נחל סעדיה: מסלול טיול עם הילדים ליד חיפה

נחל סעדיה מסלול, נחל סעדיה חיפה
נחל סעדיה. צילום: אבנית סטרול

נחל סעדיה הוא מסלול טיול קצרצר ליד חיפה העובר לאורכו של נחל איתן עם מים צלולים הזורם כל השנה שהיה עד לא מזמן החצר האחורית של העיר וחוזר לאט לאט בזכות מאבק ציבורי להיות פנינת טבע עם הסטוריה מעניינת ועתיד לא ברור.

את הנחל הזה כנראה שאף אחד לא היה מכיר אלמלא הקורונה. אריק דרובוט יצא בוקר אחד לטייל בימי הסגרים ליד הבית ופתאום גילה נחל זורם מוקף צמחייה ומים צלולים ממש מתחת לאף אבל ממש מוזנח ומלוכלך וכל השאר היסטוריה…

הסטוריה שעדיין נכתבת בימים אלה כי המאבק על ההווה והעתיד של נחל סעדיה עדיין לא הסתיים. בנתיים אפשר לטייל בנחל ולהנות מפנינת הטבע המפתיעה עם מים זורמים וצלולים לצד הנחל או להצטרף לסיורים מודרכים ופעילויות המתקיימות מדי פעם למשפחות ומטיילים בנחל סעדיה וליד עין סעדיה.

עין סעדיה חיפה, איך מגיעים לעין סעדיה?
עין סעדיה. צילום: אבנית סטרול

נחל סעדיה מסלול הטיול

לתחילת המסלול מגיעים אל אחת מהחניות משם הולכים לאורך הנחל בין צמחייה ופינות ישיבה על שפת הנחל במסלול קצר של כחצי קילומטר וחוזרים חזרה באותה דרך.

ישנם שני מסלולי טיול בנחל סעדיה:

המסלול באזור הנביעה ותחילת הנחל ניתן להחנות בצומת הצ’ק פוסט ולעלות במעלה הנחל או להתחיל את המסלול בחנייה של משרדי מנהרות הכרמל ומשם לצעוד לצד הנחל לכיוון צפון מערב (לכיוון הצ’ק פוסט)

הגישה למעיין דרך רחוב טופז העובר מתחת לכביש הגישה למנהרות הכרמל – הולכים לתחילת שביל אופניים בצומת הרחובות בר יהודה וההסתדרות ופונים מערבה. לאחר כעשרה מטרים תראו את הגשר הטורקי שם מתחילה הנביעה ומשם עם שביל האופניים הולכים לאורך אפיק הנחל.

ניתן להחנות בחניית משרד מנהרות הכרמל ומשם צועדים לכיוון צפון מערב על הכביש עד הירידה שמאלה לכביש כורכר שמוביל לכיוון מערב. לאחר כ-100 מטר יש צומת ובו פונים שמאלה ומגיעים לנחל, יש שביל לאורך הנחל.

לאורך הנחל שניזון ממספר מעיינות (5 עד 6 תלוי את מי שואלים) יש מים צלולים, צל של עצים וצמחיה, פינות ישיבה מאולתרות ואפילו שלטי הסבר על בעלי החיים והצמחייה בנחל ובר קודים למידע נוסף על המאבק להצלת הנחל.

 

פרשים הודים מסתערים עם רומחים שלופים על העמדה הטורקית

מסתבר שלגשר הטורקי יש גם סיפור הסטורי מעניין. כאן התרחש אחד מקרבות הפרשים האחרונים של הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה, שאפילו מצוינת עד היום כחג בהודו הרחוקה שנקרא יום חיפה.

הטורקים הציבו מעל הנחל במורדות הכרמל עמדה כדי לעצור  את ההתקדמות של הצבא הבריטי שהגיע ממגידו על הגשר הקטן לכיוון חיפה. כדי לפתוח את המעבר נשלחה פלוגה של פרשים נושאי רומח הודים מג’דפור שבהסתערות רכובה על סוסים עם רומחים שלופים הצליחו להכניע את הלוחמים הטורקים ולפתוח את הדרך לחיפה.

הקרב האחרון על נחל סעדיה?

ונחזור לימי הקורונה, אריק הופתע לגלות שמי המעיין של עין סעדיה שימשו עד שנות ה-80 כמקור מי שתייה לתושבי חיפה אבל בעקבות הזנחה והרעה באיכות המים השאיבה נפסקה. מאז הנחל הוזנח ומה שיותר גרוע, החלו להזרים אליו מי ביוב ושפכים תעשייתיים מהאזור ואחרי מספר פניות אל העירייה ותאגיד המים והניקוז באזור הוא הבין שאף גוף לא מוכן לקחת אחריות על הנחל האבוד.

מסתבר שלאזור של נחל סעדיה יש תכנית מתאר (שכרגע עדיין לא החלה להתממש) המייעדת אותו לאזור תעשייה והייטק מבלי להתחשב בתוואי הנחל ובסביבה הטבעית. ואף גוף לא הסכים לקחת אחריות על זיהום הנחל ולדאוג ולהחזיר אותו למצבו הטבעי.

המאבק הסביבתי החל כבר ב-2020 ונפתחה קבוצת הפייסבוק שנקראת להציל את נחל סעדיה ובשנתיים האחרונות התקיימו לאורך הנחל מבצעי ניקיון, הופסקה זרימת מי השופכין וארגונים סביבתיים כמו החברה להגנת הטבע ועמותת צלול החלו לתמוך במאבק המקומי. לקבוצה לחצו כאן…

המודעות גברה ויש לקוות שאכן יצליחו להציל את הנחל ולא יהפכו אותו לעוד תעלת מים בתוך פארק הייטק או אזור תעשייה. או כמו שהגדיר את המקום אחד מהמטיילים בנחל: נחל מעניין באמצע הג’יפה של הצ’ק פוסט…

לצפייה בסרטון קצר על הנחל לחצו כאן…

 

האם מותר לשחות בנחל סעדיה?

אמנם המים ליד הנביעה ובחלקים בהתחלת הנחל נראים צלולים וכבר נראים בהם בעלי חיים ודגים, יש מטיילים שאפילו שוחים או משכשכים רגליים במים, אבל אנחנו לא יכולים להמליץ על שחייה במי הנחל או המעיין.

מאחר ואף גוף לא לקח עדיין אחריות על הנחל, כנראה שגם לא מתבצעות בנחל דגימות מסודרות של המים לשחיה ואנחנו לא יכולים להמליץ על שחיה במי הנחל בשלב זה. אם אתם יודעים משהו אחר נשמח אם תכתבו לנו ונעדכן את הכתבה לטובת משפחות ומטיילים נוספים.

אם אתם מחפשים מעיין באזור חיפה, תוכלו להגיע אל מעיין אלרואי, הממוקם ליד תחנת הרכבת ההסטורית של אלרואי במרחק נסיעה קצר מנחל סעדיה לכיוון קריית טבעון.

נחל סעדיה – נגישות: המסלול אינו מונגש. למגיעים עם קטנטנים מומלץ להצטייד במנשא.

מקור השם עין סעדיה או נחל סעדיה

מקור השם הוא סעדיה בערבית שפירושו המעיין של המאושרת או המעיין של ברת המזל. נקווה שהמעיין אכן יחזור לימיו הטובים ולהיות פינה של אושר בטבע ליד חיפה.

להציל את נחל סעדיה
להציל את נחל סעדיה. הפנינג לילדים ומשפחות שהתקיים בעזריאלי חיפה להצלת הנחל. צילום: אבנית סטרול

איך מגיעים לנחל סעדיה:

מכיוון הצ’ק פוסט:

וויז: חניה נחל סעדיה

מצומת הצ’ק פוסט נפנה ימינה לכיוון חיפה ואחרי כ-200 מטר נפנה ימינה לכביש עפר שם יש חניה קרובה לנחל סעדיה.

מכיוון מנהרות הכרמל:

ווייז: מרכז בקרה מנהרות הכרמל

ממרכז הבקרה נצעד לכיוון צפון מערב על הכביש עד הירידה שמאלה לשביל כורכר שפונה מערבה. לאחר כ-100 מטר מגיעים לצומת בה נפנה שמאלה ונגיע לנחל סעדיה.

אולי יעניין אותך גם: מסלול טיול עם הילדים בחיפה: מסטלה מאריס עד הים…

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה , פתוח 24/7 חינם קווי קל 1 ק"מ שעה

מחירים

ללא תשלום

איך מגיעים?

כל השנה

מה באזור?

עוד בקטגוריה