טיול אל פריחת החלמוניות באגם ירוחם

שמורת החלמוניות בירוחם
שמורת החלמוניות בירוחם

מחפשים מסלול טיול עם פריחה בדרום? בכל שנה עם תחילת החורף, מתקשטים חולות המדבר בכתמי צבע צהובים וזה הזמן לצאת לטיול אל פריחת החלמוניות ליד אגם ירוחם. 

הטפטוף הראשון של היורה והימים המתקצרים, מזמנים את הפריחה הצהובה האופיינית לאזור של מבשר הסתיו המקומי –  החלמונית הגדולה.

מסלול טיול אל פריחת החלמוניות באגם ירוחם

קבלו מסלול טיול רגלי מעגלי בשמורת החלמוניות שליד ירוחם שאפשר לשלב עם ביקור בפארק אגם ירוחם, הכולל גם פינות פיקניק שקטות בטבע, תצפיות צפרות ואטרקציות לילדים כמו משחקי ניווט, נסיעה בתלת אופן ועוד,

מדי שנה לקראת סוף אוקטובר, נצפים באזור שמורת החלמוניות של ירוחם מקבצים ראשונים של חלמוניות צהובות. עונת הפריחה קצרה אז אל תפספסו.

מסלול טיול אל פריחת החלמוניות, דיווחי פריחה
דיווחי פריחה: החלה פריחת החלמוניות בירוחם 17.10.2022 | צילום: אבישי אפרת, The White Hill Guesthouse

זמן מושלם לקפוץ לאזור ירוחם וליהנות מממסלול טיול אל פריחת החלמוניות ועוד הרבה מסלולי טיול ותיירות מדברית, להנות מאטרקציות לילדים ופעילויות לכל המשפחה בעיירה המדברית שעוברת מהפך תיירותי מרשים בשנים האחרונות.

תיאור המסלול

חונים את הרכב בחניון החלמוניות שעל כביש 204 והולכים לאורך השביל הכחול-לבן, עד שמגיעים לפיצול שבילים עם סימון שחור-לבן.

פונים שמאלה בשביל הכחול ונכנסים לאפיק הנחל, בו תרגישו כאילו אתם מטיילים בעומק המדבר, מבלי לראות או לשמוע אף רכב או ישוב בקרבתכם.

ממשיכים בהליכה לאורך השביל עד שהוא מתחיל להתעקל ימינה ולטפס, וזה הזמן לתת לילדים לפתוח עיניים ולהתחיל לחפש מעט משמאל לשביל את הפרח הצהוב על המדרונות הדרומיים של הערוץ.

כשתמצאו את מרבדי הפריחה תרגישו שהמאמץ השתלם ואם הגעתם בעונה הנכונה, תקבלו מקבצי פריחה צהובים בוהקים ומרשימים. לפעמים קצת קשה למצוא אותם, אז חפשו היטב.

ממקבצי הפריחה תוכלו לחזור בחזרה אל הרכב, או להמשיך  ולטפס על רכס הר רכמ’ה, אחת הפסגות הגבוהות באזור, ממנו נשקפת תצפית מדברית יפה לכל הכיוונים בנקודה עוצרת נשימה אחרי העלייה.

הטיפוס אל ההר אמנם תלול ולא פשוט, אך גם לא קשה או ארוך מדי. החלק האחרון תלול ולא מומלץ למי שמתקשה בהליכה בשטח. מכאן המשיכו עם השביל עד שתתחברו לשביל השחור-לבן שייקח אותכם ימינה בחזרה עד הרכב.

מסלול החלמוניות בירוחם, פריחת החלמוניות, דיווחי פריחה, איפה יש חלמוניות פורחות?
מסלול החלמוניות בירוחם. צילום: אבישי אפרת, The White Hill Guesthouse

לקראת סוף הירידה תוכלו שוב לראות מקבצי פריחה של חלמוניות צהבהבות יפהפיות.

עם סיום המסלול, מומלץ לנסוע כמה דקות לפארק אגם ירוחם היפה, לעשות פיקניק באחד מאזורי הישיבה שסביב האגם, להנות מצפייה בציפורי מים וציפורים נודדות שעוצרות למנוחה סביב האגם.

עוד נקודה מומלצת היא תצפית הר אבנון המשקיפה אל מרחבי מכתש ירוחם (המכתש הגדול), שגם בו יש מספר מסלולי טיול ברכב או ברגל ואטרקציות החולות הצבעוניים.

ניתן גם לשכור ליד האגם אופניים משלל סוגים, סאגווי או קארטינג או לעשות את הלילה באחד הקרוואנים הממוקמים לצד האגם.

יש לקחת למסלול לפחות 2 ליטר מים לאדם ולהצטייד בכובע וקרם הגנה מהשמש.

המסלול שאורכו כ-4 ק”מ. עובר בתוואי נח להליכה ומתאים למשפחות, רק קחו בחשבון שהעליה אל הר רכמה תלולה יחסית.

הכניסה למסלול חופשית וללא תשלום.

שימו לב – המסלול עובר בשטח אש – באמצע השבוע יש לתאם את הטיול עם פיקוד העורף.

טיבוע ציפורים צפרתון אגם ירוחם
טיבוע ציפורים צפרתון אגם ירוחם

איפה ישנים באזור אגם ירוחם?

מיד אחרי שהחגים נגמרים, מזג האוויר במדבר מזמין את המטיילים לטייל במשך היום בטמפרטורות נוחות ובערב אמנם קריר, אבל לא יותר מדי ואפשרי עדיין לישון אפילו בקמפינג בשטח.

בירוחם ניתן להשאר ללון במלון אירוס המדבר, בצימרים בבתי התושבים, באכסניית הגבעה הלבנה או בחניוני הקמפינג וחוות הבודדים באזור.

בימים אלה נפתח ליד האגם חניון קרוואנים חדש ללינה לבעלי קרוואנים או קרוואנים מושכרים   ובעתיד מתוכנן להפתח כאן גם חניון גלאמפינג מדברי על שפת אגם ירוחם.

תודה על הרעיון למסלול לאבישי אפרת, מאכסניית המטיילים The White Hill Guesthouse. לפרטים:  054-6255239 או באתר… 

עוד רעיונות לאטרקציות לילדים, פעילויות ומסלולי טיול באזור בפייסבוק של תיירות ירוחם.

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה , חינם צפון הנגב מעגלי קל 4 ק"מ שעתיים

מחירים

ללא תשלום

איך מגיעים?

חורף, סתיו

מה באזור?

עוד בקטגוריה