פסטיבל מפה ומצה – הצגות, מופעים ופעילויות לילדים בפסח בחינם

פסטיבל מפה ומצה - צילום איתי בלסון

משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרים מזמינים את הציבור הרחב לאירועי פסטיבל מפה ומצה, המחברים את קהל המטיילים לסיפורם של אתרי המורשת בצפון, בדרום, במרכז ובירושלים. הצגות, מופעים ופעילויות לילדים בפסח ב-12 אתרי מורשת מגוונים ברחבי הארץ : הליכה בתעלת מים, סדנאות ציור פנים, משחקי זיכרון וחידות, מתחמי בועות, בנייה בבוץ, תערוכת טרקטורים, קרקס קוביות, נסיעה בטרזינה, מעגל מתופפים, הופעות חיות, הצגות ומופעים לילדים ועוד והכל בחינם.

בפסח הזה מוזמנים להצטרף לפסטיבל מפה ומצה, באתרי המורשת בצפון, בדרום, במרכז ובירושלים. באתרים יחכו סדנאות יצירה, סיורים, פעילויות ומופעי מוסיקה מגוונת, הכוללים מופעי פיוט, שירה ישראלית ומופעי רוק עכשווי.
בין האומנים המשתתפים בפסטיבל: יובל דיין, עמיר בניון, שחר אריאל, עלמה זוהר, אסף אשתר, סבא טוביה ועוד. כל אתר יציע למבקריו סיפור וחוויה בליווי מופעי מחול, תאטרון, מוסיקה וסדנאות יצירה בכל התחומים ולכל הגילאים, אשר ישקפו יצירה ישראלית והיסטוריה ישראלית מראשית הציונות ועד ימנו.

המבקרים יהנו מסיורים מודרכים ומספרי סיפורים, דמויות היסטוריות ססגוניות כבן גוריון בשדה בוקר, המדען המטורף בקיבוץ עלומים, נחמיה ברובע היהודי מוישה החלוץ בפרדס מינקוב ברחובות, הרב קוק בבית הכנסת ועוד. באתרים יחכו להם פעילויות מגוונות כסדנאות יצירה לכל המשפחה, ציורי פנים, בניה בבוץ, עץ המשאלות, תיאטרון בובות, מופעי קסמים, סדנאות מתופפים, משחקי רצפה, מתחמי בועות סבון, קריוקי לילדים ועד שלל חוויות משפחתיות מהנות.

קרקס קוביות צילום דור קדמי
קרקס קוביות צילום דור קדמי

הפסטיבל כולו ילווה בחידות, שאלות טריוויה ותשבצים חווייתיים דרכם יוכלו המשתתפים ללמוד על הקשר שלהם לאתרים בהם יבקרו במהלך הפסטיבל. האתרים המשתתפים פזורים ברחבי הארץ מצפון לדרום, ונותנים למבקרים שפע של היסטוריה מרתקת, חוויות מרגשות וסיפורים שמרכיבים את ההוויה הישראלית.

האתרים המשתתפים בפסטיבל: בית הרב קוק בירושלים, בית כנסת החורבה ברובע היהודי, כפר עציון, ‘מקווה ישראל’ בחולון, המגדל הלבן ברמלה, ‘פרדס מינקוב’ ברחובות, מתחם בארות נגב בעלומים, מצפה גבולות בקיבוץ גבולות, צריף בן גוריון בשדה בוקר, המוזיאון הצ’רקסי בכפר כמא, מערת הפלמ”ח במשמר העמק, ומתחם רכבת העמק בכפר יהושע.

 

סדנאות תיפוף רידמניה - צילום רדי רובינשטיין
סדנאות תיפוף רידמניה – צילום רדי רובינשטיין

הפעילות מתקיימת ב-12 נקודות ואתרי מורשת בימים ג’, ד’ בחול המועד פסח , 26.4.2016-27.4.2016, בין השעות 10:00-16:00.

פירוט תכנית פסטיבל מפה ומצה :

‘בארות בנגב’, קיבוץ עלומים
סיפורה של ההתיישבות היהודית בנגב הצפון מערבי. הביקור המודרך במרכז מחזיר את המבקרים אחורה לשנות הארבעים של המאה ה-20, לזמן תחילתה של ההתיישבות בנגב, שהייתה אז במלחמת הישרדות דרמטית. ביקור במרכז מבקרים המספר על תולדות ההתיישבות הדתית בנגב בימים ההם ובזמן הזה. כולל מיצג אורקולי “ובחרת בחיים” ותערוכת “חפצים שמספרים”, פעילות במגדל המים של בארות יצחק, סדנאות יצירה לילדים, הפרחת בועות סבון, משחקי רצפה, סיור חווייתי ברכבת ברחבי קיבוץ עלומים ותיאטרון בובות. האתר נגיש לנכים. פרופ’ יפני מטורף יגיע למקום בשני ימי הפעילות לחקור את המים המעטים שיש בנגב ולשאול את המבקרים שאלות.  אסף אשתר יופיע במקום עם מופע בעקבות המילים הקסומות “אספון” – אספון יוצא למסע מרתק ברחבי ארץ ישראל. חלומו הגדול לשיר ולשחק על הבמה. כחובב עברית רוצה אספון להפעיל ולשעשע את הקהל ולסחוף את הילדים והוריהם באהבת המילים הקסומות והשפה היפה. המופע יתקיים ביום ג’, בשעה 12:00.

בית הרב קוק, ירושלים
בשנת תרפ”א (1921) נבנה בקומה השניה של אחת השכונות הותיקות בירושלים – “בית דוד”, ביתו של הרב קוק. לבית כניסה נפרדת וחצר מיוחדת. הרב קוק נכנס לגור בבית זה בשנת תרפ”ג (1923) והתגורר בו עד סוף חייו, ובו גם ניהל את ישיבת “מרכז הרב”. כיום משמש הבית כמוזיאון, כמרכז ללימוד משנתו, הכרת פועלו והנחלת מורשתו של הרב. הבית מציע סיור מודרך בין המוצגים האותנטיים בני 100 שנה המוצגים במקום. הסיור כולל ביקור בחדר עבודתו של הרב קוק בחדר האורחים ובאולם בית המדרש של ישיבת מרכז הרב .בסיור ישמעו המבקרים על דמותו המיוחדת של הרב קוק שהיה הרב הראשי האשכנזי הראשון בישראל ויהנו מהצגת תיאטרון מסורתית. דמותו של הרב קוק ונגנים ילוו את המבקרים מרגע הגיעם ועד סיום הפעילות. באתר תתקיים הופעה מיוחדת של אהרון רזאל שיארח את עובדיה חממה. המופע יתקיים ביום ג’, בשעה 12:00.

בית הכנסת החורבה , הרובע היהודי, ירושלים
בית הכנסת המרכזי ברובע היהודי בירושלים המספר את סיפורה של קהילת הרובע מהמאה ה-19 ועד ימינו אנו. הביקור בבית הכנסת שנבנה מחדש מאפשר למבקרים , להתרשם מיופיו המיוחד של חלל בית הכנסת. בית הכנסת שוחזר ברוב פאר והדר בעזרת עדויות, תמונות ארכיון ובעזרת שרידים שנותרו במקום: כותלו המזרחי של בית הכנסת הוא היחיד מבין קירות בתי הכנסת שנותר עומד לאחר החרבתו. במקום מתקיימים סיורים העוברים בין כל אגפי המבנה המיוחד וההיסטוריה הטמונה בו: ממעמקי האדמה – הקשת הביזנטית, המקוואות שהשתמרו מימי בית המקדש, וסליק האצ”ל. בקומת הכניסה ייפתחו דלתות הנחושת הגבוהות ויחשפו את המבקרים לקדושה מפעימה ביופייה. הסיור יעלה לגובה 24 מטרים אל כיפת בית הכנסת שם נמצאת תצפית כפולה: תצפית אחת המשקיפה פנימה אל חלל בית הכנסת המפואר, והאחרת, חיצונית, תצפית 360 מעלות אל כל נופי ירושלים. דמותו של נחמיה, תושב המקום, תלווה את המבקרים בסיורים ותספר את סיפור הרובע.
בית הכנסת יארח 2 מופעים מיוחדים: הזמר שי צברי ו-2 נגנים יגיעו למופע פיוטים מרגש ביום שלישי, בשעה 13:00, והזמר עמיר בניון יופיע במקום למחרת, יום ד’, בשעה 13:00 בהופעה שתהדהד בחלל בית הכנסת העתיק

אתר מורשת גוש עציון, כפר עציון
אתר הנצחה ומרכז המבקרים להנחלת מורשת עציון, בקיבוץ כפר-עציון. המקום המספר את סיפור גבורתם של מתיישבי גוש-עציון ולוחמיו – ההתיישבות, המערכה והשיבה, באמצעות חיזיון אור קולי, תערוכת הנצחה, ארכיון, גן זיכרון ותצפית גג לנוף הרי חברון וסיור ארכיאולוגי. מהאתר יוצאים סיורים לאמת הביאר (אמת מים תת-קרקעית) – חלק ממערכת המים שבנה הורדוס להולכת מים לירושלים ולבית המקדש, כולל הליכה חוויתית בנקבה שמימיה הזומרים מגיעים עד גובה הברכיים! במקום יתקיימו סדנאות יצירה לילדים בחימר ויצירת פרפרים.
האתר יארח שני מופעים מיוחדים: ביום שלישי, בשעה 12:00 שחר אריאל ישיר משירי מאיר אריאל ויארח את אליעזר בוצר, ולמחרת, ביום רביעי, להקת נוגה תופיע עם מופע המחול “הבית החדש של שירה” – משפחתה של שירה עברה לבית חדש. שירה רצתה להישאר בבית הישן. היא הכירה אותו מצוין (ממש כמו שהיא מכירה את עצמה). עכשיו בבית החדש שלה – הכול נמצא בארגזים. מה יקרה כשיפתחו אותם? האם יצא משם הבית שאותו היא מכירה? בעוד שאר בני משפחתה עסוקים בהתארגנות ובסידור הבית החדש, שירה בונה לעצמה בית קטן בתוך אחד הארגזים שבבית ומסרבת לצאת ממנו. מתוכו היא יוצאת למסע של חיפוש וגילוי ביתה החדש. המופעים יתקיימו בימים שלישי ורביעי בשעה 12:00. האתר נגיש לנכים.

מרכז המורשת הצ’רקסית, כפר כמא
המרכז למורשת הצ’רקסית בכפר קמא אתר ייחודי מסוגו, מזמן הצצה נדירה אל חייהם ומורשתם של הצ’רקסים החיים בגליל כקהילה קטנה המונה כ4000 תושבים. כפר קמא נמצא על אם הדרך בין הר תבור לכנרת ותושביו משמרים את שפתם, זהותם וצביונם התרבותי המיוחד. מרכז המורשת נמצא בגרעין העתיק של הכפר בתוך מבנה ענק מהתקופה העות’מנית, בנוי אבני בזלת שחורה, עם חצר גדולה וסביבה חומה גבוהה.
האתר מציע פעילויות מרתקות סביב כמה תחנות כגון: מופע אורקולי, סיורים מודרכים במוזאון הצ’רקסי ובסמטאות הישוב, טעימות מהמטבח הצ’רקסי ומופעי ריקודים חיים ועוד. חוויה מרתקת שהיא חובה על כל התר אחר תרבויות נסתרות. באתר יתקיימו סדנאות יצירה עם בקבוקים, תיאטרון בובות ויצירת מחברות מעוצבות. מאפרים יחכו במקום ויציעו לילדים איפור אביב חגיגי. האתר נגיש לנכים.

