מוזיאון המיניאטורות ביקנעם: עולם קטן גדול

מוזיאון המיניאטורות ביקנעם, מוזיאון המיניאטורות ביוקנעם
הצצה אל מוזיאון המיניאטורות ביקנעם

מוזיאון המיניאטורות ביקנעם מציע ביקור בעולם שלם ויצירתי בין מאות מודלים מיניאטוריים, דגמי בתים ומבנים נוסטלגיים מכל העולם ואפילו אטרקציות כמו גן חיות, קרקס ולונה פארק שכולם עשויים מחומרים ממוחזרים שנאספו לאורך השנים.

אם אתם מחפשים אטרקציה בדרך לצפון שווה לכם להכיר את המוזיאון המיוחד הזה אותו הקים האמן משה זמטר ביחד עם שלושת ילדיו בפארק ההייטק של יקנעם, שיצר את כל הדגמים מדמיונו הפורה גם בגיל המופלג לאחר שעבר את גיל 90.

 

מוזיאון המיניאטורות – הכל התחיל מוילון

כשמשה זמטר יצא לגמלאות אחרי קריירה ארוכה כמנהל כספים, התחיל ליצור בגיל 62 מיניאטורות ממש במקרה, בוקר אחד כשווילון הנצרים הישן בביתו התקלקל ובמקום לזרוק אותו כמו שרובנו היינו עושים, הוא יצר ממנו כיסא מיניאטורי שממנו הכל התחיל.

משה שהיה יצירתי במיוחד, הקפיד להשתמש רק בחומרים ממוחזרים מהטבע או ממציאות שהוא אסף – צדפים מחוף הים, חלוקי נחל, אבנים, פקקים, כפתורים, פיסטוקים ואפילו גרעינים של חוביזה, שימשו אותו כחומרי גלם לדמויות ולדגמים שיצר.

כל הדגמים נבנו בדיוק רב, כמו שרק הייקים יודעים לעשות, עם תשומת לב לכל הפרטים הקטנים ובסבלנות בלי סוף. כדי ליצור את הדגמים שמחולקים לפני נושאים כמו: בתים שונים, חנויות, דתות, מוזיקה, אמנות ועוד, הוא שאב השראה ממקומות בהם היה בעבר, מתמונות ומדמיונו הפורה.

אחד ממקורות ההשראה שלו היתה הנוסטלגיה וזכרונות הילדות שלו מגרמניה בה נולד, שממנה הביא בדיוק רב את דגם מטבחה של סבתו ואת בית המרקחת השכונתי, הכל עשוי בקנה מידה מיניאטורי מחומרים מתכלים ואלטע זאכן שהוא מצא.

בכל שנה הוא יצר בין 6 ל-8 דגמים, מה שאומר שעל כל דגם שאנחנו רואים במוזיאון הוא עבד במשך כחודשיים, לצד חלק מהדגמים משה גם הכין הסבר מעניין על תהליך היצירה והחומרים בהם עשה שימוש.

מוזיאון המיניאטורות – עולם קטן גדול, שפתחו זמטר ושלושת ילדיו, אורי זמיר, עדנה יהב, וענת אורלנד, ממוקם בפארק ההייטק ביקנעם עלית ומוצגים בו כ-140 דגמים מיניאטוריים בארונות תצוגה ומחולקים לפי נושאים ומשתרע על פני שטח של כ-150 מ”ר,

לאחד הדגמים שמוצגים במוזיאון הלונה פארק, הוא אף יצר חיים. הדגם שמבוסס על פטיפון ישן, וחלקי משחק ילדים ממתכת שנקרא מכאנו, שהביא מגרמניה, (הלגו של היום), הוא ממונע, ומבקרי המוזיאון מוזמנים ללחוץ על הדוושה ולצפות בלונה פארק ססגוני ופעיל.

מוזיאון המיניאטורות ביקנעם עלית
מוזיאון המיניאטורות ביקנעם צילום: ארתור דריגנט

משה זמטר זכרונו לברכה שהלך לעולמו בגיל 97, לא לפני שהגשים את חלומו להציג את יצירותיו המיניאטוריות במוזיאון, הקפיד להגיע עד יומו האחרון למוזיאון, והיה שותף פעיל בו. שלושת ילדיו ממשיכים לשמר את זכרו במקום מרגש ונוסטלגי, שמספר את סיפורו של אמן שמלמד אותנו שאין גבול ליצירתיות ושאפשר ליצור עולמות שלמים מחומרים שאפשר למצוא בכל מקום, אם רק מסתכלים מסביב ומפעילים את הדימיון.

 

סיור מודרך במוזיאון 

מבקרי המוזיאון משתתפים בסיור מודרך בין המודלים ומקבלים מילדיו של משה הסבר מפורט תוך שימת דגש על הפרטים הקטנים בדגמים וצופים בסרט קצר על תולדותיו ועבודתו של זמטר. ניתן גם לתאם מראש השתתפות בסדנת יצירה לילדים, לקבוצות ומשפחות בהשראת המיניאטורות.

במוזיאון יש גם פינת מכירה מיוחדת של דגמים שמשה התיר למכור, תצוגת כלי עבודה שנהג להשתמש בהם ביצירתו, מכונות הכריכה הישנות ששימשו אותו בעבודתו השנייה ככורך ספרים.

סדנת מיניאטורות לילדים
סדנת מיניאטורות לילדים. צילום: עדנה יהב

סדנאות מיניאטורות לילדים במוזיאון

במוזיאון מתקיימות גם סדנאות לילדים, למבוגרים ולקבוצות, בהשראת המודלים במוזיאון (בתיאום מראש) שבסיומה המשתתפים לוקחים את היצירה אותה יצרו למזכרת הביתה. בחופשות ובחגים מתקיימות סדנאות מיוחדות בהתאם לחג ולעונות השנה.

הסדנא כוללת את הסיור במוזיאון, ויצירה בעזרת חומרים שהילדים מוצאים בעגלה מלאה בחומרי גלם ממוחזרים ששימשו את זמטר, שהיא כמו חנות ממתקים לילדים, ולמבוגרים יצריתיים. – לא תאמינו כמה דברים  אפשר להכין ומשתי קליפות של פיסטוק. 

 

מוזיאון המיניאטורות: עולם קטן גדול

להצטרפות לסדנאות והזמנת סיורים במוזיאון: 053-2486988

למידע נוסף הכנסו לאתר המוזיאון: www.great-mini-world.com

פרטי המקום
נשמח לדעת!



053-2486988 כל המשפחה שני, שלישי וחמישי: 11:00-14:00 | שבת: 10:30-13:30, כל שבת אחרונה בחודש מתקיימת סדנא (בהרשמה מראש בלבד) בתשלום ובתיאום מראש בלבד

מחירים

30 ש"ח (מגיל 4 ומעלה) 30 ש"ח

איך מגיעים?

צפון, רח' הצמיחה 1, פארק ההייטק, יקנעם עלית פארק ההייטק, יקנעם עלית כל השנה

מה באזור?

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה