כאילו אני לא חלק מזה, התובנה חלחלה בי לאט לאט והיום מוטל עלינו רק דבר אחד, להתחבר בינינו לבין עצמנו, ללא פשרה, ללא שנאה, תוך שיתוף אומות העולם במסר הזה”.

יום שלישי, כ”ז בניסן תש”פ, 21 באפריל 2020, בשעה 16:30 לצפייה לחצו כאן…

עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה היא מסורת בת 71 שנה. משנת 1949, בה נוסדה העצרת, ראשונה מסוגה בעולם, ועד היום, המסורת הזו לא נעצרה. השנה, בעקבות מגיפת הקורונה עלה לראשונה החשש שהעצרת תבוטל והעוסקים במלאכה יצרו במקום הטקס עצרת הווירטואלית גדולה..

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר: “דווקא בימים אלה, בהם אנו נדרשים להישאר מכונסים בביתנו, נתכנס כולנו לעצרת וירטואלית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה מהמוזיאון הראשון שהוקם בעולם על ידי שורדי שואה. נתכנס כעם בכדי לחלוק כבוד, לזכור, להזכיר ודבר לא לשכוח.”

יגאל כהן, מנכ”ל בית לוחמי הגטאות: “מדי שנה האמפיתאטרון בבית לוחמי הגטאות מתמלא באלפי בני האדם המגיעים לקחת חלק בעצרת הנועלת את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. השנה בשל המצב, המקום יישאר ריק ובמקומו נמלא את הלבבות ונצטרף כולנו לעצרת הווירטואלית ההמונית המרגשת בה ניקח חלק, בסיפור, בעדות, בהדלקת נרות זיכרון ובשירה משותפת.

אתם מוזמנים כבר היום להיכנס לדף הפייסבוק של בית לוחמי הגטאות ולשתף בזיכרון משפחתי, בעדות, או בחוויה שלכם מביקור בבית לוחמי הגטאות. סיפורים אלו יתפרסמו ויקבלו ביטוי לקראת העצרת ובמהלכה.

 

“בדברי ימי האומה היהודית והאנושות כולה, לא היה פרק שָפֵל ואָפל מזה של שוֹאת העם היהודי. חובתנו החינוכית, המוסרית, הערכית והלאומית היא להעביר את זכרון השואה מדור לדור” אומר שר החינוך רפי פרץ.

“השנה מערכת החינוך מציינת את יום הזכרון לשואה ולגבורה בסימן ערבות הדדית. ביום זה אנו מצדיעים היום לכל אותם רבים, שגילו תעצומות נפש, והמחישו טוב מכל מַהן אחווה וערבוּת של ממש. דווקא בימים אפלים ונוראים שעברו עליהם, הצליחו להתעלות ולעזור ולסייע אחד לשני בעת צרה.

הערבוּת ההדדית, כפי שיודעים היטב גם כל מבקשי רעתנו, מחבּרת אותנו אלה לאלה גם בעיתות צרה. על אף הסיטואציה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה, תלמידי ישראל ילמדו וישתתפו בטקסים ובשיעורים לציון יום חשוב זה – זכרון השואה לא ימחה״.

 

מנכ”ל המשרד, שמואל אבואב הוסיף “מערכת החינוך מציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ומתייחדת עם זכר הנרצחים. ביום זה אנו מעלים על נס את הזיכרון הלאומי, את שליחותנו החינוכית לספר לדורות הבאים את מאורעות השואה, ואת חובתנו המוסרית לנספים ולניצולי הזוועות שחיים בקרבנו.

השנה, לאור הנסיבות, אנו מנציחים את הזיכרון במרחבים המקוונים – התלמידים ישתתפו בעצרת תנועות הנוער ובטקסים מרחוק, יעסקו בדילמות מוסריות, ויקיימו מפגשי זיכרון במרחבים הדיגיטליים. נזכור ולא נשכח”.

פרטי המקום
נשמח לדעת!



בני נוער

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

אין תגובות

השאר תגובה