עלילות ספיידרוויק

עלילות ספיידרוויק – סדרת הספרים הגיעה לקולנוע בסרט ראשון ומוצלח על משפחה, המגיעה להתגורר בבית ישן ומבודד המסתיר בתוכו סודות מהעבר וסביבו חיים יצורי יער, שדונים ומפלצות שרק מי שמאמין יכול לראות אותם.
ברגע שהאמא וילדי משפחת גרייס מגיעים לקראת הלילה לבית המבודד, על מנת להפוך אותו לביתם החדש לאחר פרידת ההורים, מתחיל ג’ארד, האח הצעיר, לגלות את הסודות שהסתתרו בין קירות הבית במשך השנים.
ג’ארד שמתקשה להתמודד עם פרידת ההורים והמעבר לבית החדש, מגלה בסקרנותו את שדון הבית הטוב, טימבלטק, שקיבל משימה לשמור על סודו של ספר בעל כוחות שהושאר בבית על ידי ארתור ספיידרוויק, קרוב משפחה מסתורי שהתגורר בעבר בבית.
בחדר העבודה הסודי של ארתור, ג’ארד מוצא את "מורה הנבוכים של ארתור ספיידרוויק", הספר שבו כתב במשך השנים סודות מעולם הפנטזיה, שכוחות הרשע רוצים לשים על הידע שבו את ידם ובני המשפחה מנסים לכל אורך הסרט, למנוע מהם להשיג אותו.
ברגע שפותחים את הספר, הוא חושף ומשחרר לחופשי את העולם האופף את אחוזת ספיידרוויק, שכולו יצורים מוזרים – טימבלטק שדון הבית, שדון העצים הוגסקוויל (סת’ רוגאן), ציפורים ויצורים מעופפים, גובלינים – צבא צפרדעים מאיים שרק שימוש בפפריקה ומלח יכול לעצור אותם, פיות צרחניות והרע מכולם – אוג מולגראת’ (ניק נולטה) המנסה להשיג את הספר בכל מחיר.
רק מי שמביט דרך אבן מיוחדת, או שרוק שדונים מרוח על עיניו יכול לראות את כל יצורי היער – ולאט לאט כל בני המשפחה מקבלים את היכולת לראות אותם ומצליחים להתמודד איתם, בעיקר באמצעות תושיה וכוחות אנושיים לחלוטין שהם מוצאים בתוך עצמם.
ואיך הסרט?
המיוחד בעלילות ספיידרוויק היא היכולת לשלב בין חיי יומיום אנושיים לחלוטין והתמודדות של בני משפחה עם בעיות של פרידה ומעבר למקום חדש ביחד עם עולם פנטסטי שרק צריך להתסכל מסביב ולגלות אותו.
לא מדובר כאן על גיבורים בעלי כוחות על אנושיים כמו הארי פוטר וחבריו אלא בילדים ובני נוער רגילים שנקלעים לסיטואציות שמחייבות מהם להוציא מעצמם את היכולת והכוחות להתמודד עם הסביבה המאיימת עליהם.
בני הכמעט שבע שצפו בסרט, נהנו מכל רגע והתחברו מהר מאוד לדמויות ולעלילה הסוחפת, הקצבית והמותחת של הסרט.
הבחירה בשחקנים שנראים כמו הבן או הבת של השכן, שילוב סיטואציות אנושיות כמו מריבות בין הילדים בסגנון "איפה הוא החביא את המדליה שלי?" והזדהות עם ג’ארד שמתקשה לשכנע את בני משפחתו במה שמסתתר סביב ובתוך הבית גורמות לנו להאמין מהר מאוד לכל מה שמתרחש בסרט ולהסחף עם העלילה.
המשחק המעולה, העריכה והצילום המקצועי של הסרט בשילוב אפקטים וסאונד מדוייקים ולא מתלהמים או מפחידים מדי, במינון סביר בהחלט לעומת מה שאנחנו רואים בשנים האחרונות על המסך, יוצרים את אחד הסרטים הכייפיים והמומלצים שראינו השנה.
ראויים לציון במיוחד המשחק של פרדי היימור המצויין שמשחק במקביל את התאומים סיימון וג’ארד שאם לא היו מגלים לנו, היינו בטוחים כי מדובר בשני שחקנים שונים, ומשחקה של מרי לואיז פרקר המשחקת בתפקיד האמא החד הורית, הנאלצת להתמודד מעבר לקשיים האנושיים הצפויים והצורך להסביר לילדים את הפרידה מהאב גם עם ירושה בעייתית שהיא קיבלה עם הבית ושדוני היער שהיא לא מאמינה בקיומם בהתחלה.
בקצור, אם יש לכם ילדים בגילאי 7-8 ומעלה, זכיתם ותוכלו ללכת איתם לעלילות ספיידרוויק, אם הם קטנים יותר – אל תחכו שהם יגדלו, תמצאו בייביסיטר ותלכו לבד…
עלילות ספיידרוויק
פנטזיה/הרפתקאות
ארה"ב – 2008
97 דקות
שחקנים:
פרדי היימור – סיימון/ג’ארד, מרי לואיז פרקר – הלן, ניק נולטה -מולגארת’, דייויד סטראת’רן -ארתור ספיידרוויק, סת’ רוגן -הוגסקוויל, מרטין שורט -טימבלטאק, שרה בולגר -מאלורי,
יוצרים: במאי: מרק ווטרס, תסריט: קרי קירקפטריק, כותבי הספר המקורי: טוני דיטרליזי, הולי בלאק, הפקה: מרק קנטון, קתלין קנדי.
הסדרה החדשה של ספרי "עלילות ספיידרוויק" בהוצאת מטר, עכשיו בחנויות הספרים.
הסרט יוצג גם בדיבוב לעברית. הפקת הדיבוב נעשתה על ידי אולפני אלרום.
מאחורי הקלעים
על ההפקה
הבמאי מרק ווטרס נמשך לאלמנטים הדמיוניים היחידים במינם של טוני דיטרליזי והולי בלאק ב"עלילות ספיידרוויק" מאחר והם הוצגו בהקשר של זמן ומקום שהצופים יכולים להתחבר אליהם – אמריקה של ימינו. "תמיד אהבתי את ז’אנר סרטי הפנטזיה, וכשקראתי את הספרים האלה זיהיתי מיד את ההזדמנות לעשות משהו מקורי – סרט הרפתקאות ופנטזיה עם יצורים מעניינים במיוחד, שאינו מתרחש במקום מרוחק עם קוסמים בריטיים ויתומים גותיים, או שסתם מופיעים בו שחקנים מוזרים ולא ידועים."
במקום זאת, מציג הסרט דמויות של ילדים שקהל הצופים יכול להזדהות אתן. "הם פשוט נפלו לסיטואציה יוצאת דופן כשהמשפחה עברה להתגורר באחוזה שעברה אליהם בירושה, והם עורכים היכרות הדרגתית עם היצורים הללו דרך הספר שמצאו. הייתה לנו פה הזדמנות ליצור סרט שכולם יכולים להתחבר אליו במהירות, ולהתחבר גם לעובדה שיצורים מוזרים שכאלה יכולים להיות סביבנו בכל זמן נתון."
אחת הסיבות שניתן להזדהות בקלות עם הילדים שבסיפור, הוא אומר, היא הבעיות הרבות אתן הם מתמודדים שהן נחלתם של משפחות רבות בימינו. "אבל המסע הקסום ולעתים מסוכן שהם עוברים מאפשר להם לגלות כוחות נעלים שאפילו הם לא ידעו שיש להם – כבני אדם, ואף חשוב יותר כמשפחה."
"עלילות ספיידרוויק" החל כסדרת ספרים פופולארית של השותפים ליצירה טוני דיטרליזי והולי בלאק. במשך זמן רב גילו עניין רב בהבאת הספרים אל המסך הגדול אך דיטרליזי ובלאק רצו להבטיח שיצירתם תיפול לידיים המתאימות ביותר. לבסוף, הם בחרו במרק קנטון כמפיק לסרט. ולשמחתם מאוחר יותר גם קתלין קנדי".
צמד הכותבים הושפע מספרי הקלאסיקה, כמו "אגדות האחים גרים" למשל. "תמיד היה גיבור חכם שמערים על הענק, או נסיכה בעלת תושייה שצריכה לבצע משהו גאוני כדי לחמוק מטירת השדונים," ממשיך דיטרליזי. "הרעיון הוא שידע הוא כוח, ודרך השימוש בו (במקרה שלנו, כיצד הילדים משתמשים במדריך הקסמים של ארתור), הוא הבסיס לכל העלילה. מרק ווטרס אימץ ללבו את הרעיון הזה והלך אתו."
המפיק והשותף לעיבוד התסריט קרי קירקפטריק אומר שכשפנו אליו לראשונה לעזור לעבד את ספרי ספיידרוויק לתסריט, הוא מיד הקריא את הספרים לילדיו כדי לספוג את תגובתם. "הם מאד התלהבו מהספרים ומהאפשרות שאני אהיה מעורב בהם בדרך מסוימת. גם אני מאד אהבתי את העיקרון בספר שדברים שאנחנו לא יכולים לראות – או בוחרים לא לראות – נמצאים בעצם סביבנו.
זה בדיוק המינון המאוזן הזה של פנטזיה ומציאות שמבדיל את "עלילות ספיידרוויק" מסרטי פנטזיה והרפתקאות אחרים, לדעתו של המפיק קנטון. זה קודר יותר, מפחיד יותר ונטוע היטב בעולם האמיתי. "הרעיון פה היה לקחת עולם אמיתי שדברים בלתי אפשריים ומפחידים מתרחשים בו. מה שהופך אותו למציאותי היא העובדה שאנחנו עוסקים פה במשפחה אמיתית עם בעיות אמיתיות, ודרך ההרפתקה הזאת הם מסוגלים למצוא את הקסם שבתוכם."
"כמו כן, מרק ווטרס ואנשי הליהוק עשו עבודה מצוינת בהרכבת צוות שחקנים מובחר ונפלא. איך שראיתי את העבודות הקודמות של פרדי היימור, ידעתי שאני רוצה לעבוד אתו. מרגישים שהוא בוגר מגילו האמיתי, ובאותו הזמן הוא עדיין ילד לכל דבר. ועמד לו פה אתגר גדול, לשחק אחים תאומים. כמובן גם שרה בולגר, שהייתה נפלאה בסרט ‘באמריקה’ של ג’ים שרידן, ומרי לואיז פרקר פשוט מעולה ומאד משכנעת בדמות האמא הצעירה הגרושה, עם כל הפחדים והתקוות והאהבה הבלתי מתפשרת שלה לילדיה."
למרות שווטרס, שהתמחה לפני כן בקומדיות מטורפות בנות זמננו, לא נראה כבחירה המושלמת לסרט מסוג זה, קנטון בחר אותו בכוונה תחילה לתפקיד הבמאי כי הוא היה מסוגל לקרקע בסגנונו הייחודי את האלמנטים של הפנטזיה אל המציאות הממשית. "הרעיון שהיה לי עבור ספיידרוויק היה ליצור עולם אמיתי שמתרחשים בו דברים מדהימים. מרק הוא הבמאי המושלם לכך כי הוא מבין את הדינמיקה בין אחים ואחיות, אמהות וילדים וחיי המשפחה המודרניים."
על השחקנים והיוצרים
פרדי היימור (סיימון/ג’ארד) בן ה-15 הספיק כבר לעבוד עם מיטב הבמאים בתעשייה בקריירה הקצרה שלו. סרטו האחרון היה "צ’רלי בממלכת השוקולד" של טים ברטון, שם שיחק מול ג’וני דפ. זו הייתה הפעם השנייה בה שיתף פעולה עם דפ, כשהראשונה הייתה בסרט "למצוא את ארץ לעולם לא". ב-2005 הופיע בסרט "שנה מופלאה" של רידלי סקוט, בכיכובו של ראסל קרואו, ובאותה השנה השתתף גם ב"ארתור והמינימונים" של לוק בסון. ב- 2004 הופיע בסרט "שני אחים", ולפני כן, הופיע בעיקר בהפקות טלוויזיה בבריטניה ובארה"ב.
מרי לואיז פרקר (הלן) זכתה כבר בפרסים רבים לאורך הקריירה המגוונת שלה, ביניהם גלובוס הזהב, האמי והטוני, כולם על הופעותיה בטלוויזיה, בקולנוע ועל בימות התאטרון.
בטלוויזיה היא משחקת בסדרה הקומית המצליחה "העשב של השכן". בקולנוע הופיעה לראשונה ב- 1991 בסרט "עגבניות ירוקות מטוגנות". מאז הופיעה בסרטים רבים, ביניהם "קליעים מעל ברודוויי" של וודי אלן, "דיוקנה של גברת", "חמשת החושים", "דרקון אדום" ו"רומנטיקה וסיגריות". היא מופיעה גם בסרט החדש בכיכובו של בראד פיט, “ Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford".
ניק נולטה (מולגארת’) הצליח בשנים האחרונות להוסיף לרזומה שלו הופעות בסרטים מצליחים, ביניהם "פגיעה", עליו קיבל מועמדות לפרס האוסקר, "סיבוב פרסה" של אוליבר סטון, "האהבה שאחרי" בהפקתו של רוברט אלטמן, "ג’פרסון בפריז", "פסגת הפחד" של מרטין סקורסזה ו"נסיך הגאות והשפל", שם שיחק מול ברברה סטרייסנד וקיבל מועמדות לפרס האוסקר על השחקן הטוב ביותר, וזכה בקטגוריה זו בטקס גלובוס הזהב.
עוד הופיע לאורך השנים בין היתר ב"48 שעות", "השמן של לורנצו", "שחיתות בצמרת", "הקו האדום", "סימפטיקו", "הענק", "מלון רואנדה" ו"לתפוס את הרגע".
דייויד סטראת’רן (ארתור ספיידרוויק) זכה לאחרונה בפרסים ובביקורות משבחות על הופעתו בתפקיד השדר האגדי של חדשות CBS אדוארד מורו בסרטו של ג’ורג’ קלוני, "לילה טוב ובהצלחה". הסרט האחרון בו הופיע היה "זהות אבודה", השלישי בסדרת סרטי ה"זהות", עם מאט דיימון. הוא החל את הקריירה שלו ב- 1980 לצדו של הבמאי ג’ון סיילס, ובהמשך עבד עמו בסרטים רבים נוספים, ביניהם "אח מכוכב אחר", "עיר של תקווה" ו"דג התשוקה".
סת’ רוגן (הוגסקוויל) עבר שנה נפלאה ב- 2007, כשכיכב בשני סרטים שוברי קופות, "חרמן על הזמן" ו"הדייט שתקע אותי". עוד הופיע בסרטים "אני, אתה והוא", "בתול בן 40", "והרי החדשות" ו"דוני דארקו". הוא החל את הקריירה שלו על בימות הסטנד-אפ כבר בגיל 13, ולפני שהגיע לקולנוע הופיע בסדרות טלוויזיה קומיות וכתב ל"מופע של עלי ג’י". הוא עתיד לתרום מקולו לדיבוב של סרט האנימציה המתקרב, "קונג פו פנדה".
מרטין שורט (טימבלטאק) נולד בקנדה והחל את הקריירה שלו בערוץ הקומדיה של הטלוויזיה המקומית. הכישרון שלו התגלה על ידי מפיקי תוכנית הבידור "מוצ"ש חי", שחטפו אותו לצוות התוכנית. משם נסללה דרכו לקולנוע, ולהופעה בסרטים רבים, ביניהם: "אבי הכלה", "הפלישה ממאדים", "ג’ונגל עירוני", "עליסה בארץ הפלאות" ו"החברים של ממפורד".
שרה בולגר (מאלורי) היא ילידת 1991 מאירלנד. היא החלה את קריירת המשחק שלה כבר בגיל 5, ונחשבה לכשרון מבטיח, וזכתה בתפקידים בתאטרון ובקולנוע. היא הספיקה להופיע בסרטים "אהבה חצויה", "באמריקה", "דלתות נפתחות" ו"אלכס ריידר".
מרק ווטרס (במאי) סיים את לימודי הקולנוע שלו ב- 1994 ולכד לראשונה את תשומת הלב של התעשייה בהוליווד כשביים את הסרט "בית ללא חוקים", שהציג בפסטיבל סאנדנס. בהמשך ביים גם את "בלשית בסטייל", "שישי הפוך", "ילדות רעות" ו"זוג משמיים".
איפה ומתי?
הסרט מציג בסינמה סיטי ובשאר בתי הקולנוע בארץ החל מה-10 לאפריל






































