מוזיאון הטבע ברמת אביב ע”ש שטיינהרדט

מוזיאון הטבע ברמת אביב, מוזיאום הטבע באוניברסיטה, מוזיאון הטבע תל אביב, אטרקציות לילדים בתל אביב
מוזיאון הטבע ברמת אביב או בשמו הרשמי: מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב

מוזיאון הטבע ברמת אביב ע”ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, ממוקם במבנה מיוחד דמוי תיבת אוצרות או תיבת נח בו מסתתרים אוצרות הטבע הלאומיים של ישראל, למעלה מחמישה וחצי מיליון פריטים של בעלי חיים וצמחים, המספרים את סיפורו של המגוון הביולוגי בישראל ובמזרח התיכון במאות השנים האחרונות.

במוזיאון הטבע תוכלו לראות עם הילדים בעלי חיים שחיו פעם באזורנו כמו הדב האחרון שניצוד בחרמון ב-1916, ברדלס אסיאתי מ-1911, האלבטרוס היחיד שנצפה בשמי ישראל, התנין האחרון שנתפס בנחל תנינים ועוד השייכים לאוסף האב שמיץ שכולל עשרות חיות טרף ובעלי כנף נדירים שנכחדו מהנוף הישראלי.

 

תערוכה לילדים
תערוכת שלפו-חיות, תערוכה חדשה במוזיאון הטבע | צילום: עמוס אלנבוגן וניר מולד

 

המוזיאון התחדש בתערוכת חוצות ייחודית בשם: שַׁלְפּוּ-חַיוֹת.

בתערוכה החדשה מוצגות 40 קריקטורות של בעלי חיים ובהן מבט מושחז ושנון של היוצרים על קלישאות ומצבים מחיי היום יום, שמתקשרים לעולם הטבע ובעלי החיים. התערוכה מוצגת ברחבת גליל בכניסה למוזיאון, הגישה אליה חופשית וללא צורך בכרטיסים.

 

חרקים במוזיאון הטבע
תערוכת צילומים חדשה במוזיאון הטבע | צילום: לבון ביס

 

בנוסף, ממשיך המוזיאון להציג את תערוכת הצילומים חרקים ובגדול, ובה תמונות ענק של פרוקי רגליים בקומת הגלריה, והיא תוצג לפחות עד פברואר 2021. זו הזדמנות אחרונה לצפות בתקריבים המרהיבים של היצורים הקטנטנים…

מוזיאון הטבע: מה רואים במוזיאון?

המוזיאון מציע למבקרים חוויה לכל המשפחה, באמצעות אמצעי מולטימדיה מתקדמים, שולחן ומסכי מגע בשילוב אנימציה, מודלים הניתנים למישוש וסרטים בנושאי טבע וחייו של האדם בסביבתו.  מוזיאון הטבע החדש מציג שמונה תערוכות קבע ותערוכה מתחלפת, בהם תוכלו לראות אלפי פריטים נדירים מאוספי הטבע הלאומיים שנצברו באוניברסיטת תל אביב לאורך עשרות שנים.

טלפון: 053-9382623

המבקרים בתערוכות יוצאים למסע התקרבות אל הטבע, שבו מציעה להם כל תערוכה התבוננות וחוויה יוצאות דופן על החיים והטבע סביבנו. הבניין בן חמש הקומות, משתרע על פני 9,620 מ”ר. חללי התצוגה מתפרשים על פני כ-1,700 מ”ר, ומוצגים בהם לקהל הרחב אלפי פריטים מאוספי הטבע הלאומיים בתערוכות נושא, בתצוגות קבע ובתערוכה מתחלפת.

 

מוזיאון הטבע ברמת אביב, מוזיאון הטבע תל אביב, אטרקציות לילדים בתל אביב
מוזיאון הטבע החדש באוניברסיטת תל אביב. צילום: שי בן אפרים

 

תערוכות מוזיאון הטבע:

 

מסע בין יבשות: ישראל כמרכז נדידה ל-500 מיליון עופות

בכל שנה כ-500 מיליון עופות נודדות מעל שטחה של ישראל, הלוך ושוב, בזכות מיקומה הייחודי כגשר יבשתי בין אסיה, אירופה ואפריקה. אם תרימו את הראש תראו בכניסה למוזיאון את מיצג העופות הנודדים, המדגים את מעופן השנתי מעל שמי ישראל, מעלווית החורף, הציפור הקטנה ביותר בתצוגה, ועד לשקנאי המצוי, הציפור הגדולה ביותר בתצוגה. בתערוכה מוצגות כ-65 ציפורים, ביניהן העיט הניצי, עוף דורס בסכנת הכחדה המקנן בארץ, והעגור האפור המגיע בכל שנה לבלות את החורף באגמון החולה עם עשרות אלפי חבריו.


ארץ, חי, צומח: בתי הגידול של ישראל החל במדבר ובצפע הארץ ישראלי ועד החרמון ונברן השלג

בתערוכה שש תיבות תצוגה גדולות אשר מציגות את מגוון בתי הגידול של ישראל ואת בעלי החיים שחיים בהם, מהמדבר החולי ועד החרמון הגבוה. בין 122 המוצגים בתערוכה זו, ניתן למצוא מינים שונים של בעלי חיים הנפוצים בטבע הישראלי, חלקם נדירים, כמו גרביל חולות, נברן שלג, סנאי, קיפוד מדבר, נחש צפע, שועל צוקים, ינשוף עצים, אנפה, לוטרה וצפרדע נחלים. לצד בתי הגידול הנופיים נמצאת תצוגת הטבע העירוני בו תראו חזירי בר, צבאים ומכרסמים שחיים בעיר לצד האדם. מינים רבים של צמחים ובעלי חיים המתקיימים בעיר במגוון בתי גידול כמו גינות ופארקים, מגרשי ספורט ושטחי ציבור. ניתן לפגוש דיירי קבע מבויתים כמו כלבים וחתולים, כאלה התלויים כמעט לגמרי באדם כמו תיקנים, עכברים ומכרסמים. בתערוכה ניתן לראות על גבי מסכים את בעלי החיים אשר נצפים לעיתים תכופות בעיר.

 

חרקים וקרובים: תיקן נושף ממדגסקר, עכביש טווס אוסטרלי ופשפש טורף

עולם קטן: כאן תראו תיקן נושף ממדגסקר, מקלון אוסטרלי, פשפש טורף וחגב אמריקני ומינים נדירים של עכבישים, פרפרים ונמלים. אל תפספסו את העכביש האוסטרלי (קופצן טווסי) שהובא במיוחד מאוסטרליה, עכביש הפורש את חלקו האחורי והצבעוני במהלך החיזור בדומה לטווס, תוך כדי ריקוד נפלא אותו ניתן לראות בסרטון המוקרן במקום.  אם תסתכלו בזכוכית המגדלת שלצידו תראו שגודלו במציאות הוא רק כחצי ס”מ. החרקים שייכים למערכת פרוקי הרגליים שהיא המערכת הגדולה והמגוונת ביותר בטבע, הכוללת למעלה ממיליון מינים, שהם כ-80% מכלל היצורים החיים המוכרים למדע.

לצד החרקים נמצאת תצוגת החיים בחושך בה תפגשו עקרבישים, עטלפי פירות, צרצרי מערות ואחרים החיים בטבע במערות שכיום אפשר לפגוש אותם במרתפים, חניונים ומקלטים בהם שוררים תנאי אור ולחות הדומים למערות.


צורה, מבנה, תפקוד: בעלי החיים מותאמים לסביבת החיים שלהם

המגוון המרהיב של צורות הגוף בממלכת החי התפתח לאורך מיליוני שנים בתהליך שהוכתב על ידי התורשה והושפע במידה ניכרת גם מהתאמה לסביבת החיים ולצורכי מחיה כגון תנועה, הגנה, אכילה, חיפוש מזון ובני זוג. עטלפים, ציפורים ופרפרים לדוגמא השייכים לקבוצות שונות בטבע, פיתחו כנפיים כדי להצליח להמריא לשמים בניגוד לכוח המשיכה. פרק התנועה בתערוכה מדגים את נקודות הדמיון החזותי בין בעלי חיים שנעים באותה צורה. בתערוכה ניתן לראות שינויים ניכרים במבנה גולגולותיהם של יונקים וציפורים בהתאם לסוג המזון אותו הם אוכלים. התערוכה מציגה לילדים דרכי התבוננות בצורה החיצונית של בעל חיים כדי ללמוד על אורח חייו.


מגע יד אדם: ריצ’ארד לב הארי והאריה האחרון בישראל

היעלמות של מינים רבים והפרת האיזון הטבעי נגרמים בעיקר בגלל מעורבות הולכת וגוברת של האדם בטבע. בתי גידול נהרסים, מערכות אקולוגיות משתנות ובעילי חיים רבים נעלמים או נמצאים בסכנת הכחדה בעקבות צייד ודייג לא מפוקח, והגידול באוכלוסיית האדם הגורמת לצמצום שטחי המחיה הטבעיים, מינים פולשים, זיהום ושינויי אקלים.
הידעתם שעד ימי הצלבנים במאה ה-12 הסתובבו בארץ אריות מהחרמון, ועד מישור החוף? ציד אינטנסיבי, בעיקר על ידי צלבנים שהגיעו לארץ באותה התקופה, הביא להכחדתו של טורף-העל מנופי הארץ. בתערוכה תוכלו לראות מפה אינטראקטיבית המראה את השפעת בני האדם על הטבע והמגוון הביולוגי בישראל ולצידה מונה מיוחד המציג את כמות בני האדם הגדלה כל דקה, שטחי היערות המצמצמים וכמות המינים הנכחדים מדי שנה כמו הדב הסורי והאריות שנשארו לספר את הסיפור ונעלמו מהמפה.

 

מארג החיים: נווה המדבר מתחת לעץ השיטה שבצילו נפגשים הזאב האפור, הקרקל וחרדון הצב

החיים בעולמנו מבוססים על רשת מסועפת של קשרים והשפעות בין יצורים שונים. צרכים בסיסיים כגון מזון, רבייה, הגנה והפצה חיוניים לקיום החיים. לעתים אלו יחסי טורף-נטרף, לעתים יחסי ניצול או טפילות ולעתים יחסי הדדיות, שבהם שני הצדדים יוצאים נשכרים. בתערוכה זו מוצג עץ שיטה אמיתי שעבר תהליך שימור, עליו ובסביבתו מוצגים כל בעלי החיים המקיימים בעזרתו מערך חיים, תוך ניצול של המשאבים שיש לעץ השיטה להציע להם.

קרקל ופרנקולין במוזיאון הטבע. צילום: איתי בנית
קרקל ופרנקולין במוזיאון הטבע. צילום: איתי בנית

  

אוצר האוספים: תיעוד נדיר של בעלי חיים שנכחדו

אוספי הטבע של המוזיאון כוללים יותר מחמישה וחצי מיליון פריטים שנאספו באזורנו במאה השנים האחרונות, המתעדים את עולם החי והצומח ואת התפתחות המין האנושי לאורך אלפי שנים. אוספים אלו, המוכרים כאוספים לאומיים, גדלים ומתחדשים כל הזמן ומהווים תשתית מחקר עבור מדענים מישראל ומרחבי העולם.

בתערוכה יוצגו למעלה מ-1,000 פריטים, חלקם נדירים כמו הברדלס שמהרי ירושלים והתנין האחרון שנראה בארצנו בנחל התנינים. פריטים המתעדים את בעלי החיים שנכחדו מאזורנו, השייכים לאוסף היסטורי של האב שמיץ. שמיץ, איש דת וזואולוג, חקר את בעלי החיים בארץ ישראל וסביבתה והשאיר אחריו אוסף המספק תיעוד נדיר של המגוון הביולוגי שהתקיים כאן לפני כמאה שנה. במסגרת התערוכה יוצגו לקהל 9 אוספים נבחרים מתוך 24 אוספי המוזיאון, המאפשרים מפגש קרוב עם עשרות יונקים, עופות ודגים ועם מאות חרקים, אלמוגים, סרטנים, ורכיכות. הפריטים המרשימים ויוצאי הדופן מספרים את סיפורם של מחקרים ותגליות של מדענים ישראלים המתאפשרים הודות לקיומו של אוצר לאומי זה.

אוסף שמיץ במוזיאון הטבע. צילום: שי בן אפרים
אוסף שמיץ במוזיאון הטבע. צילום: שי בן אפרים


מהו אדם? איך הפך האדם למין השליט בטבע?

חוקרים ומדענים המנסים להתחקות אחרי התפתחות האדם, מתבססים על ממצאים כמו מאובנים וכלי אבן. בתערוכה מתוארות אבני הדרך העיקריות בהתפתחות האדם (כלים, שפה, אש, ביות וכד’) ומוצגות קבוצות ההומינינים (מיני אדם) העיקריות שחיו בשבעה מיליון השנים האחרונות, כמו ההומו האביליס (Homo habilis) – האדם המיומן – אשר חי לפני כ-2.5-1.5 מיליון שנים במזרח אפריקה והיה בין הראשונים להכין כלי אבן, וההומו ארקטוס (Homo erectus) – האדם הזקוף – אשר חי לפני כ-0.3–1.9 מיליון שנים, והיה למין הראשון שיצא מאפריקה והסתגל לתנאי סביבה חדשים. הגלריה היא חלק ממרכז דן דוד לחקר תולדות האדם במוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט.

 

Life Object – תערוכה מתחלפת

הגלריה הרב תכליתית במוזיאון תארח בעת הפתיחה את התערוכה Life Object, מתוך התערוכה שייצגה את ישראל בשנת 2016 בביאנלה לאדריכלות בוונציה. התערוכה מייצרת מרחב נושם המושפע מנוכחות המבקרים בו, ומיישמת במיצג גדול במרכז החלל חשיבה על אדריכלות דרך המטאפורה הביולוגית של מושג החיים, תוך טשטוש הגבולות בין הטבעי למלאכותי. התערוכה מתבססת על פיתוחים של יישומים בתחום האדריכלות, המושתתים על זיקה הדוקה בין המבנה לבין סביבתו.

 

 

מוזיאון הטבע ברמת אביב

טלפון מוזיאון הטבע: 053-9382623

שעות פתיחה:

ימים שני ורביעי בין השעות: 16:00-10:00
בימים שלישי, חמישי ושבת בשעות: 18:00-10:00
ימים ראשון ושישי – סגור.

מחיר כרטיס: 50 ₪ . ילדים עד גיל 5 ללא תשלום. למשפחה מ-4 נפשות ומעלה (הורים וילדים) יתאפשר לקנות כרטיס משפחתי בהנחה.

כתובת המוזיאון: רחוב קלאוזנר 12, רמת אביב, תל אביב

לרכישת כרטיסים באתר המוזיאון לחצו כאן…

פרטי המקום
נשמח לדעת!



073-3802000 כל המשפחה ימים שני ורביעי בין השעות: 16:00-10:00 | בימים שלישי, חמישי ושבת בשעות: 18:00-10:00 | ימים ראשון ושישי – סגור. בתשלום

מחירים

50 ש"ח מעל גיל 5 50 ש"ח הנחות ברכישת כרטיס משפחתי, לתושבי תל אביב ואזרחים ותיקים

איך מגיעים?

תל אביב וגוש דן, רחוב קלאוזנר 12, רמת אביב, תל אביב כל השנה

אירועים ופעילויות

תאריך שעה שם הפעילות

מה באזור?

עוד בקטגוריה