יום המוזיאונים 2020 ל”ג בעומר וירטואלי עם הילדים

יום המוזיאונים 2020
המוזיאונים חוזרים לשגרה. בצילום: במוזיאון תל אביב לאמנות. צילום: אלעד שריג
יום המוזיאונים 2020 במוזיאון תל אביב לאמנות. צילום: אלעד שריג

יום המוזיאונים 2020 מתקיים היום ברחבי העולם וזאת ההזדמנות לבקר עם הילדים בעשרות מוזיאונים בארץ ומסביב לעולם להשתתף בסיורים וירטואליים ופעילויות יצירה ומדע מקוונות לילדים והכל בחינם. 

השנה, בעקבות סגירת המוזיאונים בכל העולם עם תחילת משבר הקורונה, יתקיים לראשונה יום המוזאונים הבינלאומי במתכונת מקוונת גם בישראל בה עשרות מוזיאונים יפתחו את שעריהם ויזמינו את הקהל לסיורים וירטואלים בתערוכות, הרצאות ומפגשי זום, סדנאות לילדים ופעילויות יצירה.

אז אם הילדים אצלכם עדיין בבית היום, זאת הזדמנות מצוינת להנות מקצת תרבות אחרי חדשיים מול המסכים ולהכין ביחד ניסויים מדעיים או פעילות יצירה משותפת.ריכזנו לכם בתחילת כל אזור את הפעילויות המתאימות לילדים.

יום המוזאונים הבינלאומי נחגג מדי שנה ברחבי העולם במהלך חודש מאי במטרה להגביר את המודעות של הציבור לחשיבות תרומתם של המוזאונים לחברה, לעודד אותו להרחיב את אופקיו ולהנגיש לקהל הרחב את תחומי המדע, האמנות, האדריכלות ומורשת התרבות המוצגים במוזאונים.

בין המוזאונים שייפתחו ללא תשלום לקהל הרחב : מוזיאון ישראל, מוזיאון הרצליה, מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזאון ארץ ישראל, מוזיאון העיר חיפה, מוזיאון ראשון לציון, המדעטק, מוזיאון ינקו דאדא, פארק קרסו למדע, מוזאון האדם והחי ברמת גן, מוזאון כפר סבא, מוזאוני חיפה, מוזאון מגדל דוד, מוזיאון ההחאן, בית האמנים ירושלים, צריף בן גוריון ועוד.

יום המוזאונים 2020 – המוזיאונים והפעילויות:

איגוד המוזאונים הישראלי והמוזאונים ברחבי הארץ מזמינים לביקור וירטואלי בעשרות מוזאונים ברחבי הארץ לכבוד יום המוזאונים הבין-לאומי שיתקיים היום (ל”ג בעומר, יום שלישי 12 במאי 2020):

רשימת המוזאונים והפעילויות בלי תשלום ביום המוזאונים הבין-לאומי:

יום המוזאונים בצפון:

מוזיאוני חיפה – מוזיאון עד הבית

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, מוזיאון הרמן שטרוק, מוזיאון חיפה לאמנות, מוזיאון העיר חיפה, מרכז אומנויות, מוזיאון מאנה כץ – המוזיאונים אמנם סגורים, אבל האמנות נמשכת בחוויה מוזיאלית וירטואלית חדשה לקהל הרחב.

סדנאות DIY לילדים
סדנת קווילינג- שלט לחדר https://youtu.be/WrlzA-XeqM8

סדנת STOPMOTION לסמארטפון www.myroomex.wixsite.com/stopmotion

פעילות בית לילדים
תערוכת החדר שלי: דפי יצירה בנושא התערוכה www.myroomex.wixsite.com/haifa

איה! אווץ’! אווה! שעת סיפור עם אסיה נייפלד, תיאטרון מעשייה https://youtu.be/azouYvUfhy8

הרצאות-טעימות – הרצאה קצרה מפי עמית אברון – טיפים להתמודדות עם סטרס https://www.youtube.com/watch?v=dc4Um2gkF84

בעקבות האמנות סיור מודרך עם האוצרת יפעת אשכנזי בתערוכת ‘אני, חיפאי’ מוזיאון העיר חיפה:

*הצצה לעולמו של אוצר-* מנכ”ל מוזיאוני חיפה מארח את עינבר דרור לקס, אוצרת מוזיאון העיר:

תכנים ופירוט באתר מוזיאוני חיפה:* https://www.hms.org.il/
הפעילות המוצעת- סיורים וירטואלים, סדנאות, הרצאות ושעת סיפור
קהל היעד- מבוגרים ילדים ומשפחות

יום המוזיאונים 2020, לג בעומר
תערוכת החדר שלי במוזיאוני חיפה ביום המוזיאונים. צילום: ג’ני כצנר

מוזאון ההעפלה וחיל הים

כתובת אתר הפעילות: עמוד הפייסבוק של המוזיאון לחצו כאן…
פעילות מוצעת ביום הפתוח: חידון למשפחות
קהל יעד: משפחות
מתי 11:00-12:00

אקסודוס או יציאת אירופה תש”ז היתה אונית מעפילים שיצאה ביולי 1947 מנמל סט שבצרפת, במטרה להגיע לארץ ישראל. כשעל סיפונה כ 4500 מעפילים . האוניה נתפסה על ידי הבריטים עוד לפני שנכנסה למים הטריטוריאלים של ארץ ישראל, היה מאבק קשה שבסופו הבריטים הצליחו להשתלט על האוניה, להביא אותה לחיפה, לגרש את המעפילים לצרפת ומשם למחנות העקורים בגרמניה. במוזיאון מוצג דגם של האוניה ועל הדגם ישנם שלטים בעלי מסרים ושמות. חלק מהשלטים נתלו בראשית הקרב עם השתלטות הבריטים על האוניה וחלקם עם התקרבות האוניה לחיפה בהמשך. יתכן כי חלק מהשלטים המופיעים נתווספו בריטוש במערכת העיתונים. מטרתם של רוב השלטים לצורך תעמולתי, חלק על מנת להביך את הבריטים וחלק על מנת להערים עליהם. עליכם למצוא את השלטים והשמות ולכתוב את המשמעות שלהם ומה מטרתם.

 

מוזאון וילפריד ישראל לאמנות ולידיעת המזרח

כתובת אתר האינטרנט: www.wilfrid.org.il
פעילות מוצעת: סיור דיגיטלי במוזיאון, סדנה מקוונת לילדים באתר המוזיאון
מתי: בכל שעה ביום המוזיאונים
קהל היעד: סיור מבוגרים, סדנה משפחות

1. סדנת יצירה לכל המשפחה– הכנת פרחי לוטוס מניר עם ענבל טימור, רכזת ההדרכה של המוזיאון.(משך :9 דקות)
קישור: http://www.wilfrid.org.il/?p=4226

הלוטוס פרח יפהפה שצומח מהבוץ מסמל את היכולת של האדם להתבונן על קשיים כהזדמנות ולהפיק את הטוב גם ממצבים מאתגרים.באמנות המזרח בודהא מתואר פעמים רבות יושב במדיטציה על גבי פרח לוטוס וגם באוסף המוזיאון מוצגים פסלים כאלה.מוזמנים ליצור עם כל המשפחה פרחי לוטוס מניר לקשט את הבית, החדר או שולחן האוכל. הצטלמו עם הפרח שלכם ואתם יכולים לשלוח לנו תמונה או סרטון עם הפרח ולספר על משהו טוב שקרה לכם, או עשיתם דווקא בתקופת הקורונה. שלחו לנו את התמונות או הסרטונים למייל:office@wilfrid.org.il
או שתפו בעמוד הפייסבוק של המוזיאון:https://www.facebook.com/Wilfridmus

2. סיור וירטואלי מודרך בתערוכה “מרחב נשימה”- עם האוצרת שיר מלר-ימגוצ’י (משך: 23 דקות)קישור:http://www.wilfrid.org.il/?p=4223
התערוכה “מרחב נשימה” מבקשת להתבונן בתנועה חרישית הנסתרת מן העין ומתרחשת ממש מתחת לאף – הנשימה. למרות שקיפותה, הנשימה מהווה תנאי בסיסי לקיומנו ומהותית לאיכות החיים. ההשראה לתערוכה לקוחה מתורות המזרח הרחוק המגולמות באוסף המוזיאון. בייחוד מהיוגה ומהמדיטציה הבודהיסטית, אשר בהן הנשימה מהווה עוגן לתרגול תשומת לב (קשיבות). בתקופת הקורונה בה כולנו עצרנו את הפעילות השוטפת וקיבלנו זמן שהות פנימית,התערוכה מזמינה אותנו לנשום עם יצירות אמנות. משתתפים בתערוכה 17 אמנים מהארץ, יפן וקוריאה: מרים כבסה, חנן דה לנגה, טל שוחט, מוש קאשי, טליה קינן, נעה רז מלמד, שרון גלזברג, יונתן גולדמן, ראידה אדון,נעה גור, חיה שפר, אמירה זיאן, ארנון טוסיה כהן, דניאלה אורלב, מיקיון סון, אונישי יסואקי, וקוג’י יממוטו.

3. מדיטציה מודרכת והתבוננות בנשימה בהנחית שימי לוי(2:34 דקות) וצפיה בעבודת הוידאו המדיטטיבית של שרון גלזברג “חמאם”(11 דקות)
קישור:http://www.wilfrid.org.il/?p=4205

 

מדעטק – המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל

כתובת אתר האינטרנט: http://madatech.org.il
הפעילות המוצעת: סדנאות מקוונות
קהל יעד: לגילאי 5-11
מתי: בשעה: 10:00, 11:00
יום המוזיאונים הבינלאומי 2020 אצלכם בבית:
מדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל מזמין אתכם לסדנת קסמים בפייסבוק והדגמות מדעיות בשיתוף הצופים באפליקציית זום. יום המוזיאונים הבינלאומי יתקיים השנה בצורה דיגיטלית בלבד, מדעטק מזמין אתכם להצטרף לסדנת קסמים בדף הפייסבוק ולניסויים והדגמות בשידור חי באפליקציית זום. סדנת קסמים מכשפת – בדף הפייסבוק של מדעטק בשעה 10:00
עם כמה אביזרים פשוטים תוכלו גם אתם להיות קוסמים. בהפעלה הזו, אתם מוזמנים לנסות יחד איתנו לגלות קסמים פשוטים שאפשר לעשות בבית. חבל, בקבוק או שניים, טבעות מפתח בגדלים שונים וגם אתם תוכלו להיות קוסמים. אל תשכחו להביא כרוב! הסרטון מתאים לילדים מגיל 3 ומעלה ולכל המשפחה, הפירוט המלא של הציוד לביצוע הקסמים המדעיים – בדף יום המוזיאונים באתר מדעטק.
פרפקטו! הדגמות מדע עם חוייר – באפליקציית זום בשעה 11:00 , הצטרפו לחוייר למסע מדעי קצר ומרתק בו הוא מסביר ניסויים ומציג הדגמות מדעיות בצורה פשוטה וברורה.
יום המוזיאונים הוא גם הזדמנות לפגוש מקרוב מוצג או שניים מהתערוכות הרבות במדעטק ולהבין יחד איך המוצג פועל ומה המדע שמסתתר מאחוריו.פעילות בזום אינטראקטיבית בהשתתפות הצופים בבית ומתאימה לכל המשפחה.
מידע נוסף ועדכונים בדף יום המוזיאונים 2020 באתר מדעטק: https://madatech.org.il/international-museum-day-2020

 

 

מוזאון בית חיים שטורמן, עין חרוד

כתובת אתר האינטרנט: http://www.beit-shturman.co.il/
כתובת אתר הפעילות: עמוד הפייסבוק של בית שטרומן https://www.facebook.com/beitshturman
הפעילות המוצעת: סיור וירטואלי עם אוצר התערוכה
מתי: בשעה 11:00
קהל יעד: קהל חובבי הצילום

ביום המוזיאונים יתקיים סיור אוצר עם גיא רז בתערוכה “מיכה בר-עם ן קיבוץ”. בסיור נדבר על צילום תיעודי, מיכה בר-עם חתן פרס ישראל לצילום לשנת 2002, קיבוץ של פעם וריבוץ של היום
מיכה בר-עם / קיבוץ צילומים: 1983-1953
מיכה בר-עם נולד לפחות שלוש פעמים: כאדם – בברלין (1930), כארץ-ישראלי – עם עלייתו לארץ (1936) וכצלם – בקיבוץ גשר הזיו (1953). בר-עם בן ה-89, חתן פרס ישראל (2000) ידוע, בעיקר, בתצלומים של חיי יומיום ושל מלחמות, כחלק מרצף החיים בארץ. התערוכה הנוכחית פורשת את תצלומי בראשית של בר-עם לצד, המשך מהלך תיעוד הקיבוץ לאחר עזיבתו, תצלומים המהווים “נקודת מוצא” או “מערכת צירים”, להבנת קריירת הצילום שלו. כמרבית צלמי הקיבוץ שלאחר קום המדינה, גם בר-עם, צלם אוטודידקט, החל את דרכו בחדר חושך קטן וטחוב במחסן צדדי. אילו נשאר בקיבוץ, אפשר שהיה נעלם או נשכח, כרבים מאותם צלמים, אך משבחר לעזוב ולהתחיל לצלם חיי יומיום, בהם גם את מלחמות ישראל מאז מבצע קדש (1956), מעניין לבחון כיצד הופך סגנונו המופשט והנאיבי, שראשיתו בקיבוץ, לצילום תיעודי, מעורב ופוליטי, החוזר ומשפיע על תצלומי הקיבוץ המאוחרים שלו.
התערוכה בת ה-70 צילומי מלווה בספר המקיף כ-200 צילומים בעיצוב יוסי ג’יברי ובו מאמרים מאת מוקי צור, יעל נאמן וגיא רז.

 

מוזיאון החאן חדרה

כתובת אתר האינטרנט: www.museum-khanhadera.org.il
קישור לאתר הפעילות: עמוד הפייסבוק של המוזיאון: https://www.facebook.com/khanhadera
פעילות מוצעת: סיור וירטואלי מומחז ומודרך
קהל היעד: כלל מבקרי המוזיאון, משפחות ויחידים
מתי: 10:00-14:00

עם כניסתך המבקר לתחומי המוזיאון, המצוי בתוך החא’ן העות’מאני שנקנה בשנת 1891 ע”י ראשוני ומייסדי חדרה בתיווכו של יהושוע חנקין, מתגלה גן המוזיאון המרהיב. בהמשך השביל החוצה את הגן, תגיע לחדרי החאן המזרחיים המהוים את חדרי תצוגת הקבל של המוזיאון. התערוכה כיום בנויה כמעגלי המחשה (משנת 1981 הקמת המושבה ועד 1952 עם הפיכתה של חדרה לעיר) המבליטים את התמודדות ומאבקי בראשית, ולאחריהם התיצבות ובניה:
1.תערוכת “כל ההתחלות” (תר”ן- תרנ”ו )1891-1896 מתארת את תהליך קניית הקרקעות. חדר א’-רקע היסטורי, גיאוגרפי ויישובי לראשיתה של חדרה, הגדרה ופירוש שמה ומיקומה בפרישה הארצית של מושבות הברון בכרמל המע’, שלהי המאה ה-19.חדר ב’- 6 השנים הראשונות למגורי 36 המשפחות הראשונות במבנה החא’ן, התמודדותם עם מחלת המלריה (פועלו ד”ר הלל יפה, רופא המושבה שאבחן את הגורם ביתוש האנופלס), וראשית בניית 40 בתי הראשונים במושבה לאחר קבלת הרשיונות מהשלטון העות’מאני.
2. “עוד אבניך ונבנית”, (שנות ה-20 ) פאנל לתצוגה חקלאית ודיוראמה לפלחה (המחשת הגורן) פאנל לצמיחה דמוגרפית (תאור העליה ה-2, עליית התימנים והקמת שכונת נחליאל) ודיוראמה לפרדסנות(דגם בית אריזה).כמו כן שתי תצוגות לכלי עבודה ביתיים, ארון הרופא המקומי הכולל אוסף מכשור רפואי בן התקופה.
.3 חדר משפחת מייסדים (מעמד האיכרים) משנות ה-30.
כלל חפצי חדר התצוגה מאפיינים את שכבת משפחות המייסדים, ומהווים אוסף רבדי חיים מתרומות תושבי המושבה חדרה: פרטי ריהוט, כלים, ביגוד, נברשות, רצפה אורנמנטלית, אורלוגין ועוד.
.4 “להתחיל מבראשית -חדרה כעיר” (1948-1952 ) מבט פנורמי אל הרחוב המרכזי; חדר משפחה אופייני לשנות ה-50 , סנדלריה ופחון מעברה, כוללת פריטים כמאפייני תקופת הצנע: מכולת, צלמניה- “פוטו סטודיו”, גלנטריה(מבחר ביגוד, צעצועים ומשחקים) וכן לוח מודעות משקף פני התקופה (כרזות תעמולת בחירות, הדרכה לשמירת הבריאות והנקיון, המלחמה בשוק השחור). פחון המעברה – כדגם מוקטן של המעברה משנות ה-50. פחון משחזר את הארעיות, אי הנוחות הפיזית הצפיפות והדלות של תנאי העולים. יחד עם זאת, ניכרת התמודדות עם הקיום היומיומי והסתגלות לחיים חדשים במדינת ישראל.
בגן המוזיאון אוסף מרשים של כלי חקלאות מראשית המאה ה-20, תקופת ראשיתה של חדרה כמושבה. כמו-כן מצוי בית בד לפריכת הזיתים ומתקן מכבש בורג לסחיטת השמן.
קיר אריחי קרמיקה – מתאר את תולדות חדרה בשלושה פנלים על רקע תולדות משפחת מייסדים.

 

מוזאון הכט, אוניברסיטת חיפה

כתובת אתר הפעילות:עמוד הפייסבוק של המוזיאון https://www.facebook.com/hechtmus/
פעילות מוצעת : סיור דיגיטלי במוזיאון, הצגת פריט נדיר של המוזיאון, סדנה מקוונת
מתי: 10:00-18:00

מוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה, נוסד על-ידי ד”ר הכט ז”ל (מייסד “ממגורות דגון”), ומשמש משכן לאוספים המייצגים שני תחומים: ארכיאולוגיה ואמנות. תצוגות קבע בארכאולוגיה: ארכאולוגיה של א”י מהתקופה הכלקוליתית ועד שלהי התקופה הביזנטית; “פניקים בחוף הצפוני של א”י בתקופת המקרא” – התערוכה מבליטה את תרומתם של הפניקים יורדי הים לאדריכלות ובמיוחד לטכנולוגיה של בניית נמלים; “תעשיות ומלאכות קדומות” (חרושת המתכת, העץ, האבן, מלאכת הזכוכית, הפסיפס, מלאכת הכתב ומלאכת הרופא); “המרד הגדול בגליל” – התערוכה עוסקת בישוב היהודי והנוכרי בגליל במאה הא’ לסה”נ ובאירועי המרד בגליל. ומתמקדת בממצאים מגמלא ויודפת; המוזיאון מחזיק באחד האוספים הגדולים ביותר בתחום החותמות העבריים מתקופת המקרא, מטבעות, כלי זכוכית, שנהבים, כלי פולחן וכלי יום-יום. אגף מיוחד מוקדש לתצוגה של הספינה העתיקה שהתגלתה בים מול קיבוץ מעגן מיכאל. בתצוגה גוף הספינה בת 2400 השנים, העוגן וחלק ממטען הספינה. אגף זה משמש מעבדה וסדנת עבודה ללימוד ספנות עתיקה. תצוגות קבע באמנות: במוקד התערוכה אימפרסיוניזם ועבודות אמנים יהודים מאסכולת פריז (מאנה, מונה, ואן-גוך, פיסארו, מודליאני, סוטין, שטרוק ואחרים); אוסף אוסקר גז – מבחר עבודות של אמנים יהודים שנספו בשואה. במהלך יום המוזיאונים הבינלאומי יתקיימו הסיורים והפעילויות הבאות: 1. סיור דיגיטלי בתערוכות הארכאולוגיות המוצגות ברחבי המוזיאון (בעברית, אנגלית, ערבית ורוסית) 2. סיור דיגיטלי המתמקד באגף האמנות של המוזיאון (בעברית, אנגלית, ערבית ורוסית) 3. הצגת פריט נדיר מאוספי המוזיאון (עברית ואנגלית) בארכאולוגיה: סנדלי נערה מעור שהתגלו במערה במדבר יהודה מלחמת בר כוכבא, התקופה הרומית המאוחרת, 135-132 לסה”נ באמנות: ציור שמן דו-צדדי של אמדאו מודליאני – “דיוקן מוד אברנט”, ובצידו השני של אותו הקנבס צויר במהופך “ערום עם כובע”, 1908. 4. סדנה מקוונת לילדים ולכל המשפחה (בעברית) – “איזהו גיבור” – הסדנה לכנת מדליה בהשראת מטבעות בר כוכבא מאוסף הכט

.

מוזאון ינקו-דאדא, עין הוד

כתובת אתר האינטרנט: www.jancodada.co.il
פעילות מוצעת: סיור וירטואלי
קהל יעד: חובבי אמנות
מתי: בכל שעה ביום המוזיאונים
באתר המוזיאון יתקיים סיור וירטואלי בו מדריכה ואוצרת מסיירת בתצוגת הקבע ובמקבץ התערוכות “שעשועי דושאן” בקישור:https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=beJ34leF_FU&feature=emb_logo
עבודות הוידיאו שמשתתפות בתערוכות הועלו לאתר המוזיאון בקישור: https://www.jancodada.co.il/?page_id=3264
וכן הוכן קולאז’ בו כל העבודות בתערוכה הנוכחית מנהלות שיח זום והקהל התבקש לשלוח צילומים
בנוסף, החל מה-7 באפריל החל המוזיאון בהפקת סדרת תערוכות וירטואליות חדשות: כל תערוכה מציגה עבודות חדשות בבכורה עולמית שנבחרו ע”י האוצרת וכוללות טקסט אוצרותי.
התערוכה הראשונה היא של האמן והסופר יוסי וקסמן “הגלגול, החרק, המגיפה והעולם”, הכוללת קולאז’ים דיגיטליים בעקבות פרנץ קפקא, שנעשו ע”י האמן בימים אלו וברקע משבר הקורונה העולמי. סגור בביתו ומתוך פרץ יצירה יצר יוסי וקסמן בתוך מספר ימים סדרה של עבודות מחשב: קולאז’ים בצבעים עזים המכילים בתוכם את דמותו של קפקא, תיקן אמריקאי מצוי וצילומים אירוטיים מהאלבום האישי שלו: מאות תיקנים סוגרים על דמותו של הסופר המיוסר בעבודה אחת ובאחרת וקסמן (בעצמו גם סופר ידוע) מתבונן על הנחיל. הוא מכסה את המראה המאיים והדוחה של הנחיל בצבעוניות וורהולית. בחלק מהעבודות הוא מבודד תיקן אחד אדיר ממדים ומצמיד אותו לגופו הערום. בסדרה זו חוזר וקסמן גם לעבודות קודמות שלו בהם השתמש בדימויים הומו אירוטיים.
התערוכה בקישור https://www.jancodada.co.il/?page_id=3284. כלכבוד יום המוזיאונים הופק סרטון בשפה האנגלית המתאר את התערוכה

גלריה טל- כפר ורדים

אתר אינטרנט: https://www.talgallery.co.il/
הפעילות המוצעת: סיור וירטואלי
קהל היעד: שוחרי אמנות
מתי: 11:00-12:00, 14:00-15:00

במהלך יום המזויאונים הבינלאומי מציעה גלריית טל באתר המוזיאון סיור קצר בתערוכה “קסם הנייר”, תערוכה על תהליך יצירת נייר בהשראת טכניקה מסורתית יפנית וכן הדגמה של יצירת נייר על ידי האמן המציג יזהר נוימן. https://youtu.be/kJtezcn0oyg
בנוסף יתקיים מפגש זום, פרטים יתעדכנו באתר הגלריה
הדגמת תהליך יצירת דף נייר בשיטת washi על ידי יזהר נוימן (30 דק’)

ביקור וירטואלי בתערוכה הקודמת “”ילדים זה כל הסיפור””, תערוכה קבוצתית כמחווה לאמני כפר ורדים

במהלך התקופה הקרובה אנחנו מכינים תערוכה וירטואלית “אנחנו בהסגר, אנחנו בסדר!” המציגה יצירות שנוצרו בתקופת הבידוד כתוצאה מהקורונה. התערוכה תוצג כמצגת וכסרטון הכולל את היצריות, שמות האמנים, הטכניקה, והתייחסות קצרה של כל אחד מהאמנים. הפרויקט אמור להיות בבחינת תערוכה מתעדכנת כאשר אמנים נוספים יוכלו להצטרף לתערוכה, שלא כמו בתערוכה מוצגת פיסית גלריה. נדון בהבדלים בין חווית התחושה של ביקור בתערוכה וצפיה ביצרות אוטנטיות לבין התחושה ו”אבדן ההילה” תצוגה דיגיטלית.

 

מוזיאון המזגגה

הפעילות המוצעת – סיור וירטואלי בתערוכת זכוכית שמוצגת כרגע של בוגרות בצלאל
מתי- בכל עת
קהל יעד- לכל הגילאים
קישור לאתר הפעילות- בעמוד הפייסבוק של המוזיאון https://www.facebook.com/mizgaga.glass/

בית חנקין בכפר יהושע

סוג הפעילות: סיור וירטואלי
מתי: בכל עת
גילאים: שוחרי אומנות
קישור לאתר הפעילות https://www.beithankin.org/

סרט קצר (3 דקות) המציג את בית חנקין בכפר יהושע כחדר פלאות ישראלי ואת התערוכה “ארוחת חג” שנפתחה לאחרונה בהשתתפות: אמירה זיאן, גליה גור זאב, דבורה מורג, מיכאל ליאני, מירב היימן, עדי נס, ותושבי כפר יהושע בפרויקט צילום. הסרטון מוצג בגרסה עברית ובגרסה עם תרגום לאנגלית.

יום המוזיאונים הבינלאומי 2020
שיח זום בתערוכה: שעשועי דושאן

יום המוזאונים במרכז:

מוזיאון תל אביב לאומנות

כתובת אתר האינטרנט לפעילות: https://www.tamuseum.org.il/he/

פעילות מוצעת: סיור דיגיטלי במוזיאון, סדנה מקוונת, אחר

קהל יעד: כולם בדגש חובבי אמנות באשר הם

מוזיאון תל אביב לאמנות מזמין אתכם להישאר מחוברים מהבית באמצעות אתר האינטרנט של המוזיאון והרשתות החברתיות. ביום המוזיאונים 2020 יפרסם המוזיאון בפלטפורמות הדיגיטליות שלנו תכנים מיוחדים דוגמת הצצה לתערוכת הדגל שלנו ג’ף קונס, שידורים ישירים בפייסבוק, סיורים וירטואליים בתערוכות המוזיאון ועוד.

מוזיאון ארץ ישראל

קישור לאתר הפעילות: https://www.eimuza.org.il/
מתי- בכל עת
קהל יעד: שוחרי אמנות

B בלוג הבלוג החדש של הביאנלה לאומניות ולעיצוב תל־אביב מציג תמונות, סרטי וידיאו ופודקאסטים המתעדים את העבודות המוצגות בתערוכת ענק שנערכת לראשונה במוז”א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב.
הבלוג מתעדכן באופן שוטף, כולל ראיונות עם יוצרי הביאנלה ומאפשר הצצה אל תהליך היצירה של אמנים, אוצרים ומעצבים מהבולטים בישראל.
הקמת תערוכת הענק הסתיימה. מחכים לכם ביום שאחרי.

