מסלול החלמוניות בירוחם: טיול עם הילדים בנגב

טיול בנגב
טיול סתיו נעים בנגב בעקבות הפרחים היפים: החלמוניות | צילום: אסף טמיר

הנגב קורא לכל המשפחה לבוא לצפות בחלמוניות הפורחות והציפורים הנודדות מעל אגם ירוחם. מסלול טיול משפחתי (עם אפשרות לאתגר) בנגב.

בזמן שאנחנו היינו בטווח האלף מטר, פריחת החלמוניות נמצאת בשיאה בכל הארץ וזו הזדמנות נהדרת לצאת, עם מזג האוויר המושלם בנגב, להדרים לירוחם וליהנות מהמדבר במיטבו.

מזג האוויר הסתיווי מביא איתו משב רוח מרענן לנגב, ויחד איתו פריחת החלמוניות היפהפייה, שנמצאת כעת בשיאה באזור ירוחם. מסלול רגלי באזור פארק אגם ירוחם, הכולל גם פינות פיקניק שקטות בטבע, יעניק לכם את החוויה האולטימטיבית לטיול חלמוניות מושלם.

 

מסלול טיול למשפחות
חלמוניות בפארק אגם ירוחם | צילום: אבישי אפרת

 

טיול חלמוניות וציפורים נודדות

את המסלול נתחיל בפארק אגם ירוחם, שהתמלא לאחרונה מגשמי הברכה שפקדו את האזור. נצפה גם בעופות מים, ונטפס לראש רכס ירוחם, שם תזכו לנשום אוויר הרים צלול ולראות נוף מדברי פתוח ויפהפה לכל הכיוונים.

את הרכב חונים בחניון שבקרבת האגם (ניתן לחנות רכב אחד בסוף המסלול, בחניון החלמוניות שלצד כביש 204).
אגם ירוחם משתרע על פני כ-300 דונם ומהווה ריאה ירוקה יוצאת דופן באמצע המדבר. לאורך השנה ניתן לצפות במקום בעופות מים מסוגים שונים. בעונת הסתיו המקום מהווה נקודת עצירה לעופות שנמצאים בנדידה מארצות אירופה הקרות לאפריקה החמה.

 

צפרות בנגב
צפרים נהנים במיוחד בעונה הזאת… | צילום: אור אלכסנברג

 

 

ניתן ללכת לתצפית על האגם מהמזח שבקצה המזרחי שלו, ולטייל לאורך הצד הצפוני של האגם. ליהנות מהטיילת החדשה שהקימו לאחרונה ומפינות החמד, הפרגולות ונקודות התצפית על האגם.
אנו ממליצים לקחת ערכת קפה או מצרכים לפיקניק משפחתי וליהנות מהיופי הייחודי של האגם בלב המדבר. גם תצפית מהסכר שבקצה המערבי של האגם יפהפייה ומומלצת במיוחד.

מיטיבי לכת וחובבי גיאולוגיה יכולים להמשיך למסלול שחוצה את נחל רביבים ומטפס על רכס ירוחם. נחל רביבים הוא הנחל שמנקז את האגם וחוצה את הרכס. זהו נחל קדום שזרם מהירדן לים, לפני שנוצר השבר הסורי אפריקאי, ולפני שרכס ירוחם התרומם.

 

טיול באגם ירוחם
חלמוניות בסתיו | צילום: אסף טמיר

 

מהסכר נתחבר למסלול המסומן בסימון שבילים כחול, נחצה את אפיק נחל רביבים ונתחיל לטפס על הרכס. מימין תוכלו לראות הר שהמקומיים קוראים לו הר צב, כי הוא נראה כמו שריון של צב. תוך כמה דקות הנוף היפה של האגם ייפרש מתחתיכם.

נמשיך לטפס על הרכס, חדי העין יוכלו להבחין במה שנראה כמו גלי אבנים לא טבעיים. לפי הארכיאולוג בנו רותנברג מדובר באתר פולחני קדום.

 

טיול סתיו
טיול בעקבות הסתיו | צילום: אסף טמיר

משם נמשיך על קו הרכס, נהנה מהרוח הסתווית הנעימה ונגיע למפגש עם השביל השחור. למי שהטיול הספיק לו, אפשר לרדת בשביל השחור חזרה לפארק. לקראת סוף הירידה תוכלו לצפות במקבצי החלמוניות יפהפה, הפורחות עכשיו בכמויות גדולות.

 

למיטיבי הלכת וסיום מסלול טיול בנגב בעקבות הסתיו

אם עוד יש לכם כוחות, אנחנו ממליצים בחום לעלות להר רכמה, הנקודה הכי גבוהה בסביבה, ולרדת בשביל הכחול. זוהי הליכה תלולה למדיי שמתאימה למי שרגיל לטייל בנגב. הנוף הנשקף והתוספת בהחלט שווים את השעה שתתווסף לכם למסלול.

 

טיול חלמוניות
טיול בירוחם בעקבות החלמוניות שצצו | צילום: אבישי אפרת

בסוף הירידה נגיע לחניון. אם השארתם כאן רכב, ניתן לסיים בנקודה זו את המסלול. אם תרצו לחזור לרכב בכוחות עצמכם,  יש ללכת לכיוון כביש 204 צפונה לאורך השביל האדום לכיוון ירוחם ומשם להיכנס לפארק האגם ולחזור לרכב.

מומלץ לקחת לפחות 3 ליטר מים לאדם ולהצטייד בכובע וקרם הגנה.
סך כל המסלול הוא כ-7 ק”מ, ומתאים למשפחות. החזרה לרכבים עוד כשני ק”מ.
התוספת של הר רכמה היא של כ-4 ק”מ נוספים ומתאימה למיטיבי לכת.

למסלולי טיול נוספים באזור מכתש ירוחם לחצו כאן…

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



4 ומעלה, בני נוער, כל המשפחה , חינם צפון הנגב רגלי בינוני, קל 7 ק"מ

איך מגיעים?

סתיו

מה באזור?

עוד בקטגוריה