מערת הפלמ”ח, קיבוץ משמר העמק
בלב היער של הקיבוץ, שוכנת לה בסתר מערה גדולה, מערת הפלמ”ח – המקום שבו התאמנו שתי המחלקות הסודיות של הפלמ”ח: מחלקת המסתערבים והמחלקה הגרמנית. כאן נולד הקוד האתי של צה”ל, פה נוצקו ערכי חברות, הדבקות במטרה, אי נטישת הפצועים וה”אחריי” של המפקד. מערת הפלמ”ח הסודי מספרת את סיפוריהם של “יפי הבלורית והתואר” ושומרת על ה”מדורה” של מורשת הקרב וערכיו. באתר סרטון המספר את התקופה, תצוגת כלי נשק וציוד ששימשו בסתר את הלוחמים וסיפורים מרתקים. סיור במערה המשלב גם תצפית מראשו של “הר הגעש” החולש אל נופי עמק יזרעאל המרהיבים ויערות מנשה הירוקים. מהמקום יוצאים ניווטים תחרותיים, פעילות בפארק אתגרי, “שביל החידות” ומשחק זיכרון פלמ”חי אותנטי. בימי ‘מפה ומצה’ האתר יארח הצגה של תיאטרון אורנה פורת, האוצר שאינו נגמר, ואת המופע ‘דלת הקסמים’ – משיריה של נורית הירש.
האוצר שאינו נגמר – אח ואחות מקבלים מאביהם במתנה שטח אדמה. האדמה צחיחה ומוזנחת, אך האב מבטיח להם ש”באדמה חבוי אוצר”. שני האחים מתחילים מיד לחפור ולהפוך בכל כוחם את האדמה אך אינם מוצאים כלום. כשהם מתלוננים בפני אביהם, האב מתעקש שהאוצר נמצא באדמה. בעוד האח מתייאש ומנסה לחפש קיצורי דרך כדי להשיג “אוצר” משלו במקום אחר, אחותו מתחילה להבין מהו בדיוק האוצר שאביהם התכוון אליו ברוב חכמתו. בסופו של דבר האחים מבינים שהאדמה עצמה היא האוצר, ושבעזרת התמדה, מסירות, עבודה קשה וכמובן אהבה – האדמה תעניק לנו עוד ועוד, כמו אוצר שאינו נגמר.
ההצגה תתקיים ביום שלישי ה-26 באפריל 2016 בשעה 15:00.

show_pics_1
האוצר שאינו נגמר. תיאטרון אורנה פורת

דלת הקסמים – מיכל מנסה להשיג מתנה מקורית ומיוחדת ליום ההולדת של אמה, ויוצאת למסע לממלכת הצלילים בעזרת חבריה – דמויות משיריה של נורית הירש, אותם היא פוגשת בדרך. בהצגה שזורים השירים היפים והמוכרים שעליהם גדלו ההורים, והשירים המושרים כבר שנים על ידי הילדים: “מקהלה עליזה”, “בוקר של זהב”, “ברבאבא”, “הבית של פיסטוק”, “דלת הקסמים”, “אבניבי”, מחרוזת “דיג דיג דוג”, מחרוזת “פים פם פה”, המשפחה שלי”, “בשנה הבאה” ועוד. המופע מיועד לגילאים 2-7. ההצגה תתקיים ביום רביעי, ה-27 באפריל 2016 בשעה 15:00.

מצפה גבולות, קיבוץ גבולות
מצפה גבולות מחלוצי ההתיישבות בנגב הינו אתר ביקור ופעילות חווייתי ייחודי. לבני הבוץ (אדובה) ממנו בנויים קירותיו וחומותיו של מצפה גבולות, חובקים בתוכם את סיפורו המאלף של היישוב הראשון בנגב המתחדש. סיפור המתחיל במאי 1943 וממשיך עד היום. הביקור במצפה מחזיר את המבקרים אל אמצע שנות הארבעים של המאה הקודמת וחושף את האתגרים בחיי היומיום של החלוצים הראשונים בנגב. סיור במקום כולל ביקור במוזיאון לליטוש יהלומים שפעל במקום בשנות ה-50 , היכרות עם שיטת הבנייה בבוץ “אדובה” ממנו בנויים רוב מבני המצפה, תצוגה ייחודית של קו צינור המים המערבי של מקורות שהונח בשנת 1948 וסיפורי חלוצים. המבקרים יוזמנו לבנות בבוץ, להתחפש לחלוצים, לעלות על טרקטורים עתיקים וגם להנות מהצגות של תיאטרון הקרון – קרקס קוביות ו”יואל אמר”.
קרקס קוביות – כמה קוביות לובשת נסיכה? האף של הליצן עגול או מרובע? ואיך מאלפים כלב קובייה? בקרקס הקוביות הכול יכול להיות. זוג ליצנים/רקדנים נעים ומניעים עולם של קוביות. הקוביות נפרשות, מתכווצות, מתחלקות לחיות שונות ומשונות. השחקנים לובשים קוביות ורוקדים איתן. הם מאלפים את החיות ומכשפים אותן, לעיתים נטרפים על ידיהן (אבל לא באמת), מתקוטטים, מתפייסים, מתרגשים ויוצרים עולם פלאי ושמח. מופע ללא מילים המשלב בובות, אמנות פלסטית ותיאטרון מחול בהשראת תיאטרון המחול של הבאוהאוס, “הבלט הטריאדי” של אוסקר שלמר והספר “צפוף” מאת גליה לוי גרד.
המופע יתקיים ביום ג’, בשעה 12:00.
יואל אמר – הצגה מוזיקלית בהשראת ספרו של יואל הופמן “בפברואר כדאי לקנות פילים”. זהו סיפור על חברות דמיונית, אמיתית ועל כוחם של סיפורים להציל מבדידות. רונית וסיימון שרים ומנגנים בכלי נגינה רבים: קונטרבס, חצוצרה, חליל צד, יוקלילי, מפוחית, סקסופון וקסילופון זעירים. דרך המוזיקה ומשחקי הדמיון הם חולקים רגעי פחד ואומץ, בדידות ושותפות, ריבים, פיוסים, געגועים ולבסוף שמחה גדולה בחברות.
המופע יתקיים ביום ד’, בשעה 12:00.

מקווה ישראל, חולון
בלב גוש דן שוכן מקוה ישראל- בית הספר החקלאי היהודי הראשון בארץ . בית הספר הוקם בשנת 1870 ושימש כמוסד החינוכי שבו למדו בני ישראל את עבודת האדמה וממנו יצאו להקים יישובים חקלאיים בכל רחבי הארץ. במקום מתקיימים סיורים בין נקודות עניין מרתקות כשער ירושלים ולצידו פסלם של הרצל וקיסר גרמניה וילהלם השני, שדרת הדקלים והפיקוס הבנגלי המרשים והנדיר בארץ ישראל לקראת סיור טבע בגן הבוטני, לב ליבה של “הריאה הירוקה” בגוש דן. בכל נקודה יחכה מדריך לספר את סיפורי המקום, המורים והתלמידים. במהלך הטיול כל משפחה מקבלת חוברת “מסע בעקבות מקוואים”, בעזרתה עוברים מאתר לאתר עם כתבי חידה מרתקים, ויחד איתה מכינים יצירות שונות, מוביילים, עציצים ועוד. אברום, החלוץ, ילווה את המטיילים במסעם ההיסטורי ובין המופעים במקום.
יום ג’:  11:00 – עצי הפיקוס – טריו ג’אז וקלאסי. 12:00 – אודי ואביעד – הצמד הכי מצחיק בארץ במופע בידור מוסיקלי מוטרף לכל המשפחה. במופע משלבים אודי ואביעד מערכונים מתכניות הטלוויזיה בהם כיכבו – “גור ואוח”, “בית ספר לשטויות”,”בובו וזץ” ומתכנית האירוח היומית שלהם בערוץ הילדים “סבבה בנט” וכמו כן שירים מהפסטיגלים בהם השתתפו בהצלחה רבה “תפוס ת’פסטיגל” (מקום שלישי), “קונג פו פסטיגל”, ו”ספיי פסטיגל”. מובטח מופע מצחיק במיוחד שלכל אורכו כל הקהל, ילדים והורים, מופעלים, רוקדים, צוחקים ומשתתפים באופן פעיל.
13:30- חגיגה כורדית עם אילנה אלייה – שירתה של הזמרת-יוצרת אילנה אליה ממזגת מסורת מקומית, ישראלית ומודרנית, המושפעת מהלשון השירה העברית החדשה והמתחדשת, עם מסורת עתיקה שמקורה בהרי כורדיסטן. מסורת זו הגיעה לידיה של אליה מאת אביה החזן, יליד כורדיסטן. היבטים שונים בזהותה רבת הפנים של אליה מהדהדים בקולה הצלול והנוקב. היא מבצעת שירים בכורדית, ערבית ועברית.
יום ד’ :10:30-13:30 – קריוקי ומסיבת ריקודים לילדים
14:00 – יובל דיין בהופעה
14:20 – דברי שרת התרבות, הגב’ מירי רגב
14:30 – מחסן השטוזים של דתיה בן דור – השליח שהגיע רק כדי למסור פיצה לגברת בן דור, פוגש את סבתא מינה מבנימינה, את הילדה עם המטריה, את הצבעים שהתבלבלו, את השובבים שבמיטה ועוד שירים, מנגינות וסיפורים של דתיה המסתתרים בתוך ארגזי המחסן הקסום ומלא ההפתעות.אך מה קורה כאשר שליח הפיצה מגלה שהוא חייב לחזור מייד ומהר לחנות שלו? האם השטוזונים יאפשרו לו לעזוב את המחסן שלהם? ומה עוד יגלה על עצמו? ומה הוא הכי רוצה להיות?. ההצגה לגילאי 6-3.

מתוך מחסן השטוזים של דתיה. תאטרון אורנה פורת
מתוך מחסן השטוזים של דתיה. תאטרון אורנה פורת

פרדס מינקוב, רחובות
אתר הפרדסנות ע”ש מינקוב הוא הפרדס הראשון ברחובות, שניטע על ידי זלמן מינקוב בשנת 1904. בפרדס עבדו אנשי העלייה השנייה אשר החיו את העבודה והשפה העברית. כאן, בינות עצי ההדר הריחניים, אפשר להריח ולשמוע את סיפורם של הפרדסים הראשונים בארץ ישראל. במקום מתקיימים סיורים מודרכים בפרדס להכרת זני ההדר השונים, ביקור בבית האריזה המשוחזר, בבאר המים העמוקה המחופה רצפת זכוכית ולה מנוע משנת 1920, בבריכת אגירה עליה כתב ס. יזהר את סיפורו “רחצה בבריכה”, וכן צפייה בחיזיון אור-קולי המספר באורווה המשופצת. לא לפספס את הנסיעה ב”טרזינה” (קרונית להובלת פרי) – רכבת על מסילה החוצה את הפרדס מקצה אל קצה! את הביקור במקום תלווה להקת מתופפים שיעבירו סדנאות תיפוף והצגות ילדים של תיאטרון חנוך רעים, והמדיטק שיציגו בשני ימי הפעילות, בשלישי ורביעי.
11:00 – לא סתם סיפור – תיאטרון מדיטק חולון – הספר “הסיפור שאינו נגמר” נותר פתוח, ה”כלום” האיום נזל החוצה מהספר אל המציאות – ספרים בכל העולם נמחקים לעד. ספרנית אמיצה אחת יוצאת להציל את הספרים המחוקים, שוטר שמזדמן למקום מבקש ממנה להציג לו רישיונות, במקום להציג רישיונות היא מבקשת ממנו לפתוח ספר. השוטר פותח ספר ומכאן מתגלגלות העלילות בזו אחר זו – הוא רוקד עם סינדרלה, נלחם בקפטן הוק ובסופו של דבר מצטרף אל הספרנית ויחד עם הילדים שבקהל הם מצליחים להחזיר את כל הסיפורים האבודים.
13:00 – סיפורים מתוך השקט – מספרת סיפורים חובבת חרוזים ופנטומימאי חובב שתיקות מגלים לילדים את כל הסודות שמאחורי הפנטומימה. איך מכלום נהיה הכל. עם הילדים הם בונים תפאורה, תופרים תלבושות ואז מספרים סיפור שהילדים לוקחים בו חלק פעיל. בדרך הם מגלים כמה הרפתקאות מסתתרות בתוך השקט הזה וביחד הם מספרים את הסיפור “אהרון והעיפרון הסגול”. ההצגות מתאימות לגילאי 7-3.

צריף בן גוריון – שדה בוקר
צריף בן-גוריון הוא ביתו המקורי של ראש הממשלה הראשון של ישראל, אשר האמין כי יש להפריח ולאכלס את הנגב והאמין לא פחות במתן דוגמא אישית. בצוואתו ביקש להשאיר את ביתו כפי שהיה, ועד היום ניתן לראות את הצניעות הרבה בה הוא חי, ואף אירח אישים וראשי מדינות במשך 20 השנים בהם חי במקום, עד למותו ב-1973. כיום משמש הצריף כאתר מורשת מודרני ברמה בינלאומית, שבו מוזמנים המבקרים להציץ אל חייו הפרטיים של דוד בן-גוריון. אל הצריף המקורי הצטרפו 3 מבתי השכונה ובהם הקימו חדרי תצוגה חדישים לתערוכות והפתעות. באחד החדרים החדשים המבקרים יוכלו לשחק בשולחנות פעילות ממוחשבים ע בנושאים שהיו קרובים וחשובים לבן-גוריון -הנגב, צה”ל ותפקידו של הנוער בישראל, ובחדר זה מוצגות גם קריקטורות של בן-גוריון, ואסופת מכתבים מרתקת בינו לבין בני נוער. את אירועי ‘מפה ומצה’ תלווה דמותו החיה של בן גוריון, בזמן שהמבקרים בונים בבוץ הנגב, להגשמת חזונו של בן גוריון. אל המקום יגיע גם סבא טוביה למופע לילדים.
סבא טוביה מגיע לבקר את נכדתו גילי, ומפתיע אותה בחגיגת שירים, ספורים וריקודים לכבוד יום הולדתה. בהצגה צבעונית, מוסיקלית ומצחיקה משולבים קטעים נבחרים מתוך הקלטות האיכותיות, וההצגות של סבא טוביה: מסיבה ביער עם סבא טוביה, ספורים כיד המלך, סיפורי התנ”ך ואפילו טובי דובי והמלך טוביהו באים לבקר.
המופע יתקיים ביום ג’ בשעה 15:00.

