שבוע מורשת 2018: פעילויות חנוכה לילדים

אתרי המורשת, פעילויות לילדים
פעילויות למשפחות אתרי המורשת. צילום: איתי בלסון
פעילויות למשפחות בשבוע המורשת - חנוכה 2018. צילום: איתי בלסון

שבוע המורשת של ישראל יתקיים השנה בסימן סיפורי תש”ח ויציע שלל פעילויות במהלך חופשת חנוכה, סיורי עששיות לילדים, סיורים מודרכים לכל המשפחה, משחקי משימותניווט משפחתי ומציאות רבודה, חפירות ארכיאולוגיות, הדלקת נרות חנוכה, מתחפשים לפלמ”חניקים ומצטלמים למזכרת, סדנאות יצירה ופעילויות נוספות.

סיפורי תש”ח ליליים בסיור לאור עששיות, משחקי משימות וניווט מתובלים בסיפורי גבורה, חפירות ארכיאולוגיות ועתיד מתחבר אל העבר במציאות רבודה הם רק חלק מהפעילויות הייחודיות שיוצעו במסגרת אירועי שבוע המורשת בישראל, המתקיים זו השנה החמישית בחג החנוכה. כל הפעילויות שואבות השראה משנת תש”ח 1948, שנת הקמת המדינה. תחת הכותרת סיפורי תש”ח ימתינו לקהל המבקרים ב-14 אתרי מורשת ברחבי הארץ חוויות ייחודיות, סיפורי גבורה ואומץ באתרי טבע, ארכיאולוגיה ומבנים חשובים.

האתרים המתחדשים יציעו פעילויות ייחודיות המתאימות לכל המשפחה בחנוכה בצפון כמו אודישנים לילדים לפלוגות הלילה של אורד וינגייט בגן לאומי כוכב הירדן, סיור עששיות לילי ומשחק מצא את הסליק מלא כתבי חידה בחוות נהריים, חידונים במוזיאון הרעות, חפירות ארכיאולוגיות אמיתיות בגן לאומי אושה העתיקה בה תשמעו על הברית שנחתמה בין העדה הדרוזית ומדינת ישראל הצעירה ובבמרכז הבינלאומי לשימור בעכו הילדים יוכלו להתנסות בסדנת רפאות כלי חרס והתנסות בחומרי מליטה ולהיכנס לכלא עכו המנדטורי ולצאת במוזיאון אסירי המחתרות.

במרכז ובירושלים תוכלו בשבוע המורשת להצטרף לגן מלא סיפורים וגיבורים במקווה ישראל, לגעת בממצאים אותנטיים שהתגלו בחפירות באתר תל חדיד וגם להשתתף בחפירות, להתלבש כפלמ”חניקים ולפגוש לוחם בלב התעלות באתר הקסטל, סיור מודרך והדלקת נרות בפארק (גן לאומי) נבי סמואל, להכנס אל מיצג חדש שעובר בין אולמות ומעברים במרכז מורשת גוש עציון.

ובדרום הארץ יתקיימו משחק המירוץ לזמן בקיבוץ יד מרדכי בשעות היום או סיור לאור פנסים בתעלות ובעמדות ההגנה עם רדת החשיכה, לבקר בארמון שהפך לבי”ס שדה שקמים באתר ניצנים הישנה ולשמוע על סיפורי הגבורה של הלוחמים באזור, סיור בעקבות סיפורי גבורה וניסים, חנוכיות מיוחדות ונסיעה ברכבת קיבוץ עלומים ואתר ‘בארות בנגב’ (בארות יצחק הישנה).

לפירוט האירועים בשבוע המורשת לחצו כאן…

 

פעילויות חנוכה בימי שבוע המורשת 2018

 

פעילויות לילדים בצפון

 

המבצר האחרון – גן לאומי כוכב הירדן

גן לאומי כוכב הירדן משמר את שרידי מבצר בלוואר (Belvoir). זהו מבצר צלבני יחיד במינו בישראל המשקיף ממרומי הגליל התחתון על בקעת הירדן והגלעד. במקום חניון קמפינג, מדרון פתוח עם צמחיית בר אופיינית לאזור ומעיין עונתי, עין הידיד. באתר מבצר צלבני שנשמר כמעט בשלמותו. שביל הליכה מקיף אותו ועובר בעין הידיד, באנדרטת ההנצחה לזכר אורד צ’רלס וינגייט, בגן פסלים של האומן יגאל תומרקין ודרך תצפיות נוף.

פעילות בשבוע המורשת:

אודישנים לפלוגות הלילה של וינגייט: אורד צ’רלס וינגייט הקים את פלוגות הלילה על מנת לאמן את חברי ההגנה היהודים ולהכינם ליום שבו תהיה להם מדינה.   בהשראת מבחני הכניסה שעשה וינגייט לצעירים שרצו להימנות עם פלוגות הלילה, ניפגש בגן לאומי כוכב הירדן למשחק משפחתי של מבחני אומץ וגבורה, דבקות במטרה ונאמנות למדינה. לעומדים בהצלחה במשימה מובטחת תעודה ולצידה גם הנאה רבה וגיבוש משפחתי. בואו ליום שכולו חוויות במבצר יחיד במינו בישראל.


כוכב של גיבורים: 
נצא למשחק משימות מהנה לכל המשפחה ברחבי גן לאומי כוכב הירדן. תוך כדי חוויית המשחק נגלה אלו גיבורים פעלו במבצר ובסביבתו ואלו ערכים ותכונות הם מייצגים. נפגוש את דמויותיהם של אביר המסדר האמיץ, של אורד וינגייט בעל המחשבה המקורית, של “הזקן מנהריים” בעל החזון, ועוד.  מי שיעמוד במשימות שקשורות לדמויות יהפוך גם הוא לגיבור, כי אצלנו גיבור הוא לא רק חזק אלא גם חכם ובעל לב גדול. המשתתפים ישתתפו בהגרלה נושאת פרסים.

מתי: פעילות אודישנים לפלוגות הלילה של וינגייט: ביום שבת 1.12 בשעות 09:00 – 15:00 (אם ירד גשם הפעילות תידחה בשבוע ליום שבת, 8.12).

פעילות כוכב של גיבורים: בימים שבת 1.12 עד שני 10.12 בשעות 09:00 – 15:00 (אם ירד גשם הפעילות תתבטל).

כמה? מבוגר: 22 ₪, ילד: 9 ₪, אזרח ותיק: 11₪, חינם למנויי “מטמון” של רשות הטבע והגנים.

כתבו ב-waze: גן לאומי כוכב הירדן

לפרטים: 04-6581766 ;   www.parks.org.il

 

נהריים בגשר

הסיפורים של גשר הישנה מגלמים בתוכם את סיפורה של ישראל מראשוני המתיישבים לפני כמעט 100 שנה ועד היום. על גדות הירדן הדרומי נשמע את סיפורי החלוצים של שנות ה-30 ונשמע על קרבות מלחמת העצמאות, על הקמת תחנת כוח היסטורית, על הסכם השלום עם ירדן ועל שיתופי פעולה אזוריים.

נפגוש את פנחס רוטנברג – “הזקן מנהריים” – במיצג הענקי “חוויית נהריים”, המשלב חזון ומעשה בדגם דינמי גדול ויוצא דופן: סכרים, מים, צלילים וצבע. המיצג מספר איך הפך מדבר צחיח לסמל למימוש חזון ולפיתוח תעשייה עברית בארץ ישראל, והוא מביא את סיפורם המיוחד של חלוצי קיבוץ גשר שהתיישבו במקום, לחמו בעוז, נאחזו בקרקע ובנו את ביתם. נבקר בבונקר לוחמים מקורי תת-קרקעי ובבית ילדים משוחזר, ובו תערוכה שובת לב על החינוך הקיבוצי, על הרעיונות ועל השאיפות.

 

פעילויות חנוכה 2018, פעילויות ארכיאולוגיות לילדים
שבוע המורשת – הדרכות ופעילויות ארכיאולוגיה לילדים, צילום: רשות העתיקות


פעילות בשבוע המורשת:

חפש ת’סליק – במשחק של כתבי חידה נצא לעזור לחברי גשר להגן על היישוב, ולשם כך נחלץ את כלי הנשק מה”סליקים” הפזורים ברחבי האתר. לאחר המשחק ניתן לצפות במיצג “חוויית נהריים”. בסיור קצר ונוח ברגל נחצה את גדר המערכת ונרד אל גדת הירדן ואל שלושת הגשרים.

סדנת קישוט סופגניות: במאפייה ובה תנור לבני שמוט בן 90 שנה ויותר, ששופץ באהבה ופועל כבעבר, נאפה לכם סופגניות מיוחדות וטעימות. בסדנה קצרה וחווייתית לכל המשפחה תוכלו לקשט את הסופגניות במבחר תוספות מדליקות. סדנת האפייה בהרשמה מראש.


סיור מיוחד לאור עששיות: 
עם רדת החשכה, לקולות הלילה ורחשיו, נצא לסיור מיוחד ובסיומו נדליק נרות חנוכה ונתכבד בכוס תה. הסיור בהרשמה מראש.

מתי: ימים שלישי עד שני, 4-10.12 .

סיורים יצאו בשעות: 11:00, 12:30, 14:00 (בסיור נשחק את “חפש ת’סליק”).

סדנת קישוט סופגניות: כל יום בשעה 12:00 (חוץ משישי ושבת 7-8.12 – כשר). בהרשמה מראש.

סיור עששיות: ביום שלישי 4.12 וביום חמישי 6.12 בשעה 16:00. בהרשמה מראש. מספר המקומות מוגבל.

כמה? מחירי כניסה לסיורים (המחיר כולל השתתפות במשחק “חפש ת’סליק”):

מבוגר: 39 ₪, ילד מגיל 5 עד 13 / אזרח ותיק: 35 ₪

תוספת לסדנאות אפייה: 25 ₪ למשתתף.

כתבו ב-waze: גשר הישנה

לפרטים: 04-6752685; museum@012.net.il;  www.naharayim.co.il

כתבו ב-waze: גשר הישנה

לפרטים: 04-6752685; museum@012.net.il;  www.naharayim.co.il

 

הבריחה מהכלא במוזיאון אסירי המחתרות עכו

סיור חווייתי בכלא עכו המנדטורי, המספר את סיפורם של אסירי המחתרות (“הגנה”, אצ”ל ולח”י), של עולי הגרדום ושל פריצת כלא עכו (1947).

פעילות בשבוע המורשת:  בשעות 10:00, 12:00, 14:30: סיורים מודרכים במוזיאון וסיפור סיפורי הגבורה ומורשת הקרב ששזורים במקום.
בשעה 13:30: סיור (לבאי המוזיאון וללא תוספת תשלום) בהדרכת אדר’ ערן מורדכוביץ ממנהל השימור ברשות העתיקות. הסיור יתמקד בפעולות השימור שעשתה רשות העתיקות במתחם מבצר עכו.

חובה להירשם מראש!

מתי: יום חמישי, 6.12

כמה? מבוגר: 15 ₪; נוער/ אזרח ותיק/ סטודנט 10 ₪; כוחות הביטחון: ללא תשלום

כתבו ב-waze: מוזיאון אסירי המחתרות, עכו

לפרטים ולהרשמה: 04-9911375

פעילויות לילדים באתרי מורשת בחנוכה רחבי הארץ. צילום: המועצה לשימור אתרים.

חנוכה במרכז הבינלאומי לשימור בעכו ע”ש העיר רומא

המרכז הבינלאומי לשימור שוכן במבנה מרהיב בקרבת החומה הדרומית של עכו העתיקה. זהו מבנה מגורים דו-קומתי מן המאה ה-19 והוא משקיף על מפרץ חיפה. בשנת 2005 חברו רשות העתיקות, החברה לפיתוח עכו העתיקה ועיריית עכו וייסדו יחדיו את המרכז הבינלאומי לשימור. יעדו העיקרי של המרכז הוא להכשיר את בעלי המקצוע הדרושים לפעולות השימור בישראל. תוכניות ההכשרה מתמקדות בשימור מעשי ואומנותי של פרטים אדריכליים במבנה העתיק, והשימור הופך אותו למעבדת לימוד הלכה למעשה, נוסף על לימוד תיאוריה. המרכז מושך אליו חוקרים וסטודנטים מישראל ומהעולם.

פעילות בשבוע המורשת:

מלבד הביקור במוזיאון תוכלו להציץ מקרוב על תהליכי השימור בעכו ולהתנסות בהם בעצמכם, בשיתוף רשות העתיקות. ביום זה יפתח המרכז הבינלאומי לשימור ע”ש העיר רומא את דלתו ויציע פעילויות מרתקות: התנסות מעשית בחומרי מליטה, סדנת רפאות כלי חרס וכן הסברים על מעשה השימור וסיור במבנה המרכז המרהיב, ששוכן בעיר העתיקה וידע כמה גלגולים מאז נבנה למגורים במאה ה-19.

* ההשתתפות בסדנת השימור היא מגיל 8 ובלוויית הורה; **ההשתתפות בסדנת הרפאות היא מגיל 5.

מתי: יום חמישי, 6.12.

כמה? ללא תשלום

הסדנאות בשעות 9:00, 11:00, 13:00. זמן הפעילות כשעה וחצי.

כתבו ב-waze: רח’ צלאח בצרי, עכו העתיקה.

לפרטים ולהרשמה: ccinfo@israntique.org.il


חנוכה במוזיאון הרעו
ּת, מצודת כ”ח

מאז נפתח מוזיאון הרעות באפריל 2014 הוא הפך לחלק הארי באתר קרבות נבי יושע בסמוך לרמות נפתלי. המוזיאון מספר את סיפור הקמת מצודת משטרת נבי יושע בזמן המנדט הבריטי ואת סיפור הקרבות עליה לאחר שהבריטים עזבו את הארץ.

שלושה קרבות היו על המצודה. בקרבות נהרגו 28 לוחמים ולזכרם היא נקראת מצודת כ”ח. סיפורי הרעות בקרבות הטביעו את חותמם על החברה הישראלית ובכללה על הצבא, והם מעניקים השראה גדולה למבקרים במקום.

בביקור במוזיאון נצפה בריאיון מצולם עם הסופר והמשורר חיים גורי ז”ל, ובסרט דרמטי ומעורר מחשבה המתאר את הקרב השני על המצודה. נעסוק בכמה נושאים: הקמת גדר הצפון ומשטרות ה”טיגארט”, הכשרות הפלמ”ח וההתקפות על המצודה, וכמובן בסוגיה החשובה של הרעות בקרבות. נוכל לראות את סיפור הקרב השני בטכנולוגיה של מציאות רבודה, ובעזרתה הקרב מתעורר לחיים והמבקר הופך לחלק מההוויה.

במוזיאון ישנה פינת הנצחה ובה מוקדשת לכל נופל מגירת הנצחה אישית.

המוזיאון שייך למועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. מייסדו, יהודה דקל ז”ל, איבד רבים מחבריו הטובים בקרבות נבי יושע ושנים עמד בראש תהליך המחקר והקמת המוזיאון, אך לא זכה לראותו נפתח לקהל.

המוזיאון ממוקם למרגלות המצודה ובסמוך לאנדרטה, לקבר האחים ולתצפית מרהיבה על עמק החולה. במקום עוברים שבילים מספר ומסלולי טיולים, בהם שביל הפלמ”ח ונחל קדש (על שביל ישראל).

 

פעילות בשבוע מורשת: דפי חידון לילדים, הדרכות ופעילויות מיוחדות.

מתי: בימים שלישי עד שני, 4.12-10.12

4-6.12: סיור והמחזה “הגיבורים מהמצודה” לכל המשפחה.

5-6.12: סיור מונגש לבעלי מוגבלות בשמיעה או בראייה (יש לברר באיזו שעה יוצא כל סיור).

כמה? מבוגר: 24 ₪, אזרח ותיק/ילד/סטודנט/חייל: 17 ₪

*מחיר מיוחד לקבוצות

כתבו ב-waze : מוזיאון הרעות/מצודת כ”ח/מצודת יושע

לפרטים: 04-6432810; hareut@shimur.org.il; http://www.reut-museum.co.il/

 

 

גן לאומי אושה העתיקה

בין קריית אתא לשפרעם חבוי גן לאומי שאינו מוכר דיו. כאן שגשגה עיר יהודית חשובה בימי המשנה והתלמוד ויתר על כן,  ייחודה של אושה שהיא שימשה מקום מושבה של הסנהדרין בשנים 150-140 לספירה, לאחר חורבן הבית השני, וממנה היא נדדה מזרחה לנקודות יישוב אחרות. עוד מעניין לדעת כי בהלכה היהודית יש קבוצת הלכות המכונות “תקנות אושה”, שנועדו לחזק את העם המתאושש מחורבנו, בעיקר בתחום המשפחתי והכלכלי.

במלחמת השחרור הייתה סדרת קרבות על קיבוצי עמק זבולון בין צבא ההצלה הערבי בהנהגת הגדוד הדרוזי של צבא ההצלה מסוריה לבין הפלמ”ח, ובאושה ניטש קרב עיקש ועקוב מדם. בסופו הגיעו הניצים לידי הבנה שכדי לסיים את הלחימה יש לכרות ברית שלום. על פי הסיפור בתום לחימה עיקשת נחתמה תחת עץ האלון הגדול באושה ברית בין העדה הדרוזית למדינת ישראל הצעירה.

כיום ניתן לטייל במסלול קצר ובו מסופר סיפורם של רבנים וחכמים שישבו באושה ופעלו בה. בגן הלאומי חודשו החפירות הארכיאולוגיות ובימים אלו חופרים במבנה הסנהדרין הקדום. ארכיאולוגים יספרו למבקרים על מלאכתם המרתקת ועל החידושים באתר, ויציגו את מיזם “שביל הסנהדרין” של רשות העתיקות. זהו שביל הליכה המציין 70 שנה למדינת ישראל.  אורכו 70 ק”מ והוא מתפתל ברחבי הגליל בעקבות 70 חכמי הסנהדרין. השביל מתחיל בבית שערים וממשיך דרך חורבת אושה, שפרעם, יודפת, ציפורי והר הארבל, ומסתיים בטבריה.

פעילות בשבוע המורשת:

המעוניינים לחוש במו ידיהם את חשיפת המורשת העשירה מוזמנים להשתתף בחפירה הארכיאולוגית – חוויה בלתי נשכחת לכל המשפחה! את הפעילות תלווה התערוכה הניידת “אפשר לגעת” של רשות העתיקות. דרך התערוכה אפשר להכיר ממצאים אותנטיים שהתגלו באתר ובסביבתו ובהם מותר (ואף רצוי) לגעת, וכך לחוש באופן בלתי אמצעי  פיסות מן ההיסטוריה: נרות חרס, כדים, חלקי פסיפס, מטבעות ופריטים אחרים הממחישים היטב את חיי היומיום בתקופת המשנה והתלמוד.

מתי: ימים רביעי וחמישי, 5-6.12, בשעות 14:00-9:00.
כמה? ללא תשלום

כתבו ב-waze: אושא העתיקה

לפרטים: 04-9122729; einata@israntique.org.il

 

 

שבוע המורשת 2018, פעילויות חנוכה 2018 לילדים
שבוע מורשת חנוכה 2018

פעילויות חנוכה במרכז

 מרכז מבקרים מקווה ישראל

בית הספר החקלאי מקוה ישראל הינו ראשון היישובים בתולדות מפעל ההתיישבות הציוני. הוא הוקם בשנת 1870 על ידי חברת כי”ח – “כל ישראל חברים” – (אליאנס) מצרפת. יוזם הקמת בית הספר היה קרל נטר, והוא היה גם מנהלו הראשון. לזכותו של מקוה ישראל נזקפים פרקים רבים וחשובים בכל תחומי העשייה הציונית: בחקלאות ובחינוך החקלאי, בהתיישבות, בהגנה, במאבק לעצמאות, בעלייה ובקליטה.

באתר ניצבים המבנים המקוריים ששימשו את התלמידים, את המנהלים ואת המורים הראשונים של בית הספר החקלאי, והם תורמים לאווירת “המדינה שבדרך” בתקופה ההיא. בשער ירושלים, שער הכניסה הראשי לבית הספר בימיו הראשונים, התקיימה הפגישה ההיסטורית בין חוזה המדינה בנימין זאב הרצל לבין קיסר גרמניה. אחרי השער נמתחת שדרת הדקלים ונראים הפיקוס הבנגלי (בן יותר מ-130 שנה), מבנה המכניקה ובו כלים חקלאיים מקוריים מהתקופה, מכונות מכניות וידניות וכן כלי בית ומטבח. חורשת הראשונים, חלקת הקבר של קרל נטר ומערת נטר מגוללים את סיפורו של מייסד בית הספר והיקב. היקב, ששימש לייצור ולאחסון יין, הפך שנים אחר כך לסליק של ארגון ההגנה ולמקום להשבעות ולאימונים.

הגן הבוטני של מקוה ישראל היה מראשוני הגנים הבוטניים בארץ. לצד מינים וסוגים רבים של עצים, פרחים וגידולים ניתן למצוא בו גם סיפורי מורשת קרב של בוגרי בית הספר.

פעילות בשבוע המורשת:


סיור בעקבות גיבורים בשני סבבי פעילות

פעילות בוקר: סיור מותאם למשפחות ובו סיפורו של מקוה ישראל בדגש על מוטיב הגיבורים והתרבות העברית. ננסה להבין: מיהו גיבור? כיצד גיבורים נראים? האם כל אחד יכול להיות גיבור? בסיור יוצגו דמויות מפתח וכל אחת מהן מייצגת גיבור מסוגו: קרל נטר, מייסד מקוה ישראל; אברהם יפה, שבזכותו הוקם בסיס של ארגון ההגנה בתוך שטח בית הספר; מוסא גולדנברג, שפעל בתקופת “מלחמת השפות” למען השפה העברית; גאולה פרדקין, התלמידה הראשונה במקוה ישראל; דויד לייבוביץ’, המורה שהשתתף במאמץ המלחמתי והמציא את ה”דוידקה”; ואליק שמיר, שהיה תלמיד בעל ערכים ולחם במלחמות ישראל.

פעילות ערב: סיור לאור עששיות ובו יסופר סיפורם של הגיבורים באווירה קסומה וייחודית, ויוצגו בו האתר וסיפוריו בדרך שעדיין לא ראיתם…

מתי: סיורי עששיות: ימים רביעי-חמישי, 5-6.12 בשעה 17:00

בעקבות גיבורים, סיורי משפחות: בימים ראשון-שני, 9-10.12  בשעה 10:00

כמה? סיורי עששיות (ערב): ילד: 45 ₪, מבוגר: 40 ₪

בעקבות גיבורים (בוקר): ילד: 25 ₪, מבוגר: 15 ₪

כתבו ב-waze: מרכז מבקרים מקוה ישראל

לכבוד שנת ה-70 למדינה כרטיס משפחתי (4 נפשות): 70 ₪, כל ילד נוסף: 20 ₪

לפרטים:  03-5030489/ 03-5086644; orly@shimmur.org.il ;  מרכז מבקרים מקוה ישראל.

 

תל חדיד מימי המקרא ועד מלחמת העצמאות

תל חדיד מתנשא לגובה 147 מטרים וחולש על סביבתו הקרובה. המקום מזוהה עם היישוב העתיק חדיד, והתגלו בו שרידים מתקופת הברזל (מאות 7-8 לפנה”ס), מהתקופה ההלניסטית, מהתקופה הרומית ומתקופות מאוחרות יותר. בחפירות ארכיאולוגיות שנעשו במקום נמצא פסיפס מרשים, אך גולת הכותרת הייתה מציאת שתי תעודות משפטיות, כתובות בכתב יתדות, שעוסקות ברכישת קרקעות באזור. במקרא נמנה היישוב עם המקומות שבהם התיישבו שבי ציון: “בְּנֵי לֹד חָדִיד וְאוֹנוֹ שְׁבַע מֵאוֹת עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה” (נחמיה ז 37), והיישוב מוזכר גם בכתבים מתקופת מרד החשמונאים ומתקופות מאוחרות יותר.


פעילות בשבוע המורשת
: המעוניינים לחוש במו ידיהם את חשיפת המורשת העשירה מוזמנים להשתתף בחפירה הארכיאולוגית לכל המשפחה. כמו כן יהיו סיורים בתל חדיד בעקבות המורשת המקומית מימי המקרא עד מלחמת העצמאות. הפעילות מתקיימת בשיתוף קק”ל והמועצה האזורית חבל מודיעין.

את הפעילות תלווה התערוכה הניידת “אפשר לגעת” של רשות העתיקות. דרך התערוכה אפשר להכיר ממצאים אותנטיים שהתגלו באתר ובסביבתו, שבהם ניתן (ואף רצוי) לגעת, וכך לחוש באופן בלתי אמצעי פיסות מן ההיסטוריה: נרות חרס, כדים, חלקי פסיפס, מטבעות ופריטים אחרים הממחישים היטב את חיי היומיום בעבר.

מתי: ימים רביעי-חמישי, 5-6.12, 14:00-10:00

כמה?  ללא תשלום

כתבו ב-waze: תל חדיד

לפרטים: “קו ליער” 1-800-350-350

 

הקסטל שבוע מורשת חנוכה 2018
פעילויות במסלול הקסטל. צילום: דניאלה תורג’מן

 

פעילויות לחנוכה בירושלים וגוש עציון


אתר לאומי הקסטל

הקסטל הוא אתר לאומי להנצחת אחד הפרקים המרתקים במלחמת העצמאות ולהנצחת המורשת שהתגבשה בקרב על הדרך לירושלים הנצורה, בהיותו נקודה שחלשה על הדרך לירושלים. האתר הוא גם אתר הנצחה ללוחמי חטיבת הראל וללוחמי גדוד מוריה של חטיבת עציוני. בשל חשיבותו הלאומית כאתר קרבות הוכרז הקסטל אתר לאומי בשנת  1980. הנכם מוזמנים לבקר בו בין תעלות ובונקרים וללמוד עליו בדרך של חוויה:

  • תחנות לפעילות קבוצתית להמחשת ערכים כגון רעות, מנהיגות, נחישות ואמינות.
  • אנדרטה לזכר נופלי הקסטל.
  • מיצג של 11 דקות המתאר את קורות הקרב על הקסטל. המציג מוקרן בבור מים עתיק.

 

פעילות בשבוע המורשת: על גבורה, גיבורים  וערכים: יום חוויה של פעילות המנציחה את גבורתם של הלוחמים על כיבוש הדרך לירושלים. ביום זה תוכלו לצאת לסיורים מודרכים, להצטלם למזכרת בלבוש פלמ”חניקי, לפגוש דמות לוחם בלב התעלות והבונקרים, ולהתנסות בהכנת קפה בפינג’ן ופיתות על סאג’, כפי שעשו הלוחמים בהיעדר מזון בעת הלחימה.

מדריכי רשות הטבע והגנים ייקחו אתכם לחוויה משמעותית במסע בשביל הערכים, שבו תתוודעו לפרק חשוב בהיסטוריה של מדינת ישראל. בשביל ארבע תחנות והן עוסקות בערכים שאפיינו את הלוחמים: נחישות, רעות, מנהיגות ואמינות, ואתם תידרשו לפעול, לשתף פעולה ולהשתפר למען הזולת. לסיום אתם מוזמנים לצפות במיצג קרב מרגש שלא ישאיר צופה אחד אדיש. הפעילות מותאמת לילדים מגיל 12.

 

פעילויות חנוכה בשבוע המורשת בנבי סמואל
שבוע המורשת בנבי סמואל. צילום: עמוס טל, רשות הטבע והגנים

גבורת המכבים בנבי סמואל עם מדריכי רשות הטבע והגנים

מדריכי רשות הטבע והגנים ידריכו אתכם בשביל הערכים ויחשפו אתכם לחוויית למידה על פרק חשוב בהיסטוריה של מדינת ישראל. בשביל ארבע תחנות והן עוסקות בערכים שאפיינו את הלוחמים: נחישות, רעות, מנהיגות ואמינות, ואתם תידרשו לתכנן, לשתף פעולה ולהשתפר למען הזולת, ועוד. לסיום אתם מוזמנים לצפות במיצג קרב מרגש שלא ישאיר צופה אחד אדיש. הפעילות מותאמת לילדים מגיל 12.

 מתי?  על גבורה, גיבורים  וערכים: ביום רביעי 5.12, בשעות 11:00– 15:00. הסיורים המודרכים יצאו בשעות 11:00, 12:00, 13:00, 14:00.

ערכים, גבורה ומה שביניהם: בימים שני-שלישי, 3-4.12, בשעות  10:00, 12:00, 14:00.

 כמה? מבוגר: 14.00₪,  ילד: 7.00₪, אזרח ותיק: 7.00₪ , חינם למנויי “מטמון” של רשות הטבע והגנים.

כתבו ב-waze: אתר לאומי הקסטל

לפרטים:02-5955012 ;  www.parks.org.il

פארק (גן לאומי) נבי סמואל משמר אתר עתיקות מרתק: שרידי יישוב מימי בית שני, שרידים של מבצר ומבנה צלבניים, נופי מדרגות חקלאיות, מעיינות הרריים ובוסתנים. בלב האתר ניצב מבנה גדול מהתקופה הצלבנית ובו קבר שמואל הנביא. גג המבנה הוא נקודת תצפית מן המרהיבות בישראל. הפארק משתרע על כ-3,500 דונם.

פעילות בשבוע המורשת:
מעטים נגד רבים המכבים חנו בנבי סמואל ומכאן יצאו להילחם בלגיונות היוונים – מעטים, בעלי גדולה ותחבולה, נגד רבים. לכבוד שבוע המורשת בישראל וסיפורי גבורה של החבר’ה מהפלמ”ח נצא לסיור מרתק באתר. בסוף הסיור נעצור להדליק נרות בחנוכייה ייחודית – החנוכייה ששימשה להדלקת נרות בכותל מייד לאחר כיבושו במלחמת ששת הימים. נקנח בערב שירה בציבור בפינה חמימה במערה באתר. מומלץ לבוא בבגדים חמים ובמעילים.

מתי? ביום חמישי 6.12, בשעות 14:30 –18:00. הסיור המודרך יצא בשעה 14:30 מהכניסה לאתר, בשעה 16:30 תהיה הדלקת נרות ובשעה 17:00 נקנח בשירי חג, בשתייה חמה ובסופגניות.

כמה? ללא תשלום 

כתבו ב-waze: פארק (גן לאומי) נבי סמואל

לפרטים: ‎02-5863281 ;  www.parks.org.il

 

מרכז מורשת גוש עציון

מיצג חדיש על סיפור הקמתו של גוש עציון הוא יצירת מופת המגוללת את סיפורו יוצא הדופן של הגוש בכמה תחנות: ממלחמת העצמאות, העפלות המתיישבים לקרקע ונפילת הגוש ועד חזרת הבנים הביתה לאחר מלחמת ששת הימים והקמת הגוש ברביעית. המיצג מוקרן באמצעים טכנולוגיים חדשניים בסדרת אולמות ומעברים במרכז המבקרים, ומשכו כ-60 דקות.

240 לוחמים נפלו בהגנה על גוש עציון. “בארבע נקודות לא נתנו לאויב לגשת לשערי העיר. רבים, רבים מדיי בשבילנו נפלו שם. אבל אם קיימת ירושלים עברית אזי התודה הראשונה של ההיסטוריה הישראלית ושל העם כולו נתונה על כך בראש ובראשונה ללוחמי גוש עציון” (דוד בן גוריון, תש”ט, 1949). י”ט שנים עמד הגוש בחורבנו ובמלחמת ששת הימים הוא נכבש על ידי מדינת ישראל. מורשת גוש עציון מסמלת את תולדות העם היהודי ואת זיקתו לארצו-מולדתו: ארבעה גלי התיישבות יהודית העפילו לגוש עציון. שלושה התנפצו אל סלעי ההר הצחיח והעוין והרביעי פורח ומשגשג, בבחינת “גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון… ובמקום הזה אתן שלום” (חגי ב, 9).

באתר שחזור מבנה המנזר הגרמני שנזירים גרמנים בנו בשנת 1922. המבנה שימש מבנה ראשון למתיישבי כפר עציון  ושימש את הלוחמים בקרבות תש”ח. במבנה המשוחזר שוכן מרכז המבקרים.

בבית עדות למורשת גוש עציון נמצא אולם ההתיישבות, המציג את שלבי ההתיישבות בעת החדשה: הקמת מגדל-עדר, כפר עציון של חברת “אל ההר” מיסודו של הולצמן, גוש עציון על ארבעת יישוביו, בעיות הקרקע והמים, קשיי ההתיישבות בהר עוין וצחיח, מפת תבליט היישובים וכן תערוכה המציגה את המערכה: המצור, השיירות, קרבות ההגנה על ירושלים, הקרב האחרון והנפילה.

פעילות בשבוע המורשת:

סיור בבית הוותיקים הבית ששרד = בכפר עציון הראשון נבנו שמונה בתים. בכל בית היו ארבעה חדרים לארבע משפחות. בקיץ המשפחות עברו למגורים ארעיים באוהל ובתי הקבע שימשו לבתי הבראה. הבית ששרד שוחזר, אך כיום אינו מיועד למגורים.

ארכיון לתולדות גוש עציון – תצוגת צילומים ומכתבים של לוחמי תש”ח בגוש עציון, עדויות אישיות מוקלטות, חפצים מעיזבונם של הנופלים, מסמכים וספריית עיון. עמדת תצפית המשקיפה על אזור גוש עציון וחנות מרכז המבקרים.

מתי: 2-7 בדצמבר, ימים ראשון-חמישי 17:00-9:00, יום שישי בשעות 13:00-9:00

הכניסה בתיאום מראש.

כמה? כרטיס יחיד: 35 ₪; קבוצות בתיאום מראש.

כתבו ב-waze: מרכז מבקרים גוש עציון

לפרטים: 02-9935160/ 02-9938308; orkoli@kfar-etzion.co.il

 

 

פעילויות חנוכה בדרום


הנה באה הרכבת

פעילות וחוויה של חיבור למסורת: נסיעה ברכבת הקיבוץ, סיור בין חנוכיות ייחודיות וכן סדנת יצירה ברוח החג.

משך הפעילות כשעה וחצי. במקום יפעל בית קפה ותימכר תוצרת חקלאית מקומית.

מתי? ימים שני-חמישי, 3.12-6.12

כמה? 25 ₪  ליחיד, למשפחה עד 100 ₪

כתבו ב-waze: בארות בנגב קיבוץ עלומים

לפרטים: 08-9937300/ 0547756070; פייסבוק “בארות בנגב”: http://www.alumim.co.il/ViewPage.asp?pagesCatID=13756&siteName=Alumim

אטרקציות לילדים בקיבוץ יד מרדכי
עם הילדים בקיבוץ יד מרדכי

קיבוץ יד מרדכי

“ככל שאדם יכול לעמוד – עמדנו”.

קרבות יד מרדכי הם אחד הפרקים ההרואיים בתולדות מלחמת העצמאות והם מילאו תפקיד חשוב בהגנה על הנגב כולו. באתר זה משוחזר הקרב בין הפולש המצרי למגיני יד מרדכי ולוחמי הפלמ”ח במלחמת העצמאות במאי 1948.

המגינים, שמנו כ-150 חברי קיבוץ ולוחמי פלמ”ח, הצליחו לעצור את המצרים שישה ימים ולעכב את התקדמותם צפונה, וכך התאפשר לכוחותינו להתארגן ולייצב קו הגנה מאשדוד מזרחה.

 

סיפור הקרב על יד מרדכי הוא סיפור גבורה אנושי על מאבק לחיים ולחופש, אבל יותר מכול הוא סמל לעם היהודי, ששרד אחרי השואה, הקים את מדינת ישראל וממשיך להילחם עד עצם היום הזה על השלום.

האתר נפתח בשנת 1965 ושומר על האותנטיות והייחודיות שלו מאז ועד היום. בשנת 2017 הסתיימו עבודות שימורו ושדרוגו בעזרת המועצה לשימור אתרים ומשרד ירושלים ומורשת. באתר תעלות קשר, עמדות הגנה, כלי נשק ישנים ששימשו את חברי הקיבוץ ואת לוחמי הפלמ”ח בקרב ההגנה, וטנקים ומשוריינים של צבא מצרים.

פעילות בשבוע המורשת:

סיור המרוץ בזמן: משחק מרוץ למשפחות בסגנון תוכנית הטלוויזיה. אם אתם חובבי חידות ואתגרים ובעיקר אם אתם אוהבים לצחוק ולצבור חוויות לאלבום המשפחתי, זו הפעילות בשבילכם! מנקודת הזינוק בכניסה לאתר המשפחות יצאו למרוץ בזמן בין אתרי המורשת של יד מרדכי. בדרך יחכו להן משימות המשלבות ניווט, חשיבה, היגיון, שיתוף פעולה וכמובן מזל, ובסופו הן ירוויחו פרק על תולדות הקיבוץ והקמת המדינה. כך מלבד ערכים ונקודות ציון בהיסטוריה של העם היהודי נצבור גם חוויות של צחוק ונגבש את המשפחה. הפעילות המשפחתית מותאמת לילדים מגיל 5.

סיור מורשת בלילה: נתכנס באתר שחזור קרבות תש”ח ביד מרדכי בעת השקיעה ונשמע את סיפור המקום: על עליית דור המייסדים לקרקע בשנת 1943, על קרבות תש”ח ביד מרדכי ועל הקרב ההרואי שניטש במקום, וגם על החיים היום ב”עוטף עזה” על גבולה הדרומי של מדינה ישראל. משם נמשיך לסיור עששיות (או פנסים) לילי ונקנח בקפה ותה חם מהמדורה עם פיתות על הסאג’.

 

מתי? ימים שלישי עד שני, 4-10.12 בשעות 15:00-9:30

כמה?25  ₪ למשתתף מגיל 5. לפעילות הערב יש להירשם מראש. מותנית במספר מינימום של נרשמים.

כתבו ב-waze: אתר שחזור הקרב יד-מרדכי

לפרטים: 08-6720559 /  052-3929104;   www.facebook.com/tourym

 

בארות בנגב, קיבוץ עלומים

מרכז בארות בנגב נמצא בקיבוץ עלומים – “שמורת טבע” בצפון הנגב בסביבה ירוקה ופסטורלית. במרכז מגדל המים ההיסטורי של בארות יצחק שבנגב ומרכז מבקרים. כאן תתוודעו לסיפורי ההתיישבות והגבורה של בארות יצחק – נקודת ההתיישבות הדתית הראשונה בנגב. תבנית נופו הקסום של הקיבוץ, הנוי המטופח ואופיו הייחודי מזמינים אליו קבוצות מטיילים לחוויה רגועה ומהנה.

פעילות בשבוע המורשת:

סיור חולמים ולוחמים – סיור חלוצי וציוני מרתק בעקבות ההתיישבות בנגב מן הימים ההם עד הזמן הזה. הביקור מחבר את סיפורו המרתק של אתר המורשת הלאומי “בארות יצחק שבנגב” לַחיים כיום בעוטף עזה בחיבור מרחבי ורעיוני.

תחילת הסיור בבית הכנסת הקיבוצי (מבנה מיוחד, המשקיף על נוף חקלאי), המשכו בהליכה בשבילי הקיבוץ המוריקים דרך מבני בתי הילדים ועלייה לתצפית מאתר המורשת הלאומי “בארות יצחק בנגב”. במקום תערוכת “חפצים מספרים” ומיצג המולטימדיה “ובחרת בחיים”, המספר את סיפור הקרב ההרואי.


בי”ס שדה שקמים באתר ניצנים הישנה

ראשיתו של המקום ב”ארמון” שהקים אפנדי עשיר בשנות ה-20 של המאה הקודמת. לאחר שנמכר הארמון  קם על מקומו קיבוץ ניצנים בחנוכה 1943. חברי הקיבוץ השתתפו בליל ההורדה מאוניית המעפילים “שושנה” (שבתאי לוזינסקי) ב-1947. במלחמת העצמאות התרחש כאן קרב גבורה נגד המצרים. גברים ונשים לחמו כתף אל כתף ולבסוף נכנעו תוך דילמות קשות. בשנת ה-50 למדינה הוקמה במקום אנדרטת הברונזה “יד לאישה הלוחמת” לאות הוקרה לנשים הלוחמות ו ולהצדעה להן על תרומתן למערכות הביטחון בארץ. ב- 1983 הוקם במקום בית ספר שדה שקמים של החברה להגנת הטבע, והוא עוסק בפעילות חינוכית וסביבתית ובהדרכת טבע ומורשת.

באתר נראה מבנה “הארמון” וסביבו פזורות אנדרטות, עמדות משוחזרות מימי תש”ח ואנדרטת “יד לאישה הלוחמת”. כמו כן מוקרן מיצג אור-קולי מרתק ומרגש. יש במקום מדשאה ושולחנות פיקניק.

משחק אפליקציה- מגלים את סודות ניצנים הישנה

פעילות משפחתית תחרותית ובה נפתור חידות, נבצע משימות, נתוודע לסיפורו של המקום ונצפה במיצג אור-קולי על ניצנים בתש”ח. משך הפעילות כשעה וחצי.

מתי?4-5.12 בשעות 10:00, 13:00

כמה? 25 ₪ למשתתף

כתבו ב-waze: בית ספר שדה שקמים

 

מאירים את הגשר  סיור עששיות בפארק עד הלום אשדוד

דרך חוויית הסיור נתוודע לסיפור המקום ולתפקידו החשוב בעצירת המצרים במלחמת העצמאות. מתאים לכל המשפחה. משך הפעילות כשעה וחצי.

מתי: בימים שלישי-רביעי  4-5.12 וביום ראשון 9.12, בשעה 16:30

כמה? 25 ₪ למשתתף.

כתבו ב-waze: פארק עד הלום אשדוד

לפרטים, לתשלום ולהרשמה מראש לשתי הפעילויות:

08-6727895/ 08-6728755; shikmim@spni.org.il

 

האתרים המשתתפים בשבוע המורשת פזורים ברחבי הארץ וחושפים בפני המבקרים היסטוריה וסיפורים שאי אפשר לשמוע, להרגיש ולראות בשום מקום אחר: מוזיאון הרעות (מצודת כ”ח), מוזיאון אסירי המחתרות בעכו, המרכז הבינלאומי לשימור בעכו, גן לאומי אושה העתיקה, חווית נהריים בגשר, גן לאומי כוכב הירדן, מקווה ישראל, תל חדיד, פארק (גן לאומי) נבי סמואל, אתר לאומי הקסטל, מרכז מורשת גוש עציון, בי”ס שדה שקמים באתר ניצנים הישנה, אתר שחזור קרבות תש”ח ביד מרדכי ובארות יצחק הישנה בנגב.

את הפעילויות לחנוכה יזמו משרד ירושלים ומורשת, רשות הטבע והגנים, המועצה לשימור אתרי מורשת ורשות העתיקות, אשר פועלים כל ימות השנה בשימור ובפיתוח המורשת ואתריה ובהתחדשותם ובהעמקת הקשר שבין תושבי הארץ לאתריה, מציעים מגוון רחב של פעילויות לשבוע השיא של פעילותם בשבוע המורשת בישראל אשר מתקיים כל שנה בחג החנוכה.

שבוע המורשת הוא הזדמנות נהדרת לפגוש את העבר בשפה עכשווית ועדכנית, באמצעות מדריכים מיומנים, מיצגים חדשים שמעירים את העבר לחיים, ואתרים שמספרים לילדים את סיפורה של הארץ ומתיישביה לאורך ההיסטוריה.

 

פעילויות שבוע המורשת – חנוכה 2018
30 בנובמבר 2018 ועד ה- 10 בדצמבר 2018 כ”ב כסלו-ב’ בטבת תשע”ט.

פרטים נוספים באתר שבוע אתרי המורשת: www.moreshet2018.co.il

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה חלק מהאירועים בתשלום וחלקם בחינם

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה