דרך הפסלים ביער צרעה: מטיילים בעקבות שמשון הגיבור

דרך הפסלים ביער צרעה יער הנשיא מסלול טיול למשפחות במרכז הארץ
דרך הפסלים יער צרעה יער הנשיא

דרך הפסלים ביער צרעה הנקרא גם יער הנשיא הוא מסלול טיול משפחתי קליל הכולל נסיעה ברכב בדרכי יער, עצירה לתצפיות ופיקניק עם אפשרות לשילוב של מסלולי הליכה רגליים קלילים בין חניוני היער בעקבות סיפורו  של שמשון הגיבור.

אם אתם מחפשים מקום לפיקניק או מסלול טיול משפחתי במרכז הארץ מבלי להתרחק יותר מדי תוסיפו לרשימה את מסלול דרך הפסלים ביער צרעה, המשלב נסיעה ברכב או באופניים עם עצירה לתצפיות נוף והיסטוריה עם קטעים קצרים של הליכה ברגל מול נוף פתוח המבצבץ בין העצים אל שפלת יהודה והרי ירושלים.

דרך הפסלים ביער צרעה ומה הקשר לשמשון הגיבור?

יער צרעה היא יער גדול שניטע בשנות ה-50 על רכס הרי צרעה מערבית לבית שמש, המשתרע על פני יותר מעשרת אלפים דונם של חורש אורנים ועצי אקליפטוס, בשילוב צמחיה ים תיכונית ועצי חרוב בחלק הדרומי של היער.

במרכז היער מסתתר תל צרעה, בו על פי המסורת נולד ופעל שמשון הגיבור, ששלטי הסבר שהציבה קק”ל לאורך דרך הפסלים מספרים את סיפור מלחמתו וגבורתו מול הפלישתים:  “ותחל רוח ה’ פעמו במחנה דן בין צרעה ובין אשתאל” שופטים יג, פסוק כה

מסלולי טיול ביער צרעה

העונה הכי יפה לבקר ביער צרעה היא בחורף ובאביב עם הפריחה של הרקפות והכלניות ופרחים רבים אחרים, אבל גם בקיץ אפשר להנות באזור מטיול מוצל בטבע באוויר הרים נעים יחסית, בזכות הגובה של הרכס המגיע לגובה של כ-400 מטר מעל פני הים.

דרך הפסלים

דרך הפסלים, היא הדרך הראשית החוצה את היער מצפון לדרום, דרך כורכר עבירה לכל רכב (שחלקה כביש סלול) שאורכה כ-10 ק”מ.

לצד הדרך מוצבים כ-37 פסלי אבן של אמנים ישראלים שפיסלו אותם ביזמה של קק”ל בשנות ה-80 וה-90 ועוסקים בסיפורו של שמשון ובשמירה על הטבע. בין שבילי היער ונקודות התצפית הוקמו חניוני יום עם ספסלי פיקניק ומתקני שעשועים לילדים בהם תוכלו להתמקם מול הנוף.

המסלול העיקרי של היער כולל נסיעה ברכב מצפון לדרום ועצירה לתצפיות או פיקניק בין האתרים השונים של היער:

  • חניון הזיתים
  • מצפה צרעה – תצפית ממרפסת עץ הממוקמת על מבנה עתיק
  • תצפית קבר שמשון הגיבור
  • חניון דני רביב
  • תצפית 401 לכיוון מנזר דיר רפאת ויקב מוני
  • אפשרי גם להמשיך רגלית ל-2 תצפיות יפות בהר תנופה המשקיפות מערבה

שימו לב כי במקביל לדרך הפסלים ממזרח עוברת דרך נוף צרעה, שהוא שביל כורכר לרבי שטח 4X4 המתחיל מהכניסה ליער מכביש 44 ומתחבר אל דרך הפסלים ממש לפני היציאה ליד קבוץ צרעה בחניון האקליפטוס.

יקב מוני

לאחר הטיול בדרך הפסלים, חובבי הייו והחיים הטובים יכולים להמשיך לכיוון יקב מוני הצמוד אל מנזר דיר רפאת, המושך אליו בסופי שבוע מאות צעירים, זוגות ומשפחות, הנהנות מישיבה במרתף הקריר או על שולחנות ארוכים בחצר היקב עם מגשי גבינות, יין ועוד.

תחילת המסלול: כביש 44 (כ-2 קילומטר מערבית לצומת שמשון, לפני הכניסה למושב תעוז)
סיום המסלול: כביש 3835 (ליד קבוץ צרעה)

 

שביל שמשון הגיבור

מסלול רגלי ומעגלי באורך של כ-1.5 קילומטר היוצא ממערב למצפה צרעה, ליד עמודי הנצחה לתורמים של קקל שלאורכו הוצבו שלטים עם פסוקים מספר שופטים המספרים אירועים משמעותיים מחייו של שמשון הגיבור.

לאחר כמה מאות מטרים תגיעו אל תל צרעה אליו נטפס לתצפית יפה מזרחה ליד קברם של שמשון ואביו שהפך לאתר תפילה מכוסה שיש.

לצד התצפית תוכלו לראות שרידים של גתות ובתי בד ומערות ומשם נרד בחזרה אל דרך הפסלים (אפשר לחזור לרכב  דרך הדרך הראשית או להשאיר רכב נוסף בסוף המסלול)

נקודת התחלה וסיום: מתחת למצפה צרעה

 

שביל רכס שמשון

מסלול הליכה נוסף היוצא מדרך הפסלים, הוא מסלול רכס שמשון העובר בדרך יפה בשולי היער עם תצפיות נוף לכיוון נחל שורק. השביל מגיע אל חניון רמי גול, ממנו מטפסים אל חניון דני רביב ומגיע בסופו אל תצפית בגבעה 401 המשקיפה אל הנוף הפתוח של השפלה, מנזר דיר רפאת ויקב מוני.

בגבעת התצפית הוקמו מול הנוף הפתוח פינות ישיבה פוטוגניות ושולחנות פיקניק בין העצים. יש במקום גם מספר מערות ובורות מים. מהתצפית אפשר לחזור בדרך שבא הגענו או לצעוד על הכביש על דרך הפסלים. (שימו לב לילדים – באזור יש תנועה ערה של רכבי ואופנועי שטח, בעיקר בסופי שבוע)

נקודת התחלה: 1.7 ק”מ דרומית לתל צרעה
נקודת סיום: חניון הסוהר ליד גבעה 401

חניונים לאורך מסלול דרך הפסלים:

חניון הזיתים – מונגש עם שירותים
חניון שבר בסלע מונגש
חניון הקיפוד – מונגש
חניון האקליפטוס רמי גול – מונגש
חניון דני רביב
חניון הסוהר – חניון מונגש עם מתקני שעשועים לילדים
החניונים הם חניוני יום עם שולחנות פיקניק בצל או בשמש, מתקנים למנגל ופחי אשפה.

איך מגיעים לדרך הפסלים ביער הנשיא צרעה?

ליער צרעה הנשיא אפשר להיכנס מכבישנ44 או מכיוון קבוץ צרעה.

הגעה מצפון – דרך כביש 44:
הכניסה הראשית ליער צרעה היא מכיוון צפון.
למגיעים מכביש 38 בית שמש: פונים ימינה בצומת שמשון ואחרי כשני ק”מ, פונים שמאלה (ממש לפני מושב תעוז) אל הקצה הצפוני של דרך הפסלים המסומנת בסימון ירוק.
למגיעים מכביש 44 מכיוון צומת נחשון אחרי כ-9 קמ עוברים את מושב תעוז משמאל ומיד פונים ימינה (דרומה) אל דרך הפסלים בעקבות השילוט. יש כניסה נוספת (סגורה בשבתות) המגיעה מתוך מושב תרום ומגיעה אל מצפה צרעה.

ווייז: יער הנשיא – יער צרעה

למגיעים מכיוון דרום: בכביש המוליך לקיבוץ צרעה ולמנזר דיר רפאת (כביש 3835), נכנסים אל הקצה הדרומי של דרך הפסלים כמה מאות מטרים אחרי הכניסה לקבוץ צרעה.

ווייז: שביל הפסלים צרעה

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה , פתוח 24/7 חינם מעגלי, רגלי, רכב רגיל קל 3 שעות

מחירים

ללא תשלום

איך מגיעים?

דרך הפסלים יער צרעה אביב, בקיץ, חורף, כל השנה, סתיו, קיץ

מה באזור?

עוד בקטגוריה