 

מוזיאון ראשון לציון

הפעילות תתקיים באתר המוזיאון www.riww.rishonlezion-museum.org.il
הפעילות המוצעת ביום הפתוח: סיור מקוון בתצוגות מוזאון ראשון לציון ובית הכנסת הגדול  וסיור אמיתי במוזיאון שנפתח כחלק מפתיחת אתר המורשת בהתאם לכללי התו הסגול. בהרשמה מראש בשעות 10:00, 11:00 12:00

שעות הפעילות: 11:00-13:00
קהל היעד- כל המשפחה
סיור וירטואלי בתצוגות מוזאון ראשון לציון, מתחם המוזאון, הנמצא בלב ההיסטורי של העיר ראשון לציון ושוכן במבנים היסטוריים מראשית ימי המושבה, הוא אחד מאתרי המורשת הלאומיים במדינת ישראל.
בראשון לציון נוצרו סמלי הלאום וערכים תרבותיים ארץ-ישראליים חדשים: דגל והמנון, שפה ותרבות ובעיקר תודעה מקומית עברית, לימים “ישראלית”. במהלך הביקור במוזאון יתגלה בפניכם סיפורה של המושבה הראשונה של עלייה ראשונה, אשר נוסדה ב-1882 והרימה תרומה רבת משמעות לעיצוב התרבות והלאומיות הישראלית. בחדר כיתה עברי ראשון בארץ ובעולם. תגלו כיצד למדו לראשונה עברית בעברית, תבקרו במרתף בו התגורר משורר ה”תקוה” נפתלי הרץ אימבר, וכן תתרשמו מבית מייסדים, ובהמשכו – מתצוגה מרהיבה של אופנה “של פעם”, ומתצוגת בעלי מלאכה שנעלמו מהנוף.. באורווה מקורית מימי המושבה תכירו את סיפור התפתחות התחבורה “מהסוס ועד לאוטובוס”.בביקור בבית הכנסת הגדול (1885) תתלהבו מתפארתו של המבנה הציבורי הראשון במושבה שהיווה מרכז תרבותי ורוחני לעדה.

 

מוזיאון כפר סבא

כתובת אתר האינטרנט: http://kfar-saba-museum.org/
הפעילות המוצעת: סיור וירטואלי
קהל יעד: כל הגילאים בהתאם לפירוט
מתי: 17:00 ולכל אורך היום

הסיור הוירטואלי בתצוגת הקבע של המוזאון מותאם לכל המשפחה. ניתן לעבור בין התצוגות השונות, לחיצה על כל פריט מסומן תפתח כרטיסיית מידע מעשיר אודותיו.
הסדנאות בוידאו מיועדות לילדים בגילאי יסודי.
מגוון פאזלים היסטוריים לכל המשפחה עם רמת קושי הניתנת להתאמה אישית. שיעורי יוגה בגן הברון מנשה, אתר שימור המנוהל על ידי המוזאון מיועדים לכל המשפחה. חידוני טריוויה כפר סבא מיועדים למבוגרים.

ביום המוזאונים בשעה 17:00 יעביר מוזאון כפר סבא סיור מודרך בפייסבוק לייב מהתערוכה “עפים לכל הכיוונים – הדבורה מאז ועד היום”. התערוכה מבקשת להציג את תפקידן וחשיבותן של הדבורים, המהוות חלק בלתי נפרד בקיומו של האדם ובהתהוות הסביבה, מאז ועד היום. משחר האנושות, עוררו הדבורים את סקרנותו והתעניינותו של האדם, אשר למד ברבות השנים את אורחות חייהן, סגולותיהן ותרומתן לחייו. הירשמו בעמוד הפייסבוק של המוזאון: https://www.facebook.com/events/903931723362436/

פעילויות דיגיטל מקוונות, זמינות 24/7 באתר המוזאון: kfar-saba-museum.org/מוזא-בית
1. אני כפר סבאי! – חידוני טריוויה מקומיים אודות אתרי השימור הפזורים בעיר וההיסטוריה שלה.
2. סיור וירטואלי בתצוגת הקבע של מוזאון כפר סבא ובתצוגת “פנקס המעשים” בבית ספיר. מוזמנים לחווייה דיגיטלית בה תוכלו לעבור בין תצוגות המוזאון ולקבל מידע והרחבה על פריטים ארכאולוגיים והיסטוריים.
3. למי מאיתנו אין לפעמים חשק לקצת נוסטלגיה מקומית וקהילתית? אז בימים אלו שכולנו בבתים, מה דעתכם לעשות יחד עם הילדים פאזל היסטורי המבוסס על תמונות מתולדות כפר סבא? הפאזל בנוי בעיקר למחשב ולא לסמארטפון. הפאזלים מקוונים ומבוססים על תמונות וכרזות היסטוריות מאתרי השימור בכפר סבא: קולנוע עמל, גן הברון מנשה, החאן ועוד – הציבור מוזמן להנות ממגוון פאזלים מקוונים ברמות קושי שונות.
4. מוזמנים להנות עם הילדים מסדנאות יצירה בוידאו. הסדנאות מיועדות לגילאי 5-10 . בסדנה הראשונה הילדים ילמדו כיצד להכין חותם גליל ואוסטרקון, בסדנה השניה ילמדו הילדים על הפפירוס ויתנסו בהכנת פפירוס בבית.
5. שיעורי האטה יוגה בוידאו מגן הברון מנשה, מוזמנים לתרגולי יוגה מאחד אתרי השימור הקסומים והמיוחדים. התרגולים מיועדים לכל הגילאים. אורך כל תרגול כ-15 דקות.

בית התפוצות – מוזאון העם היהודי

קישור לאתר הפעילות:בעמוד הפייסבוק של המוזיאון: https://www.facebook.com/BeitHatfutsot
הפעילות המוצעת: סיור וירטואלי בעברית וברוסית
קהל היעד: כל הגילאים
מתי: 15:00, 17:00
מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות מציין את יום המוזיאונים 2020 – הפעם אונליין
מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות את קהל הגולשים והעוקבים כמו גם את הציבור הרחב וחברי איגוד המוזיאונים לסיורים מיוחדים שיתקיימו במוזיאון בשידור חי בפייסבוק במסגרת יום המוזיאונים.
משך כל סיור כ 45 דקות והוא ישודר לייב בעמודי הפייסבוק של המוזיאון
מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות הוא מוסד עולמי שמספר על תרבות אחת רבת-פנים, עשירה ועתירת רבדים; הוא מספר על אנשים ונשים, על מבוגרים וילדים, על משפחות וקהילות, על השנה העברית ומועדיה, על תלאות ושמחות, ועל פירות הרוח, החינוך והיצירה, המסורות ואורחות החיים של העם היהודי, אשר נוצרו במגוון ארצות, בכל מיני תקופות, תחת שליטים ומשטרים שונים, ובשבעים לשונות, במשך אלפי שנים.
במוזיאון העם היהודי מתואר העם היהודי, עם בקרב עמים אחרים, אשר שומר ומטפח גם קשר מיוחד אל ארץ ישראל ואל מדינת ישראל.
סיור בעברית לקהל הרחב, לילדים ולמשפחות: בשעה 15:00 ,איתמר קרמר, מנהל בית הספר הבינלאומי ע”ש קורת ללימודי העם היהודי, יוביל את הגולשים לסיור אינטראקטיבי בשידור חי בעמוד הפייסבוק של המוזיאון. בסיור נפגוש את בר כוכבא ונסייר עמו בהיכל בתי הכנסת, נצחק ביחד בתערוכה ”ויהי צחוק: הומור יהודי מסביב לעולם”, נציץ בבניית תצוגת הקבע החדשה ונגלה ביחד השראה בתערוכת ”גיבורים: פורצי הדרך של העם היהודי”. קישור לעמוד פייסבוק עברית
סיור לדוברי השפה הרוסית: בשעה 17:00,רימה אוסמנוב, מנהלת הדסק הרוסי במוזיאון, תוביל את הגולשים בשידור חי לסיור בגלריות השונות כולל בהיכל בתי הכנסת והתערוכה ”ויהי צחוק: הומור יהודי מסביב לעולם” נשמע על תכנית ההתחדשות ונגלה סודות מאחורי הקלעים של המוזיאון. קישור לעמוד פייסבוק רוסית.

בית גוריון בתל אביב

הפעילות המוצעת:סיור וירטואלי במוזיאון
קהל יעד- כל הגילאים
מתי: 11:00, 15:00
קישור לאתר הפעילות: עמוד הפייסבוק של המוזיאון https://www.facebook.com/bghtlv/

סיור וירטואלי בבית בן-גוריון בעזרת תכנת ZOOM ומודרך על-ידי צוות הבית.
בית בן-גוריון בתל אביב הוא ביתם של פולה ודוד בן-גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, אותו הוריש בצוואתו למדינת ישראל.
הבית נבנה בשנים 1930-1931 ושימש כמעונם הקבוע של פולה ודוד בן-גוריון עד להתיישבותם בשדה בוקר. לאחר מכן שימש כביתם, לסירוגין, עם הצריף בשדה בוקר.
בבית בן-גוריון נמצאת ספרייתו הפרטית של דוד בן-גוריון, המכילה כ-20,000 כרכים בתחומי ידע שונים. על פי צוואתו, פתוחה הספרייה לעיון הציבור. הבית והמוצגים בו מדגישים ציוני דרך בתקופה שקדמה להקמת המדינה ובשנים שלאחריה, ומאירים פרקים בחזונו ובמורשתו של דוד בן-גוריון, שעיצבו את דמותה של המדינה ורלוונטיים לחיינו גם כיום.
בפעם הראשונה מאז נפתח בית בן-גוריון למבקרים תתאפשר הצצה אל הארונות הסגורים, מגירות המשרד ואל ההקדשות המסתתרות בספרים של בן-גוריון.

מוזיאון מכבי

כתובת אתר אינטרנט לפעילות:
https://www.maccabi.org/he/maccabi-museum/about-maccabi-museum

פעילות מוצעת: סיור וירטואלי, חידון

קהל יעד: כל הגילאים

אנו מזמינים אתכם לצפות בסרטון המספר על המוזיאון שלנו ומסייר בו- הסרטון מופיע בעמוד הבית של אתר מכבי עולמי https://www.maccabi.org/he/
הסרטון המציג את תולדות הספורט היהודי ותולדות המכביות ומורשתה של תנועת מכבי לצד הצגת מוצגים אותנטיים מרהיבים כספר הזהב של הכח וינה ועוד…
לאחר צפייה בסיור הוירטואלי אתם מוזמנים להשתתף בחידון מקוון וכייפי בקישור הבא:
http://survivetheboss.telem-hit.net/
מקלידים בשם שחקן את שמכם
ובקוד המשחק: 6488

מוזאון האדם והחי, רמת גן

כתובת אתר האינטרנט: www.adamvechai.org.il
פעילות מוצעת ביום הפתוח: סיור וירטואלי
קהל היעד: משפחות עם ילדים בגילאים 5-12

מתי: 11:00, 12:00, 15:00, 16:00

השנה נבחר הנושא השנתי הבינלאומי “מוזיאונים: מרחבים של שוויון ורב תרבותיות”. במוזאון האדם והחי בחרו לעסוק בנושא דרך עיניהם של בעלי החיים. כמו שכתב דן אלמגור: גם לחיות יש זכויות, גם הן נבראו כשנברא העולם, גם הן ראויות לחיות פה כמו כולם…..לזכויות של בעלי החיים יש היבטים רבים, אנחנו בחרנו להתמקד בשני היבטים, הראשון בעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה, בעלי חיים “מנודים” כאלה שהתדמית שלהם בחברה ובתרבות שלנו היא נמוכה.
בעלי-חיים בסכנת הכחדה: הדיון בחשיבות מגוון המינים הגיע לקדמת הבימה בשנים האחרונות. בשנת 2010 הכריז האו”ם על השנה כעל שנת המגוון הביולוגי. מחקרים רבים נערכים בנושא ומאמרים מופיעים בספרות המדעית והפופולרית. אנשים בכל העולם שוקדים על שמירת אוצרות הטבע המדהימים של כדור הארץ שלנו, במטרה להפחית את אובדן המגוון הביולוגי. שמירה על המגוון היא הכרחית לעתידם ולבריאותם של בני האדם.
הכחדה של מינים היא תהליך טבעי בהתפתחות המינים על פני כדור הארץ, אולם כיום מינים נעלמים בקצב הגבוה מקצב יצירת מינים חדשים והוא מהיר עד פי 1,000 מהקצב בעבר. תהליך זה מוביל להיעלמותם של מינים רבים מעל פני כדור הארץ ולצמצום מגוון המינים.
בין השנים 1810 ל- 1995 נכחדו 112 מינים של עופות ויונקים, לעומת 38 מינים שנכחדו בין 1600 ל- 1810. על פי ההערכות, רק בשנת 2012 נכחדו 2,054 מינים של כלל בעלי החיים.
ההתערבות המואצת של האדם במערכות האקולוגיות גרמו לקצב הכחדה גדל והולך של חיות הבר. פיתוח אינטנסיבי של שטחים פתוחים (בנייה, שלילת דרכים ועוד) הגורם להרס בתי גידול טבעיים, זיהום שטחים חקלאיים בחומרי הדברה ודישון וציד לא חוקי, הם מקצת הגורמים להיעלמותם של מינים רבים.
ביום המוזאונים נקיים סיור מצולם בתצוגות במוזאון שיתמקד בבעלי החיים הנמצאים בסכנת הכחדה, כולל התערוכה “פרא אדם” שמוצגת אצלנו בהשאלה ממוזאון חיפה לאמנות. נכיר את בעלי החיים השונים ונלמד על הסיבות להכחדתם.
משך הסיור כ- 30 דקות והוא יתקיים בשני מועדים בשעות 11:00 ו- 15:00
בעלי-חיים “מנודים”
יש מגוון לא קטן של בעלי-חיים שכאשר אנחנו נתקלים בהם, אנחנו מעווים את פרצופינו ושומרים מהם מרחק. כמה מכם נתקלים בג’וק ואומרים איכס, תיקחו אותו ממני, צריך להרוג אותו, הוא מביא לכלוך, מחלות…, זאת למרות שלבעלי חיים אלו יש חשיבות רבה במארג המזון שך כולנו.
בהדרכה מצולמת במרכז הלימודי של המוזאון אנחנו נפגוש חלק מבעלי החיים הללו כמו: הנחש, החולדה, חרקים למיניהם ועוד ונלמד על תרומתם למערכת האקולוגית של כדור הארץ ולאדם.
לסיום תקבלו המלצה ליצירה מדליקה.
משך הסיור כ- 30 דקות והוא יתקיים בשני מועדים בשעות 12:00 ו- 16:00

 

מוזיאון אילנה גור

כתובת אתר הפעילות- https://www.facebook.com/ilanagoormuseum/
הפעילות המוצעת- סרטון המציגים את הכיסאות שאילנה גור עיצבה לאורך השנים
קהל יעד: אוהבי אמנות ועיצוב, אדריכלים, מעצבים
מתי: לאורך כל היום

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

כתובת אתר האינטרנט: www.herzliyamuseum.co.il
פעילות מוצעת ביום הפתוח: סיור וירטואלי
מתי- 10:00-18:00
קהל יעד- כולם
שבע תערוכות חדשות במערך: זמן דיוקן II , נפתחו ימים ספורים עד לסגירת המוזיאון בשל המצב.
אבל אתם מוזמנים להיכנס למוזיאון כולו דרך סיור וירטואלי תלת ממדי.

הסיור מאפשר מבט מקרוב בתערוכות של: ליאוניד בלקלב, מיכל ממיט וורקה, עידו מרקוס, יאן ראוכוורגר, אהרן שאול שור, אלי שמיר ובדיוקנאות מאוסף המוזיאון.
בנוסף, משולבים בסיור סרטוני וידאו, טקסטים וראיונות אודיו שקיימה עם האמנים והאוצרים, אשת התקשורת ענת (שניידר) שרן.

מוזיאון פתח תקווה לאמנות

כתובת אתר הפעילות: https://www.facebook.com/petachtikvamuseum
פעילות מוצעת: סיור וירטואלי
קהל יעד: קהל רחב, שוחרי אומנות, שוחרי מדע פופולארי
מתי: 10:00
סיור וידאו מודרך בתערוכה “חי”, עם אוצר התערוכה בר ירושלמי. התערוכה עוסקת בהגדרות היסוד של מושג החיים והמיתולוגיה של ההחייאה מחדש דרך מכניקה של תאורה וסאונד, המניעים מחדש יצירות מאוסף המוזיאון ומעוררים אותם לפי מקצבים שונים. התערוכה, שנפתחה מעט לפני התפשטות נגיף הקורונה בסין, מקבלת משמעויות חדשות ומרתקות ומעלה שאלות על צורות חיים שנמצאות על קו התפר שבין חי לדומם, כגון וירוסים או מאובנים. הכניסה לתערוכה היא כעין כניסה אל תוך אורגניזם רב-תאי בדיוני, שבו כל חדר משמש כאיבר עצמאי בעל תפקיד נבדל, וכולם יחדיו מכוננים ישות אורגנית אחת. העבודות המוצגות בתערוכה – אבני הבניין של האורגניזם – נבחרו כולן מאוסף האמנות של המוזיאון, והן משקפות את השכבות ההיסטוריות הייחודיות במעגל החיים של גוף האוסף: מאז ראשית דרכו כאוסף יצירות הנצחה וזיכרון לנופלים ועד לכניסתן של עבודות אמנות עכשוויות מן העשור האחרון. התערוכה בוחנת את עיקרון פעולת ההחייאה כטקטיקת הישרדות עבור יצירת האמנות. היא מבקשת להאיר את אוסף המוזיאון באור חדש ולדמיין אותו כמאובן חי: צורת חיים ביולוגית-תרבותית המקיימת את העבר ואת ההווה שלה בעת ובעונה אחת; מערך חיים האוצר בחובו מערכת ויסות ושימור של היסטוריה אנושית ויזואלית.
במהלך הסיור נשוטט יחד עם האוצר בתערוכה, ונצפה בעבודות הוידאו המוצגות בתערוכה.

 

מרכז מורשת יהדות תימן וקהילות ישראל

הפעילות המוצעת: סיור דיגיטלי במוזיאון, הצגת פריט נדיר של המוזיאון
מתי: גילאים: 30 ומעלה
אתר הפעילות: עמוד הפייסבוק של המרכז: https://www.facebook.com/pg/betmoreshet/posts/?ref=page_internal
סדנה בישול מולקולרי- איך ניתן להכין אוכל בדרך מדעית. בסדנה נראה איך ניתן להכין אוכל בטעם לא צפוי. סדנה שריפת מלחים- בסדנה זאת נדבר על שיטות לבדיקת תכונות החומרים ומה אומרים לנו הצבעים.

מוזיאון האצ”ל

הפעילות המוצעת- הצגת פריט נדיר של המוזיאון, הרצאה, אחר
מתי- בכל עת
קהל יעד- תלמידי תיכון על גיל הזהב
קישור לאתר הפעילות- עמוד הפייסבוק של המוזיאון- https://www.facebook.com/%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%90%D7%A6%D7%9C-576402252776154/
הצגת פריט ייחודי- השוט מפעולת “ליל ההלקאות”. שוט שבגללו הועלו שלושה לוחמי אצ”ל לגרדום.
הרצאה – משמעות החיים במחתרת.
חידון על מוצג- למה שימש הרדיו שמוצג במוזיאון.

יום המוזאונים בירושלים:

 

מוזאון ארצות המקרא ירושלים

אתר המוזיאון: https://www.blmj.org/
פעילות מוצעת: שעת סיפור, יצירה, הרצאה
קהל יעד- שעת סיפור וסדנה 7-4, הרצאה מבוגרים
מתי: בכל עת בקישורים המצורפים

קריעת הנילוס – שעת סיפור תיאטרון וסדנת יצירה לילדי הגיל הרך והוריהם
מי לא אוהב לשמוע סיפורים? על אלים, אוצרות והרפתקאות? אנחנו מזמינים אתכם לשמוע סיפור קדום ממצרים העתיקה ולגלות שלפעמים, גם לאנשים שחיים במקומות ובזמנים שונים, יש סיפורים דומים. אחרי הסיפור היכנסו לקישור וצרו לכם דמות מצרית חביבה.
כארבעים דקות
קישור לשעת סיפור: שעת סיפור תאטרון לילדים | “קריעת הנילוס”
קישור לסדנת יצירה: סרטון הדרכה | הכנת בובה מצרית
הרצאה- מסע אישי בתימן – תמונות של עולם הולך ונעלם, הרצאה של צלם המסעות נפתלי הילגר
במסגרת התערוכה המוצגת במוזיאון: תימן – משבא לירושלים
תרבויות דרום ערב הסעירו את דמיונם של בני האדם מימי מהממלכות הקדומות שפרחו בה כגון ממלכת שבא, חצרמוות, חמיאר ועד לתימן המודרנית. קסמו של האזור המרוחק שמופרד על ידי ימים ומדבריות, אך היה עשיר בחומרים יקרי ערך כגון בשמים – נותר כל השנים.התערוכה “תימן: משבא לירושלים” מציגה את סיפורן של ממלכות דרום ערב הקדומות ואת הקשרים ביניהן לארץ ישראל ושל הקהילה היהודית התוססת שצמחה בה ויצרה יצירה רוחנית ענפה, עד לעלייה ההמונית של יהודי תימן למדינת ישראל בשנת 1949. כל זאת, באמצעות מוצגים מיוחדים ובליווי צילומים מרהיבים של הצלם נפתלי הילגר. הילגר יספר בהרצאתו אנקדוטות מהקשר האישי שלו, שהתפרש על פני עשרות שנים, עם הקהילה היהודית שנותרה שם אחרי קום המדינה. קהילה קטנה ומאוימת שמתלבטת בין מגורים בניו יורק, בצנעא או ברחובות. הוא יציג צילומים נדירים וחוויות אישיות מרגשות מ-7 ביקורים: כפרים ציוריים על פסגות צוקים בנוף עוצר נשימה, אדריכלות מרהיבה, שווקים ססגוניים של תבלינים, רובים ותכשיטים. עולם הולך ונעלם!
כארבעים דקות
להרצאתו של נפתל הילגר: מסע אישי בתימן – תמונות של עולם הולך ונעלם
לעמוד התערוכה: תימן: משבא לירושלים| מוזיאון ארצות המקרא

 

מוזיאון לאמנות האסלאם

הפעילות המוצעת- סיור וירטואלי
גילאים: 20+
מתי: כל שעה
קישור לאתר הפעילות: https://my.matterport.com/show/?m=8UgC6QFKRuB
סיור וירטואלי בתערוכה “מסיגות גבול” , אוצרת : ד”ר סיגל ברקאי . בתערוכה מוצגות עבודותיהן של 15 אמניות פלסטיניות ויהודיות -דתיות. האמניות המגיעות מחברות שמרניות מציגות בתערוכה עבודות חדשות בהן הן משקפות תחושות מחנק, כמיהה לשחרור ורצון לפרוץ את גבולות תפקידי המגדר המסורתיים בחברות מהן הן מגיעות ובוחרות להמשיך לחיות. המשתתפות הן: רוואן אבו פילאת, פאטמה אבו-רומי, אנדי ארנוביץ, מרים ברזסקי, חנה גולדברג, אמירה זיאן, שירה זלוור, מג’דה חלבי, רחמה חמזה, לאה לאוקשטיין, היאם מוסטפה, יארא מחאג’נה, רובא סלאמה, הילה קרבלניקוב-פז, פאטמה שנאן

 

מוזאון היכל שלמה לאמנות יהודית

כתובת אתר האינטרנט: https://www.facebook.com/hechalshlomo/
פעילות מוצעת: סיור וירטואלי
קהל יעד: שוחרי אומנות
מתי: בכל עת
סיור וירטואלי בתערוכה “סופה להתקיים- רגישויות משותפות” שהוצגה לראשונה במוזיאון במסגרת הביאנלה של ירושלים 2019. אוצרת התערוכה היא ד”ר סמדר שפי ומציגים חמישה אמנים מהשורה הראשונה: מיכה אולמן, פסי גירש, אבנר שר, ורדי בוברוב ודוד בן הראש. התערוכה מוצגת גם בימים אלו.
מוזאון חצר הישוב הישן ע”ש יצחק קפלן
אתר המוזאון: www.oyc.co.il
סוג הפעילות: פעילות משפחתית מקוונת , חידון טרוויה וסרטונים
בעמוד הפייסבוק של המוזיאון: http://www.facebook.com/museumoy

עם הקמת המוזיאון ביום ירושלים 1976, תיאר יעקב יהושע בלשונו הציורית: “נדמה כי כלים אלו שנאספו מבעלי בתים שונים, עומדים כיום בפני קהל המבקרים מבוישים ונכלמים, לשונם עילגת וכאילו ניטל מהם כוח הדיבור כדי לספר את הקורות אותם בעבר… אין כאן כלים נאים המרחיבים דעתו של אדם…יש כאן כלים שהזִקנה קפצה עליהם, מלבושים בהם התעטפו בניהם של שומרי החומות של ירושלים. מהם מטולאים ומהם שדהו מזוקן. אולם על אף ‘עוניים ודלותם’ השמחה שוכנת בהם ונדמה כי חשים הם כי ‘שבו לגבולם’, למקום שבו נולדו וחיו…” (מתוך: יעקב יהושע, “סיפורו של הבית הספרדי”, ירושלים 1976, עמודים 10- 12).
חלפו כמעט 40 שנה וטרם נס לחם של הכלים והסיפורים שמאחוריהם.
לכל מבקר שעבר זה מכבר את גיל ההתבגרות או גיל העמידה, החפצים במוזיאון אינם סתם חפצים שאבד עליהם הכלח. כל חפץ מזכיר את הבית, מזכיר את ההורים, את הילדות…

המוזיאון הוא אבן שואבת לסיפורים, למספרי סיפורים ולאוהבי הסיפור באשר הם. מזה 8 שנים שמתארחים פה מספרי סיפורים, סדנאות, פורומים ופסטיבל ייחודי למספרי סיפורים ירושלמים.
יהודה עצבה, הרוח החיה מאחורי מפעל הסיפורים של המוזיאון, העלה רעיון לתערוכה של סיפורים.
שערו בנפשכם מה קורה כאשר מספרי סיפורים מגיעים למוזיאון. כל חפץ מזכיר להם משהו, ועל כנפי דמיונם הסיפור קורם עור וגידים וסוחף את המאזינים.

התערוכה “סיפורים יוצאים מן הכלים” מתעדת מפגש בין מספרים ירושלמים ומוצגי המוזיאון.
הצפייה כשעה בכל הסרטונים

 

מוזאון יהדות איטליה ע”ש ש”א נכון

הפעילות באתר המוזיאון: https://www.moija.org
פעילות מוצעת: הצגת פריט נדיר של המוזיאון
קהל יעד- כל הגילאים
מתי- בכל שעות היום

סרטון שמסביר על סוכת עץ מצויירת מוונציה, אחד הפריטים המיוחדים באוסף מוזיאון יהדות איטליה
אוצרת מוזיאון יהדות איטליה, אנסטסיה בוטיטה, מספרת בוידיאו את סיפורה המרתק של יצירת המופת מתוך אוסף המוזיאון. סוכה מארמונו של לוי סולם מוונציה, אשר נתרמה למוזיאון על ידי האחים מוגיה בשנת 1978. סיפורה של הסוכה מתחיל בכך שגרי הרובע היהודי בוונציה החיו את סיפורי עמם דרך ציורי חלונות ובכל חלון מסופר סיפור. לאחר ביטול הגטו בעקבות איחוד איטליה הועבר מבנה העץ בו היו הציורים מחצר הגטו ע”י לארמון מלכותי שנבנה בראשית המאה ה -16. הארמון נרכש בשנת 1850 על ידי משפחת לוי סולם, שושלת בנקאים שהשקיעו בנדל”ן הוונציאני במאה ה -19. סוכת פאלצו לוי סולם, ייחודית מאוד ואחת מהבודדות שנותרו. משפחה יהודית שעזבה את הגטו לקחה עימם את הפאנלים לארמון הוונציאני החדש, תוך שמירה על זיכרון שחרור אבותיהם. מוזמנים לשמוע את סיפורה המרתק של הסוכה ולהביט בציורים המיוחדים המעטרים אותה (הוידאו באנגלית)

 

מוזאון ישראל, ירושלים

כתובת אתר האינטרנט: www.imj.org.il
מתי- בכל עת
קהל יעד- לכל המשפחה
הפעילות המוצעת- סיורים וירטואליים

המוזיאון סגור, מוזמנים להיכנס! סיורים מודרכים מרחוק ושפע של תכנים חדשים באתר מוזיאון ישראל, ירושלים
ערב משבר הקורונה נפתחו במוזיאון ישראל שורה של תערוכות חדשות שהקהל לא הספיק לצפות בהן בשל סגירת המוזיאון. צילומים מרתוניים שהתקיימו בגלריות המוזיאון בשבועות האחרונים מאפשרים לציבור לסייר בתערוכות אלו עם האוצרים ולשמוע הסברים על המוצגים השונים. בין הסיורים גם תערוכה העוסקת בתופעת “הכיסאות המתבודדים” ביערות ברחבי ישראל
מוזיאון ישראל, ירושלים השיק אתר סיורים ופעילויות “און ליין”, שזוכה לביקוש גבוה בקרב חובבי אמנות וארכיאולוגיה מהארץ ומהעולם ובקרב משפחות וילדים. באתר ניתן למצוא סיורים מודרכים, חוויית שיטוט במוזיאון באמצעות גוגל ART ושפע של תכנים ופעילויות לכל המשפחה. מאז השקתו, ביקרו באתר עשרות אלפי גולשים אשר נחשפו למגוון תכנים באמנות, תרבות וארכיאולוגיה.
בין התערוכות שעלו לאתר המוזיאון ולרשתות החברתיות ניתן למצוא “אימוגליפים” תערוכה העוסקת בקשר שבין כתב ההירוגליפים המצרי לבין האימוג’י. הסיור המצולם בתערוכה עם האוצרת ד”ר שירלי בן דור-אבין מותאם לכל המשפחה ומאפשר הצצה לממצאים נדירים ממצרים העתיקה. בסיור המודרך ניתן לצפות באמצעות קישור כאן.
תערוכה נוספת הזמינה לצפייה לקהל הרחב עוסקת בהתבודדות. התערוכה “כיסאות מתבודדים” מתחקה אחר הכיסאות שמשמשים את חסידי ברסלב להתבודדות ביערות ומציבה לצידם כיסאות של מעצבים עכשוויים. בסיור המצולם, מזמינים אוצרי התערוכה את הציבור להתוודע לתופעת כיסאות המתבודדים, לגלות את הרבדים הסמויים שמאחורי כל חפץ, ולצלול לתוך רעיונות חוצי גבולות על טבע ותרבות, התבודדות ותיקון. בסיור המודרך ניתן לצפות באמצעות קישור כאן
בנוסף, במוזיאון ישראל מזמינים את הציבור לסיור וירטואלי בתערוכות הקבע דרך מצלמות גוגל ART, מהדרכות יצירה לילדים ומשפע של תכנים באתר המוזיאון: https://www.imj.org.il/.

מוזאון מגדל דוד

כתובת אתר האינטרנט: www.tod.org.il
פעילות מוצעת ביום הפתוח: סיורים וירטואליים במוזיאון
קהל יעד- לכל המשפחה
מתי- בכל עת

• מסע של 4,000 שנות היסטוריה בירושלים – סיור וירטואלי במוזיאון ובמצודה בליווי מדריך קולי והסברים על חלק מהפריטים בתצוגה. https://www.tod.org.il/vtour/html5/2015.html

מראש מגדל פצאל שבמגדל דוד ישנה תצפית מרהיבה, הגבוהה ביותר העיר העתיקה, המשקיפה על ירושלים ב-360 מעלות. התצפית היא המקום המושלם להתחיל לחשוף את הסיפורים העתיקים של ירושלים ולגלות כיצד הפכה ירושלים קדושה גם ליהדות, גם לנצרות וגם לאסלאם. ממרומי התצפית אפשר לראות היכן הכל התחיל וגם – היכן הכל יסתיים.מדריך: אלי אילן, מורה דרך https://youtu.be/yWWo6kHj00o

• על פסגת מגדל פצאל, אחד ממגדלי מצודת מגדל דוד ניצבת התצפית הגבוהה ביותר בעיר העתיקה והיא המקום המושלם להכיר ממנו את ירושלים ב-360 מעלות. בירושלים כשמדברים על רוחות השמיים לא מדברים רק על כיוונים אלא גם על כוונות. למה הכוונה? כשמסתכלים למזרח, אל האוריינט, מקבלים אוריינטציה לגבי הסיפורים המכוננים שהפכו את ירושלים למה שהיא – עיר הקודש ליהדות, לנצרות ולאסלאם. וכשמסתכלים למערב, מסתכלים לעבר הגדילה של ירושלים, אל התפתחות, הצמיחה והקדמה. מי הם האתרים הקדושים הנצפים מראש מגדל פצאל? וכיצד הפכה ירושלים מעיר קדומה, שמספרת את השורשים העתיקים ביותר של היהודית, הנצרות והאסלאם, לעיר גדולה ומפותחת, העיר הגדולה ביותר בישראל? מדריך: אלי אילן
• כמוסת זמן בת 3,000 שנה – מתחם הקישלה נמצא מדרום למצודה. המבנה הוקם על ידי מצרים שהשתלטו על ירושלים בשנת 1833 ושימש מחנה צבאי. אחריהם, הטורקים הפכו את המקום למחנה צבאי משלהם ולאחר מלחמת העולם הראשונה הבריטים הפכו אותו לבית מעצר. בחפירות ארכיאולוגית שנערכו בשנת 2000, גילו שבמעבה הקישלה מסתררת הסיטוריה ירושלמית בת כמעט 3000 שנה. הצטרפו לסיור בו נחקור יחד, שכבה אחר שכבה, את הסודות של ירושלים שנמצאים בתוך הקישלה.
מדריך: אלי אילן https://youtu.be/WrnThBnoKfQ

 

בית האמנים

הפעילות המוצעת- סיור וירטואלי
קהל יעד: מתאים לכל הגילאים
מתי: מדי שעה
https://www.art.org.il/?page_id=20917

הפעילות באתר המוזיאון: סיורים בטכנולוגיית תלת מימד בתערוכות שהוצגו בבית האמנים, וביניהן:

1. תערוכת אגודת לרווה לחקר העל טבעי (אוצרות: טלי בן-נון וסאלי הפטל-נוה) שהוצגה בחודשים מאי – אוגוסט 2019: לרגל חגיגות יום הגותיקה העולמי שחל ב- 22 במאי, אגודת לרווה לחקר העל-טבעי (המילה לרווה בשפה הלטינית פירושה מסיכה או רוח רפאים. לרווה הוא גם שמה של אמנית צעירה העוסקת בקולנוע ניסיוני ומיצב דרך הפריזמה של תת-התרבות הגותית) קבעה את משכנה בבית האמנים ירושלים למשך שלושה חודשים על מנת לחקור את הפוטנציאל של מעשה האמנות כ-מדיום לפעילות ספיריטואליסטית. האגודה, שהוקמה בשנת 2012, מכנסת עבודות אמנות של אמנים חיים ומתים ומחילה עליהן כוחות של טרנסמיטורים (משדרים) – אובייקטים המאפשרים תקשורת בין החומר – יצירת האמנות, לאנטי-חומר – עולם הרוחות. דרך התכנסות סיאנסית, מחקר פסבדו-מדעי ופעילות על-טבעית חושפת לרווה ערכים גותיים רומנטיים המוצפנים בעבודות – רגש, קיטש, הגוף הגרוטסקי, חוסר שליטה, אימה, אהבה, ייסורים, חיי נצח, רוחות רפאים, מדע פופולרי, מדע בדיוני ואלכימיה.
בית האמנים הופך לגוף זמני כמו בדיבוק – אתר רדוף רוחות עבר הממשיכות לפקוד אותו גם בהווה.

2. הביאנלה הארצית השביעית לרישום – רשמים VII – קו פעולה (אוצרת ראשית: הדס מאור) שהוצגה בחודשים נובמבר 19 – פברואר 20: ההיסטוריה של הרישום נסקרה בהרחבה ומזוויות שונות על ידי אוצרות ואוצרי הביאנלות הקודמות, שגוללו באופן מרתק את התפתחות הרישום ובחנו את יחסו של המדיום למצע, הנתפש כאופייני לו ביותר – הנייר.
קו פעולה, הביאנלה השביעית לרישום, אינה מציבה במרכזה מצע כזה או אחר ואף לא יחס מסוים, שלילי או חיובי, למצע פוטנציאלי מעין זה. במרכז תשומת הלב שלה מצוי, למעשה, החלל עצמו – המרחב שבו מתכוננת פעולת הרישום, והעקבות שהיא מותירה בו. במובן זה, מרבית העבודות בביאנלה זו נעדרות מצע, וכלל לא מתקיים בהן יחס בין מצע לפעולה.
הביאנלה השביעית לרישום עוסקת ביחס שבין רישום לחלל; באופן שבו פעולת הרישום מסמנת נפחים במרחב, פוערת בו פערים, מותירה בו סימנים וצלקות ומציבה שאלות ביחס אליו. התערוכה כוללת בעיקר עבודות תלויות חלל, תוך שימת דגש מיוחד על הממד הפרפורמטיבי שבבסיסן; עבודות הניזונות מהבנת עומק של פעולת הרישום, אך מתגלמות, בסופו של דבר, באופן תלת-ממדי במרחב.
בהיעדר אותו יחס בין מצע לפעולה, העבודות מתאפיינות בנוכחות חומרית מודגשת ובממד אדריכלי מובהק. חול, מלט, עופרת, פליז, גבס, ברזל, עץ, גומי, אבן, זכוכית ועוד, הם החומרים שמהם בנויה התערוכה, חומרים היוצרים רישום בתלת-ממד, כזה הממיר את הקו ואת הכתם ממישור הדו-ממד בנפח, בחומר ובצורה, הנוכחים במרחב.
שלא במקרה אלו הם גם החומרים המשמשים לבנייה של ממש: ליציקת יסודות, לחיזוק קירות ולקביעת חלונות. באופן זה מעלה התערוכה במובלע את מושג הבית, אך מפרקת אותו למרכיביו ומעקרת את פוטנציאל ההכלה הטמון בו. היא מציגה את מה שעשוי אולי, יום אחד, לחבור, להיבנות ולהפוך לבית, אך נזנח, קרס או התפרק, בינתיים.

 

יום המוזאונים בדרום:

פארק קרסו למדע

פארק קרסו למדע מציע ביום המוזיאונים סיור דיגיטלי במוזיאון, סדנה מקוונת

הפארק מציע סרטונים אטרקטיביים כגון מדע גדול בקטנה, הכימיה שמאחורי הכל, מבשלים מדע ועוד.

חובבי מדע יוכלו להתרשם מתכני הפארק באתר הבית ובעמוד הפייסבוק של הפארק.

מתי- סדנאות – בישול מולקולרי – 12:00, שריפת מלחים 13:00, סיור בתערוכת הדינוזאורים- 14:00
גילאים: הורים וילדים בגיאלי 5-13
אתר הפעילות: בעמוד הפייסבוק של הפארק לחצו כאן…
סדנה בישול מולקולרי- איך ניתן להכין אוכל בדרך מדעית. בסדנה נראה איך ניתן להכין אוכל בטעם לא צפוי. סדנה שריפת מלחים- בסדנה זאת נדבר על שיטות לבדיקת תכונות החומרים ומה אומרים לנו הצבעים.

סיור בתערוכת הדינוזאורים- ענקי פטגוניה- בפארק קרסו למדע נמצאת תערוכה בין לאומית שמספרת על סוגי הדינוזאורים ויצורים ימיים השונים. בסיור נוכל להכיר איזה יצורים היו חיים באזור ארץ ישראל באותם הימים ומדוע טוענים שתרנגול התפתח מדינוזאור

 

צריף בן גוריון:

סוג הפעילות- סיור וירטואלי
הפעילות באתר המוזיאון- https://www.ben-gurion.co.il/
קהל היעד: משפחות
מתי:- 10:00, 12:00, 14:00
סיור מקוון (וירטואלי) באתר צריף בן-גוריון. הכרות עם השכונה בה גרו דוד בן-גוריון ואישתו פולה וביקור בבית המקורי שנשאר כפי שהיה, על פי צוואתו.

 

המוזיאון לתרבות הפלישתים

הפעילות המוצעת: סיור דיגיטלי במוזיאון
מתי: 10:00 עולמם של הפלשתים | 16:00 בורא מאורי האש
גילאים: לכל המשפחה
אתר פעילות: בעמוד הפייסבוק של המוזיאון https://www.facebook.com/plishtim/

המוזאון לתרבות הפלשתים מזמין אתכם להצטרף אלינו לשני סיורים דיגיטליים שצולמו במיוחד עבור יום המוזיאונים 2020:
10:00 עולמם של הפלשתים” – קבוצה של אנשים מגיעה לחופי ישראל לפני כ- 3,000 שנה. מה מביא אותם הנה? מנין הגיעו? מי הם בכלל ולמה הסיפורים על דויד וגליית או שמשון ודלילה, הפכו להיות מלאי אתוס במקרא ומוכרים לנו כל כך? הצטרפו אלינו לסיור מרתק מפי ד”ר עמית דגן, מרצה בחוג ללימודי ארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, וחופר בתל צפית, גת המקראית, אחת מעריהם של הפלשתים. הסיור הינו הראשון מתוך סדרת הרצאות של ד”ר עמית דגן בתערוכה, שיעלו בהמשך בפייסבוק המוזאון. אוצרת התערוכה: גלית ליטני.

16:00 הדרכה בתערוכה “בורא מאורי האש” – תערוכה המתבוננת על אור ואש בעולם היהדות. התערוכה מתבוננת על כלים של אש אשר בויתו והפכו עם הזמן לכלי פולחן, זיכרון, לשימוש במועדים וחגים. סיגל מאור, מדריכת המוזאון, תיתן לנו הצצה לפריטים נבחרים. התערוכה הינה האחרונה של אוצרת המוזאון, יעל ויזל ז”ל, שהלכה לעולמה במהלך הכנת התערוכה. ליווי אוצרותי: מירב רהט.
הסיורים יעלו בדף הפייסבוק של המוזאון וברשתות החברתיות.

 

 שעריהם של עשרות אלפי מוזיאונים בכל העולם ננעלו בשל משבר הקורונה” אומרת נאווה קסלר, יו”ר איגוד המוזיאונים ואיקו”ם ישראל, “אך אנו, אנשי המוזיאונים בישראל נחושים מתמיד בימים אלו לקיים את יום המוזיאונים 2020 ולעמוד בשליחותנו למען החברה, לטיפוח ערכי רוח, זהות, סובלנות ומורשת, שמחברים אותנו זה לזה, ומהווים את החוסן הלאומי והחברתי שלנו.

השנה, בשל סגירת המוזיאונים ברחבי העולם בשל משבר הקורונה יתקיים יום המוזאונים הבין-לאומי במתכונת מקוונת, תחת הכורת: “מוזיאונים : מרחבים של שיויון ורב תרבותיות”.
עשרות מוזיאונים בישראל יפתחו את שעריהם הוירטואליים ויזמינו את הקהל לסיורים מקוונים ברחבי המוזיאון, בתערוכות הקבע ובתערוכות המתחלפות , לקחת חלק בסדנאות, הרצאות, פעילויות יצירה אונליין ועוד.

יום המוזאונים הבין-לאומי נחגג מדי שנה החל משנת 1977 וזוכה להצלחה רבה ברחבי העולם. בשנת 2017, הגיע מספר המשתתפים לשיא של כל הזמנים, מעל ל- 36,000 מוזאונים מ-157 מדינות ואזורים השתתפו ביום הפתוח, וארגנו פעילות ואירועים לציבור שביקר בתערוכות.

יו”ר איגוד המוזאונים ואיקו”ם ישראל, נאוה קסלר: “שעריהם של עשרות אלפי מוזיאונים בכל העולם ננעלו בשל משבר הקורונה. אנו, אנשי המוזיאונים בישראל נחושים מתמיד בימיםאלו לעמוד בשליחותנו למען החברה, לטיפוח ערכי רוח, זהות, סובלנות ומורשת, שמחברים אותנו זה לזה, ומהווים את החוסן הלאומי והחברתי שלנו. ביום המוזיאונים 2020 פותחים המוזיאונים בישראל את שעריהם הווירטואליים ומזמינים אתכם לשפע של סיורים, יצירה, סדנאות, הרצאות ופעילויות”.

איגוד המוזיאונים ואיקו”ם ישראל: מייצג את מרבית המוזאונים בישראל ומונה מעל ל-1600 חברים המעורבים בכל תחומי העשייה המוזאלית. האיגוד פועל לקידום המוזאונים ופעילותם, ליצירת שיתופי פעולה בין המוזאונים בישראל, קידום מקצועי של סגל המוזאונים ובפיתוח קשרים מקצועיים עם מוסדות חינוך ותרבות בארץ ומחוצה לה. האיגוד פועל בזיקה לעקרונות איקו”ם, ארגון המוזאונים הבין-לאומי שמרכזו בפריז ושפועל בחסות אונסק”ו. איגוד המוזאונים הישראלי הוא האיגוד הלאומי המוכר שמייצג את ישראל באיקו”ם העולמי.

 

יום המוזיאונים 2020

רשימת המוזאונים הפתוחים ללא תשלום, שעות הפתיחה והפעילויות השונות מפורסמת באתר איגוד המוזאונים הישראלי www.icom.org.il ובאתרי האינטרנט של המוזאונים ברחבי הארץ.

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה חינם

מחירים

ללא תשלום

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה