פארק החושים בתל אביב

פארק החושים בתל אביב
פארק החושים בתל אביב | צילום: כפיר סיוון, עיריית תל אביב

פארק החושים ופארק החוויות, הם שני פארקים חדשים שהושקו השבוע בתל אביב, בתוך פארק גני יהושע (פארק הירקון) מתחמי משחק ופנאי מונגשים ומותאמים במיוחד גם לאנשים ולילדים עם מוגבלויות.

עיריית תל אביב חנכה שני מתחמים חדשים בפארק גני יהושע: פארק חמשת החושים ופארק החוויות, שתוכננו והונגשו ברמה הגבוהה ביותר ולפי תפיסת העיצוב המכלילה את כולם וברוח השוויון.

פארק החושים והחוויות

הפארק שואב את השראתו מחמשת החושים האנושיים ומאפשר גם לאנשים עם לקות באחד מהם, לחוות באופן מותאם את חוויות השימוש בחוש החסר.

אטרקציות בגן החושים החדש:

  • מתקנים מוזיקליים, כולל אלמנטים אינטראקטיביים
  • גן מוזיקלי עם קסילופון
  • סדרת תופים להפקת צלילים באופן עצמאי
  • קיר מישוש הכולל חומרים בעלי מרקמים שונים למגע
  • מתקנים שעובדים על חוש הריח, למשל : ערוגת ריח מותאמת לנכים
  • מתחם משחקים ענק עם מגלשות, נדנדות ועוד.

לצד המתחם ישנם שבילי הליכה מונגשים ופינות ישיבה.

מסלולי אופניים בפארק החושים

במתחם פארק החושים בתל אביב הוקמו גם שני מסלולי רכיבה על אופניים:

מסלול החושים:

מסלול רכיבה על אופניים הכולל תחנות עם מתקנים לגירוי כל חמשת החושים. חוש השמיעה, ראיה, מגע, ריח וחוש הטעם.

המסלול האתגרי:

מסלול רכיבה אתגרי לאופניים לרוכבים ורוכבות בעלי ניסיון, הכולל וריאציות אתגריות כגון: סיבובים, גשרים וקפיצות.

גודל פארק החושים: 15 דונם
איך מגיעים?  פארק החושים החדש ממוקם במרכז גני יהושע, סמוך למשרדי הפארק ופארק החבלים

פארק החוויות בגני יהושע

בנוסף לפארק החושים, הוקם בגני יהושע גם פארק חוויות מונגש. הפארק מותאם למגוון אנשים וילדים בעלי מוגבלויות ומתאים למשחק עבור ילדים ובוגרים. פארק החוויות כולל מתקני שעשועים ברמת ההנגשה הגבוהה ביותר אלמנטים של משחק מוסיקלי, רחבת ישיבה מוצלת ומבוך דשא נגיש. בקרבתו ממוקמים אפילו שירותים ומקלחות נגישים עבור המשתמשים.

אטרקציות בפארק החוויות:

מתחם אוויר

אומגה נגישה, נדנדות נגישות ונדנדה עם כסא גלגלים. קונכיות ישיבה לאזורי שקט, וויסות חושי, מתקן מרכזי גדול שבו כסאות גלגלים יכולים להגיע עד לקומות העליונות, כולל לגלוש מהן. כל המתקן מלווה בפסי מישוש שנועדו להבחין בין המסלולים השונים בתוך המתקן. בתוך המתקן יש גם פעילויות ואזורי משחק ייעודיים.

מתחם אדמה

גלריה סנסורית לאנשים עם מוגבלות קוגנטיבית. בתוך מתחם האדמה יש מתחם צלילים ייחודי ומבוך צמחיה, מלווה בחוויה חושית של ריח ומישוש.

מתחם אטרקציות מים

מתקני מים נגישים המתאימים לכולם

בנוסף, בפארק החוויות יש אזור שירות, הכולל מבנה שירותים נגיש, מקלחון ומקלחת עם מנוף, חניה לכסאות גלגלים, אזורי שהייה להורים ומלווים, שילוט ייחודי וייעודי עם מסבירן קולי ומפות מישוש. קיימת כניסה נגישה מאזור החניון הגדול עד למתחם.

גודל הפארק: 5 דונם
מיקום: במרכז גני יהושע, סמוך לפארק החבלים

עוד אטרקציות בגני יהושע

הפארקים המיוחדים מצטרפים אל שאר האטרקציות הקיימות בפארק גני יהושע: פארק החבלים והאקסטרים סקייטאון, הכדור הפורח, טריפי – השכרת רכבי הגולף ומשחק הבריחה, אגם השייט והברווזים, הפארק הטרופי וגן הסלעים, פארק הצפרות בראש ציפור ומסלולי ההליכה והספורט לאורך הירקון מרמת גן ועד הים.

פארק החושים גני יהושע
פארק החושים גני יהושע | צילום: כפיר סיוון, עיריית תל אביב

פעילויות מונגשות לילדים בפארק החושים

מדי פעם מתקיימות בפארק החושים פעילות חוויתיות המותאמת לילדים עם מוגבלויות תושבי תל אביב כדוגמת מעבדה חושית בה הילדים הופכים למדענים ומדעניות עם חלוק, משקפי מגן ותג שם, בפעילות מיוחדת של מסע בין החושים ובמרחב הפתוח, הכנת בובת חיבוק מחממת העונה לשם חושחושי ופעילויות נוספות.

סוג הנגישות בפעילות: הנגשה פיזית, שימוש בשפה פשוטה וקלה להבנה, התאמה לרגישות יתר לרעש ותאורה.

הפעילויות לחברי דיגיתל נגיש של תל אביב (בתשלום סמלי).  פעילות לילדים בגילאי 5 ומעלה. הפעילות הקרובה ב-16 בינואר 2024

הרעיון להקמת פארק החושים

הפארקים, אותם הקימה עיריית תל אביב באמצעות החברה העירונית גני יהושע בהשקעה של מליוני שקלים, עוצבו כדי לתת מענה עבור אנשים וילדים עם מוגבלות ולאפשר להם השתתפות שוויונית במרחב הציבורי. נושא המוגבלות וההנגשה הוא נושא שמקודם באופן שיטתי ונמצא גם במטרות האסטרטגיות והארגוניות של העירייה.

הרעיון להקמת שני הפארקים הגיע בעקבות פניה של תושבת העיר, אם לנער אוטיסט שביקשה להסב גינות קיימות או לפעול עם מרכזים קהילתיים במתן פתרון עבור אנשים עם מוגבלויות שמעוניינים להשתמש במתקני פעילות שונים לצורך משחק והנאה, אולם אינם מוגדרים עוד כפעוטות וכילדים.

בעירייה החליטו להרים את הכפפה ולאחר מחקר ובדיקה בהקצאה של 25 מיליון ש”ח הקימו את הפארקים הייעודיים שמאפשרים שוויון הזדמנויות בפנאי ובשעשועים לאנשים ולילדים עם מוגבלות במרחב הציבורי.

הפארק תוכנן ע”י אדריכל הנוף צביקה קנוניץ, שתחום מומחיותו הוא תכנון אדריכלי לאוכלוסיות עם מוגבלויות בהיבטים הנפשיים והפיזיים / שימושיים. הרעיון שעומד בתכנון הפארק הוא תפיסת הטבע כמשקם וראיית הטבע כמרחב מבריא.

הכניסה לשני הפארקים חופשית. (חניה בתשלום)

למידע נוסף: www.park.co.il
טלפון גני יהושע: 03-6273927 | 03-6422828

פרטי המקום
נשמח לדעת!



03-6422828 כל המשפחה פתוח 24/7 חינם

מחירים

חינם חינם

איך מגיעים?

תל אביב וגוש דן, גני יהושע אביב, בקיץ, חורף, כל השנה, סתיו, קיץ

מה באזור?

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה