גן לאומי סוסיתא: תצפית בין שרידי עיר מפוארת מול הכנרת

גן לאומי סוסיתא, שנפתח מחדש מימים אלה, מזמן את אחת התצפיות היפות אל הכנרת והצצה אל החיים של אנשי הגולן שחיו בעיר מפוארת וקדומה שנעלמה ביום אחד אחרי רעידת אדמה שפקדה את הארץ לפני יותר מאלף שנה.

מחפשים רעיון לטיול קצר עם הילדים ליד הכנרת או בדרום רמת הגולן? תכירו את סוסיתא הקדומה, גן לאומי חדש שפתוח בנתים ללא תשלום ויש בו מסלול הליכה קליל ולא ארוך מדי, טיול בין שרידים של עיר מסתורית ותצפיות נוף יפיפיות אל מרחבי הכנרת.

גן לאומי סוסיתא: נוף ושרידים של עבר מפואר

סוסיתא, היא עיר קדומה היושבת על גבעה במורדות הגולן מול הכנרת, שהוקמה בימי היוונים לפני יותר מאלפיים שנה שרדה את תהפוכות הזמן במשך מאות שנים בתור בירת הגולן, עד שנחרבה ברעידת אדמה ולא יושבה מאז.

סוסיתא רכב אספנות בגן הלאומי סוסיתא

אחרי שבעשרים השנה האחרונות נערכות באתר חפירות ועבודות שימור ופיתוח על ידי משלחת של אוניברסיטת חיפה ורשות הטבע והגנים, האתר נפתח השבוע למבקרים.

קשה לדמיין היום איך העיר נראתה, אבל חיו בסוסיתא עשרות אלפי תושבים, כנסיות ומקדשים, חומות ושערים (כולל שער בגובה של שישה מטרים!), בית מרחק ענק ותיאטרון רומי.

הביקור בסוסיתא כולל עליה קצרה מהחניה במדרגות אל שיא הגובה של ההר וטיול בדרך הראשית של העיר הרומית, צפייה בשרידים משני צידי השביל המרוצף עד התצפית המערבית לכנרת.

עתיקות סוסיתא
שדירות של עמודים בעתיקות סוסיתא

לאורך הדרך תוכלו לראות כמה דברים מעניינים:

בצמוד לדרך הגישה לאתר מימין תראו אבני בזלת מרובעות שבמרכזם יש מעין צינור – וזה אכן היה צינור, שהוביל מים אל העיר העתיקה מהמפל השחור בנחל אל-על בתקופה הרומית לאורך 24 ק”מ ובזכותו יכלו להתגורר בעיר בשיא תפארתה כעשרים אלף איש.

אחרי טיפוס קצר לאורך השביל נעבור ליד שרידי שער הבזלת הרומי ונגיע אל הרחוב המרכזי של העיר העתיקה. שימו לב שאבני הריצוף מסודרות באלכסון ולא לאורך או רוחב השביל.

משמאל נראה עץ בודד ששווה לטפס עד אליו ולראות את הנוף לדרום הכנרת. נמשיך עם השביל ונראה מימין את מרכז המבקרים שייפתח בהמשך עם מיצג וסרט שיספר את סיפורה של סוסיתא הקדומה.

סוסיתא טלפון, סוסיתא בית רפה
סוסיתא תצפית לכנרת מהמבנה המרכזי וחנות המטיילים

משמאל נראה מבנה בן שתי קומות – כאן תפתח החנות המטיילים של הגן הלאומי ובית קפה קטן – אל תפספסו את המרפסת המערבית שם תוכלו לשבת מול הנוף ולראות מתחתיכם את שורות העמודים העצומים שנפלו כמו דומינו ברעידת האדמה שהתרחשה כאן בשנת 749.
מצידי העמודים תוכלו לראות רצפות פסיפס מיוחדות וצבעוניות עם אבנים גדולות במיוחד. תשימו לב שרוב האבנים במקום הם אבני בזלת שחורות, למעט חלק מהעמודים שנחצבו מאבני גרניט והובאו עד לכאן ממצרים הרחוקה.

סוסיתא איך מגיעים
סוסיתא איך מגיעים? צולם מכביש הגישה החדש ליד עין גב

נמשיך במורד השביל מימין ומשמאל מבנים נוספים, שרידי עמודים מפוארים, חדרים תת קרקעיים שעדיין לא שוחזרו ולא ניתן להכנס אליהם עדיין ובורות מים גדולים שבהם נאגרו מי הגשמים בחורף. בקצה השביל נראה ממול תיאטרון רומי קטן ותצפית מרשימה אל הכנרת, קרן עין גב, טבריה והגליל.

בהמשך צפוי להיפתח בסוסיתא מרכז מבקרים עם סרט שיספר את סיפורה של העיר וחנות מטיילים של רשות הטבע והגנים עם שתיה וקפה מול הנוף בבנין ששימש את הצבא הסורי וחיילי צה”ל שהשיגו את השליטה על סוסיתא, אחת הנקודות האסטרטגיות המשקיפה על עין גב וטבריה, לאחר מלחמת השחרור.

סוסיתא הרשמה
סוסיתא – בנתיים לתוחצ בחינם ולללא צורך בתשלום או בהרשמה מראש

10 עובדות שלא ידענו על סוסיתא:

  1. סוסיתא שוכנת באזור שנקרא בימי המקרא ארץ טוב אליו ברח גלעד בנו של יפתח
  2. העיר הוקמה בתקופה היוונית, בשנת 300 לפני הספירה ונקראה אנטיוכיה של היפוס (סוס ביוונית)
  3. למה סוסיתא? מילה מארמית שמשמעותה סוסה – יש שתי גרסאות למקור השם: המקצוע של מייסדיה שהיו פרשים בצבא אנטיוכוס או בזכות צורת הגבעה עליה היא שוכנת שמזכירה עם קצת דימיון ראש של סוס.
  4. אלסנדר ינאי המלך החשמונאי כבש אותה וגייר את תושביה והמלך הורדוס קיבל אותה במתנה מהרומאים
  5. בתקופת הרומאים והביזנטים הנוצרים, העיר הגיעה לשיא תפארתה והם הורשו לשמר את דתם ומנהגיהם
    גם לאחר הכיבוש המוסלמי.
  6. לסוסיתא היה נמל שנבנה במרחק של 3 ק”מ מהעיר ליד חוף עין גב
  7. בסוסיתא חיו גם מעט יהודים בחלק מהתקופות עד המרד הגדול ברומאים
  8. סוסיתא נחרבה וננטשה בשנת 749 בעקבות רעידת אדמה חזקה שהתרחש באזור
  9. במלחמת השחרור סוסיתא נתפסה בידי לוחמי צהל ובמקום הוקם מוצב ששמר על תושבי עין גב
  10. בשנות ה-50 נבנה בסוסיתא רכבל ששימש את חיילי המוצב לקבלת אספקה

טיול בסוסיתא עם ילדים

אמנם אין באתר בנתיים בגן הלאומי סרט שממחיש את הסיפור של המקום או אטרקציות מיוחדות לילדים, אבל הסיור בין העתיקות והתצפיות אל הכנרת יכולים לשמש כנקודת עצירה של כשעה בנסיעה לגולן או כמקום מושלם לפיקניק מול הנוף בדרך חזרה הביתה.

גן לאומי סוסיתא מידע חיוני:

כניסה: בנתים חופשית

איך מגיעים? מכביש 92 (סובב כנרת מזרחי) נפנה לפני עין גב אל כביש 7891, כביש חדש שנסלל למקום.

סוסיתא טלפון: *3639

נגישות: הגן הלאומי בתהליכי הקמה מסודרים – בשלב זה עדיין אינו מונגש לכסאות גלגלים ועגלות תינוק ויש מדרגות בשביל הגישה הראשי. מגיעים עם תינוקות? מומלץ להגיע עם מנשא.

לפרטים נוספים הכנסו לאתר רשות הטבע והגנים: www.parks.org.il

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



* 3639 כל המשפחה פתוח 24/7 (כל עוד הגן לא נפתח רשמית כאתר בתשלום) חינם

מחירים

חינם חינם

איך מגיעים?

מכביש 92 (סובב כנרת מזרחי) נפנה לפני עין גב אל כביש 7891, כביש חדש שנסלל למקום. כל השנה

מה באזור?

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה