טיול יום העצמאות לגן הלאומי הקסטל

טיול קצר המתאים ליום העצמאות על הדרך בין תל אביב לירושלים, הצלבנים הקימו את המבצר כדי לשמור על הדרך לירושלים, הערבים התיישבו בו במאה ה-19 ולוחמי תש”ח נלחמו עליו כדי לשחרר את הדרך לירושלים הנצורה.

רובנו מכירים את השם קסטל מדיווחי הפקקים של גלגל”צ אבל רק כשעולים אל ההר, מסתובבים בין תעלות ההגנה שסביבו ורואים את כביש ירושלים תל אביב הסואן שבואדי למטה, מבינים את החשיבות של המקום הזה לאורך ההסטוריה לכל מי שרוצה לשמור את ירושלים בידיו.

לגן הלאומי הקסטל נגיע מכביש ירושלים תל אביב (כביש 1), נפנה במחלף הראל לכיוון מבשרת ציון ובפניה השניה ימינה ושוב ימינה עם השילוט בכביש המתעקל עד לשער של הגן הלאומי.

נחנה ליד שער הכניסה וממנו נעלה רגלית בהליכה קצרה של כ-10 דקות אל פסגת ההר כאשר בדרך נכנס (בזהירות!) אל תעלות ההגנה שמקיפות את הר ונלך לאורכם שמאלה עד הכניסה למבצר.

תעלות ההגנה המשוחזרות והשמורות יעניינו במיוחד את הילדים שישמחו להסתובב בין התעלות להציץ דרך המחסות אל הואדי שלמטה ולדמיין איך שמרו על ההר לוחמי ההגנה והפלמ”ח אחרי כיבוש המקום.

הביקור במקום ימחיש לילדים את המשמעות של מלחמת העצמאות יותר מהרבה הסברים או סרטים – אצלנו הקטנים לקחו את העניין כל כך ברצינות עד שקבוצה של חיילים שהיו על ההר בסדרת חינוך הפחידו את הקטנה שחשבה בהתחלה שהם מ”הרעים”…

בכניסה למבצר אפשר להתרשם מהמבנה הצלבני, להכנס לאולמות עם קשתות האבן ששרדו את כל המלחמות על ההר ולעלות לתצפית יפה אל הרחבה העליונה שבה יש מפת תבליט עם הסבר על הדרך לירושלים.

סיפורו של הקסטל:

במקום לא נערכו חפירות מסודרות ואין מידע מי היו הראשונים שהתיישבו על ההר, אבל הצלבנים שהיתה להם משיכה למקומות גבוהים, בנו על ההר את המבצר שנקרא, איך לא, בלוואר (יפה נוף) – וכשמביטים מסביב ביום יפה אפשר לראות את ירושלים, שער הגיא ומישור החוף.

מטרת המבצר היתה לשמור על הדרך לירושלים פתוחה לטובת עולי הרגל הנוצרים שהגיעו במסעות הצלב ונשדדו על ידי המוסלמים בדרכם מנמל יפו אל ירושלים.

עם התמוטטות ממלכת הצלבנים המקום ננטש ורק בתחילת המאה ה-19 התיישבו במקום תושבים ערבים שהקימו את הכפר שממנו יצאו במהלך מלחמת העצמאות ההתקפות על שיירות המזון והאספקה לירושלים בואדי שלמטה.

במבצע נחשון יצא אל הכפר כח פלמ”ח ב-2 לאפריל 1947 והשתלט על הכפר ללא קרב – אך הערבים שהבינו את חשיבות המקום יצאו בהתקפה גדולה על כח קטן שנשאר לשמור על המקום כשבראשם עבדל קאדר אל חוסייני.

3 דמויות שהופיעו בלילה אל מול המגינים נורו ובבוקר הסתבר שאחד מהם הוא מפקד הכח הערבי עבדל קאדר אל חוסייני – הלוחמים הערבים שחשבו שטעות כי מפקדם נפל בשבי אנשי הפלמ”ח יצאו בהתקפה גדולה ואינטנסיבית שבסופה נאלצו לוחמי הפלמ”ח לסגת מההר תוך אבידות קשות.

תוך כדי הנסיגה מהקסטל נולד אחד הערכים החשובים שמלווים עד היום את צ.ה.ל – הדוגמא האישית עם מתן הפקודה לטוראים לסגת ראשונים כשהמפקדים מחפים עליהם.

ב-9 לאפריל יצא כח נוסף של פלמ”ח לכבוש מחדש את ההר אך הפעם הופתעו למצוא את ההר נטוש מאחר וכל הלוחמים הערבים הלכו להלוויתו של מפקדם שנהרג בקרב.

עם סיום מלחמת השחרור הקסטל היווה תצפית חשובה אל עבר הגבול הירדני מצפון ותעלות הקשר והבונקרים שנראים היום מסביב לתל נחפרו ובוצרו בתקופה זאת.

כיום ניתן לראות את הדרך המהירה העולה אל ירושלים אז פעם הבאה כשאתם נוסעים לירושלים אתם מוזמנים לעצור לביקור קצר בהר שבזכות לוחמי הפלמ”ח אנחנו יכולים היום לנסוע בבטחה אל העבודה הביתה או לטיולים אל או מירושלים.

אטרקציות ומקומות נוספים באזור:

את הביקור בקסטל אפשר לסיים בפיקניק (או מנגל) בעין חמד הסמוכה, בחומוס טוב אצל אחד מהאבו שוקרים באבו גוש או לקפץ עם הילדים בקיפצובה הסמוכה:

עין חמד – פינת חמד אמיתית של הצלבנים (עלול להיות עמוס ומעושן ביום העצמאות…)

אבו גוש
על מסעדותיה וסולחותיה – עוברים את מחלף הראל לכיוון תל אביב לפי השילוט. (אבו שוקרי המקורי והעוד יותר מקורי נמצאים במרכז הכפר)

המשוריינים בשער הגיא – בכניסה לשער הגיא בצד הצפוני של הכביש תוכלו לראות את המשוריינים שניסו להגיע אל העיר הנצורה (ביום בעצמאות הם מקושטים עם זרים ודגלים)

קיפצובה

 

כרטיס מטמון, קופונים, הנחות לרשות הטבע והגנים, אטרקציות לילדים, טיולים עם ילדים
גם באתר הזה יש הטבות והנחות למחזיקי כרטיס מטמון.
לפרטים על הטבות כרטיס מטמון לחצו כאן…

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה , אפריל-ספטמבר: 08:00-17:00 | אוקטובר-מרץ: 08:00-16:00 בתשלום רגלי קל 500 מטר שעה

מחירים

מזומן וכ. אשראי מבוגר: 15 ש"ח | ילד: 7 ש"ח | מבוגר בקבוצה - 14 ₪ | ילד בקבוצה 6 ₪

איך מגיעים?

מכביש ירושלים תל אביב (כביש 1) פונים במחלף הראל לכיוון מבשרת ציון, בפניה השניה ימינה לפי השילוט אל הכניסה אל הגן הלאומי הקסטל. כל השנה

מה באזור?

עוד בקטגוריה