רכבת העמק, כפר יהושע
סמוך לכניסה למושב כפר יהושע, קיימים שורת בתי אבן עתיקים השוכנים בלב חורשת אקליפטוסים גבוהי צמרת. כאן פעלה קרוב ל-50 שנה תחנת ‘תל אל-שמאם’ – אחת התחנות הראשיות והמרשימות לאורך תוואי רכבת העמק המיתולוגית. באתר שבעה מבני אבן בסגנון טמפלרי, קרונות מהתקופה הטורקית והבריטית. בטרמינל הישן מחכה למבקרים תצוגה מרהיבה המשחזרת את סיפורה של רכבת העמק באמצעות רכבת מיניאטורית נוסעת. זאטוטים יוכלו להנות מסרטון מונפש בתוך קרון הרכבת, ובמגדל המים, המקום החשוב בתחנה, קיים מנוע קיטור משוחזר שעדיין פועל ומשחזר את פעולת שאיבת המים מהבאר והעברתו לקטר קיטור. בימי ‘מפה ומצה’ תגיע אל המקום עלמה זוהר להופעה מיוחדת, ולמחרת תתקיים ההצגה ‘ילד פלא’ עם יעל ועמרי מ’מותק של פסטיבל’ כשהם מציגים ושרים את שירי הילדים הקלאסיים של קובי אשרת.
ההופעה של עלמה זוהר תתקיים ביום ג’ בשעה 13:00. ההצגה ילד פלא תתקיים ביום ד’ בשעה 12:00.

רכבת העמק בכפר יהושע
רכבת העמק בכפר יהושע

המגדל הלבן, רמלה
המגדל הלבן מתנשא לגובה 30 מ’, ועולים אליו ב-111 מדרגות. הוא החל להיבנות בהוראת הסולטאן הממלוכי אל-מלכ אל-כאמל נאצר א-דין מֻחמד, והקמתו הושלמה בשנת 1318. מראש המגדל ניתן להשקיף על נוף מרהיב, מחוף הים במערב ועד למרגלות הרי יהודה ושומרון ממזרח. המגדל יארח את גוסטבו הקוסם, ומשחק ‘חפש את המטמון’ בכל אתרי התיירות ברמלה. הילדים יוכלו להנות מסדנאות יצירה בתשלום סמלי (2 ₪ בלבד) ומההצגות ‘ספר הג’ונגל’ ו’בת הים הקטנה’.
גוסטבו הקוסם ידהים אתכם ואת האורחים במופע קסמים מרהיב ומלהיב, ריחוף, כיפוף כפיות, קסמים עם קלפים, כדורים, יונים, בלונים ועוד המון קסמים מדהימים כמו אילוזיות, טלפתיה וקריאת מחשבות שישאירו אתכם המומים ומתפלאים.
גוסטבו יופיע במקום בשני מופעים כל יום, בשעה 12:00 ובשעה 14:00. ספר הג’ונגל יופיע ביום ג’, בשעה 11:00 ובשעה 13:00.
בת הים הקטנה תופיע ביום ד’, בשעה 11:00 ובשעה 13:00.

פרטים מלאים על הפעילויות באתרים ניתן למצוא באתר המועצה לשימור אתרים – לחצו כאן, ובפייסבוק ‘המועצה לשימור אתרים’

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה חינם

מחירים

ללא תשלום

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה