נחל עמוד עליון: מסלול טיול עם הילדים בגליל העליון

נחל עמוד עליון הגשר
להתאוור מהקיץ בנחל עמוד עליון
נחל עמוד עליון הגשר

לא מאמין שלא הייתי פה מאז הטיול השנתי! זאת המחשבה הראשונה שעלתה לי בראש ברגע שראיתי את הנחל המדהים הזה. נחל עמוד עליון מסלול מדהים אחד היפים שעשינו עד היום. 

הנחל שתמיד הלכנו בו בחמסינים של התנועה או התיכון התגלה במפתיע כמסלול ירוק וידידותי לילדים בתוך יער שנראה כמו שילוב של דיסני והאחים גרים.

ירידה תלולה של רבע שעה ואתם במים בין גשרים עתיקים מכוסים ירוק, בוסתנים, טחנות קמח ותעלות מים, המון פינות מוצלות לעצירה ליד מפלים ובריכות לחובבי המים הקפואים. שימו לב שבסוף המסלול צריך לטפס בחזרה את הירידה באותה דרך, מה שיכול להיות מאתגר עם ילדים קטנים.

נחל עמוד עליון המסלול

מסלול הטיול של נחל עמוד עליון (אל תגלו אבל רוב המסלול הוא בכלל נחל מירון) מתחיל בחניון הלילה של רשות הטבע והגנים ליד כפר שמאי. (כן ההוא הקשוח מבית שמאי ובית הלל) אחד המסלולים היפים בגליל ובצפון בכלל.

חניון לילה נחל עמוד

אחרי שעוברים את השער של השמורה פונים שמאלה אל דרך קצרה ומאתגרת שבנויה משורות של אבנים חדות שנבנתה על ידי הבריטים, שכנראה לא כל כך רצו שיגיעו אליהם אורחים לא רצויים ויפריעו להם באמצע התה של חמש אחה”צ. מומלץ ללכת לאט, במיוחד עם ילדים.

מבצר צלבני אבוד או משטרה בריטית?

אחרי כמה מאות מטרים תראו מולכם מבנה ענק ומפתיע שנראה מרחוק כמו טירה מבוצרת שכולו יצוק מבטון ובראשו דגל של הממלכה המאוחדת של רשות הטבע והגנים שהחליף את הדגל של שוטרי האימפריה הבריטית שהקימו את המבנה. מכאן השוטרים הבריטים שמרו על מבנה המשאבות של עין תינה (יקים) שנמצא למטה בנחל עמוד. המבנה עצמו סגור אבל אפשר להציץ פנימה ולדמיין את הקורפורל הבריטי משחק ברידג’ עם החיילים מול האח שעדיין עומד במרכז הסלון. למשטרה

הירידה והעליה לנחל

כמו כל טיול טוב שאנחנו זוכרים מהתנועה על כל הכיף הזה משלמים בעליה חזרה וגם פה זה עובד ככה… ירידה של רבע שעה עם הסימון האדום בשביל נוח ומסודר הכולל אפילו מעקה ומדרגות ולוקח אותנו ממבנה המשטרה הבריטית עד הנחל.

מפגש השבילים

בקצה הירידה של השביל האדום תפגשו שביל עם סימון שחור שמגיע משמאלכם מכיוון הר מרון קחו ימינה והגעתם אל עין יקים.

עין יקים

מסתבר שעין יקים לא נקרא על שם הייקים יוצאי גרמניה אלא על שם משפחת כהנים שעברה מירושלים לגליל וחיה כנראה באזור צפת. במעין תראו מבנה משאבות, גשר אירי קטן מבטון וכמה עצי תאנה שעל שמם נקרא המעין גם עין תינה אפשר להמשיך – יש הרבה פינות עצירה יותר יפות לאורך המסלול.

מסלול נחל עמוד עליון, מסלול נחל מרון, מסלול מים בצפון
בריכות נחל עמוד. רגע? זה נחל מירון בכלל לא?…

הגשר של בת הטוחן

מעין יקים נמשיך במורד הנחל עם הסימון השחור, לאורך אמת מים יפה שאפילו עוברת מתחת לסלע ענק ונגיע לפיצול שבילים שחור/כחול. אנחנו נמשיך עם השחור ונגיע לארץ האגדות.
מבנה נטוש של תחנת קמח וגשר שבחורף ובתחילת האביב מכוסה כולו בירוקת כמו סצינה מרובין הוד. אל תעשו את הטעות ותמשיכו במסלול – קחו כמה דקות ותרדו לפני הגשר אל מעלה הנחל היפה ותראו את הגשר מלמטה שנראה כמו מערת נטיפים. האינסטגרם שלכם יודה לכם..

מפגש הנחלים ומעיין השדים וההר הירוק

נגיע לגשר ונעבור אותו לגדה השניה, נעבור תחנת קמח נוספת ומשם נגיע אל מפגש נחל עמוד ונחל מרון. אל תגלו, אבל עד כאן כל המסלול שלנו עבר בכלל בנחל מרון. ממפגש הנחלים נפנה ימינה להמשך המסלול או שמאלה לעין פועם.

בונוסים למתקדמים – עין פועם ומדרון הקיסוס: אם אתם מטיילים במסלול בחורף גשום, תוכלו לפנות שמאלה במעלה נחל עמוד כ-10 דקות הליכה עד עין פועם – מעיין יפה ולא יציב שמכונה מעיין השדים (עין ג’ין) בזכות בריכה שמתמלאת ומים שפורצים החוצה רק אחרי שהבריכה מתמלאת. אחרי שהתפעמנו, נחזור באותה דרך במורד הנחל עד מפגש הנחלים ונמשיך במורד נחל עמוד.
אל תפספסו – בצד הדרומי של הנחל מול מפגש הנחלים, עוברים את הגשר ורואים מדרגות חצובות שייקחו אותנו אל מדרון הקיסוס הירוק שיש האומרים שהוא המרשים ביותר בארץ.

תצפית הבוסתנים

מכאן נגיע אל נקודת התצפית בה הנחל נפתח ונראה את מורד נחל עמוד ונחל שכווי המתחבר אליו מכיוון צפת.

מפעל הצמר – המבטשה

נצטלם ונפנה ימינה במורד נחל עמוד עד המבטשה (מבנה ששימש לכתישת אריגי הצמר במים בימי הזוהר של צפת) אחרי שהתרשמנו נמשיך במורד הנחל, נעבור טחנת קמח נוספת שבה אפשר לראות עדיין את שרידי גלגל המים ולהראות לילדים איך טחנו פעם קמח.

בריכות שכווי

נמשיך במורד הנחל עד שנגיע אל בריכות שכווי בה יש נקודת עצירה ושכשוך יפה וקרירה גם באביב. מכאן נחזור במעלה מכאן נחזור במעלה הנחל לצד בוסנים, בית חווה מרשים, בריכת אגירה ואפילו מזרקה שפעלה פה בזמנו. הפעם כדי לגוון נצעד על הגדה הנגדית בשביל הכחול שיביא אותנו עד המפגש עם סימון השבילים האדום והעליה שמחכה לנו עדיין כמו שהבטחנו עד החניה.
רגע אבל איפה העמוד? העמוד המפורסם נמצא במסלול נחל עמוד תחתון.
די מאתגר ללכת את שני המסלולים ביום אחד, במיוחד עם ילדים, אלא אם כן אתם שביליסטים מיטבי לכת.
אורך המסלול המשפחתי:
כ-4 ק”מ, 3-4 שעות ברגוע

דרגת קושי: בינונית

תשאלו למה? בזכות הירידה שהופכת בחזור לעליה של 300 מטר בשביל טוב עם מדרגות ומעקה שאפשר לטפס אותה לאט לאט… ההליכה בנחל עצמו מאוד נוחה. למרות העליה בהחלט מסלול טיול משפחתי ששווה את המאמץ.
נחל עמוד עליון מסלול, מסלול מים מומלץ בצפון
הגלריה של נחל עמוד. עוד תמונות וסרטונים – באינסטגרם: kinderland
* שימו לב: כמו שכתבנו, הקטע הראשון בין החניון למשטרה הבריטית עובר על דרך משובשת עם אבנים חדות מזכרת מימי הבריטים. תלכו שם לאט עם הילדים.
* הכניסה בתשלום ובהרשמה מראש דרך אתר רשות הטבע להרשמה לחצו כאן…

* כניסה לנחל עד שעתיים לפני שעת הסגירה של השמורה

* אם אתם עם ילדים קטנים, מומלץ לחלק את נחל עמוד לשני מקטעים – החלק העליון עד בריכות שכווי וחזרה לחניה ובטיול נפרד אם רוצים ללכת רק את הקטע התחתון עד העמוד המפורסם. הקטע התחתון גם פחות מוצל כדאי לצאת מוקדם ולא בימים חמים.

פרטי המקום
נשמח לדעת!



4 ומעלה, 6-12, כל המשפחה , בתשלום ובתיאום מראש בלבד מעגלי בינוני 4 ק"מ 3 שעות

מחירים

כרטיס אשראי

איך מגיעים?

רושמים בווייז: חניון כפר שמאי / נחל עמוד אביב, חורף, כל השנה, סתיו, קיץ

מה באזור?

עוד בקטגוריה