דרך בורמה: מסלול טיול במרכז הארץ

דרך בורמה מפה
דרך בורמה מפת תבליט

דרך בורמה הוא מסלול טיול ברכב בין מעיינות ונופי יער, כרמים ותצפיות נוף, עמדות הסבר ונקודות עניין שמספרות את סיפורם של גיבורי מלחמת השחרור ומשחררי הדרך אל ירושלים.

המסלול מתחיל ממצפה הראל ומגיע עד צומת שער הגיא, בו ייפתח בקרוב חאן של שער הגיא, מרכז ההנצחה של השיירות בדרך אל העיר.

למה דרך בורמה?

דרך בורמה הוא מושג מימי מלחמת העולם השניה, שנקרא על שם הדרך אותה פרצו בעלות הברית כמעקף לדרך הראשית בין בורמה לסין שהוחזקה בידי הצבא היפני.

בתחילת מלחמת העצמאות, נחסמה הדרך בין תל אביב לירושלים באזור לטרון ונוצר הצורך למצוא דרך עוקפת להובלת אוכל, תרופות ותחמושת אל 100 אלף תושבי ירושלים שהיו נצורים.

דרך בורמה
כרמים ליד מצפה הראל

בעקבות סיירים רגליים שגילו את הדרך, יצאו ג’יפים של חטיבת הראל מכיוון קרית ענבים ומולם ג’יפים של חטיבה שבע מכיוון קיבוץ חולדה לבדוק האם ניתן לפרוץ מכאן דרך עוקפת.

ביוני 1948, נפגשו שני הצוותים באזור עין סוסין, הוכיחו שהדרך עבירה ואפשרו את פריצת המצור על ירושלים ובמשך כחצי שנה הדרך שימשה להובלת מזון, תרופות ותחמושת כאל תושבי ירושלים הנצורים.

מסלול הטיול בדרך בורמה

את הטיול אפשר להתחיל משני הכיוונים, בדיוק כמו סיירי הדרך המקוריים, מצומת שער הגיא או ממצפה הראל שליד קיבוץ חולדה בכביש 44.

לאורך המסלול הציבה קקל אמצעי המחשה כמו דגמי משוריינים, מפות תבליט ושילוט הסבר שבעזרתו תוכלו לטייל ולקבל מידע נוסף על סיפורה של דרך בורמה. מסלול טיול מצוין לקראת יום העצמאות ובעצם לכל השנה, למי שרוצה להמחיש לילדים ולתת קצת משמעות לחג.

דרך בורמה
דרך בורמה – הסבר על מקום

מצפה הראל

אחרי נסיעה קצרה ביער יפה עם חניוני פיקניק נגיע אל מצפה הראל. כאן בנקודת ההתחלה הדרומית של המסלול מחכה לכם מרפסת תצפית עם מפת תבליט הממחישה בצורה מצוינת את דרך בורמה.

* תראו לילדים את המפה ותשאלו: מה ההבדל בין המפה לבין מה שאנחנו רואים היום? התשובה: לעומת הגבעות החשופות מצמחיה של 48, היום רוב המסלול עובר בנוף של יערות ירוקים.

כאן יש גם חניון יום לפיקניקים ומגדל תצפית של קקל (סגור למבקרים). מהחניון אפשר לנסוע לתצפית בבית הקשתות כקילומטר וחצי או להמשיך בדרך המקורית.

דרך בורמה
דרך בורמה – עין חילה

עוד נקודות עצירה, פיקניק ותצפית בדרך:

חניון עין סוסין

מעיין קטן עם חניון בצל עצי אקליפטוס על שם הכפר בית סוסין (סוס פירושו צמח השומר ממנו מכינים את סוכריות הסוס והערק.

חניון מעלה התאנים

חניון פיקניקים יפה ביער וחורשת עצי תאנים.

שביל הסרפנטינות

שביל מפותל וקשה למעבר רכבים עד היום. כאן אפשר לראות שרידים של צינור המים מקו השילוח שהונח במקום כדי לאפשר את אספקת המים לעיר הנצורה.

* ילדים, איך העבירו את הארגזים של האוכל לירושלים כשמשאיות לא יכלו לעבור? תשובה: ברגל. סבלים מנמל תל אביב העמיסו את הארגזים וירדו למשאיות שחיכו להם בקצה השביל למטה עם סבלים ירושלמים.

כאן אפשר לעצור לפיקניק ביער, להנות מטיול רגלי קצר בדרך הסרפנטינות, מפריחת הרקפות ולשמוע את סיפור המקום.

דרך בורמה
דרך בורמה – עין חילה

עין חילה ודרך האיילות

חניון מוצל לצד מעין עין חילה שהוא יבש רוב השנה וכאן עברה גם דרך האיילות של ההגנה.

למה איילות? הכינוי בקשר של רכב משוריין במלחמת השחרור היה איילות. כאן ניסו בהתחלה לוחמי גבעתי לפרוץ מעקף למשוריינים לפני שהתגלתה דרך בורמה המפורסמת.

דרך בורמה משוריינים
דרך בורמה – משאית אספקה להמחשה

חניון עין מסילה

כאן תוכלו לעצור ליד באר אבן בנויה ומכוסה בשבכת ברזל. המקום נקרא עין מסילה (בערבית ביר דובאן) ובו עצרו בעבר העוברים בדרך להצטייד במים. היום לצערנו המים לא מזמינים במיוחד…

בקרבת הבאר תוכלו לעצור למשחק של מנקלה או משחק הטחנות על גבי שני משחקי לוח קדומים מאבן שקק”ל הציבה במקום. ביער המוצל בצד השני של הדרך יש נדנדות ומתקני שעשועים לילדים.

בהמשך הדרך יש בריכת שכשוך מוצלת, השילוט במקום מציין שהשחיה במקום אסורה.

מכאן נצא אל כביש 38 שער הגיא בית שמש לכיוון ירושלים או תל אביב.

מי שרוצה להמשיך בדרך הג’יפים, יפנה אחרי הגשר שמאלה לכיוון חניון מח”ל (משולט). דרך זו עבירה לרכב 4X4 והיא מגיעה לשמורת המסרק.

חאן שער הגיא

חאן שער הגיא הוא מבנה גדול ומרשים שנבנה בימי התורכים וננטש לאחר שנפתח קו הרכבת לירושלים ולא היה יותר צורך בנקודת עצירה ולינה בדרך אל העיר.

החאן הנטוש, שלצידו פעלה משטרה בריטית ומבנה המשאבות שוחזר ויהפוך בקרוב למרכז מורשת והנצחה המספר את סיפורם של השיירות שניסו לפרוץ את הדרך אל ירושלים בימי מלחמת השחרור.

דרך בורמה רקפות

עוד אטרקציות ומסלולים באזור דרך בורמה:

שמורת המסרק

מערת הנטיפים

קיפצובה

חאן שער הגיא (בהקמה)

דרך בורמה מפת המסלול, דרך בורמה מסלול
מפת המסלול של דרך בורמה

חשוב לציין:

הדרך עבירה ונוחה לרכב רגיל במרבית הדרך, למעט דרך הסרפנטינות וקטע קצר של דרך משובשת אותו מומלץ לנסוע באיטיות.

אפשר לעשות את המסלול גם רגלית – אורכו כ-10 קילומטר. מחייב רכב נוסף בקצה השני של המסלול אם אתם לא רוצים לחזור את כל הדרך.

השביל מסומן מדי פעם בשילוט יער עם חיצים אדומים של קקל – אבל יש נקודות בהם הניווט קצת לא ברור – מומלץ לצלם או להדפיס את מפת המסלול בתחילת הדרך ולתת לילדים לנווט. אז קדימה, תכינו את הג’יפ, תלבשו קוקו וסרפאן ותהנו:)

אוכל באזור דרך בורמה:

מסעדות החומוס באבו גוש והמסעדות המיוחדות של עין רפא

סלי פיקניק של תיירני יואב יהודה

מפגש אסא במחלף לטרון

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה , פתוח 24/7 חינם רכב רגיל קל 10 ק"מ 3 שעות

מחירים

ללא תשלום

איך מגיעים?

כניסה מערבית: מכביש 44 עוברים את קיבוץ מצפה הראל ופונים שמאלה לתחילת המסלול - בוויז: מצפה הראל | כניסה מזרחית: מכביש 1 פונים לכביש 38 ולפני תחנת הדלק פונים ימינה לתחילת המסלול - בווייז: עין מסילה כל השנה

מה באזור?

עוד בקטגוריה